Waarom ontbreekt Windows in veel use cases

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Veel apps worden voor iOS en Android ontwikkelt, maar dat is nogal raar vind ik. Ben ik nu gek (kan goed hoor) of worden use cases niet lekker geschreven? Als ik op mijn laptop/tablet werk, wil ik ook mijn smarthome kunnen aansturen, m'n NAS benaderen of een Picnic bestelling kunnen doen. Maar nee, ik moet overal voor mijn telefoon pakken. Lekker handig.

Ik zou wel eens van jullie als insiders willen horen waarom de use case "ik zit met mijn Windows laptop/tablet op de bank en wil dit of dat doen...." door veel bedrijven wordt ingevuld: "ik zit met mijn Windows laptop/tablet op de bank en pak mijn telefoon (Apple/Android)"...

Voorbeeldje: de KLM media app bestaat alleen voor iOS en Android. Alsof er geen kranten in het vliegtuig gelezen worden door mensen met een Windows device...? Ik doe dat veel liever: fatsoenlijk scherm, etc. Argument KLM: er zijn niet voldoende gebruikers, bij doorvragen blijkt men alleen naar Windows 10 Mobile te kijken, terwijl een Yoga, XPS of Surface natuurlijk goed te gebruiken is, maar inderdaad geen Windows 10 Mobile draait.

|:(

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk naar de verkoopcijfers van tablets, telefoons en vergelijk die met laptops en je ziet de tendens. Dan is het dus logisch dat er voor tablets en telefoons meer ontwikkeld wordt dan voor laptops.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het jammere vindt ik dat er zoveel apps voor van alles en nogwat zijn, terwijl 99% ervan prima een website had kunnen zijn die op ieder device prima hadden gewerkt. Dat zou als voordeel meebrengen dat je ongeacht je apparaat gebruik kunt maken van de functionaliteiten. En dat je als developer je niet zorgen hoeft te maken over tal van ecosystemen.

Helaas is het nu anders. Bijna alles is iOS of Android voor dat soort dingen. Dat betekent dat ik er geen gebruik van kan maken, terwijl de gemiddelde app prima op mn desktopPC zou kunnen draaien. Ik ben bang dat ik ermee moet leren leven dat alles per se maar in een app geduwd moet worden in plaats van een website die beschikbaar is voor alles en iedereen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik praktisch nergens een app voor, ik vind het vaak maar ruk werken op de telefoon. Geen mij maar gewoon de website die vaak een stuk soepeler werkt en meer mogelijkheden heeft dan de app versie.

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 15:36

hbsJR

All rounder

UX designer hier, ik kan misschien wat toelichten, maar makkelijk is het niet. Use-cases zijn vaak technische stories die omschrijven dat iets moet kunnen. Het designen / ontwerpen of het neerzetten van een concept gaat vaak buiten de use-cases om.

In veel gevallen doen we een analyse waarin een functionaliteit / dienst / product waarde kan toevoegen voor de klant. Ja, je kan een krant lezen op je computer, maar wat is de toegevoegde waarde hiervan? Op een windows machine heb je nu.nl en vele andere blogs die keihard concurreren met een krant. Een tablet of een mobiel apparaat komt dicht in de buurt van het gevoel van een krant, en dan is het idee om daar een oplossing voor te bedenken eenvoudiger.

Verder is de uitdaging dat apps developen een lagere impact heeft. Het maken van een applicatie op een windows machine kan veel tijd kosten met testen, functies uitwerken, etc. Voor start-ups is het daarom super makkelijk om voor 1 platform snel een app op te zetten om te proeven of iets aanslaat.

Dus in het kort: Context en snelheid zijn redenen dat ze windows soms overslaan.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@theredspecial je bedoelt volgens mij dat je het eigenlijk hinderlijk vind dat je geen intergratie hebt tussen klein scherm device (smart phone) en bv laptop/desktop/tablet device. .. teminste zoals ik je post begrijp

En er zijn mij wel "tests" (lees producten voor consumenten die exact dat doen) geweest waarbij je je gsm in een slot steekt en omtovert van "hand(ig) device" naar "werkplek device" maar deze cross over is in praktijk gewoon waardeloos.

Hetzelfde geld voor laptop/tablet (flipover/draaischermen)

Wat jij eigelijk zoekt is dat je een phone app kan "casten" naar je pc/laptop zoals je nu met je gsm naar je smart tv zoals de youtube app kan .. maar dan met bv een van A naar B of andersom.

Dit probleem is eigenlijk zou oud als de GUI (windows 3.10/3.11 en onder opensource Linux X windows)
Citrix(ica)/Remote desktop(RDP) zijn ook door deze omstandigheden ook min of meer ontstaan.

De kern van het probleem ligt bij de "pc & applicatie(s)" en de "grafische kaart" om het even gemakkelijk te maken. Linux heeft een harde "grens" getrokken en alle programma gerelateerde verwerkingen zitten op de OS laag, terwijl X windows(applicatie) het grafische werk voor zijn rekening neemt. gevolg is dat de applicatie door kan werken en als het grafische gedeelte crasht kan je na een "herstart" van de x-server gewoon weer hervatten (teminste dat is het concept) doordat deze 2 gescheiden zijn kan je een zware server meerdere applicaties draaien terwijl "terminals" de grafische kracht voor hun rekening nemen .. alleen de data tussen deze 2 werd zo intensief (zie huidige gpu power nodig) dat dit niet meer over 10mbit of 100mbit lijntjes te doen was zelfs niet voor 1 gebruiker ..
Hier komt Citrix(ica) of Remote desktop (rdp) om de hoek zetten .. deze doen dat allemaal op de server .. en sturen eigenlijk alleen "plaatjes" en daarna alleen nog de wijzigingen per plaatje door hoeft de "terminal' veel minder grafische kracht te hebben. alleen bij heftige beeld veranderingen (filmpjes) tja dan krijgt de server het zwaar voor zijn kiezen en de client heeft moeite met verwerken ..

Er zijn tussenvormen maar je begrijpt inmiddels dat het probleem ligt hoe zet je dit efficient op tussen 2 apparaten die eigenlijk niet eens dezelfde OS draaien .. en dan hebben we het nog niet over netwerk protocollen (wifi/bluetooth / usb) om dit probleemloos voor elkaar te krijgen ..

Vergeet nog even dan dat je het over (muis toetsenbord enzv wat minimale data is) ook nog naar de phone moet en hoe laat je dit naadloos op 19" tot 75" schermen weergegeven worden ?

Tja vanalles

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-09 18:03
Eigenlijk bijna alles wat ik kan bedenken (zoals reisplanner, facebook, bankzaken) draait ook gewoon op Windows in m'n browser, dus ik zie het probleem niet zo...
Maar verder ben ik het wel mee eens dat ze beter kunnen investeren in een goede website die platform onafhankelijk is, zoals Tweakers.net _/-\o_

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

FoxLenny schreef op donderdag 13 december 2018 @ 22:51:
Eigenlijk bijna alles wat ik kan bedenken (zoals reisplanner, facebook, bankzaken) draait ook gewoon op Windows in m'n browser, dus ik zie het probleem niet zo...
Maar d'r zijn best wel van die apps. Denk aan Tikkie, de Philips Hue app, apps voor monitoring van zonnepanelen, Tinder, Authenticator apps, en vast nog wel veel meer die me zo niet te binnenschieten. En daar zijn lang niet altijd even goede alternatieven voor om op Windows desktop te draaien.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-09 18:03
TERW_DAN schreef op donderdag 13 december 2018 @ 23:01:
[...]

Maar d'r zijn best wel van die apps. Denk aan Tikkie, de Philips Hue app, apps voor monitoring van zonnepanelen, Tinder, Authenticator apps, en vast nog wel veel meer die me zo niet te binnenschieten. En daar zijn lang niet altijd even goede alternatieven voor om op Windows desktop te draaien.
Hmm, op zich heb je wel gelijk, maar even advocaat van de duivel voor sommigen:
Tikkie: is meestal maar een paar klikken, kan even snel op de telefoon. En meestal als ik het gebruik heb ik ook alleen m'n telefoon bij de hand en geen laptop (weekendje weg, etentje, uitgaan).
Authenticator: dat wil je neem ik aan juist op een apart apparaat? Beetje lullig als je laptop wordt gestolen en ze alsnog bij de authenticator codes kunnen....
Tinder: genoeg alternatieven toch, desnoods in het echte leven :P
Smarthome: groot gelijk, dat zou gewoon via een webinterface moeten kunnen. Al dan niet met een publieke API waarmee je zelf in de weer kan (of andere ontwikkelaars). Momenteel geen smarthome in huis, maar zou voor mij wel een dealbreaker zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredspecial
  • Niet online
Voor een deel bekende argumenten, maar @TERW_DAN noemt inderdaad wat relevante voorbeelden. Uiteraard, een fatsoenlijke webinterface die vanaf elk device oproepbaar is, zou veel kunnen doen.

Mijn probleem is gewoon dat ik het vervelend vind om mijn werk te onderbreken om (voorbeeld!) mijn Gramofon een volgende track te laten spelen: er is een app voor Android en iOS, maar niet voor Windows. Ik zit lekker te werken, maar o wee, dat ene nummer. Telefoon pakken, unlocken, app openen, etc. Terwijl als ik toch op mijn Surface zit te tikken, die app voor Gramofon gewoon open zou kunnen houden. Hue zou ook zoiets kunnen zijn. Of een camera voor in de babykamer.

Ik zoek gemak en een eenvoudige workflow. Is dat nu zo bijzonder dat er geen markt voor is?

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

• theredspecial
  • Niet online
FoxLenny schreef op donderdag 13 december 2018 @ 23:10:
[...]
Smarthome: groot gelijk, dat zou gewoon via een webinterface moeten kunnen. Al dan niet met een publieke API waarmee je zelf in de weer kan (of andere ontwikkelaars). Momenteel geen smarthome in huis, maar zou voor mij wel een dealbreaker zijn.
Nou, precies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

FoxLenny schreef op donderdag 13 december 2018 @ 23:10:
[...]

Hmm, op zich heb je wel gelijk, maar even advocaat van de duivel voor sommigen:
Tikkie: is meestal maar een paar klikken, kan even snel op de telefoon. En meestal als ik het gebruik heb ik ook alleen m'n telefoon bij de hand en geen laptop (weekendje weg, etentje, uitgaan).
Het is op je telefoon ook heel handig. Maar als ik na een weekendje weg, of vakantie de financien nog even af wil handelen is het vaak makkelijker om het dan via Tikkie te regelen dan mensen je bankrekeningnummer door te sturen. Maar gezien Tikkie er alleen is voor Android en iOS, blijf ik maar lekker ouderwets rekeningnummers en bedragen doorsturen :P
Authenticator: dat wil je neem ik aan juist op een apart apparaat? Beetje lullig als je laptop wordt gestolen en ze alsnog bij de authenticator codes kunnen....
Klopt, al zou ik het niet eens verkeerd vinden om m'n PC te gebruiken om 2FA te doen voor inlogs op m'n telefoon. Het is ook niet een heel groot issue, maar wel iets dat me te binnenschoot.
Tinder: genoeg alternatieven toch, desnoods in het echte leven :P
Vast wel, ik gebruik 't allemaal niet (zelfs 't echte leven doe ik zo min mogelijk mee ;) ) maar het is wel typisch zo'n ding waarvan het echt nergens nodig is dat het een app is in plaats van een website.
Philips had toen ik m'n Hue set in gebruik had geen software beschikbaar. De reden dat de 3 lampen hier al weer ruim een jaar in de la liggen niets te doen. Er was wel wat 3rd party software, maar dat werkte best crappy. En de apps die ze hadden waren weer iOS en Android, dus geen optie voor mij.

Ik snap je tegenargumenten hoor, en ben het daar ook wel mee eens, maar in de meeste gevallen is er amper een reden om dingen anders op te lossen dan een app. Geef mij 1 goede reden waarom Tikkie niet gewoon zou kunnen werken als website (desnoods met inlog van m'n eigen bank).

[ Voor 6% gewijzigd door TERW_DAN op 13-12-2018 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredspecial
  • Niet online
vso schreef op donderdag 13 december 2018 @ 22:31:
@theredspecial Dit probleem is eigenlijk zou oud als de GUI (windows 3.10/3.11 en onder opensource Linux X windows)
Citrix(ica)/Remote desktop(RDP) zijn ook door deze omstandigheden ook min of meer ontstaan.

De kern van het probleem ligt bij de "pc & applicatie(s)" en de "grafische kaart" om het even gemakkelijk te maken. Linux heeft een harde "grens" getrokken en alle programma gerelateerde verwerkingen zitten op de OS laag, terwijl X windows(applicatie) het grafische werk voor zijn rekening neemt. gevolg is dat de applicatie door kan werken en als het grafische gedeelte crasht kan je na een "herstart" van de x-server gewoon weer hervatten (teminste dat is het concept) doordat deze 2 gescheiden zijn kan je een zware server meerdere applicaties draaien terwijl "terminals" de grafische kracht voor hun rekening nemen .. alleen de data tussen deze 2 werd zo intensief (zie huidige gpu power nodig) dat dit niet meer over 10mbit of 100mbit lijntjes te doen was zelfs niet voor 1 gebruiker ..
Hier komt Citrix(ica) of Remote desktop (rdp) om de hoek zetten .. deze doen dat allemaal op de server .. en sturen eigenlijk alleen "plaatjes" en daarna alleen nog de wijzigingen per plaatje door hoeft de "terminal' veel minder grafische kracht te hebben. alleen bij heftige beeld veranderingen (filmpjes) tja dan krijgt de server het zwaar voor zijn kiezen en de client heeft moeite met verwerken ..

Vergeet nog even dan dat je het over (muis toetsenbord enzv wat minimale data is) ook nog naar de phone moet en hoe laat je dit naadloos op 19" tot 75" schermen weergegeven worden ?
Gaat het 'nieuwe fluent design' of hoe dat systeem ook al weer heet hier niet bij helpen? Dat koppelt e.e.a. toch ook los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

theredspecial schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:13:
[...]

Gaat het 'nieuwe fluent design' of hoe dat systeem ook al weer heet hier niet bij helpen? Dat koppelt e.e.a. toch ook los?
weet ik niet, wat ik wel weet is dat bv zoiets as occulus oftewel VR systemen eigenlijk ook tegen dit probleem aanlopen . .

Maar van mij was meer een uitleg van de "root cause"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ontbreken van een Windows app wordt vaak opgelost met een browser versie. Bijkomend voordeel daarvan is dat ook Mac en Linux gebruikers de dienst dan kunnen gebruiken. In die zin ben ik er eigenlijk wel blij mee.

Vervelender vind ik diensten die echt puur en alleen mobiel gebruikt kunnen worden. Zoals Bunq. Ben op zich blij met Bunq, maar ik zal het door het ontbreken van een desktop versie, al dan niet in de browser, niet snel zakelijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:03
hbsJR schreef op donderdag 13 december 2018 @ 22:31:
Verder is de uitdaging dat apps developen een lagere impact heeft. Het maken van een applicatie op een windows machine kan veel tijd kosten met testen, functies uitwerken, etc. Voor start-ups is het daarom super makkelijk om voor 1 platform snel een app op te zetten om te proeven of iets aanslaat.
De grap is natuurlijk dat je waarschijnlijk net zoveel tijd kwijt bent aan het bouwen van een goeie (responsive design) web applicatie, die dan ineens niet gelimiteerd is tot slechts een subset van alle gebruikte apparaten. Het is alleen minder geil om te zeggen dat je een webapplicatie hebt dan om linkjes naar apple en google app stores te hebben.
Pagina: 1