Netwerk (internet/televisie) aansluiting nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:40
Geachte medetweakers,

Over hopelijk niet al te lange tijd wordt er een start gemaakt met het bouwen van ons eigen huis. Om de netwerk infrastructuur netjes weggewerkt te hebben in leidingen, ben ik me een beetje aan het orienteren hoe ik dit het beste kan inrichten. Ik heb wel wat basiskennis van met betrekking tot het aanleggen van internet en dergelijken, maar niet met een wat groter/ingeweikkelder netwerk. Ik hoop dat er hier wat enthousiastelingen zijn die mij hierbij willen helpen/adviseren. Ik kan het namelijk maar 1 keer goed doen.

Situatieschets:

De begane grond heeft 2 interessante ruimtes:
- een ruime woonkamer (waar ik 2 mogelijke plekken voor de televisie verwacht)
- een hobby/studeer kamer, die gebruikt gaat worden als studeer en/of hangplek voor de kinderen.

Daarnaast komt er een bovenverdieping met 3 (ruime slaapkamers) en een zolder waar eventueel nog een 4e slaapkamer gemaakt kan worden.

Met betrekking tot het gebruik van internet en televisie: Er is in ons dorp (voorlopig) geen glasvezel aanwezig, dus ziggo zal in eerste instantie de aanbieder zijn. Verder verwacht ik dat er wellicht wat gegamed en gestreamed (netflix) gaat worden in de toekomst.

Dan nu mijn vragen/twijfels:
- In hoeverre is het slim om vaste netwerkaansluitingen te trekken naar alle kamers?
Een vriend van mij is erg lyrisch over de Ubiquiti Unify spullen, maar ik kan niet goed inschatten in hoeverre wifi tegenwoordig bruikbaar is voor gamen en streamen. Zou ik wegkomen met bijvoorbeeld een Unify AC op elke verdieping, of kan ik beter elke kamer voorzien van een vaste netwerkaansluiting?

- Opvolgend: Wanneer ik meerdere vaste aansluitingen (ook op 1 plek) wil hebben, hoe kan ik dit het beste inrichten? Meerdere kabels naar diezelfde plek trekken of op die plek zelf een hub/switch plaatsen.

- Gezien glasvezel (nog) geen optie is, zou ik de cai aansluiting ook naar meerdere ruimtes laten leggen, of is dit tegenwoordig overbodig met alle opties als tv kijken via een app of de webbrowser?

Wellicht zie ik nog dingen over het hoofd, of is mijn denkwijze wat overkill, maar het zou zonde zijn als ik er achteraf meer uit had kunnen halen. Mocht het wat toevoegen of er behoefte aan zijn, kan ik altijd wat plattegrondschetjes plaatsen,

Bij voorbaat dank _/-\o_

Beste antwoord (via HansieGansie op 14-12-2018 07:30)

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:03
HansieGansie schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:45:
- In hoeverre is het slim om vaste netwerkaansluitingen te trekken naar alle kamers?
Ik zou dat zeker doen, zeker als je nu toch nog die (loze)leidingen moet laten leggen (kies indien mogelijk ook voor een buis met een iets grotere diameter, dat maakt het later trekken makkelijker). Kost je 'n paar 100 meer, maar dan heb je in ieder geval de mogelijkheid om in de toekomst vaste aansluitingen te maken.
- Opvolgend: Wanneer ik meerdere vaste aansluitingen (ook op 1 plek) wil hebben, hoe kan ik dit het beste inrichten? Meerdere kabels naar diezelfde plek trekken of op die plek zelf een hub/switch plaatsen.
Ik zou op iedere plek waar je kabels naartoe gaat halen, in ieder geval 2 kabels trekken. Als je daarna echt nog meer nodig hebt, kun je altijd nog een switch plaatsen.

Denk ook na over waar je de netwerkverbindingen uit wilt laten komen. Als het er best veel worden, dan wordt het in de meterkast misschien wat krap. Ik laat in ons nieuwe huis de loze leidingen naar zolder leggen (en vanaf daar weer twee naar de meterkast), daar komt patchpaneel, switch en een server. Router komt vermoedelijk wel in de meterkast (wij krijgen wel glasvezel, die waarschijnlijk rechtstreeks de router in moet, geen zin om ook nog glas naar boven te moeten trekken)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• anboni
Ik zou dat zeker doen, zeker als je nu toch nog die (loze)leidingen moet laten leggen (kies indien mogelijk ook voor een buis met een iets grotere diameter, dat maakt het later trekken makkelijker). Kost je 'n paar 100 meer, maar dan heb je in ieder geval de mogelijkheid om in de toekomst vaste aansluitingen te maken.
Ik zou op iedere plek waar je kabels naartoe gaat halen, in ieder geval 2 kabels trekken. Als je daarna echt nog meer nodig hebt, kun je altijd nog een switch plaatsen.

Denk ook na over waar je de netwerkverbindingen uit wilt laten komen. Als het er best veel worden, dan wordt het in de meterkast misschien wat krap. Ik laat in ons nieuwe huis de loze leidingen naar zolder leggen (en vanaf daar weer twee naar de meterkast), daar komt patchpaneel, switch en een server. Router komt vermoedelijk wel in de meterkast (wij krijgen wel glasvezel, die waarschijnlijk rechtstreeks de router in moet, geen zin om ook nog glas naar boven te moeten trekken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:04
Ik ben onlangs gestart met de bouw van een huis (voor de 2de keer) en mijn ervaring is dat bij twijfel: leg een loze leiding. Ik heb dit keer ook op de eerste verdieping 1 loze leiding hoog in de muur van de hal laten uitkomen voor WiFi (nieuwe huizen hebben betonnen vloeren: dus kans op dead spots). Door de buis kun je vervolgens UTP trekken of COAX. Bij aansluiting van meerdere apparaten met low bandwidth (bijvoorbeeld TV + versterker + internet radio) zou ik een switch gebruiken. Voor high-bandwidth (bijvoorbeeld 2 pc's) 2 aansluitingen maken.

Het is makkelijk mogelijk om 2 UTP kabels door de buizen te trekken met een trekveer. Ik ben van plan 2 verschillende kleuren te gebruiken voor makkelijk onderscheid. Dit alles netjes afwerken op een patch panel in de meterkast en hier ook de NAS en modem neer zetten als het kan.

edit: in de meterkast komt ook mijn managed switch om de zaak alle kanten op door te sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door Aragnut op 13-12-2018 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:13
Elke kamer een loze leiding voor 2 netwerkdraden, netjes afwerken. Beneden in de gang en de overloop boven een punt in het plafond voor je draadloze access points (stroom via PoE), zolder een handig punt zoeken hiervoor.

Denk ook aan loze leidingen voor je speakerdraden; ik heb destijds een tweetal loze leidingen over de breedte van de woning laten toevoegen zodat de draden van de surround speakers daar doorheen konden lopen, wederom netjes afgemonteerd, nooit meer wat aan doen.

Je meterkast voorzien van een net patchpaneel, denk ook aan ruimte voor een compacte UPS, NAS, modem, switch en natuurlijk het patchpaneel.

Aangezien je nog COAX-based gaat aansluiten zou ik ook COAX naar de slaapkamers trekken en richting de beide plekken waar je mogelijk je TV gaat plaatsen. Denk ook aan voldoende stroompunten bij de multimedia hoek, wordt snel krap.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan nu mijn vragen/twijfels:
Een vriend van mij is erg lyrisch over de Ubiquiti Unify spullen, maar ik kan niet goed inschatten in hoeverre wifi tegenwoordig bruikbaar is voor gamen en streamen. Zou ik wegkomen met bijvoorbeeld een Unify AC op elke verdieping, of kan ik beter elke kamer voorzien van een vaste netwerkaansluiting?
Uitermate slim. Kijk ook even wat verder dan de situatie nu. Trend in WiFi-land is om steeds hogere frequenties te gebruiken voor hogere throughput. 2.4GHz->5GHz->60GHz->? (LiFi met THz?). Dat daar meer data over verstouwd kan worden is duidelijk, even duidelijk is dat ze steeds slechter door muren en vloeren heen gaan. Met WiFi-ac kom je nog weg met een AP per verdieping, dat zal met WiFi-ax ook nog wel lukken, maar met WiFi-ay (opvolger van zowel WiFi-ax als -ad) vraag ik dat me sterk af. Het is natuurlijk nog toekomstmuziek, WiFi-ax is nog niet eens volop leverbaar, WiFi-ay gaat geheid nog minstens 5 jaar duren, en ws 10 jaar voordat het gemeengoed is. Maar hoe lang gaat die huis daar staan? Waarschijnlijk langer :o

Komt bij: WiFi is leuk, maar vaste apparaten verdienen vaste aansluitingen. Misschien zijn de kinderen nu nog jong en hebben ze alleen tablets, maar tegen de tijd dat ze achter een Playstation 5 of xBox 720 zitten, willen ze nul lag en kun je dat het beste bieden via Ethernet. Iedere kamer minimaal een Ethernetaansluiting lijkt me sowieso verstandig.
Netwerkprofessionals zullen altijd zeggen: meerdere kabels naar meerdere WCD's. Ik zou zeggen, hou het bij twee: eentje voor PoE (om een AP zonder losse voeding te kunnen aansluiten), eentje voor de rest, evt dmv switch. Je kunt twee niet te dikke kabels door een enkele leiding trekken, dus gewoon een leiding naar een tweegats RJ-45 WCD is genoeg.
- Gezien glasvezel (nog) geen optie is, zou ik de cai aansluiting ook naar meerdere ruimtes laten leggen, of is dit tegenwoordig overbodig met alle opties als tv kijken via een app of de webbrowser?
Dit kun je alleen zelf beantwoorden.

Als je verzot bent op TV en dat wilt kijken op hoogste kwaliteit, dan wil je coax. Zo niet, niet.

Ik had vandaag een schoolklas groep 8 op het werk. Ze kregen toegang tot 6 TV's met alle mogelijke TV-zenders. Eerste wat ze deden was even naar Nicklodeon gaan. Vervolgens binnen nog geen minuut: alleen Youtube en Netflix, maar vooral Youtube, waar ze video's van een klasgenoot gingen kijken, en dan wat vreselijke gangsta-nederrap uit de buurt waar ze woonden. Kinderen kijken geen liniaire TV meer, ze zijn interactief met het medium, zoals dat heet. Oftewel, voor je kinderen hoef je het niet te doen. Kijk gewoon wat je zelf wilt. Ik zou persoonlijk iig naar de woonkamer een tweede leiding laten leggen waar je coax in kunt stoppen, en misschien nog een extra loze leiding naar een van de slaapkamers, maar niet meer dan dat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon iedere kamer coax en UTP, cat 6 zodat jeook Gbit of hoger aan kunt. Alles wat je meer nodig hebt qua netwerk kun je tzt ook met een switch af. Want reken op een euro of 50 of meer per doorgetrokken aansluitpunt.
Mocht je vaste telefonie hebben: komt binnen in de meterkast, zet daar je DECT basisstation neer en handsets waar je ze wilt hebben. Setje van 3 inclusief basisstation kost misschien 50 euro, is dat ook afgedect (pun intended :P)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Coax naar iedere kamer is echt niet meer nodig. Alleen naar woonkamer en evt ouderslaapkamer, als ouders nog legacy linear TV kijken. Kinderen doen echt alles on-demand en daar heb je geen coax voor nodig. Goede coax is ook dik, het is bijna niet te doen degelijke coax en degelijke UTP door dezelfde leiding te krijgen, dus je moet er een tweede leiding per kamer voor laten aanleggen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:14
Ik zou er voor kiezen om, afhankelijk van de grootte en indeling, de woonkamer op twee plaatsen te voorzien van coax en UTP (én eventueel luidsprekerdraden). Op zijn minst de loze leidingen leggen. Mocht je ooit de boel willen omgooien dan heb je je aansluitingen op een andere plek ook voorzien.

Wat de wifi-infrastructuur betreft zit het geheim in de bekabeling. Dat klinkt tegenstrijdig, maar als je met AP's aan de slag gaat, zijn UTP aansluitingen een must.

En de kids: Klopt wat dion_b zegt. Internet is in principe het belangrijkst. Maaarrrr, als ik hier kijk zie ik dat de ze toch regelmatig normale TV (via coax/CI+) kijken. Dus de keuze voor coax is aan jou. Alternatief is casten.

[ Voor 40% gewijzigd door Masimo op 13-12-2018 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zoals iedereen zegt UTP is gewoon een must eigenlijk is dit geen discussie waardig.

Maar hoe belangrijk is tv ? welke kwaliteit en hoe ga je dit door je huis heen " verdelen"
Coax,UTP of glas ? waarbij glas natuurlijk niet echt realistisch is.

Coax en de tv wil je max 1,5 meter van elkaar hebben voor beste TV kwaliteit en storings vrij. Maar splitters en andere kamers levert je geheid ellende op (dit is al sinds de invoering van kabelmodels via Coax) voor glasmodems/converters ga je al op UTP en dan is de cat6a + kabel lengte intressant
(cat 6a is tot x meter geschikt voor 10gb transmissies ..)

Vergeet je ook niet smart home meuk ? utp draad(lees loze leidingen) naar bv zonnewering/scherm/ramen en cv enzv geven je veel plezier als je dingen digitaal wilt aansturen.

Wifi, tja kids, en ouders willen graag door het huis wandelen om op hun gemak hun serie te kijken via netflix of webtv .. is dan tv op elke kamer wel handig ? als je in elke kamer 2 muren kan voorzien van een dubbele UTP aansluiting kan je nog steeds elke kant op (lees loze leiding)
FYI ik heb 2 kids en die kijken tv op hun tablet, voordeel is dat ik via de router een avond klok en termijn op kan geven voor tv/internet en dus gevolg is dat het veel makkelijker "beheer" is dan boos worden om die #%%#$ TV uit te zetten. :D

Dat gezegd mijn kinderen hebben elk op hun kamer toegang tot een UTP aansluiting, zodat ze met de laptop op hun kamer kunnen gebruiken (wifi staat onder hun username op de laptop uit :) en ze hebben beperkte tijd toegang tot hun account (tussen 06:00 en 20:00 ..bv)

Een paar punten die je beste meteen mee kan nemen:
- Ga uit van de max afstand van cat 6a 50 meter :?
- buis 16 mm of 22 mm (groter = beter)
- shielded of unshielded kabel
- geluid (speakers)
- stopcontacten bij de UTP WCD (of ga je via PoE alles voeden)

ps als het mogelijk is zou ik per verdieping een centraal punt aan(laten) leggen waar je de lozen leidingen uit laat komen. is wellicht goedkoper en met 4 man ga je geen 24 poorts switch nodig hebben per verdieping :)

o trouwens over kabels gesproken .. vergeet niet zonnepanelen en andere energie besparende meuk .. hiermee bedoel ik dat het wellicht handig is vanaf de meterkast tot zolder ofzo genoeg ruimte hebt om extra stroom aan te leggen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
Bij nieuwbouw geen Coax meer leggen, maar alleen utp.
Met twee speciale baluns aan beide zijden kun je prima het Coax signaal over utp laten lopen.

https://www.allekabels.nl...BRAVEiwAJUXKqIqc6ka1OVJTi

[ Voor 30% gewijzigd door Ben(V) op 13-12-2018 22:44 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:40
Bedankt allen. _/-\o_ _/-\o_

Kinderen zijn nog onder de 3 jaar, dus waarschijnlijk zal ik voorlopig gewoon minimaal 2 loze leidingen naar de slaapkamers leggen. Dan kijken we tzt (over een jaar of 10) welke kabel(s) daar doorheen getrokken gaan worden. Daarnaast komen er ook zeker loze leiding voor eventuele accesspoints.

Daarnaast gisteren ook even contact gehad met de installateur, die adviseerde ook behoorlijk wat loze leidingen voor eventuele rolluiken, camerasystemen en dergelijke.

Zaten verder nog een aantal goede tips bij, die ik zeker meeneem:
  • Patchpanel in de meterkast. Heb waarschijnlijk nog wel de mogelijkheid om deze wat groter te maken zodat er genoeg ruimte is voor alle infrastructuur.
  • Genoeg stopcontacten rondom plekken waar apparaten komen te staan
  • Type kabel en maximum lengte (al denk ik dat 50 meter ruim genoeg is)
  • Breedte loze leiding
  • Speaker kabels
  • Rekening houden met zonnepanelen (en smart home spul)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
HansieGansie schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 07:50:
• Patchpanel in de meterkast. Heb waarschijnlijk nog wel de mogelijkheid om deze wat groter te maken zodat er genoeg ruimte is voor alle infrastructuur.
Voor zover ik heb begrepen, is er een maximum grootte aan een meterkast (waarschijnlijk om te voorkomen dat het ding ook als opslag wordt gebruikt). Dan zou je eventueel nog een aparte kast naast of achter de MK kunnen maken, waar je patchpaneel e.d. plaatst.
• Type kabel en maximum lengte (al denk ik dat 50 meter ruim genoeg is)
Alle UTP verbindingen (of tenminste degene die voor normale stervelingen realistisch zijn) hebben een max kabellengte van net geen 100 meter, dus daar zit je veilig mee.
• Rekening houden met zonnepanelen (en smart home spul)
Zeker ook een goeie. Ik heb m'n groepenkast enorm laten overdimensioneren, inderdaad met de gedachte dat je niet weet wat de toekomst gaat brengen (en die grotere groepenkast is letterlijk tientjeswerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:04
HansieGansie schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 07:50:
Ik had in mijn vorige huis de patch panel en 19" (passieve) switch boven de deuropening, verticaal naar boven gestoken. Je hebt echt niet een enorme hoeveelheid ruimte nodig (simpele apperatuur is niet zo diep).
Ophangen was door middel van 2 houten balkjes, wat houtshroeven en grote ringen. Daarbij steunden de houten balken op het deurkozijn aan 1 kant en op een set beugels aan de andere kant.

Bij nieuwe woning ben ik van plan simpel rekje te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
Type kabel neem gewoon Cat6 alle hogere soorten zijn onzin in een woonhuis.

Laat alle buizen minimaal 5/8 worden en geen 3/4 wat standaard is, daar krijg je geen twee netwerkkabels door.

Als je het toch bezig bent gewoon ook kabels trekken naar de kinderkamer, later doen krijg je spijt van.
Nu kost het in het geheel nauwelijks meer, en buizen worden in de deklaag van de vloer gelegd, maar kabels worden getrokken voordat die deklaag gestort wordt.
Lege leidingen worden nog wel eens gekinkt, verschoven bochtje of overgang en dan zijn ze waardeloos en is er niets meer aan te veranderen als de dekvloer eenmaal gestort is.

Een standaard nieuwe meterkast is ruim voldoende om een pachtpaneel en wat apparatuur te plaatsen.
Overleg even met de installateur zodat hij de meter en de zekerringkast wat verder uit het midden plaats of de afstand tussen de meter en de zekeringskast wat groter maakt zodat jij ruimte krijgt.

Voor zonnepanelen heb je een dikke stroomkabel naar zolder nodig, waar meestal de converter gehangen wordt en een extra groep, laat die ook vast aanleggen zelfs als je niet meteen zonnepanelen neemt (zou ik persoonlijk wel doen).

Bedenk dat alles wat je later doet altijd meer geld en moeite kost en vaak hak en breekwerk terwijl het tijdens de bouw niets te betekenen heeft.

Als je grote ramen of het zuiden en/of westen hebt zou ik eerder aan elektrische zonnescreens denken dan aan rolluiken. Wij hebben ook van die screens en dat is een van de beste investeringen ooit.
Rolluiken zijn prettig voor slaapkamers maar volkomen nutteloos voor een woonkamer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je coax gaat doen, zorg dat je goede spullen neemt en dat ze goed geinstalleerd worden. Dat is geen rocket science, maar niet iets dat iedere installateur of electricien even goed snap. Het is niet waar dat je maar 1.5m coax ofzo zou mogen gebruiken om kwaliteit te borgen - kabelaars trekken het per slot van rekening kilometers ver - maar het is wel zo dat de eisen steeds toenemen. Met name de hoeveelheid stoorbronnen neemt fors toe. Als je kabels en (vooral!) connectoren niet goed afgeschermd en gemonteerd zijn, kun je last krijgen van instraliing door powerline-apparaten, T-DAB (digitale radio), DVB-T (Digitenne) en LTE/4G. Dat laatste gaat alleen maar erger worden als binnenkort de 700MHz-band vrijgegeven wordt.

Idealiter wil je je coax laten installeren door iemand die SECT-1B COAX gecertificeerd is. Vraag ernaar bij je installateur. Het is nog geen show-stopper als hij geen certificaat heeft, maar als hij afwimpelend begint over "het is niet anders dan electra" weet je dat je een ander nodig hebt. Dat soort lui wil nogal eens kroonsteentjes inzetten bij coax. Dat is zacht uitgedrukt geen goed idee :')

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1