• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Vooropgesteld, wij zitten in een gemeente waar geen duurzaamheidslening mogelijk is - helaas...
Los van het lagere rentepercentage, is die wel voor enkel zonnepanelen te gebruiken.

Situatie:
Woonhuis, tussenwoning uit 2003.
Volgens mij prima geisoleerd, deze afgelopen dagen heeft de verwarming niet gedraaid, maar onze aanwezigheid en een paar kaarsen maakt de temperatuur aanvaardbaar rond 20 graden. Vandaag stond hij voor het eerst in een paar dagen weer aan. Vanochtend was het namelijk 19,5 graden in huis.
Voorzien van stadswarmte
Overal zit al HR++ beglazing

Nu wil ik best 10.000 euro lenen in het energiebespaarfonds om 7500 euro in zonnepanelen te steken.
Echter zit ik met de laatste 2500 euro... Waar kan ik dat nou aan uitgeven!? Waar het nog wel een beetje nuttig is ;)

Misschien hebben jullie ideeen, of zijn jullie creatief?
Hier staan de mogelijkheden opgesomd:
https://www.energiebespaarlening.nl/particulieren/

Ik zie niet in waar ik warmtepomp installaties bij mij thuis kwijt kan, helaas. Als ik daar al aan zou beginnen, wil ik ook echt stadswarmte eruit. Op dit moment is dat niet haalbaar. Helaas.

[ Voor 24% gewijzigd door BlakHawk op 13-12-2018 14:50 ]

Youtube: DashcamNL

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:41

AMDFreak

Intel is zo..

Is € 7.500,- niet iets teveel om aan zonnepanelen te besteden?
Hoeveel kWh verbruik je op jaarbasis?

Warmtepompen zijn nog volop in ontwikkeling, ik heb dat zelf ook even op een lager pitje gezet. Zodra die machines compacter worden, zou het zomaar wel interessant kunnen worden.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• BlakHawk
AMDFreak schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:13:
Is € 7.500,- niet iets teveel om aan zonnepanelen te besteden?
Hoeveel kWh verbruik je op jaarbasis?

Warmtepompen zijn nog volop in ontwikkeling, ik heb dat zelf ook even op een lager pitje gezet. Zodra die machines compacter worden, zou het zomaar wel interessant kunnen worden.
Ik leg liever meteen mijn dakhelft aan de gunstige zijde vol. Dan maar een overschot en terugleveren...

Vooral in oogbeschouw dat saldering gaat stoppen, zet ik in op 16 panelen.

Maar panelen is het probleem niet, overige maatregelen wel!

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 13-12-2018 18:55 ]

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Geld dat je niet hebt moet je niet uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoezo zijn "overige" maatregelen een probleem?

Stadsverwarming is bij @Noord27 en @thido en @dieikvergetenben, ook eruit en 2 l/w warmtepompen erin (CV + tapwater apart)
Met de hoge vaste lasten die je dan niet meer betaald, gaat de tvt helemaal hard...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• BlakHawk
BFmango schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:07:
Geld dat je niet hebt moet je niet uitgeven.
Ik zie geen probleem met een lening waar je 90 euro per maand voor betaalt 10 jaar lang. Geld dat je grotendeels terugkrijgt door mindere vaste lasten.

We zijn aan het sparen voor een nieuwe keuken, dus iets waar 1 woning meer van waard wordt en 2 zichzelf terugverdiend. Ik zie er geen probleem in...
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:23:
Hoezo zijn "overige" maatregelen een probleem?

Stadsverwarming is bij @Noord27 en @thido en @dieikvergetenben, ook eruit en 2 l/w warmtepompen erin (CV + tapwater apart)
Met de hoge vaste lasten die je dan niet meer betaald, gaat de tvt helemaal hard...
Je moet er doorgaans ruimte voor hebben...
We hebben een tussenwoning, geen schuur grenzend aan de woning. Dat betekend dat alles nu in de meterkast is weggewerkt. Ik zie dat anderen de installaties in garages of bijkeukens wegwerken. Dat kan ik niet. Ik heb het idee dat het op dit moment een stap te ver is.

Welke "overige" betaalbaare maatregels blijven er over, die van toepassing zijn op een reeds goed geisoleerd huis?

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 13-12-2018 21:41 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ben je op de hoogte van het mogelijk veranderen van de salderingsregels door onze lieve overheid? Daar moet je ook rekening mee houden wanneer je je dag vol legt met panelen.

Ik zou niet alleen zonnepanelen nemen, ik zou ook eens kijken naar een zonnecollector-systeem. Immers iedere graad die je je water met de zon kunt verwarmen hoeft gas niet voor je te doen. Laat gas nou ook nog eens duurder zijn dan elektriciteit... Daar zou de besparing dus groter moeten zijn als je kijkt naar je jaarafrekening.

• BlakHawk
sypie schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:50:
Ben je op de hoogte van het mogelijk veranderen van de salderingsregels door onze lieve overheid? Daar moet je ook rekening mee houden wanneer je je dag vol legt met panelen.

Ik zou niet alleen zonnepanelen nemen, ik zou ook eens kijken naar een zonnecollector-systeem. Immers iedere graad die je je water met de zon kunt verwarmen hoeft gas niet voor je te doen. Laat gas nou ook nog eens duurder zijn dan elektriciteit... Daar zou de besparing dus groter moeten zijn als je kijkt naar je jaarafrekening.
We hebben geen gas...
Stadswarmte is zo'n dom systeem, daar kun je volgens mij weinig aan verbeteren, behalve de deur uit doenn ;)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Overheen gelezen, excuus.

In dat geval zou ik eens door (laten) rekenen wat het verschil zou kunnen zijn door stafwarmte er uit te doen en een zonnecollector-installatie te laten plaatsen.

• BlakHawk
sypie schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:59:
Overheen gelezen, excuus.

In dat geval zou ik eens door (laten) rekenen wat het verschil zou kunnen zijn door stafwarmte er uit te doen en een zonnecollector-installatie te laten plaatsen.
Volgens mij heb je daar aardig wat ruimte voor nodig.
we hebben een standaard rijtjeswoning, zonder bijkeuken of garage...

Geen idee waar ik zoiets kwijt zou moeten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
dfrenner schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:39:
[...]

Ik zie geen probleem met een lening waar je 90 euro per maand voor betaalt 10 jaar lang. Geld dat je grotendeels terugkrijgt door mindere vaste lasten.

We zijn aan het sparen voor een nieuwe keuken, dus iets waar 1 woning meer van waard wordt en 2 zichzelf terugverdiend. Ik zie er geen probleem in...
Zo zien heel veel mensen inderdaad geen problemen in geld lenen. Ik wel.

Als je nu al niet genoeg zelf kan sparen voor wat zonnepanelen, gaat je situatie dan zoveel beter worden als je dadelijk 10 (!!!) jaar lang 90 euro extra per maand kwijt bent? Dan kan je nog minder sparen! En wat doe je als je dan weer onverwachte kosten krijgt (auto kapot, ziekte, werkloosheid, etc.)... dan ben je nog minder in staat om klappen op te vangen.

Mijn advies: spaar 2500 euro en leg voor dat geld maar wat minder panelen dan je nu wil, maar versterk zodanig wel je financiele positie.

Geld dat je niet hebt moet je niet uitgeven (nogmaals).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
BFmango schreef op donderdag 13 december 2018 @ 22:35:
[...]
Zo zien heel veel mensen inderdaad geen problemen in geld lenen. Ik wel.

Als je nu al niet genoeg zelf kan sparen voor wat zonnepanelen, gaat je situatie dan zoveel beter worden als je dadelijk 10 (!!!) jaar lang 90 euro extra per maand kwijt bent? Dan kan je nog minder sparen! En wat doe je als je dan weer onverwachte kosten krijgt (auto kapot, ziekte, werkloosheid, etc.)... dan ben je nog minder in staat om klappen op te vangen.

Mijn advies: spaar 2500 euro en leg voor dat geld maar wat minder panelen dan je nu wil, maar versterk zodanig wel je financiele positie.

Dank voor je advies, maar het punt met panelen is dat je ze zo snel mogelijk moet neerleggen. Komende 4 jaar heb je volledige terugverdientijd eruit met salderen. Vanaf 2023 wordt salderen aangepakt en schiet je terugverdientijd omhoog.

Over 90 euro per maand maak ik mij absoluut geen zorgen...

Of ik het nou aan Eneco en Essent overmaak, of aan het energiebespaarfonds, maakt voor mij weinig uit... Kwijt ben je het toch wel...

Panelen zijn door de omvormer ook lastiger achteraf of na een paar jaar uit te breiden. Ds de voorkeur is echt in één keer goed...

Die 90 euro vind ik echt geen probleem, volgens mij komt er genoeg binnen per maand... Sparen is niet ons sterkste punt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
In overeenstemming met @BFmango, ik raad je deze lening ten sterkste af. Je denkt wel heel erg makkelijk over het aangaan van financiële verplichtingen zonder je eigen financiële situatie én de kosten/baten van zonnepanelen goed inzichtelijk te hebben.
Die 90 euro vind ik echt geen probleem, volgens mij komt er genoeg binnen per maand... Sparen is niet ons sterkste punt ;)
Het feit dat je zegt "volgens mij", geeft voor mij aan dat je je geldzaken niet inzichtelijk hebt. Voor het aangaan van financiële verplichtingen is dit absolute noodzaak.

Ten tweede vrij vertaald "er komt genoeg binnen, maar we sparen nauwelijks". Voor mij zou dit betekenen; "Ik spaar nauwelijks, dus er komt óf niet genoeg binnen óf ik geef te veel uit"
Of ik het nou aan Eneco en Essent overmaak, of aan het energiebespaarfonds, maakt voor mij weinig uit... Kwijt ben je het toch wel...
Weet je zeker dat de investering de kosten van de lening gaat dekken? Enkel zonnepanelen brengt je energierekening niet naar 0.
Nu wil ik best 10.000 euro lenen in het energiebespaarfonds om 7500 euro in zonnepanelen te steken.
Echter zit ik met de laatste 2500 euro... Waar kan ik dat nou aan uitgeven!? Waar het nog wel een beetje nuttig is ;)
En waarom wil je dan meer lenen dan je in principe nodig hebt. Bij deze partij kun je elk bedrag kiezen dat je wilt. Waarom moet je ook die 2500 euro weer opmaken? Dit duidt mij samen met je vorige opmerking, sorry dat ik het zeg, op een gat in de hand.

Is 7500 euro, of misschien nog minder bijv. 3000 euro geen optie? Scheelt ook nog in rentetarief. Dat dit niet besproken wordt in je openingspost, vraag ik mij of je verder gekeken hebt dan de voorpagina.

Maar ik vind net als @BFmango sparen een veel betere optie.
Komende 4 jaar heb je volledige terugverdientijd eruit met salderen.
Nou, dat wil ik ook wel, maar is niet realistisch te noemen. Reken alsjeblieft behoudend en met een jaar of 6 tot 7, helemaal als je een lening ervoor aangaat.
Ik leg liever meteen mijn dakhelft aan de gunstige zijde vol. Dan maar een overschot en terugleveren...
Je weet dat overschot tegen een veel lager tarief gaat dan salderen (tegen 6-10 cent per kWh ipv 22 cent per kWh)? Dan ga je die 6 jaar sowieso al niet halen.

Wat mij betreft moet je voor jezelf (en misschien ook voor ons) de volgende vragen kunnen beantwoorden om een goede beslissing te nemen.
  1. Breng je financiële situatie in kaart! Wat komt er netto binnen en wat geef je uit?
  2. Wat is de ruimte die je zou kunnen sparen per maand?
  3. Kun je het verschil tussen salderen en terugleververgoeding uitleggen en wat is dit bij je huidige energiemaatschappij?
  4. Wat je elektriciteitsverbruik per jaar?
  5. Hoeveel Wp zonnepanelen wil je neerleggen tegen welke prijs?
  6. Wat gaat dat je aan besparing opleveren? Laat je berekening maar eens zien
  7. En als je dan toch een lening wilt, wat kost dat je uiteindelijk? (Totaal bedrag staat wel netjes op site)
En tot slot, nogmaals zou ik je het niet aanraden. Zoals eerder gezegd:
BFmango schreef op donderdag 13 december 2018 @ 22:35:
[...]
Maar deze is nog veel bekender:
Let op! Geld lenen kost geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Nou ja geld lenen hoeft niet altijd een slecht idee te zijn. Bij ons was het geld er wel voor de WP en extra panelen maar we hebben besloten toch geld te lenen en ons eigen geld in de hypotheek aflossing te storten.

Rente van die svn lening is lager dan mijn rente op de hypotheek .

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:50
@VERNederlander Bij de SVN kan je niet de volledige lening voor zonnepanelen gebruiken. Dus als je leent voor zonnepanelen moet je ook een andere maatregel nemen.

Ik heb een svn lening voor een warmtepomp en zonnepanelen. Ipv van hoge energie lasten betaal ik nu een deel SVn en een lager bedrag voor energie (en woon nu gasloos)

Zomaar lenen ben ik ook geen voorstander van, maar met een huis en het verduurzamen moet je wel eens.

[ Voor 45% gewijzigd door Erwin_83 op 14-12-2018 20:43 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

dfrenner schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 00:50:
[...]

Vanaf 2023 wordt salderen aangepakt
Nee, per 1 januari 2021, de situatie daarna is onzeker en dus een risico voor je.

Ik zou de lening ook afraden als je daar zonnepanelen mee wilt kopen. Ik denk dat je je verkijkt op het rendement.
Zeker als je het leggen van zonnepanelen ook nog eens door een externe partij laat doen én het benodigde geld leent, blijft er weinig rendement over en spek je vooral anderen.

Als je zelf gaat leggen en goedkoop in kunt kopen is het een ander verhaal. áls je toch het gaat uitbesteden leg dan gewoon als eis neer dat je onder de 1€ /Wp wilt blijven, misschien dat je het dan binnen 10 of 12 jaar kunt terug verdienen. Maar beter spaar je gewoon en laat je je niet verleiden tot zulke grote uitgaven als de financiën blijkbaar niet op orde zijn.

[ Voor 66% gewijzigd door de Peer op 14-12-2018 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Erwin_83 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 20:40:
@VERNederlander Bij de SVN kan je niet de volledige lening voor zonnepanelen gebruiken. Dus als je leent voor zonnepanelen moet je ook een andere maatregel nemen.
A ok, daar was ik nog niet van op de hoogte. Uitleg op de website is inderdaad duidelijk en logisch.
Ik wil graag de lening gebruiken voor het plaatsen van zonnepanelen, mag dat?

Dat mag, maar alleen in combinatie met een energiebesparende maatregel van de maatregelenlijst. U kunt maximaal 75% (minder dan 75% mag uiteraard ook) van uw lening gebruiken voor het financieren van zonnepanelen. Het Nationaal Energiebespaarfonds is namelijk in het leven geroepen om energiebesparende maatregelen te bevorderen. Zonnepanelen zijn in de basis geen energiebesparende maatregel – u wekt immers stroom op en gaat niet noodzakelijkerwijs minder energie verbruiken – maar zorgen er wel voor dat uw energienota lager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
de Peer schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:33:
[...]

Nee, per 1 januari 2021, de situatie daarna is onzeker en dus een risico voor je.

Ik zou de lening ook afraden als je daar zonnepanelen mee wilt kopen. Ik denk dat je je verkijkt op het rendement.
Zeker als je het leggen van zonnepanelen ook nog eens door een externe partij laat doen én het benodigde geld leent, blijft er weinig rendement over en spek je vooral anderen.

Als je zelf gaat leggen en goedkoop in kunt kopen is het een ander verhaal. áls je toch het gaat uitbesteden leg dan gewoon als eis neer dat je onder de 1€ /Wp wilt blijven, misschien dat je het dan binnen 10 of 12 jaar kunt terug verdienen. Maar beter spaar je gewoon en laat je je niet verleiden tot zulke grote uitgaven als de financiën blijkbaar niet op orde zijn.
Niet op orde vind ik een beetje overdreven...
Vanaf januari zijn onze studieschulden afbetaald, precies die 90 per maand.

Onlang is de hypotheek rente fors omlaag gegaan, waardoor we bruto van 1600 per maand gezakt zijn naar 1050 per maand, dat scheelt netto zo’n 236 euro per maand.

Daarnaast is er wel iets achter de hand voor kapotte zaken. Maar dat staat daar met een doel.

Verder heb ik inderdaad niet super veel inzicht. Maar het is ook niet nodig.

Ik heb het wel eens geprobeerd, maar dan houd je op papier x euro per maand over. In de praktijk lukt het het alleen toch niet. Altijd dingen die je tussendoor wil kopen.

Het voordeel van zon lening is: vaste maandlast, waardevermeerdering woning, lage rente, energielasten dalen voor de komende 25 jaar, geen lange tijd wachten om te sparen.

Kost geld is een nadeel, maar nog geen 9€ per maand aan rentelasten.

Misschien is het, het onderzoeken waard om het grootser aan te pakken. Stadswarmte eruit en warmtepomp erin. Heeft wel veel hogere kosten en impact, maar gezien de vaste hoge lasten van stadswarmte (490€ per jaar) kan het misschien ook wel een slimme investering zijn.
Bl4ckviper schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:59:
Nou ja geld lenen hoeft niet altijd een slecht idee te zijn. Bij ons was het geld er wel voor de WP en extra panelen maar we hebben besloten toch geld te lenen en ons eigen geld in de hypotheek aflossing te storten.

Rente van die svn lening is lager dan mijn rente op de hypotheek .
Hoe kijk jij tegen de verhalen hier aan dat het niet rendabel zou zijn?
De warmtepomp, was dat een forse investering?

[ Voor 18% gewijzigd door BlakHawk op 15-12-2018 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

dfrenner schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 08:15:
[...]

Altijd dingen die je tussendoor wil kopen.
Zet hem daar de crux niet? ;) Daar kun je ook potjes voor maken.
Maargoed ik snap je punt. Was ook niet bedoeld om al te belerend over te komen.
Als ik jou was zou ik tegenslagen willen kunnen opvangen, en dan bedoel ik niet een kapotte wasmachine.
Het voordeel van zon lening is: vaste maandlast, waardevermeerdering woning, lage rente, energielasten dalen voor de komende 25 jaar, geen lange tijd wachten om te sparen.
Ik zou vaste maandlast en rente nadelen noemen. En lange tijd wachten zou een voordeel kunnen zijn omdat je dan beter 'leert' sparen.
Met zonnepanelen heb je geen noemenswaardige waardevermeerdering overigens, hooguit 20% van jouw investering, en dat terwijl je WOZ wel verhoogd mag worden op basis van de zonnepanelen.

Daling energielasten is zeker het grootste voordeel, maar wel onzeker en dus van tevoren moeilijk in te schatten. Houd er rekening mee dat je na salderen, gewoon 25ct per kWh blijft betalen naast het aflossen van je lening.
Misschien is het, het onderzoeken waard om het grootser aan te pakken. Stadswarmte eruit en warmtepomp erin. Heeft wel veel hogere kosten en impact, maar gezien de vaste hoge lasten van stadswarmte (490€ per jaar) kan het misschien ook wel een slimme investering zijn.
Dat is het zeker! Zijn veel topics over hier op Tweakers. En er zijn forse subsidies momenteel. Warmtepomp (L/W) koop je dan al voor 300 euro. Een warmtepompboiler ( voor warm water) voor slechts 150 euro.
Zelf ben ik ook voor minder dan 2000 euro van het gas af gegaan.
Dus als je voor zonnepanelen, warmtepomp(en) een goede prijs/kwaliteit weet te krijgen, kan dat de rente een beetje compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

dfrenner schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 08:15:
[...]

Niet op orde vind ik een beetje overdreven...
Vanaf januari zijn onze studieschulden afbetaald, precies die 90 per maand.

Onlang is de hypotheek rente fors omlaag gegaan, waardoor we bruto van 1600 per maand gezakt zijn naar 1050 per maand, dat scheelt netto zo’n 236 euro per maand.

Daarnaast is er wel iets achter de hand voor kapotte zaken. Maar dat staat daar met een doel.

Verder heb ik inderdaad niet super veel inzicht. Maar het is ook niet nodig.

Ik heb het wel eens geprobeerd, maar dan houd je op papier x euro per maand over. In de praktijk lukt het het alleen toch niet. Altijd dingen die je tussendoor wil kopen.

Kost geld is een nadeel, maar nog geen 9€ per maand aan rentelasten.

[...]

Hoe kijk jij tegen de verhalen hier aan dat het niet rendabel zou zijn?
De warmtepomp, was dat een forse investering?
In mijn geval was het wel rendabel. Ben van €2100 voor energie naar €600 gegaan.

Wel veel voor moeten doen niet alles is via die lening gegaan eesrte set zonnepanelen en isolatie (spouw, vloer en dan) is gewoon betaald. Tweede deel pv en de wp (lucht water) wel via de lening omdat we van mening waren dat het bedrag meer opleverde als aflossing hypotheek. Daarnaast leverde de verbeteringen een marktwaarde verhoging op waardoor we ook nog eens in een lagere risico klasse kwamen.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:32
dfrenner schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:39:

Welke "overige" betaalbaare maatregels blijven er over, die van toepassing zijn op een reeds goed geisoleerd huis?
Een maatwerkadvies voor je woning, ventilatiesysteem updaten, energiemonitorsysteem. Dat zijn de onderdelen die in de lijst van te besteden maatregelen bij SVN staan en bij jouw huis waarschijnlijk verbeterd kunnen. De est heb je al, of geef je aan dat het niet kan.
Wie weet komt er uit het maatwerkadvies nog wel iets anders wat verbeterd kan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1