Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:59

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
In een van mijn retro computertjes (Pentium 1/120 met 32MB EDO) heb ik een Soundblaster 32 zitten, een 3620 om precies te zijn.
Het besturingssysteem is PC-DOS 5.02 met desgewenst een schil van Windows 3.11 er op.

Wanneer ik een CD-ROM station aan deze kaart koppel en netjes via DOS drivers inlaad, heb ik een bruikbaar CD-ROM station op de computer. So far so good.

Wanneer ik ipv de CD-ROM een harde schijf aan de geluidskaart koppel, kan de CD-ROM driver niet worden ingeladen (duh). Echter is ook de hele harde schijf niet te vinden.

Nu wil ik de harde schijf benaderen via DOS of Win3.11 maar heb geen idee hoe. Ook zoeken op g00gle geeft me geen soelaas.

Dus mijn vraag: weet iemand of en zo ja met welke driver de HDD benaderbaar gemaakt kan worden onder DOS of Windows 3.11?

--> FAQ die gaan komen:

"Maar werkt dat überhaupt wel dan?"
Officieel is het een ATAPI poort voor CD-ROMs. Echter wanneer ik Windows 95 of 98 installeer op dezelfde PC (ongewijzigde configuratie, enkel andere hdd op de primaire IDE poort) werkt dit zonder extra driver te installeren. Gewoon HDD koppelen aan de SB32 en het werkt. Idem met een Crystal kaartje dat ik heb liggen. Compatibiliteit is dus enkel een software dingetje.

"Waarom niet gewoon aansluiten op een on-board IDE poort?"
Die zitten beiden vol. Bovendien wil ik een poging wagen om de SB32 op een IBM Model 30-286 aan de praat te krijgen, zodat ik er via IDE een CF kaartje aan kan koppelen, en zo sneller data overdragen. De Model 30 heeft geen eigen IDE poort, maar een IBM-propertary poort.

"En met die Crystal kaart is geen optie?"
Zeker wel, mocht iemand dat werkend hebben gekregen: super! Echter is die kaart zó PNP georiënteerd dat deze hoogstwaarschijnlijk niet te configureren is op een 286. De SB32 moet wel kunnen werken hierop (g00gle maar eens).

"Gewoon een IDE controller pakken?"
Graag, maar die heb ik niet. En die zijn ook steeds moeilijker te vinden (en ik wil daar geen €50 voor neertellen). En als ze te vinden zijn, moet ik de FDD/COM/LPT/meuk kunnen uitschakelen, want die heeft de computer er al in zitten. Die zouden enkel conflicteren.

"En een XT-IDE kaart?"
Mooie oplossing, hiermee ben ik bezig in ene ander projectje voor XT-klasse computers. Die werken echter met heel andere geheugenadresjes: uitdaging. Maar dat is weer een ander potentieel draadje (houd het forum de komende maanden/jaar in de gaten, ga ik nog over posten wanneer ik er aan toe kom).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:38

-ET-

Phone Home

beide onboard IDE zitten vol? Dus je hebt al vier disken in het systeem zitten? IDE kan 2 devices via master/slave principe aan.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:59

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
-ET- schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:06:
beide onboard IDE zitten vol? Dus je hebt al vier disken in het systeem zitten? IDE kan 2 devices via master/slave principe aan.
Dat is een leuke ja: ik heb in beide IDE poorten een CF-adapter zitten welke direct op het mobo geprikt zijn (IDE female dus). Zodoende kan ik enkel de primaire IDE kanalen gebruiken op beide poorten.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:56:
In een van mijn retro computertjes (Pentium 1/120 met 32MB EDO) heb ik een Soundblaster 32 zitten, een 3620 om precies te zijn.
Het besturingssysteem is PC-DOS 5.02 met desgewenst een schil van Windows 3.11 er op.

Wanneer ik een CD-ROM station aan deze kaart koppel en netjes via DOS drivers inlaad, heb ik een bruikbaar CD-ROM station op de computer. So far so good.

Wanneer ik ipv de CD-ROM een harde schijf aan de geluidskaart koppel, kan de CD-ROM driver niet worden ingeladen (duh). Echter is ook de hele harde schijf niet te vinden.

Nu wil ik de harde schijf benaderen via DOS of Win3.11 maar heb geen idee hoe. Ook zoeken op g00gle geeft me geen soelaas.

Dus mijn vraag: weet iemand of en zo ja met welke driver de HDD benaderbaar gemaakt kan worden onder DOS of Windows 3.11?
Hardwarematig is het gewoon een IDE controller met ID 3 of 4 ('normale' IDE controller biedt primary op ID 1 en secondary op ID 2). Enige beperking is dat BIOS er (met zeer zeldzame uitzonderingen) niet vanaf zal kunnen booten, maar buiten dat kun je alles eraan hangen. Mits je drivers hebt. En dat is de uitdaging. CDRom-drivers doen alleen ATAPI (wat eigenlijk een soort IDE-schil om een subset van SCSI is). Ik weet in ieder geval niet 1-2-3 wat je zou kunnen gebruiken. DOS drivers voor controller ID 3 of 4 zou je kunnen kijken.
--> FAQ die gaan komen:

"Maar werkt dat überhaupt wel dan?"
Officieel is het een ATAPI poort voor CD-ROMs. Echter wanneer ik Windows 95 of 98 installeer op dezelfde PC (ongewijzigde configuratie, enkel andere hdd op de primaire IDE poort) werkt dit zonder extra driver te installeren. Gewoon HDD koppelen aan de SB32 en het werkt. Idem met een Crystal kaartje dat ik heb liggen. Compatibiliteit is dus enkel een software dingetje.
Yep.
"Waarom niet gewoon aansluiten op een on-board IDE poort?"
Die zitten beiden vol. Bovendien wil ik een poging wagen om de SB32 op een IBM Model 30-286 aan de praat te krijgen, zodat ik er via IDE een CF kaartje aan kan koppelen, en zo sneller data overdragen. De Model 30 heeft geen eigen IDE poort, maar een IBM-propertary poort.
Ha, de PS/2-specifieke ESDI edge-connector ding. Ja, die is nogal propiretary ja :+
"En met die Crystal kaart is geen optie?"
Zeker wel, mocht iemand dat werkend hebben gekregen: super! Echter is die kaart zó PNP georiënteerd dat deze hoogstwaarschijnlijk niet te configureren is op een 286. De SB32 moet wel kunnen werken hierop (g00gle maar eens).
Eh ja. Je vindt dan dat de Creative CTCM.EXE PnP initalization utility voor de CT3620 minimaal een 386 nodig heeft om te kunnen draaien. Er zijn workarounds om dezelfde functionaliteit werkend te krijgen, maar YMMV, zie dit:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=35282#p429557
"Gewoon een IDE controller pakken?"
Graag, maar die heb ik niet. En die zijn ook steeds moeilijker te vinden (en ik wil daar geen €50 voor neertellen). En als ze te vinden zijn, moet ik de FDD/COM/LPT/meuk kunnen uitschakelen, want die heeft de computer er al in zitten. Die zouden enkel conflicteren.
Er bestaan zeker HDD-only controllers. Grotere uitdaging is de ESDI die er al in zit, die is al controller 1. Je moet dus een HDD controller vinden die instelbaar is als iets anders dan controller 1. Dat is uitdagender.

* dion_b gaat allicht morgenavond rommelen in een grote stapel controllers om hiernaar te kijken ;)
"En een XT-IDE kaart?"
Mooie oplossing, hiermee ben ik bezig in ene ander projectje voor XT-klasse computers. Die werken echter met heel andere geheugenadresjes: uitdaging. Maar dat is weer een ander potentieel draadje (houd het forum de komende maanden/jaar in de gaten, ga ik nog over posten wanneer ik er aan toe kom).
XT IDE en AT IDE zijn totaal verschillende beesten idd, maar je kunt XT IDE wel gebruiken in een AT (die option ROM wordt gewoon gepakt door BIOS, zolang het adres idd niet conflicteert), zij het met beperkte performance. Toch vraag ik me af of je hier niet ook tegen controller ID aan gaat lopen.

Oslik blyat! Oslik!