Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-04 01:09
Hi, in een nieuwbouw huis met 1 verdieping wil ik graag optimaal wifi bereik icm een Ziggo abonnement.

Momenteel heb ik een Ziggo connectbox, maar het signaal hiervan was te zwak. Omdat er geen ethernet aansluiting was boven, Wifibooster via het stopcontact gekregen. Maar dit was erg traag (haalde 40mbit maar).

Daarom een Netgear R7800 gekocht en deze in de woonkamer geplaatst en de connectbox in bridge laten zetten. Echter is het wifi bereik boven nog minimaal omdat het plafond vol zit met beton, ijzer en vloerverwarming.

Nu een UTP kabel getrokken naar boven. Maar nu is mijn vraag hoe kan ik nu het beste en energiezuinigste alles opstellen? Via Ziggo de stopcontact wifibooster omgeruild naar een accespoint met ethernet.

Nu dus de volgende hardware:
Connectbox (momenteel in bridge)
Netgear R7800
Ziggo wifibooster ethernet

Opties:

1. Connectbox uit bridge halen, R7800 boven als AP laten functioneren
2. Connectbox in bridge laten, R7800 in meterkast en boven Ziggo AP
3. ??

Als iemand mee wilt denken graag :)
Om de R7800 alleen als AP te laten functioneren lijkt me ook zonde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
De twee opties die je hier schetst zullen een zelfde situatie qua WiFi creeeren. De ConnectBox heeft een prima WiFi functionaliteit en de reden dat je die "te zwak" vond lag aan je woning, zoals je zelf ondervond toen je de Netgear plaatste. En powerline oplossingen kunnen goed werken, maar soms ook niet. Dat is een beetje hit-and-miss, afhankelijk van je situatie. Heel verstandig dat je een kabel heb getrokken!

Je moet het uiteindelijk helemaal zelf beslissen natuurlijk, maar hier wat voor- en nadelen:

Optie 1
  • Voordeel: energiezuiniger, maar 2 apparaten
  • Voordeel: mocht je WiFi dekking niet optimaal zijn, kun je nog een extra kabel trekken en de AP ergens aansluiten
  • Nadeel: sommige mensen vinden de routerfunctionaliteiten van de Connectbox te beperkt
Optie 2
  • Voordeel: je kunt gebruik maken van de uitgebreidere routingfunctionaliteit van de R7800
  • Nadeel: omdat je modem in bridge staat kun je niet meer gebruik maken van Ziggo hotspots (als je dat belangrijk vind)
  • Nadeel: 3 apparaten, dus minder energiezuinig

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Morgan op 14-12-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
Precies dat inderdaad. Bedankt

De R7800 kan ik niet terug sturen, anders was de keuze connectbox en gratis TP Link AP. (Optie 1)

Wifi spots gebruik ik niet, de extra router functionaliteiten ook NOG niet. Maar wellicht is de stabiliteit en snelheid van de R7800 toch beter en moet ik de keuze maken voor optie 2 (3 apparaten) 😅

De powerline werkte qua bereik prima, maar snelheid was enorm traag helaas.

Wat zou jij doen? 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Voor een relatief eenvoudige thuissituatie met niet teveel eisen voldoet de ConnectBox prima als router. Ik zou het bij 2 apparaten houden, er is dan geen enkele reden er 3 van te maken, dat kost alleen maar meer stroom en je hebt er geen voordeel van.

Overigens zou ik wel zorgen dat je goed kunt roamen tussen de 2 WiFi punten, afhankelijk daarvan kun je dan nog testen met welke combi (ConnectBox + Netgear of ConnectBox + AP) dat het beste werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door Cpt.Morgan op 14-12-2018 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
Wat bedoel je met roamen tussen de 2 wifi punten? Het automatisch overschakelen naar het sterkste signaal?

Is dat nog te sturen? Of kwestie van testen tussen de 2 routers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Roamen gaat prima tussen een Connectbox (overigens, welke heb je?) en een R7800. Zorg er wel voor dat SSID (netwerknaam), PSK (wachtwoord), security en encryption exact hetzelfde zijn op beide apparaten (op de Connectbox kun je alleen WPA of WPA2 instellen, met WPA2 krijg je gelijk ook AES encryption mee, dus kies daar WPA2 en op de R7800 zowel WPA2-only als CCMP(AES)-only.

Als je overal dekking hebt in de 5GHz, kun je best op beide apparaten (dezelfde) verschillende SSID's nemen voor 2.4GHz en 5GHz. Heb je niet overal 5GHz dekking kun je beter op beide apparaten dezelfde SSID nemen voor beide banden.

Kies verschillende, niet-overlappende kanalen, dus 1, 6 of 11 beneden en een van de andere twee uit die lijst boven voor 2.4GHz. Voor 5GHz kun je best beneden op 100 gaan zitten en boven op 52.

Zorg ook voor verschillende, niet overlappende kanalen

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
dion_b schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 02:49:
Roamen gaat prima tussen een Connectbox (overigens, welke heb je?) en een R7800. Zorg er wel voor dat SSID (netwerknaam), PSK (wachtwoord), security en encryption exact hetzelfde zijn op beide apparaten (op de Connectbox kun je alleen WPA of WPA2 instellen, met WPA2 krijg je gelijk ook AES encryption mee, dus kies daar WPA2 en op de R7800 zowel WPA2-only als CCMP(AES)-only.

Als je overal dekking hebt in de 5GHz, kun je best op beide apparaten (dezelfde) verschillende SSID's nemen voor 2.4GHz en 5GHz. Heb je niet overal 5GHz dekking kun je beter op beide apparaten dezelfde SSID nemen voor beide banden.

Kies verschillende, niet-overlappende kanalen, dus 1, 6 of 11 beneden en een van de andere twee uit die lijst boven voor 2.4GHz. Voor 5GHz kun je best beneden op 100 gaan zitten en boven op 52.

Bedankt voor de tips! Duidelijk, ik had anders boven hetzelfde kanaal ingesteld. Maar dan gaat dat storen natuurlijk.

Ik heb de connectbox arris tg2492lg-zg.

Zou jij die gebruiken beneden? Icm boven de R7800?

Of toch kiezen voor bridge, R7800 en boven TP link AP?

Met de laatste optie verwacht ik eerder 5G volledig te dekken op de beneden verdieping, plus meer stabiliteit en opties (die ik wellicht in de toekomst gebruik)

5G kanaal 100 is toch met dfs? Gaat dat geen problemen geven qua haperingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De TG2492LG lijkt sterk op de R7800, beide hebben een Qualcomm-Atheros WiFi-ac chipset, de Arris heeft een QCA9880, de Netgear een QCA9984. Grootste verschil is 3x3 vs 4x4 MIMO, en daarnaast een paar minder relevante features als 160MHz kanaalbreedte in de 5GHz (net zo goed af te raden als 40MHz in de 2.4GHz) en MU-MIMO (wat in praktijk zelfs best-case maar een paar procent uitmaakt). Die 4x4 betekent dat de R7800 net iets meer dekking kan leveren, maar ik betwijfel sterk of dat het verschil maakt tussen wel of niet de hele verdieping dekken. Wmb zijn ze in praktijk uitwisselbaar. Dat geldt ook voor de Ziggo C7 WifiPunt, die ook al een QCA9880 heeft met marginaal (maar dan ook echt marginaal) slechtere antennes dan de TG2492LG.

Dus zou ik het zo simpel mogelijk houden: als je het met 2 apparaten kunt doen, doe dat ipv een derde erbij. Dus neem de TG2492LG en de R7800.

Mbt de toekomst: alles wordt straks beter en goedkoper. Het heeft dus bijna nooit zin om nu geld of moeite te doen voor iets wat je nu niet gaat gebruiken. Bekijk je eisen opnieuw zodra je daadwerkelijk tegen de grenzen van je huidige oplossing aan loopt.

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 15-12-2018 19:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
dion_b schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:08:
De TG2492LG lijkt sterk op de R7800, beide hebben een Qualcomm-Atheros WiFi-ac chipset, de Arris heeft een QCA9880, de Netgear een QCA9984. Grootste verschil is 3x3 vs 4x4 MIMO, en daarnaast een paar minder relevante features als 160MHz kanaalbreedte in de 5GHz (net zo goed af te raden als 40MHz in de 2.4GHz) en MU-MIMO (wat in praktijk zelfs best-case maar een paar procent uitmaakt). Die 4x4 betekent dat de R7800 net iets meer dekking kan leveren, maar ik betwijfel sterk of dat het verschil maakt tussen wel of niet de hele verdieping dekken. Wmb zijn ze in praktijk uitwisselbaar. Dat geldt ook voor de Ziggo C7 WifiPunt, die ook al een QCA9880 heeft met marginaal (maar dan ook echt marginaal) slechtere antennes dan de TG2492LG.

Dus zou ik het zo simpel mogelijk houden: als je het met 2 apparaten kunt doen, doe dat ipv een derde erbij. Dus neem de TG2492LG en de R7800.

Mbt de toekomst: alles wordt straks beter en goedkoper. Het heeft dus bijna nooit zin om nu geld of moeite te doen voor iets wat je nu niet gaat gebruiken. Bekijk je eisen opnieuw zodra je daadwerkelijk tegen de grenzen van je huidige oplossing aan loopt.
Bedankt dat je de tijd neemt om me te helpen ook! Waardeer ik 😊

Ik ga vandaag eens even stoeien, hoe ik het beste bereik krijg. En of het veel scheelt of de R7800 of connectbox beneden aanstaat qua wifi.

Wel zonde eigenlijk, want had dan eigenlijk de R7800 niet hoeven kopen en beneden connectbox en boven de C7 gratis AP van Ziggo kunnen zetten 😅

Nog een laatste vraag. Het 5G kanaal op 100 zetten in de DFS zone, geeft dat geen problemen/verstoringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, dat geeft juist minder verstoringen. >95% van consumentenAP's ondersteunt geen DFS. De R7800 is vrij uitzonderlijk dat dat wel out-of-the-box werkt. Omgekeerd ondersteunen vrijwel alle clients DFS. Verschil is simpel: een client mag zonder meer DFS ondersteunen, voor een AP is certificering vereist - en dat kost ongeveer EUR 50k per ontwerp.

Dat is bij een ontwerp waar honderduizenden zo niet miljoenen van geproduceerd worden peanuts (vandaar dat spul van operators meestal wel DFS ondersteunt), maar bij kleinere aantallen wordt het een significante kostenpost. Omgekeerd kent geen consument DFS waardoor het geen factor is bij de aanschaf. Gevolg: niemand implementeert het in low/mid-range consumentenapparatuur.

Gevolg daarvan: overgrote meerderheid van 5GHz AP's draaien in de vier non-DFS kanalen. En dat zijn vier kanalen van 20MHz. WiFi-ac gebruikt per default 80MHz kanaalbreedte, alle vier dus - er is maar een non-DFS WiFi-ac kanaal en daar zit vrijwel alles op. In drukke gebieden wordt het bijna zo erg als in de 2.4GHz. Met DFS heb je nog drie kanalen van 80MHz waar geen hond zit, zelfs in de drukste buurten.

Daarom: als je DFS kunt gebruiken, altijd doen.

In theorie kun je last hebben van DFS events, dus detectie van radarsignalen waardoor de AP automatisch naar een non-DFS kanaal terug moet springen. In praktijk erg zeldzaam, en dat zeg ik als iemand die onder de aanvliegroute naar Schiphol woont. Gebeurt het alsnog? Enige wat je ervan merkt is dat je AP alsnog op 36 zit terwijl je iets anders ingesteld had. Kies dan een ander DFS-kanaal en je hebt er ws geen last meer van.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
dion_b schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:06:
Nee, dat geeft juist minder verstoringen. >95% van consumentenAP's ondersteunt geen DFS. De R7800 is vrij uitzonderlijk dat dat wel out-of-the-box werkt. Omgekeerd ondersteunen vrijwel alle clients DFS. Verschil is simpel: een client mag zonder meer DFS ondersteunen, voor een AP is certificering vereist - en dat kost ongeveer EUR 50k per ontwerp......
Weer wat geleerd! bedankt! Ik dacht dat bij DFS hij dan het signaal even helemaal uitschakelde ipv weer terug naar een lager kanaal te gaan. Vandaar dat ik geen DFS kanaal gekozen had.

Ik heb vandaag wat gespeeld met verschillende opzetten, maar ben er nog niet uit 8)7

Boven lukt het nu om prima wifi bereik te krijgen met de AP. Deze zet ik op de overloop op een kast, met UTP kabel naar de meterkast in de R7800. (connect box staat nog even in bridge)

Beneden is een ander verhaal, as de R7800 in de meterkast staat. In de aangrenzende woonkamer, waar de bank staat heb ik prima snelheid volle 200mbit met 5G en 106mbit met 2.4G.
De meterkast is natuurlijk ook geen centrale plek in het huis en zo bestraal je ook voor de helft de straat.

Maar in de slaapkamer beneden (10 meter verder) is het nog maar 88 en 55mbit.

In de woonkamer heb ik ook een UTP aansluiting en als ik daar de R7800 zet, heb ik wel perfecte snelheid op de gehele beneden verdieping. Alleen de kabel voor de bovenverdieping komt in de meterkast uit, dus die kan ik dan weer niet aansluiten op de R7800 want die staat in de woonkamer (als connectbox in bridge staat). Vanuit de woonkamer een kabel naar boven is geen optie.

Mijn voorkeur gaat toch uit om de R7800 in "de lead" te laten ivm de DNS die ik kan aanpassen en wat andere opties die ik later misschien wil gebruiken.

Wel bizar dat het signaal zo snel afzwakt in dit nieuwbouwhuis, waarschijnlijk door de goede isolatie en vloerverwarming.

Ik denk dat er geen andere mogelijkheid is dan de connectbox uit bridge halen en R7800 in de woonkamer als AP en de C7 boven als AP. Of zie ik nog een optie over het hoofd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Helemaal niet bizar dat signaal zo snel afzwakt, zoals je zegt is het een nieuwbouwhuis. Bovendien is WiFi een vorm van electromagnetische straling, net zoals licht. Nog met bruikbare snelheden kunnen verbinden een paar kamers verderop is alsof je nog kunt lezen in je slaapkamer bij het licht van een gloeilamp in de meterkast. Natuurlijk kunnen de lagere frequenties van 5GHz en 2.4GHz wel iets beter door obstakels heen dan de THz van licht, maar toch...

Het is ook niet verwonderlijk dat je betere dekking/prestaties krijgt met een AP centraal op een verdieping dan weggestopt in een meterkast. Dan nog, het klinkt alsof je zelfs vanuit de meterkast overal meer dan bruikbare prestaties hebt.

Persoonlijk zou ik zoals eerder gesteld niet moeilijk doen. Met de 55Mbps die je in de slaapkamer meet kun je iedere huidige of in de nabije toekomst te voorziene toepassing met ruime marge trekken (broadcast-quality HEVC 4k met HDR is hooguit 20Mbps). DNS kun je ook gewoon in je clients instellen mocht je daarmee willen rommelen.

Als dat niet goed genoeg is, pak het dan echt goed aan. Niet prutsen met twee functies in hetzelfde apparaat, namelijk router en WiFi-AP. Geen concessies/compromissen. Zet een router die alleen router is in de meterkast en plaats AP's op signaaltechnisch beste locaties in huis. DIe R7800 kan zowel een goede router als een goede AP zijn, maar niet op dezelfde plek. Als je dan per se een eigen router wilt, neem dan eentje voor in de meterkast en laat die R7800 AP spelen. Moet je natuurlijk ook nog een AP voor boven regelen (en als je de modem te weinig opties vindt hebben ga je de instelmogelijkheden van de Ziggo WifiPunt ook niet veel soeps vinden).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
Je hebt gelijk ook...

Moet niet teveel eisend zijn, want zulke spannende dingen ga ik ook niet doen.
Was alleen verwend/gewend bij mijn ouderlijk huis dat 1 Nighthawk router op de middelste verdieping gewoon alles goed afdekte met bijna volle snelheid. Maar dat huis was veel ouder en minder geïsoleerd.

Ik ga de Connectbox beneden weer uit bridge halen, en boven de R7800 zetten.

Ik wil je nogmaals vriendelijk bedanken voor je tijd en moeite voor de uitleg! Heeft me enorm geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 427499

dion_b schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 02:49:

Weet je zeker dat dit smooth werkt? Mijn ervaring van een paar jaar geleden is dat een apparaat wat zich op zolder bevindt, rustig verbonden blijft met de AP beneden omdat er minimaal bereik/signaal is.
Zorgde er toen iig voor dat je verbinding gewoon slecht was omdat je mobiele device niet vanzelf switchte van AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 427499 schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:36:
[...]

Weet je zeker dat dit smooth werkt? Mijn ervaring van een paar jaar geleden is dat een apparaat wat zich op zolder bevindt, rustig verbonden blijft met de AP beneden omdat er minimaal bereik/signaal is.
Heb je toen ervoor gezorgd voor identieke SSID, PSK, encryption en security?

Klinkt namelijk verdacht alsof een of meer daarvan niet overeen kwam...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 427499

dion_b schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:41:
[...]

Heb je toen ervoor gezorgd voor identieke SSID, PSK, encryption en security?

Klinkt namelijk verdacht alsof een of meer daarvan niet overeen kwam...
Jep, het was meer dat het bereik net genoeg was om niet over te gaan op de andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat lijkt me erg sterk. Enige situatie waarin dat het geval zou zijn is als je overal in huis genoeg dekking had met een enkele AP. Zeker als je daadwerkelijk gebruik maakt van de verbinding zou een beetje modern handset al moeten roamen zodra er een signiifcant verschil is tussen de twee.

Lees dit maar eens - het is een document van Apple over iOS in enterprise networks, maar voor "enterprise" kun je alle netwerken met meer dan een enkele AP lezen, en de meeste Android-apparaten zullen erg vergelijkbaar gedrag vertonen:
https://support.apple.com/en-us/HT203068

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeComponeur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-04 11:56

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Thoraxx schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:16:
Hi, in een nieuwbouw huis met 1 verdieping wil ik graag optimaal wifi bereik icm een Ziggo abonnement.

Momenteel heb ik een Ziggo connectbox, maar het signaal hiervan was te zwak. Omdat er geen ethernet aansluiting was boven, Wifibooster via het stopcontact gekregen. Maar dit was erg traag (haalde 40mbit maar).

Daarom een Netgear R7800 gekocht en deze in de woonkamer geplaatst en de connectbox in bridge laten zetten. Echter is het wifi bereik boven nog minimaal omdat het plafond vol zit met beton, ijzer en vloerverwarming.

Nu een UTP kabel getrokken naar boven. Maar nu is mijn vraag hoe kan ik nu het beste en energiezuinigste alles opstellen? Via Ziggo de stopcontact wifibooster omgeruild naar een accespoint met ethernet.

Nu dus de volgende hardware:
Connectbox (momenteel in bridge)
Netgear R7800
Ziggo wifibooster ethernet

Opties:

1. Connectbox uit bridge halen, R7800 boven als AP laten functioneren
2. Connectbox in bridge laten, R7800 in meterkast en boven Ziggo AP
3. ??

Als iemand mee wilt denken graag :)
Om de R7800 alleen als AP te laten functioneren lijkt me ook zonde
Beste @Thoraxx
Heb je Topic/vraag gelezen en ook weer een paar dingen er van opgestoken ;)
Maar het hele verhaal begon om een snellere verbinding te krijgen en eindigt met nog steeds een matige snelheid, wat een relatief begrip is uiteraard. Mijn vraag is of je merkt...
Waren achteraf de Stopcontact-wifiboosters met 40Mb ook voldoende geweest ipv de nu haalbare 55Mb.
Als er geen merkbaar verschil is, is het misschien zonde om een extra Netgear aan te schaffen? Of heb je het idee dat het (soms) met de Netgear wel degelijk sneller gaat/kan.
Ziggo werkt trouwens aan een upgrade van hun netwerk en ook de apparatuur wordt vervangen, Wat dat voor (wifi)gevolgen gaat hebben weet ik niet, maar het zal ongetwijfeld wel eens sneller kunnen worden. Maar alle klanten hopen vooral ook op een beter met een sterker signaal ;)

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thoraxx
DeComponeur schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 17:32:
[...]

Beste @Thoraxx
Heb je Topic/vraag gelezen en ook weer een paar dingen er van opgestoken ;)
Hi!

Er is wel degelijk verschil nu met deze opzet.
Op de gehele boven verdieping haal ik nu rond de 180mbit (door mijn Netgear router daar te plaatsen met
UTP kabel) Een heel verschil met de stopcontact wifi AP's van Ziggo.

Beneden heb ik nu in het belangrijkste gedeelte van de woonkamer ook rond de 180 / 200 mbit! Alleen bij de keuken en extra slaapkamer beneden is het minder en haal ik idd rond de 55 mbit. Maar daar zit ik eigenlijk niet vaak, dus dat is prima.

De combinatie van de Netgear router boven en voor beneden gewoon de connectbox samen met de instellingen/analyse van de kanalen heeft dus wel zijn vruchten afgeworpen.

De extra AP met UTP stuur ik terug naar Ziggo. Dus toch met minimale apparatuur voldoende/goed bereik nu! :)

Misschien dat het met die AP ook al voldoende was boven, maar had de Netgear al te lang om terug te sturen. Daarnaast ging Ziggo ineens ook heel vaag doen over de Powerpromise. Mij was verteld dat de apparatuur gratis zou zijn als de monteur constateerde dat het nodig was (bij nieuwe klanten). Maar uiteindelijk toch een rekening gehad, en gebeld en bleek dat dit een abonnement was en 1 a 2 euro per maand kost.

Roamen van beneden naar boven werkt overigens ook perfect!

Ik ben benieuwd waar Ziggo mee gaat komen nog, qua apparatuur!

[ Voor 18% gewijzigd door Thoraxx op 25-12-2018 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Thoraxx schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 19:28:
[...]

Hi!

Er is wel degelijk verschil nu met deze opzet.
Op de gehele boven verdieping haal ik nu rond de 180mbit (door mijn Netgear router daar te plaatsen met
UTP kabel) Een heel verschil met de stopcontact wifi AP's van Ziggo.

Beneden heb ik nu in het belangrijkste gedeelte van de woonkamer ook rond de 180 / 200 mbit! Alleen bij de keuken en extra slaapkamer beneden is het minder en haal ik idd rond de 55 mbit. Maar daar zit ik eigenlijk niet vaak, dus dat is prima.

De combinatie van de Netgear router boven en voor beneden gewoon de connectbox samen met de instellingen/analyse van de kanalen heeft dus wel zijn vruchten afgeworpen.

De extra AP met UTP stuur ik terug naar Ziggo. Dus toch met minimale apparatuur voldoende/goed bereik nu! :)

Misschien dat het met die AP ook al voldoende was boven, maar had de Netgear al te lang om terug te sturen. Daarnaast ging Ziggo ineens ook heel vaag doen over de Powerpromise. Mij was verteld dat de apparatuur gratis zou zijn als de monteur constateerde dat het nodig was (bij nieuwe klanten). Maar uiteindelijk toch een rekening gehad, en gebeld en bleek dat dit een abonnement was en 1 a 2 euro per maand kost.

Roamen van beneden naar boven werkt overigens ook perfect!

Ik ben benieuwd waar Ziggo mee gaat komen nog, qua apparatuur!
Dank voor de aanvulling !
Voor niks gaat de zon op ;) https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/
Wifibooster via internetkabel €1 per maand of €59
Wifibooster via stopcontact €2 per maand of €99
Best een flink bedrag voor een booster, voor nog geen €30 heb je een prima alternatief

Nog een intieme vraag: >:) waarom zit er in je nieuwbouwhuis eigenlijk geen glasvezel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DeComponeur schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 22:47:
[...]

Best een flink bedrag voor een booster, voor nog geen €30 heb je een prima alternatief
Wut :?

Je link is naar repeaters...

De Ziggo dingen zijn resp een 3x3 WiFi AC AP en een "1200Mbps" PLC set met 2x2 WiFi AC AP erin gebouwd. Vergelijk eens appels met appels :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur

DeComponeur

♫ KLNKRWG

dion_b schreef op woensdag 26 december 2018 @ 00:08:
[...]

Wut :?

Je link is naar repeaters...

De Ziggo dingen zijn resp een 3x3 WiFi AC AP en een "1200Mbps" PLC set met 2x2 WiFi AC AP erin gebouwd. Vergelijk eens appels met appels :o
:D
Sorry dacht dat ik het goed had gedaan, excuus, geen goed vergelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
DeComponeur schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 22:47:
[...]

Nog een intieme vraag: >:) waarom zit er in je nieuwbouwhuis eigenlijk geen glasvezel?
Er zit ook glasvezel in huis! Maar ben altijd Ziggo gewend geweest, ook qua tv. En verder nooit problemen mee gehad. Had jij KPN aangeraden?

Idd voor niks komt de zon op. Maar als de monteur en telefonische helpdesk medewerker zeggen het is gratis. En daarna spreek je weer iemand die zegt nee kost geld. En daarna WEER iemand spreekt die zegt gratis 😂 dan wordt het wel een zootje. Na de kerst nog eens ff regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Thoraxx schreef op woensdag 26 december 2018 @ 02:05:
[...]

Er zit ook glasvezel in huis! Maar ben altijd Ziggo gewend geweest, ook qua tv. En verder nooit problemen mee gehad. Had jij KPN aangeraden?

Idd voor niks komt de zon op. Maar als de monteur en telefonische helpdesk medewerker zeggen het is gratis. En daarna spreek je weer iemand die zegt nee kost geld. En daarna WEER iemand spreekt die zegt gratis 😂 dan wordt het wel een zootje. Na de kerst nog eens ff regelen.
Ach, Ziggo werkt voorlopig nog prima hoor, over een (paar) jaar kun je altijd nog overstappen ;)
Misschien kun jij je beroepen op de snelheidsbelofte (Power Promise) in huis. Hoewel er nergens staat dat die belofte gratis is :? Typisch Ziggo >:)
Maar er is hoop … https://www.consumentenbo...-in-1/ziggo-power-promise

Ik had inderdaad glasvezel genomen, maar ook daar heb je waarschijnlijk onvoldoende ontvangst door het hele huis en ben je ook gebonden aan een extra apparaat. Succes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Glasvezel vs coax (vs DSL) is volkomen irrelevant voor het WiFi-verhaal. Dat heeft puur met de plaatsing van AP's te maken. Als je gratis AP's kunt krijgen van je provider - vooral doen. Goede kans dat alles prima werkt, zo niet kun je altijd nog voor eigen rekening aan de slag.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
DeComponeur schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:11:
[...]

Ach, Ziggo werkt voorlopig nog prima hoor, over een (paar) jaar kun je altijd nog overstappen ;)
Misschien kun jij je beroepen op de snelheidsbelofte (Power Promise) in huis. Hoewel er nergens staat dat die belofte gratis is :? Typisch Ziggo >:)
Maar er is hoop … https://www.consumentenbo...-in-1/ziggo-power-promise

Ik had inderdaad glasvezel genomen, maar ook daar heb je waarschijnlijk onvoldoende ontvangst door het hele huis en ben je ook gebonden aan een extra apparaat. Succes...
Ga na een jaartje weer eens shoppen ;)

Heb dat bericht idd gelezen van consumentenbond. Powerpromise... Maar volgens de ene helft van het Ziggo personeel is de apparatuur dus nu niet meer gratis, en volgende de andere helft wel... Beetje verwarrend. Daarom maar lekker mijn eigen routertje gebruiken.

En is idd zo dat ik bij KPN exact dezelfde problemen zou hebben gehad met wifi bereik. Maar was meer benieuwd of je bij KPN verder betere ervaringen had, omdat je het zo zei van waarom geen glasvezel ;)
Pagina: 1