Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaegar1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 09:17
Hoi Tweakers,

Onze woonkamer heeft een beperkte radiatorcapaciteit en het huis een gemiddelde isolatie (wat ouder, maar wel dubbelglas, nieuwe dakisolatie, (nog) geen spouwmuurisolatie, geen vloerisolatie (maar drive-in woning dus woonverdieping op de eerste)). Wij hebben wat moeite om de woonkamer te verwarmen en weten niet zo goed want kostenefficiente manieren zijn om dit te verbeteren. Isoleren lijkt logischer dan extra radiatoren te plaatsen. Wegens een relatief dunne betonnen vloer onder de woonkamer ligt hier geen vloerverwarming en wel een relatief nieuwe tegelvloer, daar vloerverwarming is geen optie. Deze zomer hebben we het (platte) dak vernieuwd (was nodig) en meteen laten isoleren maar op de slaapverdieping stoken we meestal toch niet dus dat heeft voor de woonkamer (denk ik) maar beperkt effect.

Mijn concrete vraag is echter, waar vind ik iemand die goed, onafhankelijk advies kan geven (regio Delft) over de juiste opties om ons huis beter te isoleren en wat de zwakke plekken zijn (bijv. met warmtescan van het huis). Google geeft een hele hoop opties maar het merendeel daarvan is ofwel gelieerd aan een energiebedrijf of zijn adviseurs verbonden aan bedrijven die zelf isoleren. Ik krijg altijd toch een ietwat nare smaak in mijn mond van dat soort constructies, die bedrijven hebben tenslotte een belang met hun 'gratis' advies met het verkopen van 'hun' spouwmuur isolatie of andere producten die zij toevallig verkopen.

Wat ik eigenlijk wil is gewoon een betaald advies van iemand met verstand van zaken die goed onderbouwd alle opties (van HR++ ketel tot spouwmuur isolatie, tot een lekker zwaar gordijn voor dat ene raam) voor ons op een rijtje kan zetten en kan helpen om een plan uit te stippelen voor de komende 10 jaar, kijkend naar onze gewoontes en leefpatroon. Hoeft niet perse naar 0 op de meter maar ik ben wel op zoek naar een mix van opties die ons helpen om ons nu kosten efficiënt ons een meer behaaglijk huis geven en die ons een stap in de richting zetten naar een zuiniger en beter geïsoleerd huis.

Hebben jullie hier nog tips voor?

Beste antwoord (via Rhaegar1 op 14-12-2018 16:27)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Rhaegar1 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:29:
Hoi Tweakers,

Onze woonkamer heeft een beperkte radiatorcapaciteit en het huis een gemiddelde isolatie (wat ouder, maar wel dubbelglas, nieuwe dakisolatie, (nog) geen spouwmuurisolatie, geen vloerisolatie (maar drive-in woning dus woonverdieping op de eerste)).
Spouwmuur isolatie laten doen is een no-brainer. IMHO is het verschil tussen de gebruikte materialen beperkt, dus of je nu met EPS parels, vlokken, wol of wat dan ook gaat gebruiken het effect gaat enorm zijn.

Hoe warm is trouwens je drive-in / garage onder je woning? Vergis je niet maar daar zou misschien wel eens je grootste probleem kunnen zitten.

Gesteld je woonkamer is 20 graden, je drive-in garage is 10 graden en je hebt een vloeroppervlakte van 50m2. Gewoon beton isoleert nauwelijks ( aanname rc van 0,3 ) Dan is het warmteverlies over je vloer 50 / 0,3 * 10 = 1.67kW.

Gesteld je zou je plafond verlagen in je garage en daar 10cm piepschuim in doen ( Rd = 2,6 ). Dan wordt de formule: 50 / ( 0,3 + 2,6 ) * 50 = 172W. Met 10cm piepschuim extra bespaar je dus gemakshalve 1,5kW aan warmte. 1500W is meteen al een best forse radiator die je niet hoeft te installeren extra.
Wij hebben wat moeite om de woonkamer te verwarmen en weten niet zo goed want kostenefficiente manieren zijn om dit te verbeteren. Isoleren lijkt logischer dan extra radiatoren te plaatsen. Wegens een relatief dunne betonnen vloer onder de woonkamer ligt hier geen vloerverwarming en wel een relatief nieuwe tegelvloer, daar vloerverwarming is geen optie.
Wat is relatief dun? Je hoeft niet perse in te frezen als je vloerverwarming wilt, je kan ook met een droogbouw/opbouwsysteem werken. Dat hebben wij moeten doen aangezien wij geen dekvloer hadden. Je vloer komt dan iets omhoog ( ca 30mm ) waar de vloerverwarming in gefreesd wordt.

Alleen die tegelvloer zou er dan wel uit moeten. Da's wel jammer dan, misschien om in het achterhoofd te houden mocht je ooit een andere vloer en vloerverwarming willen.
Deze zomer hebben we het (platte) dak vernieuwd (was nodig) en meteen laten isoleren maar op de slaapverdieping stoken we meestal toch niet dus dat heeft voor de woonkamer (denk ik) maar beperkt effect.
Ook al stook je niet, als het 17 graden in je slaapkamer is en -3 buiten heb je nog steeds 20 graden temperatuursverschil. Isoleren kan dus altijd uit. Dus goede keuze geweest om je dak te isoleren.

Wat voor isolatie is er voor je dak gebruikt?
Mijn concrete vraag is echter, waar vind ik iemand die goed, onafhankelijk advies kan geven (regio Delft) over de juiste opties om ons huis beter te isoleren en wat de zwakke plekken zijn (bijv. met warmtescan van het huis).
Als je zelf leergierig bent, dan zit je hier op GoT goed. Vooral het DED forum die ik eerder vermeldde ( Duurzame energie en domotica ). Ik ben daar zelf ook redelijk actief in. Onafhankelijk advies is bij bedrijven lastig, je moet dan geluk hebben dat je een vertegenwoordiger treft die je niet meteen wat wilt verkopen.
Wat ik eigenlijk wil is gewoon een betaald advies van iemand met verstand van zaken die goed onderbouwd alle opties (van HR++ ketel tot spouwmuur isolatie, tot een lekker zwaar gordijn voor dat ene raam) voor ons op een rijtje kan zetten en kan helpen om een plan uit te stippelen voor de komende 10 jaar, kijkend naar onze gewoontes en leefpatroon. Hoeft niet perse naar 0 op de meter maar ik ben wel op zoek naar een mix van opties die ons helpen om ons nu kosten efficiënt ons een meer behaaglijk huis geven en die ons een stap in de richting zetten naar een zuiniger en beter geïsoleerd huis.

Precies hetzelfde wat ik dus heb gedaan :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:22
Ik lees even mee want hier ben ik ook naar op zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Er zijn hier op het forum diverse hobbyisten met een wamtebeeldcamera die voor een vergoeding warmtebeeldfoto's maken ( zie ook het warmtebeeld topic in het DED forum ). ( ondergetekende is daar een van ;) ).

Daarnaast zit PaulC ( hier ook op het forum ) redelijk bij je in de buurt als je een professional een warmtescan wilt laten doen ( https://warmtecheck.nl/ ).

Voor wat betreft isoleren. Kijk eens bij Koston.nl, die hebben bij mij destijds gekeken voor dak en spouwmuur-isolatie en bij hen kreeg ik, de door jou genoemde nare bijsmaak, niet.

Ik ben zelf in 2008 begonnen met het verduurzamen van mijn woning. Wij begonnen met 5500kWh en 1550m3 gas. Intussen is dat 2400kWh en 140m3 gas. Ik wil hier geen reclame gaan maken maar zoek eens op mijn naam in google, dan kom je op mijn website uit waar alles op staat wat wij in huis aan verbouwingen / verduurzaming hebben gedaan :)

Misschien kan een moderator dit topic beter naar het DED forum verplaatsen?

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 14-12-2018 10:52 . Reden: edit ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:52

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Mischien lid worden van vereniging eigen huis?
https://www.eigenhuis.nl/.../kosten-huis-verduurzamen

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Ik zou zeker vertrouwen op vereniging eigen huis. Wellicht ook niet 100% zuiver en onafhankelijk (ze zullen vast voorrangscontacten hebben), maar ik geloof wel dat zij het meest onafhankelijk van alle mogelijke opties zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hoi Tweakers,

Onze woonkamer heeft een beperkte radiatorcapaciteit en het huis een gemiddelde isolatie (wat ouder, maar wel dubbelglas, nieuwe dakisolatie, (nog) geen spouwmuurisolatie, geen vloerisolatie (maar drive-in woning dus woonverdieping op de eerste)).
Spouwmuur isolatie laten doen is een no-brainer. IMHO is het verschil tussen de gebruikte materialen beperkt, dus of je nu met EPS parels, vlokken, wol of wat dan ook gaat gebruiken het effect gaat enorm zijn.

Hoe warm is trouwens je drive-in / garage onder je woning? Vergis je niet maar daar zou misschien wel eens je grootste probleem kunnen zitten.

Gesteld je woonkamer is 20 graden, je drive-in garage is 10 graden en je hebt een vloeroppervlakte van 50m2. Gewoon beton isoleert nauwelijks ( aanname rc van 0,3 ) Dan is het warmteverlies over je vloer 50 / 0,3 * 10 = 1.67kW.

Gesteld je zou je plafond verlagen in je garage en daar 10cm piepschuim in doen ( Rd = 2,6 ). Dan wordt de formule: 50 / ( 0,3 + 2,6 ) * 50 = 172W. Met 10cm piepschuim extra bespaar je dus gemakshalve 1,5kW aan warmte. 1500W is meteen al een best forse radiator die je niet hoeft te installeren extra.
Wij hebben wat moeite om de woonkamer te verwarmen en weten niet zo goed want kostenefficiente manieren zijn om dit te verbeteren. Isoleren lijkt logischer dan extra radiatoren te plaatsen. Wegens een relatief dunne betonnen vloer onder de woonkamer ligt hier geen vloerverwarming en wel een relatief nieuwe tegelvloer, daar vloerverwarming is geen optie.
Wat is relatief dun? Je hoeft niet perse in te frezen als je vloerverwarming wilt, je kan ook met een droogbouw/opbouwsysteem werken. Dat hebben wij moeten doen aangezien wij geen dekvloer hadden. Je vloer komt dan iets omhoog ( ca 30mm ) waar de vloerverwarming in gefreesd wordt.

Alleen die tegelvloer zou er dan wel uit moeten. Da's wel jammer dan, misschien om in het achterhoofd te houden mocht je ooit een andere vloer en vloerverwarming willen.
Deze zomer hebben we het (platte) dak vernieuwd (was nodig) en meteen laten isoleren maar op de slaapverdieping stoken we meestal toch niet dus dat heeft voor de woonkamer (denk ik) maar beperkt effect.
Ook al stook je niet, als het 17 graden in je slaapkamer is en -3 buiten heb je nog steeds 20 graden temperatuursverschil. Isoleren kan dus altijd uit. Dus goede keuze geweest om je dak te isoleren.

Wat voor isolatie is er voor je dak gebruikt?
Mijn concrete vraag is echter, waar vind ik iemand die goed, onafhankelijk advies kan geven (regio Delft) over de juiste opties om ons huis beter te isoleren en wat de zwakke plekken zijn (bijv. met warmtescan van het huis).
Als je zelf leergierig bent, dan zit je hier op GoT goed. Vooral het DED forum die ik eerder vermeldde ( Duurzame energie en domotica ). Ik ben daar zelf ook redelijk actief in. Onafhankelijk advies is bij bedrijven lastig, je moet dan geluk hebben dat je een vertegenwoordiger treft die je niet meteen wat wilt verkopen.

Precies hetzelfde wat ik dus heb gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@mkleinman grrr had net verhaal getikt kan ik 99% weghalen ;)

Maar @Rhaegar1 aanvullend vraag jezelf af hoeveel muur, plafond/vloer aan zou je willen inleveren door bv isolatie erop/eronder te plakken om in de winter en zomer minder energie te verbruiken voor koelen/verwarmen. Dit zal een expert ook vragen. Dan wat is je budget ?

Goed al deze vragen kan je zelf ook beantwoorden, als je zelf handig bent kan je een hoop besparen op korte en lange termijn ..

Houd gewoon in je achterhoofd elke centimeter isolatie aanbrengen is een investering die je terugverdient, en uiterraard is een bepaalde dikte overkill maar ik zie jou niet meer dan 20cm isolatie aan de binnenmuren plakken. Ter info Mkleinman heeft dit wel gedaan maar minder dik en ik zal wellicht een zijn voorbeeld gaan volgen voor een bepaalde dikte. :)

stel dat je 120 euro gas betaald (inc belasting enzv) per maand, dan is naar 80 euro makkelijker dan van 80 naar 40 .. en de laatste 40 .. niet onmogelijk maar je moet bij de laatste 40 euro afvragen of het de kosten/moeite waard is .. maar je bent er wellicht nog lang niet.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

vso schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:57:
@mkleinman grrr had net verhaal getikt kan ik 99% weghalen ;)

Houd gewoon in je achterhoofd elke centimeter isolatie aanbrengen is een investering die je terugverdient, en uiterraard is een bepaalde dikte overkill maar ik zie jou niet meer dan 20cm isolatie aan de binnenmuren plakken. Ter info Mkleinman heeft dit wel gedaan maar minder dik en ik zal wellicht een zijn voorbeeld gaan volgen voor een bepaalde dikte. :)
Wel! >:) . Voorgevel is ruim 15cm naar binnen gekomen met isolatie, achtergeve is dik 30cm isolatie bij gekomen. Maar dat was meer beide voor het maken van een mooie rechte afgewerkte koof, het wegwerken van leidingen en het maken van een vensterbank waar je in kan zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Tikje naar VAO. Buiten de goede adviezen wil TS iemand inhuren. V&A op het forum zelf is niet toegestaan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:47
Zit ook even mee te lezen, en ben zelf ook op zoek geweest, maar heb nog niet zo'n adviesbureau gevonden. VEH vindt ik ook summier, voor onze situatie helemaal.
2 maal al een broekje (letterlijk) van een isolatiebedrijf gehad, en die begonnen meteen over spouwmuur isolatie als beste optie, zodra ik aangaf dat ik geen spouwmuur had (bj 1920), en geen ruimte om het deel van het dak wat plat is van buitenaf te isoleren, stonden ze met de mond vol tanden. Om over CV advies ed al helemaal niet te beginnen, helemaal als ik aangeef dat vloerverarming niet per direct een optie is.

[ Voor 6% gewijzigd door CrazyOne op 14-12-2018 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

mkleinman schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:26:
[...]

Wel! >:) . Voorgevel is ruim 15cm naar binnen gekomen met isolatie, achtergeve is dik 30cm isolatie bij gekomen. Maar dat was meer beide voor het maken van een mooie rechte afgewerkte koof, het wegwerken van leidingen en het maken van een vensterbank waar je in kan zitten ;)
lol .. was ook natte vingerwerk om een punt duidelijk te maken :) maar goed I stand corrected
CrazyOne schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:38:
Zit ook even mee te lezen, en ben zelf ook op zoek geweest, maar heb nog niet zo'n adviesbureau gevonden. VEH vindt ik ook summier, voor onze situatie helemaal.
2 maal al een broekje (letterlijk) van een isolatiebedrijf gehad, en die begonnen meteen over spouwmuur isolatie als beste optie, zodra ik aangaf dat ik geen spouwmuur had (bj 1920), en geen ruimte om het deel van het dak wat plat is van buitenaf te isoleren, stonden ze met de mond vol tanden. Om over CV advies ed al helemaal niet te beginnen, helemaal als ik aangeef dat vloerverarming niet per direct een optie is.
Ook voor jou geld dat bedenk eerst eens wat je wil "op offeren" aan ruimte om je isolatie wens te voldoen.
en je budget .. in dit topic zijn al een aantal dingen genoemd .. maar ja als niet investeerd door bv af te breken en te herbouwen dan houd het snel op. folie plakken en isolatie om buisjes heendoen heeft ook maar beperkt nut.

@Rhaegar1 en @CrazyOne er zit in de waalhaven (rotterdam) geloof ik de woonwijzerwinkel(.nl) voor locatie enzv dit is een fysieke locatie/demo ruimte waar je diverse isolatie methodes / bezuinigings maatregen kan bekijken .. ik ben er zelf geweest .. neem je wederhelft / kids mee .. en ga kijken je bent een paar uurtjes zoet en zo groot is het niet maar je kan eens kijken welke opties er zijn en zodoende krijg je een beter idee ..

[ Voor 59% gewijzigd door vso op 14-12-2018 12:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Ik ben best bereid in te leveren op ruimte hoor, de woonkamer is ondertussen zo goed als af. 8 cm pir in de woonkamer (met 18 mm osb en gipsplaat daartegen aan). Isolerend glas en 9cm pur als vloerisolatie. Alleen de kozijnen zijn nog niet echt goed tocht dicht. Maar de woonkamer was relatief makkelijk om te doen, ik zit met een schuin dak, plat dak, aanbouw, deels dichtgestorte schuilkelder, oude CV, en nog wat dingen. Ik kan het per kamer uitzoeken, en tot nu is het gelukt, maar ik zou graag in 1 keer advies willen.

Volgende project is om de studeerkamer te doen op dezelfde manier, dus buitenmuur 8 cm pir, binnemuren een paar cm minerale wol, en overal dus een voorzetwandje. Plafond komt trouwens +- 20 cm minerale wol in, als geluidsisolatie

[ Voor 22% gewijzigd door CrazyOne op 14-12-2018 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaegar1
mkleinman schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:24:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik neem aan dat de dikgedrukte 50 in jou reactie een typo is, anders snap ik je vergelijking tussen de twee situaties niet. heb het even nagerekend met mijn garage, plafond is aanzienlijk kleiner maar als je formule klopt dan moet ik ook in onze situatie al snel denken aan 500W wat ik kan uitsparen als ik er bijv. dit tegenaan plak/schroef https://www.gamma.nl/asso...0-72-m2-rd-3-04/p/B347401

Denk wel dat ik nog even doorzoek naar een iets meer afgewerkte optie (het is de garage maar maar al afgewerkte witte laag zou net mooi zijn). Voor 500W vermoed ik dat het als snel uit kan om er een keer een weekend tegenaan te gooien en 6 cm plafondruimte in de garage op te offeren. denk dat ik ook aan de twee muren aan mijn huis misschien wat extra isolatie moet aanbrengen. Is ook al snel 19 vierkante meter.

Misschien beetje simpelvraagje maar kun je het echt zo bot zeggen dat je simpelweg de temperaturen van woonkamer en garage tegen elkaar afzet? warmte stijgt omhoog toch? Kan me voorstellen dat de temperatuur in de garage vlak onder het plafond en in de woonkamer net boven de vloer toch wel een paar graden minder verschilt dan de 'gemiddelden'.

Denk zo voelend bij de garagedeur dat ik ook daar maar is wat aan moet doen. Er zitten toch wel behoorlijk kieren en gaten aan de zijkant en het is maar dun metalen deurtje. Nieuwe, geisoleerde garagedeuren zijn echter een dure grap dus misschien dat ik er ook maar gewoon isolatie tegenaan plak aan de binnenkant en wat tochborstels ofzo om de grootste kieren af te dichten.

Spouwmuurisolatie heeft de buurman pas laten doen. was geloof ik 800 euro kwijt voor voor en achterkant dus ik vermoed dat het daarvoor ook wel snel uit kan.

Op het dak is therma isolatie 60 mm rd 2.20 gelegd. Het had van mij nog wel iets dikker gemogen maar was een gedeeld project met de buren dus dat is altijd wat schipperen. Daarnaast lukte het met dit materiaal om het allemaal te doen zonder dat ook de twee lichtkoepels verhoogd moesten worden en er nieuw (hoger) dakbeschot nodig was. Dus het leek met een acceptabele aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dit hoort niet in VAO, DED lijkt me de beste plek.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaegar1
Microkid schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:48:
[mbr]Dit hoort niet in VAO, DED lijkt me de beste plek.[/mbr]
Ik vind het prima, had hem oorspronkelijk gepost in wonen en verbouwen, maar hij was juist naar VAO gebumped omdat ik ook vaag had gezet in de OP dat als iemand een tip had voor een onafhankelijk (betaald) advies ik me ook aanbevolend hou.

Wat mij betreft lijkt DED mij ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Rhaegar1 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:43:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik neem aan dat de dikgedrukte 50 in jou reactie een typo is, anders snap ik je vergelijking tussen de twee situaties niet. heb het even nagerekend met mijn garage, plafond is aanzienlijk kleiner maar als je formule klopt dan moet ik ook in onze situatie al snel denken aan 500W wat ik kan uitsparen als ik er bijv. dit tegenaan plak/schroef https://www.gamma.nl/asso...0-72-m2-rd-3-04/p/B347401
Hmm die 50 was idd een typo, dat had 10 moeten zijn. De formule is Oppervlak / Rcwaarde * temperatuursverschil. Rc = R waarde van de constructie. dat is de som van alle R waarden in de constructie tussen beide ruimten plus nog wat overgangs R waardes.

Kaal beton isoleert niet of nauwelijks.
Denk wel dat ik nog even doorzoek naar een iets meer afgewerkte optie (het is de garage maar maar al afgewerkte witte laag zou net mooi zijn). Voor 500W vermoed ik dat het als snel uit kan om er een keer een weekend tegenaan te gooien en 6 cm plafondruimte in de garage op te offeren. denk dat ik ook aan de twee muren aan mijn huis misschien wat extra isolatie moet aanbrengen. Is ook al snel 19 vierkante meter.
Simpelweg eerder genoemde formule gebruiken. Je kan op internet vrij snel vinden hoe je van een U waarde van een materiaal de R waarde kan bepalen ism de dikte van het materiaal. Dat heb ik hier in huis ook gedaan van alles wat je kan bedenken. Ik weet dus met enige zekerheid het totale warmteverlies van mijn gehele woning.
Misschien beetje simpelvraagje maar kun je het echt zo bot zeggen dat je simpelweg de temperaturen van woonkamer en garage tegen elkaar afzet? warmte stijgt omhoog toch? Kan me voorstellen dat de temperatuur in de garage vlak onder het plafond en in de woonkamer net boven de vloer toch wel een paar graden minder verschilt dan de 'gemiddelden'.
Meten is weten. Pak een spot thermometer van een paar tientjes en meet het na hoe warm het is in elke ruimte. Houdt er in je garage ook rekening mee dat je lucht daar niet stil staat en dat de temperatuur in je garage ook zo'n beetje de temperatuur is aan het plafond.
Denk zo voelend bij de garagedeur dat ik ook daar maar is wat aan moet doen. Er zitten toch wel behoorlijk kieren en gaten aan de zijkant en het is maar dun metalen deurtje. Nieuwe, geisoleerde garagedeuren zijn echter een dure grap dus misschien dat ik er ook maar gewoon isolatie tegenaan plak aan de binnenkant en wat tochborstels ofzo om de grootste kieren af te dichten.
Als je er niet stookt zou ik er mij niet heel druk om maken. Mits je uiteraard wel kijkt naar de isolatie van je woonkamer.
Spouwmuurisolatie heeft de buurman pas laten doen. was geloof ik 800 euro kwijt voor voor en achterkant dus ik vermoed dat het daarvoor ook wel snel uit kan.
Echt een no-brainer om te doen. Volgens mij was de prijs iets van 20 euro/m2, dus met 800 euro zou het om 40m2 gaan om te isoleren. Wikipedia: Spouwmuur

Een spouwmuur zonder isolatie heeft een Rc van 0,35. Binnen 20 graden buiten 0 ( zoals nu ongeveer ) geeft met 40m2 dus: 40/0,35*20 = 1714W

Als je de spouw kan isoleren gaat de Rc waarde naar 1,35 ( spouw van 40mm ). Dan Wordt je verlies: 40/1,35*20 = 593W. Scheelt je dus 1200W.

Op een dag zoals vandaag scheelt je dat 1200W ( J/s ) * 86400 / 1000 / 1000 / 31,65 = 3,3m3 gas per dag. Mits je de hele dag stookt op 20 graden uiteraard. Uitleg: 1W = 1 Joule/seconde. Er zitten 86400 seconden in een dag. De som levert het dagverlies in Joule op, dat delen door 1000/1000 levert MJ.

En er zit ongeveer 31,65MJ energie in 1m3 gas. 1200W minder warmteverlies in huis levert dus een enorme gasbesparing op :)
Op het dak is therma isolatie 60 mm rd 2.20 gelegd. Het had van mij nog wel iets dikker gemogen maar was een gedeeld project met de buren dus dat is altijd wat schipperen. Daarnaast lukte het met dit materiaal om het allemaal te doen zonder dat ook de twee lichtkoepels verhoogd moesten worden en er nieuw (hoger) dakbeschot nodig was. Dus het leek met een acceptabele aanpak.
Nice! Rd van 2,2 is best netjes! Isolatie ligt denk ik aan de buitenkant omdat je het ook hebt over het niet verhogen van de dakkoepels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaegar1
mkleinman schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:22:

Nice! Rd van 2,2 is best netjes! Isolatie ligt denk ik aan de buitenkant omdat je het ook hebt over het niet verhogen van de dakkoepels?
Ja, de Bitumen dagebedekking was nodig aan vervanging toe dus hebben de oude laten verwijderen, 6 cm isolatie erop en nieuwe daaroverheen. De dakdekker heeft wat gecheat door de buitenste 20 cm ongisoleerd te laten, er is dus een soort goot onstaan boven de buitenmuren. Hierdoor kan het water naar de afvoerlopen en was het niet nodig de zijkanten van het dak te verhogen. De koepels staken net hooggenoeg uit boven het oude dak en hadden gelukkig geen last van de ophoging door de isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20

www.duurzaambouwloket.nl
www.regionaalenregieloket.nl

gewoon aan je gemeente vragen, zij hebben een onafhankelijk energieloket.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Mijn gemeente heeft, behalve een gigantisch tekort en geen energiesubsidies, ook die niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
CrazyOne schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:50:
Mijn gemeente heeft, behalve een gigantisch tekort en geen energiesubsidies, ook die niet beschikbaar.
Sinds het klimaatakkoord in 2014 zijn ALLE gemeentes in Nederland verplicht een energieloket te hebben, ook jouw gemeente dus.

Is dit wat?
http://reimarkt.nl

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 15-12-2018 14:37 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Nope, die doen het ook voor eigen rekening. Ik wil alleen advies, en het zelf uitvoeren. Nu weet ik ondertussen redelijk hoe ik het moet aanpakken, maar toch. Eerst de boel verder isoleren ( duurt nog wel een paar jaar) voordat ik ga nadenken over vloerverwarming etc.
Pagina: 1