* vso kwam op een IT klus, men zat te klagen dat een Netapp SAN met 40 GBe niet presteerde voor een VDI omgeving (note de spec's waren niet cheap zeg genoeg ssd/FC disks) ... RAID 6

ik liep weg ... @
MAX3400 begrijpt me denk wel

0 hits in google zoeken op " spec's"
Raspberry Pi 3 Specifications
SoC: Broadcom BCM2837.
CPU: 4× ARM Cortex-A53, 1.2GHz.
GPU: Broadcom VideoCore IV.
RAM: 1GB LPDDR2 (900 MHz)
Networking: 10/100 Ethernet, 2.4GHz 802.11n wireless.
Bluetooth: Bluetooth 4.1 Classic, Bluetooth Low Energy.
Storage: microSD.
GPIO: 40-pin header, populated.
Maar dat was niet mijn punt .. als je snapt waarom "de snelste sata ssd" problemen geeft bij een RPi3 NAS (hint zie mijn vorige post) .. en vooral iets dieper duikt in het hoe en waarom dan de TS zijn vraag beantwoorden er lastig is.
Overgens al zou de HW goed gematched zijn dan heb je nog software matig een uitdaging .. o en heb je die 2 bruggen overbrugt dan gaan we naar netwerk .. oke die ook opgelost .. is de client wel in staat om te zenden/ontvangen op die snelheden..
* vso laat het sarcastische/wellicht negatieve even achterwege
Je gaat met een ferrari tijdens de spits rijden .. kans dat je "gas" kan geven is 0,0001 % , is die ferrari dan zonde geld ? nee want je zit nog steeds lekker en je kan soms wel ff lekker planken.
Zelfde geld voor je NAS ..
Alleen met de huidige techniek(en) ga je in het beste geval over 3 of 5 jaar pas zien dat hogere snelheden dan 1GB echt ondersteund gaan worden.
Zelf heb ik een NAS gebouwd en nu 2 kant en klare NAS devices .. beide met dual ethernet.
De meeste performance boost was overschakelen van sata2 naar sata3 disks
ik draai zelf in een RAID 10 setup. getest met netwerk teaming / bonding
10GB netwerkkaart is configuratie technisch lekker simpel maar kwa snelheid thuis ? nah
Vergeet niet dat een intel ethernet kaart (1gb) 900MByte per seconde doorpompt met de juiste drivers
elk ander merk zit al rond de 800 en dan heb je het over een bestand van 40 GB dat je overpompt .. o en dan kan je nog dips ervaren door dat de zender/ontvanger CPU opeens wat anders belangrijker vind ..
drivers van een kant en klare NAS zijn ook niet per definitie super optimaal getweaked en tuned (sure geen Windows OS) dus ..
* vso denkt pas aan 10gb netwerk devices als fabrikanten dat op desktop/laptop gaat leveren