Facebook Messenger

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Weet iemand wat meer over de Facebook Messenger?
Ik ben sowieso wat terughoudend met corresponderen via die weg. Immers alles wat je verstuurd blijft voor altijd daar liggen in Amerika en is in principe toegankelijk voor medewerkers van Facebook. Dus houd ik er vertrouwelijke zaken achterwege.

Een ander punt, daar ligt mijn vraag. is dat ik nu een paar "uitnodigingen" krijg van Facbookvrienden om te chatten via Messenger. Op zich niet zoveel op tegen, maar ik vraag me af of zo'n uitnodiging echt van zo'n persoon afkomstig is of dat het een aardigheidje is dat bedacht is door Facebook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

*knip* Te flauw.

[ Voor 85% gewijzigd door naitsoezn op 13-12-2018 14:25 ]

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• Techneut
  • Niet online
Dat is mooi :) .
En weet jij dan antwoord op de vraag die ik stelde? Van iemand die zegt dat hij wat meer weet, zou ik dat wel verwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

@Techneut Wat wil je precies weten over Facebook Messenger en wat heb je zelf al gevonden? Afhankelijk van de richting van het topic past ie beter in bv Client Software Algemeen of Privacy & Beveiliging maar op deze manier heeft het weinig nut om het topic te verplaatsen aangezien het niet duidelijk is wat precies het doel is van het topic.

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 13-12-2018 14:30 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:55
Bedoel je de Messenger app? Ik geloof dat de desktop chat inmiddels ook zo heet.
Zijn die Facebookvrienden ook mensen waaraan je je telefoonnummer zou geven? Dan zijn er alternatieven.
Als je vraagtekens hebt bij de echtheid van het verzoek, kan je ze zelf vragen.

• Techneut
  • Niet online
naitsoezn schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:28:
[mbr]@Techneut Wat wil je precies weten over Facebook Messenger en wat heb je zelf al gevonden? Afhankelijk van de richting van het topic past ie beter in bv Client Software Algemeen of Privacy & Beveiliging maar op deze manier heeft het weinig nut om het topic te verplaatsen aangezien het niet duidelijk is wat je precies wilt weten. [/]
Ik was in de veronderstelling dat die vraag wel duidelijk is. Maar goed. de achtergrond van de vraag is dat ik van één van de personen niet honderd procent zeker ben van dat dit echt van die persoon afkomstig is. De vraag kwam daarom bij me op of "De firma Facebook" af en toe buiten de betrokkenen om zulke "aardigheidjes" fantaseert. Uiteraard zal daar op Facebook zelf niets of moeilijk iets over zijn te vinden. Je vraagt een slager ook niet naar de kwaliteit van zijn producten. En aan een postbode (lees Facebook) stel je ook bepaalde vragen niet. Dus lijkt me een niet afhankelijk forum de enige plaats om die vraag te stellen.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als jouw vrienden Facebook messenger gebruiken en jij wel vriendjes met ze bent maar geen messenger hebt dan kan je ze met 1 druk op een knop uitnodigen om Messenger te gaan gebruiken. Dus het lijkt me dat facebook dat niet zelf doet. Maar als je het zeker wilt weten, vraag het aan het vriendje dat jou heeft uitgenodigd?

I have stability. The ability to stab.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

AZ -> CSA

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Techneut
  • Niet online
Even helemaal los van de vraag, is Messenger dan niet een vast onderdeel van Facebook? Bij mij was dat meen ik me te herinneren het geval. Of toch niet, zou het zijn dat dit pas verscheen na wat jij noemt na "ëën druk op een knop".

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Messenger als app is losgetrokken van de facebook app. Qua organisatie en het delen van je data is het wel 1 pot nat. Maar wat @SmurfLink zegt klopt wel. De vraag is alleen, doen jouw 'vrienden' dit? Ikzelf doe dit niet bij Facebook 'vrienden' die geen messenger hebben. Dat doet Facebook normaliter maar al te graag zelf al. Alleen niet op de manier die jij hier schetst.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Van toen ik nog Facebook gebruikte weet ik dat ik op mijn telefoon een extra app moest gebruiken.

Hoe dan ook, vrienden zouden vrienden niet via FB moeten willen contacten... daar heb je vast meer apps voor, die (vooralsnog) beter met je privacy omgaan.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Techneut
  • Niet online
Ik heb het niet over welke app dan ook, het gaat alleen over facebook.
In de tweede plaats, ik gebruik deze zaken uitsluitend op de desktop.

[ Voor 33% gewijzigd door Techneut op 13-12-2018 19:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Ja. Wat wil je precies weten dan? Ik zal even vol los gaan zodat ik anderen naar dit topic kan verwijzen wanneer de vraag weer eens voorbij komt. Mits jullie door de spelfauten heen kunnen lezen. ;)

Te beginnen met Tweakers.net PM systeem; wat ook voor altijd je berichtjes in het systeem houdt. ;) Weliswaar wordt het niet opgeslagen in Amerika, maar dat is überhaupt niet iets waar je je heel druk over moet gaan maken met 2019 in zicht en wat er allemaal gaande is in cloud land. Tenzij je de rest van je leven alleen nog op dark web wilt gaan rondhangen. Wat ook niet zo anoniem is als men denkt, maar dat even terzijde. On-topic m.b.t. type vriendjes verzoeken op FB of messenger app? Dat kan je instellen, voorkomt dat je stortvloed aan vage henkies of babes krijgt op MTV Catfish niveau. Dat doe je door te gaan naar https://www.facebook.com/settings?tab=privacy ... 4e optie instellen op "friends of friends" i.p.v. "everybody". Ook hoe of je graag gevonden wil worden. Mijn advies is om zoeken op telefoonnummer en email adres op je account in te stellen op "friends of friends" of "only me" "friends".

Het aangehaalde opheffen van FB met behoudt van Messenger? Kan je doen door te gaan naar https://www.facebook.com/settings?tab=account, 4e optie "Manage Account" -> edit. Vervolgens kiezen voor "Deactivate Account", na een wachtwoord bevestiging zie je vervolgens:
Your Messenger account will remain active unless you deactivate it from the Messenger app. Using Messenger will not reactivate your Facebook account. Your profile picture will still be visible in your conversations and people will still be able to search for you by name to send you a message. You will continue to appear to friends on Facebook in places where they can message you.
opmerking: ja ik heb Engelse taal op FB.

Zijspoor: FB account ophef heb ikzelf al een dozijn keer gepoogd in de afgelopen 7 maand. Je komt er namelijk keer-op-keer achter dat FB's verdienmodel extreem goed in elkaar steekt in ons aller nadeel. FB login authenticatie op derden websites? Werkt dan niet meer. Heb je dat b.v. op je Spotify account? Dan moet je mailen met Spotify support om die koppeling ongedaan te krijgen omdat je anders ook niet meer kan inloggen met email+ww. Of ... FB account weer heractiveren. 8)7 FB groups is ook iets wat je al vrij snel gaat missen onder peer pressure. Opheffen bij FB is trouwens niet hetzelfde als verwijderen. De enige manier om daadwerkelijk van je FB account af te komen is wellicht bij overlijden? Het werkt dus niet zo als op LinkedIN of Twitter dat na X aantal dagen deactivated te zijn, je account verwijderd wordt (met inachtneming van diverse wettelijke bepalingen).

Gelukkig biedt FB messenger app -- net als WhatsApp en Telegram -- wel ondersteuning voor end-to-end encryption op conversaties. _/-\o_ Dat noemen ze "secret conversations". Of het ook doe wat het beloofd? Tja. Je zal dan misschien niet meer getarget worden op sleutelwoorden in je conversatie, maar wordt wel 'keurig' je IP adres, OS versie, schermresolutie e.d. bijgehouden. Reuze gezellig dat big data. Wanneer onwetenden in jouw dorp/stad 'geanalyseerd' worden op hun conversaties, (dis)likes, (un)follows, public/private posts. Misschien dat jij dan ook wel interesse hebt in advertentie XYZ? Maar er is meer :D zo had ikzelf vanuit privacy oogpunt het lumineuze idee om met allerlei scripting tooltjes o.a. mijn volledige tijdlijn, notes, photos, videos van de afgelopen 7 jaar te verwijderen. Opgeruimd staat netjes! Kijk daarna b.v. eens op https://www.facebook.com/wezijndesjaak/allactivity waarbij je "wezijndesjaak" uiteraard even moet vervangen door je eigen gebruikersnaam. Op basis van alles wat ik dus niet meer leuk vind? Kunnen ze daar ook weer mee aan de slag.

Wat trouwens ook leuk is om mee te stoeien is een pi-hole met extra DNS blocklists van https://wally3k.github.io . Je merkt dan al vrij snel dat bepaalde subdomeinen die ogenschijnlijk alleen worden ingezet voor tracking & telemetry niet geblokkeerd kunnen worden, omdat FB er ook andere cruciale functionaliteit opdraait m.b.t. correct functioneren van FB / messenger. Zo kreeg ik vorige week b.v. te horen -- dat ondanks dat mijn FB en messenger prima functioneerde op mijn desktop -- al mijn vriendjes en vriendinnetjes met FB smartphone app niets meer terug kon typen. Vandaar het zo rustig was afgelopen maanden. :+

Domeinen waar je dan aan moet denken zijn:
+ 0-edge-chat.facebook.com
+ 1-edge-chat.facebook.com
+ 2-edge-chat.facebook.com
+ 3-edge-chat.facebook.com
+ 4-edge-chat.facebook.com
+ 5-edge-chat.facebook.com
+ 6-edge-chat.facebook.com
+ b-api.facebook.com
+ b-graph.facebook.com
+ graph.facebook.com
+ connect.facebook.com
+ mqtt.c10r.facebook.com
+ star-mini.c10r.facebook.com
+ staticxx.facebook.com

Je hoeft al die social media met in-app messaging natuurlijk niet te gebruiken, want het alternatief is ... er niet. Heb veel techneuten -- no phun intended -- in mijn omgeving die facebook de rug hebben toegekeerd, maar wel actief zijn op WhatsApp; vanwege allerlei buurtapps, familie, vrienden groepjes, etc. Ik heb het opgezegd vorige maand, maar 11,5 miljoen andere Nederlanders nog niet (bron: https://www.statista.com/...users-in-the-netherlands/ ). En wie is ook alweer de eigenaar van WhatsApp? Kwestie van tijd dat FB, instagram en WhatsApp op de 1 of andere manier gaan koppelen. Vandaar ook die reusachtige overnamebedragen. En Google met Analytics, YouTube, Android eenzelfde hoor. Hun moederbedrijf heet Alphabet Inc. met een reden ;) Microsoft is ook leuk! Ook al zet je alle privacy dingetjes op basis of uit in Windows 10, en gebruik je een offline account -- zonder Live ID, zonder appstore, zonder onecloud -- dan nog wordt er meerdere malen per dag via 13 subdomeinen van alles stiekem doorgestuurd naar de microsoft website. GDPR? LOL.

Nog 1 keer over FaceBook messenger op basis van mijn gebruik. Als Gmail gebruiker van het eerste uur (ergens omstreeks 2003) had ik tot voor kort een adresboek van in de tienduizenden email adressen. Zodra je de messenger smartphone app installeert krijgt je meerdere malen het vriendelijke doch dringende verzoek om e.e.a. te synchroniseren. Als je daar snel en geïrriteerd doorheen getapped hebt? Staat het waarschijnlijk aan. ;) En weet iedereen in je https://contacts.google.com ervan dat je messenger gebruikt.

Dus krijg je dan een verzoek via FB / messenger app waar je je twijfels over hebt? Blokkeer de persoon direct. Klaar :9 Uitvoerig genoeg?

P.S. Nog vragen n.a.v. deze post -- die korter leek in notepad :+ -- ga dan naar Goog.. https://duckduckgo.com

[ Voor 0% gewijzigd door Rhy op 14-12-2018 03:08 . Reden: toch even wat typo's eruit gehaald hehe ]

• Techneut
  • Niet online
Een uitgebreid verhaal, soms bekend soms niet of niet helemaal. Maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag of zo'n uitnodiging van één van m'n vrienden misschien alleen maar een "aardigheidje" gegenereerd is van Facebook. en helemaal niet van die zogenaamde vriend. Ik krijg namelijk die indruk. Ik acht het zelf mogelijk dat een computerprogramma hiervoor als robot functioneert die random twee vrienden probeert te koppelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 13-12-2018 21:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Misschien vriendje zelf vragen dan... in plaats van ons?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Techneut schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:22:
Een uitgebreid verhaal, soms bekend soms niet of niet helemaal. Maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag of zo'n uitnodiging van één van m'n vrienden misschien alleen maar een "aardigheidje" gegenereerd is van Facebook. en helemaal niet van die zogenaamde vriend. Ik krijg namelijk die indruk. Ik acht het zelf mogelijk dat een computerprogramma hiervoor als robot functioneert die random twee vrienden probeert te koppelen.
Okay ...

Je weet dat FB een social media netwerk site is waarbij FB vriend suggesties geeft via jouw vrienden op basis van overeenkomsten in targetted content en dat zij/jij het vrienden netwerk kan uitbreiden op basis van die suggesties en dus mogelijkerwijs uitnodigingen of notificaties daarover ontvangt? Facebook 101 basics. :X RTFW: O+ https://facebook.com/help/
[b]Rhy in "Facebook Messenger"
Dus krijg je dan een verzoek via FB / messenger app waar je je twijfels over hebt? Blokkeer de persoon direct. Klaar :9
Kennen ze je in real-life? Wordt je er echt wel op aangesproken. Zo nee? Kan nog een verhaal schrijven over combinatie van mogelijke uitkomsten op basis van fictieve instellingen scenario's rondom privacy, bots, online marketing, enz. Je hebt een vraag, het probleem is niet helemaal duidelijk, de oplossing al gegeven door de oorzaak aan te pakken. Leren door te doen. Leuker kan ik het niet maken, makkelijker ook niet. B)

[ Voor 5% gewijzigd door Rhy op 13-12-2018 23:20 . Reden: behulpzaam linkje erbij ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik heb nog steeds de indruk dat mijn vraag niet goed werd begrepen.
Voor de duidelijkheid, gelukkig heb ik met niemand problemen, het gaat over mensen die ik vroeger goed heb gekend en in mijn vriendenlijst staan ook alleen maar bekenden en vroegere bekenden. Verzoeken van onbekenden wimpel ik altijd beleefd met "we kennen elkaar niet" af. Logisch, want onbekende vrienden bestaan niet. Ook anderzijds heb ik geen probleem, integendeel en ik heb geen enkele behoefte om iemand te blokkeren.

Het enige waar ik alleen maar nieuwsgierig naar ben is het antwoord op mijn vermoeden dat Facebook zelf zulke "voorstellen" rondstuurt. Een "aardigheidje" dat ik niet waardeer. Met andere woorden of een dergelijke handelswijze bij meer forumleden bekend is.Ten overvloede, ik vroeg aan die persoon via Messenger of hij dat voorstel echt had verstuurd en kreeg daarop tot nu toe geen antwoord. Beetje vreemd als dat chat-voorstel echt van hem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik heb het antwoord! Ik wist contact te leggen met één van die personen. Hij vertelde me dat hij van niets weet. Kortom, mijn veronderstelling was juist, verzonnen door Facebook, die persoon had me helemaal niet uitgenodigd.

Toch wel op z'n zachts gezegd bedenkelijke praktijken. Iemand vertelde me zoiets ook van een andere organisatie, met maar één doel, leden winnen. Ik deed al heel weinig met FB, ik zit te overwegen om nu die hele troep maar vaarwel te zeggen, ik zal het toch niet missen.

[ Voor 50% gewijzigd door Techneut op 17-12-2018 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:25

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Techneut schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:34:
Ik heb het antwoord! Ik wist contact te leggen met één van die personen. Hij vertelde me dat hij van niets weet. Kortom, mijn veronderstelling was juist, verzonnen door Facebook, die persoon had me helemaal niet uitgenodigd.

Toch wel op z'n zachts gezegd bedenkelijke praktijken. Iemand vertelde me zoiets ook van een andere organisatie, met maar één doel, leden winnen. Ik deed al heel weinig met FB, ik zit te overwegen om nu die hele troep maar vaarwel te zeggen, ik zal het toch niet missen.
Onwaarschijnlijk dat dit waar is. Aangezien dit zo makkelijk te verifiëren is, was dit al lang naar buiten gekomen.

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

[ Voor 6% gewijzigd door RoamingZombie op 17-12-2018 21:15 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dus maak me maar uit voor leugenaar, want daar komt je reactie op neer!
Ik achtte die voorstellen van die personen al onwaarschijnlijk (evenals ik totaal niet geïnteresseerd in chatten), dus maakte ik bij die laatste persoon via een andere weg even contact. Een heel verhelderend contact zoals bleek.

Ik moet wel zeggen dat ik het in de 7 jaar dat ik op aanraden van familie me aangesloten heb maar een paar keer van deze ijver van Facebook mogen "genieten". Als die weinige "voostellen" de algemene trend is tegenover alle leden (voor heel FB trouwens toch wel miljoenen keer), dan is het wel aannemelijk dat het niet algemeen naar buiten kwam. Misschien dat de meesten ook niet de moeite nemen om dit eens uit te zoeken. Of misschien vond men het wel een aardige geste.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 18-12-2018 18:43 ]

Pagina: 1