Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Spochtplekken onder dakgoot, isolatie en ventilatie?

Pagina: 1
Acties:

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
Omdat ik voorbereidingen aan het treffen ben voor het plaatsen van (geluids)isolatie, kwam ik er achter dat op sommige plekken het hout onder onze dakgoot wat spochtplekken vertoont. Het hout zelf voelt niet nat aan, maar wel erg koud. Kou en vocht zijn soms wat lastig te onderscheiden, maar vloeipapier neemt geen vocht op vanuit het hout.

De situatie heb ik geprobeerd om op een simpele tekening te verduidelijken.
https://tweakers.net/ext/f/Q0ik3dEm8JQikPwclDN9M4GA/thumb.jpg

Het doel is om de steens muur aan de kant van het appartement vanaf de verdiepingsvloer omhoog te voorzien van een (dikke) laag steenwol. Ik kan mooi een aftimmering maken tegen de houten constructiebalken, met daarachter ruim 30cm steenwol. De hele betimmering kan ik inpakken in dam-dicht folie om zo het vocht vanuit het appartement buiten te houden.

De vraag is echter, doe ik daar wel goed aan. Isoleren betekend immers ventileren en dat lukt niet meer wanneer ik alles helemaal inpak met steenwol. Ventilatie door de damp-dicht folie is onmogelijk en ook de zinken dakgoot is niet bepaald damp-open.

Wat is wijsheid?

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 06:23
Weer of spocht is een blijvende materiaalaantasting van textiel en hout.

Weervlekken in kleding of lappen stof zoals scheepszeil worden veroorzaakt doordat deze langere tijd vochtig geweest zijn. Weer is zichtbaar als donkere vlekken (stipjes) die niet uitwasbaar zijn. Dit wordt ook wel spoch genoemd.
Voor degene die net als ik niet wist wat spocht is :P

• Coffeemonster
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:19

Coffeemonster

Uncommon sense

"Isoleren = ventileren" slaat vooral op het ventileren van de binnenruimte. In oudere huizen vindt een flink deel van ventilatie plaats door kieren en spleten. Wanneer je deze dichtmaakt door isolatie, neemt de (natuurlijke) ventilatie af. Daarom moet je goed kijken of er voldoende ventilatie overblijft, of dat je extra voorzieningen (roosters, mechanische ventilatie) nodig hebt.

Als ik het goed zie, is het underlayment onder de dakgoot niet geïsoleerd. Dat is dan typisch een koudebrug waarop condensatie plaatsvindt en schimmel kan gaan groeien. Geen lekkage, maar condensatie dus.

Verder kan ik niet beoordelen hoe de situtatie er exact uitziet verder, maar volgens mij vindt er geen condensatie plaats op isolatie tussen twee verwarmde zones, omdat daar normaal geen afkoeling plaats vindt. Je moet wel voorkomen dat er condensatie plaatsvindt aan de bovenkant bij de goot (als de verdiepingsvloer afdoende geïsoleerd is). Ik weet niet 100% zeker of dit een goede oplossing is, maar je zou het horizontale stuk onder de dakgoot als standaard plat dak kunnen isoleren, en daaronder alleen steenwol dekens aanbrengen ter geluidsisolatie. Dan hoef je de betimmering verder niet in te pakken. Maar nogmaals, ik weet niet of dit afdoende is en of het underlayment horizontaal niet als koudebrug gaat werken.

Foto's zouden misschien nog wat verduidelijking kunnen geven.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Nhz
  • Nu online
@Coffeemonster Ik heb even een fototje geschoten, vanaf de verdiepingsvloer in het appartement.

https://tweakers.net/ext/f/pBZL4lsbNgsZvsrv8i805TnD/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/tWiFjgVjXRhiILwWSx2O3pp8/thumb.jpg

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

De balk eronder is niet aangetast. Weet je zeker dat het niet van de bouw uit al zo is? Daar kunnen platen ook enige tijd nat zijn voor de loodgieter het zink plaatst.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Nhz
  • Nu online
Nee, ik weet het niet zeker. :)

Mijn vraag gaat echter ook over de juiste manier van isoleren, zonder alsnog voor problemen te zorgen.

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:37

tweakduke

Duke rules the world...

Je dakgoot is nu gebouwd op een geventileerde constructie. Je kunt dit wel isoleren, maar je kunt het niet zomaar helemaal vol pakken met isolatie. Ik ben bang dat er anders toch teveel condensatie onder het zink optreedt en de mdf plaat weg rot.

Zoals je ziet in de afbeelding, kan de constructie onder het zink aan beide kanten ventileren. Als je het zo kan oplossen in jouw situatie kun je het toch isoleren.

• El Cheapo
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17-12-2018
Spocht (en dus vocht) ontstaat in dit geval door voortdurende condensatie op de plekken waar een zgn koudebrug is. Om te bepalen hoe je dit kan aanpakken moet je ook iets weten over het dauwpunt. Lees hierover op http://www.joostdevree.nl/shtmls/dauwpunt.shtml. Op deze site kun je ook lezen hoe de isolatie van een koud dak moet, want zo dien je het te doen voor het deel onder de goot.

Lang verhaal kort: zorg voor ventilatie op de plekken waar vocht kan ontstaan, zodat dit wordt afgevoerd. Isoleren kan geen kwaad, zolang zich geen vocht in de isolatie kan ophopen en de materialen achter de isolatie kunnen blijven ademen. Als er geen vochtprobleem met de steensmuur is, kan je daar rechtreeks op isoleren. Succes

• D2D_Christiaan
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 08-01 10:20
Enkel helemaal volproppen met isolatie is vragen om problemen. De schimmelplekken zijn ontstaan omdat dit 1 van de koudste oppervlakten binnen een verwarmde ruimte is. Overal waar het oppervlakte onder de 12 graden is, en de ruimte op 20 graden verwarmd is, zal condensatie optreden.

Ik raad aan de zinken zakgoot geïsoleerd op te leggen. Dus tussen het underlayment en het zink een hard PIR/PUR/XPS plaat. Hierdoor komt al het hout en de steens muur aan de warme kant van de dakschil.

Ten behoeve van de geluidsisolatie zou ik vervolgens vanaf de draagbalk naar beneden een knieschot timmeren en deze beplaten met 2x 9mm gips. Als je na de eerste laag gips alle naden helemaal afkit (of flexpur afhankelijk van de naadbreedte), dan is er ook geen luchtlek die geluid overbrengt.

Steenwol zal weinig geluidswering opleveren gezien de vloer en het dak gewoon een directe koppeling vormen met de steens muur. Wat je nodig hebt is geen zachte materialen, maar vooral een tweede laag met massa, vandaar het knieschot van 2x gipsplaat.

• Nhz
  • Nu online
D2D_Christiaan schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:09:
[...]

Ik raad aan de zinken zakgoot geïsoleerd op te leggen. Dus tussen het underlayment en het zink een hard PIR/PUR/XPS plaat. Hierdoor komt al het hout en de steens muur aan de warme kant van de dakschil.

[...]
Hier heb ik inderdaad ook aan zitten denken, maar dat betekent dat ik de hele goot los moet halen. Aangezien hier alles zink is, is dat niet echt een DHZ klusje.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True