Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Dimmer aansluiten op hotelschakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LatinoAmericano
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 27-02 21:30
In de slaapkamer wil ik graag een dimmer aansluiten. Het betreft een hotelschakeling waarbij de lamp ook uitgezet kan worden d.m.v. een trekkoord boven het bed. Bij de schakeling van de lamp naast de deur trof ik drie zwarte kabels aan. (zie foto). Om een van die kabels zit schilderstape gewikkeld. Wellicht heeft dit iets met stroom te maken.

Twee van die zwarte kabels zijn samen getransformeerd naar 1. Input 2, output 1. Nu wil de dimmer echter drie kabels hebben. 1 fase input, 1 nuldraad en 1, fase output.

Heeft iemand enig idee welke kabels er waar aangesloten moeten worden?

Ik heb de kabel met de schilderstape aangesloten op de fase input van de dimmer en de andere getransformeerde 2 naar 1 zwarte kabel aangesloten op de fase output van de dimmer. De dimmer ging wel aan maar het licht kon niet aan/uit gezet worden.

Bijgevoegd is nog een foto van de achterkand van de dimmer.

Alle reacties

• Ursamajor
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 14:40

Ursamajor

Astrofotograaf

Allereerst zie ik je foto's niet.
Je dimmer zal vast een wisselschakelaar zijn. Ik heb nog geen dimmer gezien die ook een nuldraad nodig heeft.
Een zwart draad is de schakeldraad, als alles goed is aangelegd natuurlijk. Maar als je er 3 in de buur naast de deur treft, vraag ik me wel af of het allemaal wel jofel is.

Als je afbeeldingen zoekt op google met de term "hotelschakeling met dimmer" zitten er zo een paar bruikbare tussen.

Gadgets FTW!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 20:09
Bij de tweede schakelaar in een hotelschakeling krijg je inderdaad drie zwarte draden. Dat is normaal. Bij de eerste schakelaar heb je 1x bruin en 2x zwart.

Aders met tape aan het eind (foto trouwens niet zichtbaar) belooft meestal niet veel goeds, vooral niet als het zwarte draad betreft. Er zijn nog wel eens wat beunhazen die veel te veel zwart gebruiken omdat het iets goedkoper is (want 1,5mm2 ipv 2,5mm2)

Ik zie ook geen foto van je dimmer.

• LatinoAmericano
https://imgur.com/g2DAerG
https://imgur.com/4W08sqQ

https://imgur.com/4W08sqQ

https://imgur.com/g2DAerG

Als het goed is zijn de afbeeldingen via de link te zien. Klopt inderdaad. De andere schakeling (boven het bed) heeft een bruine draad.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 14-12-2018 09:48 (57%)

• LatinoAmericano
Pas svp je laatste bericht aan

Señor Sjon wijzigde deze reactie 14-12-2018 09:48 (93%)

• LatinoAmericano
Pas svp je laatste bericht aan.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 14-12-2018 09:48 (85%)

• Ursamajor
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 14:40

Ursamajor

Astrofotograaf

Een wifidimmer zou wel een nuldraad moeten hebben idd. Die 3 zwarte draden zou ik anders eens doormeten, wellicht is die met het plakbandje wel de nuldraad.
Maar wellicht is gewoon een Hue lamp met een afstandsbediening bij je bed een veel makkelijkere oplossing :-)

Gadgets FTW!

• kabeltjekabel
Vier zwarte draden waarvan er twee op dezelfde Wago 221 zitten?

Die wifidimmer moet natuurlijk altijd prik hebben, dus die heeft gewoon een permanente fase en nul nodig, want dat ding kan z'n ontvanger niet uit de lucht voeden.

• LatinoAmericano
Ik heb de zwarte kabel met het plakkertje op de fase input van de wifi dimmer aangesloten. Door de schaduw lijken het 4 kabels. Er komen 3 kabels uit waarvan 2 kabels zijn samengevoegd. Moet ik deze samengevoegde versie dan niet uitklaar halen en één op de fase output van de dimmer en één op de nul input van de dimmer?

Was vergeten toe te voegen dat de wifi dimmer wel aangaat op de aangesloten wijze van hierboven maar alleen niet kan schakelen. Je kan hem dus niet gebruiken.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 14-12-2018 09:51 (20%)

• LatinoAmericano
Pas je laatste bericht aan svp

Señor Sjon wijzigde deze reactie 14-12-2018 09:51 (83%)

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:09
Heb jij die 2 zwarte draden samengevoegd of was dat al zo? Moet de trekschakelaar blijven werken? (dat kan zo niet namelijk?)

Voor deze dimmer heb je een nuldraad nodig, die zul je moeten bij trekken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kabeltjekabel
LatinoAmericano schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 00:00:
Ik heb de zwarte kabel met het plakkertje op de fase input van de wifi dimmer aangesloten. Door de schaduw lijken het 4 kabels. Er komen 3 kabels uit waarvan 2 kabels zijn samengevoegd. Moet ik deze samengevoegde versie dan niet uitklaar halen en één op de fase output van de dimmer en één op de nul input van de dimmer?
Oke, dus van die vier is er eentje een schaduw; drie draden dus. Maar; gaan er twee van de drie nu naar die wago (=dat oranje blokje)? Indien ja; dan heb je dus geen hotelschakeling. Je kunt geen hotelschakeling hebben met 2 draden bij een schakelaar.

De normale manier van hotelschakeling is;
Schakelaar 1;
Inkomende bruine draad met permanent 230V
Twee uitgaande zwarte draden waarvan er altijd eentje onder 230V staat
Schakelaar 2;
Twee inkomende zwarte draden vanaf schakelaar 1, waarvan er altijd maar eentje onder 230V staat
Een uitgaande zwarte draad naar de lamp
Lamp
Inkomende zwarte draad vanaf schakelaar 2
Blauwe draad, niet geschakeld.

Die lamp gaat vervolgens alleen branden als je schakelaar twee een verbinding laat maken tussen de onder spanning staande inkomende draad en de uitgaande draad.

Er zijn nog wel alternatieven waarbij je bij elke schakelaar 2x zwart en 1x bruin hebt en de Franse versie (=slecht idee //verboden) met bij elke schakelaar zwart, bruin en blauw.

• LatinoAmericano
@kabeltjekabel Zoals u het beschrijft klopt het exact. In mijn geval is dan schakelaar 1 boven het bed met het trekkoord en schakelaar 2 bij de deur. Bij de deur hebben we het dus over schakelaar 2. Hier komen 3 zwarte kabels. 2 daarvan zijn dus samengevoegd in de wagon. (heb ik niet gedaan). U zei dat twee zwarte kabels afkomstig zijn van schakelaar 1. Een daarvan staat altijd onder 230v. Als ik die dan aansluit op de fase input van de dimmer, die andere op de nuldraad en het draadje naar de lamp op de uitgaande fase van de dimmer zet. Heb ik dan een werkende dimmer? Dat koordt boven het bed kan weg die ga ik niet meer gebruiken.

• kabeltjekabel
LatinoAmericano schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 00:49:
@kabeltjekabel Zoals u het beschrijft klopt het exact. In mijn geval is dan schakelaar 1 boven het bed met het trekkoord en schakelaar 2 bij de deur. Bij de deur hebben we het dus over schakelaar 2. Hier komen 3 zwarte kabels. 2 daarvan zijn dus samengevoegd in de wagon. (heb ik niet gedaan).
Hoe zit dat nou in die doos met die wago? Die foto laat de helft niet zien. Gaan er vanuit die doos twee draden de muur in? Indien slechts twee; dan heb je nooit een volledige hotelschakeling gehad. Hooguit een schakelaar die bepaald of je met de schakelaar boven je bed wel of niet het licht kunt bedienen.
U zei dat twee zwarte kabels afkomstig zijn van schakelaar 1. Een daarvan staat altijd onder 230v.
Nee dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat er altijd maar eentje (van de twee) onder 230V staat. Niet dat er permanent eentje 230V heeft. Dat is de functie van de schakelaar waar ze vandaan komen; ofwel de ene wordt gevoed, ofwel de andere.
Als ik die dan aansluit op de fase input van de dimmer, die andere op de nuldraad en het draadje naar de lamp op de uitgaande fase van de dimmer zet. Heb ik dan een werkende dimmer? Dat koordt boven het bed kan weg die ga ik niet meer gebruiken.
Als je die schakelaar 1 boven je bed niet gebruikt of altijd in een vaste stand laat staan kun je de draad die dan gevoed wordt als fasedraad gebruiken op je dimmer (waar schakelaar 2 zat). Wel de andere draad afdoppen in de doos bij schakelaar 2. De draad vanuit de doos bij schakelaar 2 naar de lamp kun je dan inderdaad op de output van de dimmer zetten. Maar dan heb je nog steeds geen nuldraad.

Je zult dus op z'n minst ergens een nul vandaan moeten halen. Bij de lamp zal wel een nul zitten (tenzij Franse toestanden), dus als je de nul dan daar vandaan haalt zul je een blauwe ader parallel aan de zwarte ader moeten trekken en bij de lamp allebei onder hetzelfde contact schroeven of liever nog in zo'n 3-voudig wago blokje en dan weer een mini stukje naar je lamp.

En al dit gezeur is nou precies de reden waarom ik groot liefhebber ben van overal N/L/PE aanleggen, ookal wordt het niet gebruikt.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 14-12-2018 01:08 (5%)

• Rouge Baste
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07-08 12:49
Als ik zo naar de dimmer kijk dan is deze ook niet in een hotelschakeling te gebruiken aangezien "L in" en "L uit" maar in enkelvoud aanwezig zijn. Mocht je dus de trekschakelaar boven je bed willen blijven gebruiken dan zul je een andere dimmer nodig hebben.

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Kan wel maar niet in plaats van de schakelaar.

Als je een gat kunt frezen naast de bestaande doos kun je de schakelaar en de dimmer naast elkaar monteren. Vervolgens moet je wat herbedraden, namelijk de bedrading van de twee schakelaars omwisselen en een nul bijtrekken naar de deur. Vervolgens heb je dan fase en nul en twee schakeldraden bij de deur. De dimmer sluit je als volgt aan: Lin is fase, N is 0, en Lout gaat naar het middencontact van je wisselschakelaar. De overige twee schakeldraden gaan naar de wisselcontacten van de schakelaar.

Voilà.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• PetervdM
  • Registratie: augustus 2007
  • Niet online
deze dimmer is niet te gebruiken, omdat het geen wisseldimmer is. als je wil afzien van die trekschakelaar is er wel wat mogelijk, maar dat behelst dan wel het bijtrekken - lees verwijderen en opnieuw trekken - van bruin / blauw / zwart naar deze doos. alternatief, maar niet aan te bevelen, is het "opvissen" en onderbreken van één van de twee zwarte draden in de centraaldoos en die door te knippen en het deel dat naar de dimmer gaat te verbinden met "blauw". het andere deel moet dan afgedopt. je kunt dan de dimmer monteren na dat je hebt uitgezocht welke van de twee zwarte draden bij de dimmer nu "blauw" is.
je kunt dan de dimmer monteren, bruin op Lin, zwart op Lout, en "blauw" op N.
als de lamp niet werkt staat de trekschakelaar niet in de juiste stand. zet die dan om en verwijder het trekkoord.
o ja, het is natuurlijk wel verstandig het nieuwe "blauw" als zodanig te markeren, vooral bij de dimmer!

PetervdM wijzigde deze reactie 14-12-2018 14:55 (6%)

• Engineer
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 11:24
Aangezien je zo te lezen geen idee hebt hoe basis elektronica werkt, zou ik je aanraden eraf te blijven en een elektriciën in te huren. 230 volt netspanning heeft een enorme kracht = gevaar, en als je je huis in de fik zet met dit gehobby kun je naar je inboedelverzekering fluiten.

Deze dimmer is exact een grote potmeter qua aansluitingen. Totaal wat anders dan een wisselschakelaar, waarvan 2 nodig zijn voor een hotelschakeling.

• LatinoAmericano
Ik heb even wat onderzoek gedaan en heb de volledige bekabeling in de slaapkamer weergegeven in een (amateur) schakelschema. Hopelijk is het dan voor jullie wat beter te begrijpen. Het is inderdaad beter om volledig nieuwe bekabeling aan te leggen met juiste huidige kleuren. Links in de foto is de huidige situatie te zien, rechts in de foto is mijn voorstel te zien. Hou er rekening mee dat fasedraad tot 1970 groen was en nuldraad tot 1970 rood was. Dit heb ik ook overgenomen in het schakelschema.

Toelichting op het schakelschema:
Er komt een fasedraad en een nuldraad uit de meterkast. Deze worden op een centraal punt in de slaapkamer verdeeld dmv een lasklem/wago en gaan naar 2 stopcontacten en de schakelaar 1 (trekkoord boven het bed). Vervolgens gaan er 2 schakeldraden (zwart) naar schakelaar 2 (ingang bij de deur). Deze zijn samengevoegd door middel van de eerder besproken lasklem. Vervolgens gaat er een schakelkabel naar de lamp via een trafo.

Aan de rechterkant van de foto is te zien dat ik een nieuwe fasedraad, nuldraad en schakelkabel wil trekken vanuit dat centrale punt in de slaapkamer. De fasedraad sluit ik aan op de lasklem die in verbinding staat met de meterkast en de wifi dimmer. De nuldraad sluit ik aan op de andere lasklem die in verbinding staat met de meterkast en de wifi dimmer. Vervolgens sluit ik de schakelkabel aan op de wifidimmer en de fase van de trafo > lamp. De nuldraad van de lamp loopt via de trafo weer op de lasklem van de nuldraad van de meterkast.

Met andere woorden: de hotelschakeling gaat eruit en ik trek een nieuwe fase en nuldraad naar de schakelaar(wifi dimmer) bij de deur. Vervolgens sluit ik de wifi dimmer dmv schakelkabel aan op de fase van de lamp via een trafo.

https://imgur.com/kZTQcfq

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 21:00
Blijkbaar niet overbodig om de boodschap van @Engineer nogmaals te herhalen. Laat er iemand naar kijken die weet hoe het moet. 230V is gevaarlijk met alle mogelijke gevolgen van dien. Als het niet direct is dan de opvolger die hier een keer aan moet klussen.

• Groentjuh
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20:28
Die hotelschakeling/wisselschakeling is op dit moment al een ramp als dat schema klopt. Die wago hoort niet binnen die wisselschakeling. Als de bovenste schakelaar op 1 staat, kun je de lamp alleen met de andere schakelaar bedienen en als de bovenste schakelaar op 2 staat, dan staat de lamp aan onafhankelijk of de andere schakelaar aan of uit staat.

De schakeldraden horen gewoon van de bovenste schakelaar contact 1 naar onderste schakelaar contact 1 te lopen en van bovenste schakelaar contact 2 naar onderste schakelaar 2 contact 2 te lopen. Van de onderste schakelaar contact L moet de zwarte draad naar de trafo.

Is die trafo wel dimbaar?!

Ik sluit mij aan bij @MRIdev en @Engineer. Laat er iemand naar kijken die weet hoe het moet. Als dit schema klopt, is het al een zooitje! En zo'n zooitje op 230V is heel gevaarlijk!

Groentjuh wijzigde deze reactie 15-12-2018 00:05 (6%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True