Toon posts:

Excel formule als getal op 01-01 van huidig jaar <19 dan 1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een excel formule voor :

Als de leeftijd van iemand op 1-1-jaar(huidig) jonger is als (<19) dan krijgt hij/zij 1 dag verlof

Ik heb op internet gezocht en er staat veel over rekenen met datums maar uitleg over mijn boven staande vraag kan ik nergens vinden.

Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
=ALS(AFRONDEN.NAAR.BENEDEN((B1-A1)/365,25;0)<19;"Verlof";"geen verlof")

In A1 geboortedatum
in B1 01-01-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-10 20:47
Of
code:
1
=IF((YEARFRAC(DATE(YEAR(TODAY()),1,1),A1))<19,"Geen Verlof","Verlof")

Compleet met controle dat A1 wel een datum(nummer) heeft
code:
1
=IF(ISNUMBER(A1),IF((YEARFRAC(DATE(YEAR(TODAY()),1,1),A1))<19,"Geen Verlof","Verlof"),"Geen datum")

[ Voor 57% gewijzigd door Steefph op 14-12-2018 13:59 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Steefph schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:14:
Of

=IF((YEARFRAC(DATE(YEAR(TODAY()),1,1),A1))<19,"Geen Verlof","Verlof")

Compleet met controle dat A1 wel een datum(nummer) heeft

=IF(ISNUMBER(A1),IF((YEARFRAC(DATE(YEAR(TODAY()),1,1),A1))<19,"Geen Verlof","Verlof"),"Geen datum")
Maar deze functie (al is ie eleganter) kijkt toch niet of de betreffende persoon per aankomende1 januari jonger dan 19 jaar is?

Nu moet ik zeggen dat de originele vraagstelling niet helemaal helder is

Ik interpreteer het als: is iemand op 1 januari 2018 (<- edit, ik had over huidig jaar heen gelezen) wel of niet jonger dan 19 jaar

In jouw formule is de test heel mooi met de datumfractie en voorkom je kleine afwijkingen die je krijgt met mijn methode (aantal dagen delen door 365,25) (als je van voor 2000 bent heb je een schrikkeldag te veel in de berekening zitten geloof ik :+

nou ja... wat een verhaal he

[ Voor 3% gewijzigd door DeDooieVent op 14-12-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

De enige onduidelijkheid zit in de situatie dat iemand jarig is op 1 januari. Als we voor het gemak uitgaan van de leeftijdsgrens 1 januari 00:00 dan is het terug te brengen tot (Year(date)-Year(birth))<20.

Dat moet toch wel te vinden zijn?
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:06:
Ik heb op internet gezocht en er staat veel over rekenen met datums maar uitleg over mijn boven staande vraag kan ik nergens vinden.
Als je letterlijk je vraag intikt wordt het moeilijk, maar er zijn toch wel genoeg topics te vinden over rekenen met datums en leeftijd. Ik wil dus -zoals eerder aangegeven- niet zien dat je niks hebt kunnen vinden, maar wat je wel hebt gevonden en waarom dat niet voldeed.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als A1 de geboortedatum is, werkt het volgende dan niet?
code:
1
=IF(A1>DATE(YEAR(TODAY())-19,1,1),"wel","niet")

Logica: pak het huidige jaar, trek er 19 vanaf en maak er een datum van obv 1 januari. Iedereen met een geboortedatum na die datum is ouder dan 19.

When life gives you lemons, start a battery factory

Pagina: 1