Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• MLteY
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-11 20:20
Het probleem:
Het moederbord start normaal op en ik kan in het bios.
Maar zodra ik een OS opstart of installeer geeft deze een BSOD (Win10), kernelpanic (macOS) of herstart met Ubuntu via live USB.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Moederbord: GA-Z68X-UD3H-B3
Processor: Intel Core i-5-2500k
Geheugen: G-Skill DDR3 1600 4 GB x4
Voeding: Seasonic Focus Plus 550 Gold

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Om wat dingen te kunnen uitsluiten heb ik het moederbord uit de kast gehaald, de GPU, HDD's en andere kaarten eraf gehaald. De stekkers op het bord los gehaald en opnieuw terug geplaatst. De condensators zien er overigens allemaal prima uit.

De voltages op de diverse pinnen van de PSU zijn allemaal correct ook in de bios zijn de waarden correct.
Memtest86 geeft na een nacht draaien geen fouten in het geheugen.

Verschillende CPU stresstesten via UBCD geven geen problemen aan.
Ook heb ik het bios geflasht naar zowel legacy als UEFI.

Wat ik nu nog kan doen is een ander moederbord kopen en dan hopen dat het toch niet de CPU is of vice versa. Dit doe ik liever niet vanwege geen budget.
Misschien weet iemand met meer verstand van computers een andere oplossing of test?

Alle reacties

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:47
Zo gauw er meer grafische power (=elektrische power) nodig is/gevraagd wordt heb je problemen.
Het kan dus de GPU zijn (welk merk en type heb je?) of de voeding.

al zonder gpu getest, met onboard van je intel dus?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 22:40
Wat van BSOD, wat van kernelpanic?

En wat zegt Ubuntu?

Tevens op wat van medium installeer je? SSD/HDD
Wat is de SMART readout daarvan?

[ Voor 45% gewijzigd door osmosis op 14-12-2018 10:31 ]

• MLteY
@Tens zoals in het bericht staat heb ik de GPU verwijdert en gebruik ik de onboard HD3000.
Dit maakt helaas niets uit.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-11 17:14
Zie je overeenkomsten bij de BSOD meldingen en de kernelpanic? Is er een verwijzing?

Hattrick: Thorgal Eagles

• Tens
MLteY schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:35:
@Tens zoals in het bericht staat heb ik de GPU verwijdert en gebruik ik de onboard HD3000.
Dit maakt helaas niets uit.
my bad, dat 'opnieuw teruggeplaatst' was alleen de stekkers.
kun je de spanningen meten op het moment van OS opstarten?

en wat hierboven gezegd is, wat zijn de meldingen precies?

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 14-12-2018 10:43 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• MLteY
Hier wat foto's van de BSOD en de kernelpanic tevens een melding van het bios over voltage en/of OC
Bios draait met optimale instellingen. Geen rare voltages of andere settings. Nooit gehad ook.
Ik kan geen oorzaak vinden in de kernelpanic of BSOD maar dat kan ook aan mijn kennis hierover liggen.
Ubuntu zegt niks maar gaat gewoon herstarten.

https://photos.app.goo.gl/7Rp8LujBo5W81w4y8

[ Voor 14% gewijzigd door MLteY op 14-12-2018 11:07 ]

• MLteY
@Tens Hoe meet ik de spanning tijdens opstarten?

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-11 17:14
Als ik google op WHEA kom ik ook overclock issues tegen, wat niet wil zeggen dat jij ook dat probleem hebt, maar raar dat Ubuntu daar ook over begint.

Als ik je 1e foto zie, krijg ik pijn aan mijn ogen ........

Hattrick: Thorgal Eagles

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarom staat je CPU op 3.4GHz? De 2500K heeft een standaard kloksnelheid van 3.3 namelijk.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Tens
MLteY schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:02:
Hier wat foto's van de BSOD en de kernelpanic tevens een melding van het bios over voltage en/of OC
Bios draait met optimale instellingen. Geen rare voltages of andere settings. Nooit gehad ook.
Ik kan geen oorzaak vinden in de kernelpanic of BSOD maar dat kan ook aan mijn kennis hierover liggen.
Ubuntu zegt niks maar gaat gewoon herstarten.

Overclock is niet optimale instellingen, had je best mogen melden....

bios terug naar 'optimized defaults' lost wrs alles op.

• MLteY
@Tens De CPU staat op 3.3GHz maar gaat dan vanzelf naar 3.4GHz.
Dat draait al bijna 7 jaar op deze manier zonder problemen dus ik denk niet dat dat het is.

Optimized defaults is de instelling waar het op draait.
Er is geen OC ingesteld dit zijn de standaard waarden.

[ Voor 28% gewijzigd door MLteY op 14-12-2018 11:42 ]

• MLteY
@Tens ik heb even een nieuwe foto geplaatst van macOS verbose scherm.

Ubuntu start op vanaf USB, muis en keyboard reageren niet en 10, 20 seconden later gaat de computer rebooten.

Het is wel mogelijk om zonder problemen Memtest86 te draaien van de Ubuntu USB.

[ Voor 8% gewijzigd door MLteY op 14-12-2018 11:45 ]

• Tens
ok, toch minder waarschijnlijk, maar als je de mogelijkheid hebt; voeding wisselen. Heb je dat tenminste uitgesloten.

om bij het bios te blijven;
sommige hebben een 'fail safe' optie, anders evt de multiplier een eind terugzetten. Wat zijn exact de temps die het bios aangeeft?

Verwijderd

Heb je het systeem al eens met 1 dimm opgestart? (ja dus aan de foto te zien)
Ik zie nergens op de foto's een kernel panic melding of een 'fail' melding?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2018 12:54 ]

• MLteY
@Tens Ik heb twee foto's van het bios bijgevoegd waar je de temp. e.d. kan aflezen.

De multiplier kan terug naar 1600 maar dan start ie niet meer op.
Met de multiplier op 2000 gaat ie gewoon langzamer de fout in.

Vanavond kan ik een andere voeding proberen.

• MLteY
@Verwijderd Op 1 reepje draaien doet ie al even maar dat maakt niks uit.
Het zijn ook niet echt fouten denk ik maar gewoon een reboot omdat er iets in de hardware niet goed gaat.
Ik spreek van fouten vanwege de win10 BSOD maar ook daar staat geen code bij.

Verwijderd

Je hebt een kernel panic gezien, wat ging daaraan vooraf? Kwamen er fail meldingen voorbij?
Heb je een ander toetsenbord en muis om uit te sluiten? (ubuntu start)

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Hmmz,

Was er een aanleiding?

Ik heb een paar weken terug een probleem gehad met m'n 2500k (asrock extreme4 gen3 + 4x4gb ddr 1600)
Harde crash in windows, waarna ik de boel met wat gerommel wel weer geboot kreeg, maar

- nog maar 2 van 4 membanken tegelijk gedetecteerd werden (alle banken testen goed in alle slots, maar max 2 tegelijk herkent)
- XMP profiles niet meer gezien
- K (unlocked multiplier) funct werkte niet meer (draaide altijd op 3.3ghz, onafhankelijk van multiplier setting)
- soundcard leek niet meer te werken (speakers), maar een usb headphone ging prima
- de boel was instabiel bij zwaardere workloads (browsen ging nog, maar bij teveel tabs begonnen ze te crashen / enige vorm van gaming -> scherm op zwart

Ik heb toen geconcludeerd dat het tijd was voor een upgrade, het was (voor mij) de moeite niet waard om 'nieuwe' 2e hands componenten te gaan kopen...

Mobo + cpu + mem vervangen, geen problemen meer.

Ik vermoed dat het of in de chipset of in de CPU heeft gezeten...

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Memtest gebruikt geen HDD en GPU tijdens het testen. Aangezien deze machine Memtest86 afloopt zonder problemen heb ik dan het vermoeden dat op het moederbord de chipset niet helemaal lekker meer is. De enige vergelijkbare problemen die ik met Google vind hebben betrekking op drivers die niet goed functioneren maar dat wordt wat onwaarschijnlijk als meerdere besturingssystemen crashen.

• MLteY
@Verwijderd Even voor de duidelijkheid; de kernelpanic heeft betrekking op installatie of opstarten van macOS. Aangezien dat in zichzelf allerlei problemen kan hebben moeten we de kernel panic maar even vergeten.
Belangrijker is denk ik dat geen één OS normaal opstart vanaf welk medium dan ook.

Toetsenbord en muis werken normaal. Alleen in Ubuntu bevriest de boel na enige tijd en reageert toetsenbord en muis niet meer om hierna te rebooten. Ubuntu is ook het enige OS welke normaal opstart naar een desktop. Dit komt waarschijnlijk omdat het vanaf USB draait.

Kan ik in Ubuntu ook verbose opstarten? Om een evt. foutcode te ontdekken?
Ik gebruik normaal gesproken geen Linux.

• MLteY
@synoniem Het koelblok op de chipset is circa 50°C idle. Ik neem aan dat dat geen kwaad kan?

[ Voor 6% gewijzigd door MLteY op 14-12-2018 14:09 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
MLteY schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 14:08:
@synoniem Het koelblok op de chipset is circa 50°C idle. Ik neem aan dat dat geen kwaad kan?
Voor idle is het niet weinig maar ook niet schokkend hoog.

• Tens
synoniem schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 15:19:
[...]

Voor idle is het niet weinig maar ook niet schokkend hoog.
nou, als het koelblok van de chipset idle 50 graden is, zijn de chips zelf al warmer. wil wel zien wat die temperatuur doen onder belasting. je zou kunnen kijken hoe het gaat als je dat koelblok geforceerd koelt.

Wat hierboven ook al gezegd is; er blijft weinig anders over dan het moederbord. Een stervende voeding is nog steeds mogelijk, maar dan zou je toch verwachten dat zonder videokaart het probleem in elk geval minder zou zijn.

• MLteY
De PSU heb ik inmiddels uitgesloten door er een andere aan te hangen en ook dit gaf helaas geen verbetering.
Het zal wel een ander MB worden...
Pagina: 1