automatisch aanvullen van tekst bij gebruik verticaal zoeken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik ben bezig met een excel-sheet waarbij ik gebruik maak van verticaal zoeken in combinatie met een pull-down menu om automatisch informatie in cellen te vullen.
Nu is de lijst met informatie in het pull-down menu ongeveer 3500 items groot waardoor het scrollen door de lijst nogal veel werk is en het er op neer komt dat het intypen vele malen sneller gaat.
De lijst bestaat uit codes, na het selecteren van de code worden er in andere cellen (door verticaal zoeken) automatisch locaties en omschrijvingen geprojecteerd.

Is er een mogelijkheid om in de cel waar het pull-down menu in zit een vorm van automatisch aanvullen te gebruiken waardoor de lijst bij het invullen van 2 karakters automatisch korter wordt?
Na het invullen van bijv 2 karakters wil ik dan de mogelijkheid hebben om dan alsnog te scrollen maar dan in een veel kortere lijst door uitsluiten van de codes die met andere karakters beginnen.

Bedankt alvast voor de hulp.

gr Fabian

...

Ik gebruik windows 10 met excel 2016
...

Verticaal zoeken zit in het bestand, ik ben al aan het zoeken geweest naar auto-aanvulopties maar kan niks vinden wat op mijn probleem lijkt.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 14:46

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ik ben ook niet bekend met de oplossing, mogelijkerwijs wel een workaround.
Ik ben niet bekend met de verschillen tussen Office 365 (wat ik zelf gebruik) en Office 2016, dus ik hoop je een duw in de goede richting te geven.

Je zou kunnen overwegen om een extra werkblad te introduceren en voor lief nemen dat je een extra invoerveld introduceert tbv je "...invullen van bijv 2 karakters...". Uiteraard steek je tijd in het verkorten van de invoer door van te voren de omgeving te creëren, dus hoe vaak moet je waden door de lijst van 3500 entries?

Stap 1: Maak een extra werkblad, kopier en plak je codes die beginnen met de kolomnaam, bijv alle codes beginnend met een 'a' in de kolom A, alle codes beginnend met 'de' in kolom DE, etc
[Note: Ja zo heb je overlap, maar je 'bijv 2 karakters' is geworden X karakters, extra werk extra gemak, vind je het waard?]
[Note 2: Voordeel van deze werkmethode dat je via het navigatieveld heel snel komt bij de relevante kolom]

Stap 2: Maak van alle (gevulde) kolommen een tabel (selecteer een kolom, dan via menu invoegen => tabel), waar je elke tabel de naam geeft van de kolom, dus al je codes beginnend met 'k' zitten in de tabel 'k', alle codes beginnend met 'ab' in tabel 'ab', etc)
[Note tabellen zijn snel aanpasbaar qua grootte]

Stap 3: Voeg een extra kolom toe aan je invoerblad, dus laten we zeggen dat je nu hebt A1 waar je nu de code invult (op basis van waarschijnlijk 'Gegevensvalidatie'?) en B1 waar je je Vert.zoeken formule hebt staan, voeg je een kolom toe voor A1. Laten we de nieuwe kolom A het index veld noemen, daar vul je je 'zoekterm' X in, bijvoorbeeld 'bc' of simpelweg 'b' of 'aec'
Stap4: Selecteer Kolom B volledig (voorheen je voormalige kolom A, je pulldownmenu) en maak van de gegevensvalidatie waar je vermoedelijk naar je complete tabel verwijst de volgende formule: = indirect(A1)

Dit komt volgens mij enigzins in de buurt van wat je zoekt.

Uiteraard is het niet ideaal en afhankelijk hoevaak je mutaties hebt op je lijst van 3500, maar je beheert de lijst op 2+ plekken namelijk je gegevenstabel en je relevante 'index-tabelletjes' wat verre van ideaal is, maar ik denk dat je invoer nu stukken sneller kan gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door GRDavies75 op 14-12-2018 14:04 . Reden: kleine toevoegingen ]