Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees030
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-07 16:36
Ik kocht een Intel M.2 SSD voor mijn HP ProDesk 600 G1 DM en kreeg hem niet werkend. HP zegt dat ze alleen hun eigen SSD ondersteunen. Prijs daarvan is maar liefst 10 keer zo hoog!!

Apple's nieuwste OS weigert driver-ondersteuning te bieden voor externe Nvidia grafische kaarten via Thunderbolt.

Twee voorbeelden waarvan ik me afvraag hoe dit past binnen het Europese mededingingsrecht. Concurrentie wordt zo buitengesloten en de consument heeft geen andere keuze dan kopen bij de monopolist.

Zijn dergelijke praktijken toegestaan c.q. hoe is hierop een verbod te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:46

OMD

Hoezeer ik het begrijp moet je ook de kant van HP begrijpen. Je hebt het over een zakelijke machine en vaak zitten daar onderhoudscontracten aan vast bij aanschaf. Wanneer een bedrijf deze dingen koopt en de systeembeheerders installeren allerlei ander prul in de computers dan kunnen ze een correcte werking niet meer garanderen. Even dat dit onzin is terzijde.

Ik ben het mee eens dat de concurrentie hierdoor wordt uitgesloten maar dit zijn machines die vaak voor specifieke doeleinden worden gebruikt.

Correct me if i'm wrong

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:42

Nogne

>.<

HP hoeft toch ook geen ondersteuning te leveren voor iets wat ze zelf niet verkopen? En een Intel M.2 SSD PCIe gaat niet werken in een HP ProDesk 600 G1 DM, daar heb je een HP ProDesk 600 G1 SFF/TWR voor nodig.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:04
Het is niet aan Apple of HP de taak om een apparaat van de concurrentie te ondersteunen, de concurrentie moet dat zelf regelen.
Daarnaast zijn Apple en HP zeer zeker geen monopolisten op de desktop markt.
Zolang ze dat niet zijn hoeven ze ook niet ( actief ) de concurrentie te helpen alternatieven van hard/software aan te bieden voor hun systemen, de EU zou dit kunnen opdragen in geval van een machtspositie.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:14

Detmer

Professioneel prutser

Kees030 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:08:
Ik kocht een Intel M.2 SSD voor mijn HP ProDesk 600 G1 DM en kreeg hem niet werkend. HP zegt dat ze alleen hun eigen SSD ondersteunen. Prijs daarvan is maar liefst 10 keer zo hoog!!
Bedoelen ze daarmee dat het systeem andere SSD's niet ondersteunt of bedoelen ze daarmee dat HP niet gaan helpen omdat de SSD niet van HP is? Ik maak namelijk zelden mee dat generieke componenten niet werken in OEM-systemen (mits wel geschikt / het juiste type).

Ik heb even snel gezocht en krijg o.a. dit naar voren: https://h30434.www3.hp.co...Boot-Options/td-p/6244070.

[ Voor 26% gewijzigd door Detmer op 14-12-2018 14:17 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees030
Gebruik is voor kantoor. Dat is wel specifiek, maar niet bijzonder. Met ondersteuning bedoel ik normale werking (niet support op een defecte SSD). Het gaat erom dat HP standaard-hardware onbruikbaar maakt voor toepassing in hun PC's.

Vroeger (ik meen in een Compaq Deskpro) was dit zelfs met geheugen (SDRAM). Tegenwoordig werkt standaard geheugen wel. En normale SATA-SSD's ook. Voor netwerkkaarten is echter nog vaak een whitelist. Een Intel-kaartje vervangen door een modernere kan daardoor niet.

Er zit een M.2-slot in mijn PC. In de productspecificatie staat "128GB M.2 PCle SSD". In de Maintenance & Service Guide staat onderdeel 757990-001; dat is M.2 SATA. Op het HP forum vond ik dit:
"The Desktop Mini chassis supports the following as boot media:
600 or 800 G1: M.2 PCI-e with ahci/sata connection (HP Turbo Drive G1)
600 or 800 G2: M.2 PCI-e with ahci/sata OR NVME connection (HP Turbo Drive G1 or G2)
So, a 3rd party M.2 PCI-e SSD with an ahci/sata controller will work in both G1 and G2 desktop minis, while a M.2 PCI-e SSD with a NVME controller will only work on G2 systems".

Ik had al een Samsung 960 Pro (M.2 NVMe) geprobeerd; die wordt herkend, maar ervan booten wil niet. Nu heb ik een Intel 545S (M.2 SATA) gekocht en die wordt helemaal niet gezien.

Kennelijk heeft HP iets in de M.2 gemodificeerd, zodat een standaard M.2 SSD (NVME noch SATA) werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees030
@Detmer
Bedankt voor je bijdrage. Samsung 950 Pro zou dus moeten werken. De 960 Pro doet dat -bij mij- niet.

Verder zoekend vond ik dit: https://h30434.www3.hp.co...11/highlight/true#M532451

Heeft Samsung in de 960 Pro dan de dubbele ondersteuning niet meer opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:31
JohanNL schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 14:10:
Het is niet aan Apple of HP de taak om een apparaat van de concurrentie te ondersteunen, de concurrentie moet dat zelf regelen.
Daarnaast zijn Apple en HP zeer zeker geen monopolisten op de desktop markt.
Zolang ze dat niet zijn hoeven ze ook niet ( actief ) de concurrentie te helpen alternatieven van hard/software aan te bieden voor hun systemen, de EU zou dit kunnen opdragen in geval van een machtspositie.
En hoe zit dat dan met FreeSync op Nvidia GPU's? Die kunnen ze prima toepassen na een kleine update in de drivers. Maar NVIDIA weigert gewoon. Terwijl een 2070 bv prima FreeSync kan ondersteunen. Klinkt altijd wel mee dat de concurrentie iets moet regelen. Maar feit blijft dat dit vaak niet mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:28
Bouw daarom altijd je systeem zelf, want dan heb je geen last van deze onzin. Goedkoper, sneller en beter voor minder geld.

[ Voor 20% gewijzigd door NotSoSteady op 14-12-2018 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

Wanneer heb je voor het laatst de BIOS een update gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees030
Nieuwste BIOS 02.31 staat erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

NotSoSteady schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 15:57:
Bouw daarom altijd je systeem zelf, want dan heb je geen last van deze onzin. Goedkoper, sneller en beter voor minder geld.
Dat gaat natuurlijk niet op waar deze systemen eigenlijk voor bedoelt zijn. Zie je het al voor je? Verzekerings kantoor brandende fikkie besteld 125 desktops, kan de systeembeheerder 125 desktops gaan bouwen. Jouw versie van "sneller" heeft betrekking op de cinebench/3dmark score. Iets wat irrelevant is op kantoor/werkplek ( in meeste gevallen)

Dus in deze situatie is het zoals jij schetst: duuder, langzamer en slechter.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:28
OMD schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:27:
[...]

Dat gaat natuurlijk niet op waar deze systemen eigenlijk voor bedoelt zijn. Zie je het al voor je? Verzekerings kantoor brandende fikkie besteld 125 desktops, kan de systeembeheerder 125 desktops gaan bouwen. Jouw versie van "sneller" heeft betrekking op de cinebench/3dmark score. Iets wat irrelevant is op kantoor/werkplek ( in meeste gevallen)

Dus in deze situatie is het zoals jij schetst: duuder, langzamer en slechter.
Volgens mij heeft iemand het over zijn eigen systeem upgraden en zie ik nergens een verwijzing naar 125 desktops. Dat je als groot bedrijf zijnde zelf geen pc's gaat bouwen lijkt me nogal logisch.

[ Voor 5% gewijzigd door NotSoSteady op 14-12-2018 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees030
De aanleiding van de discussie was het niet werken van een standaard M.2 SSD in mijn HP mini PC. Reden daarvan is waarschijnlijk de afscherming door grote merken (in casu HP).

De discussie was bedoeld over die afscherming en hoe dat zich verhoudt tot het Europese mededingingsrecht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

NotSoSteady schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 20:27:
[...]

Volgens mij heeft iemand het over zijn eigen systeem upgraden en zie ik nergens een verwijzing naar 125 desktops. Dat je als groot bedrijf zijnde zelf geen pc's gaat bouwen lijkt me nogal logisch.
Dat was de niet stelling van dit topic zoals hierboven wordt vermeld ;)
Die 125 systemen doelde ik dus op eventuele grootschalige support van HP naar een bedrijf waar ik het eerder over had.

[ Voor 13% gewijzigd door OMD op 14-12-2018 21:55 ]

Pagina: 1