Audio advies (FM / DAB+ / InternetRadio)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vdFliert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-01-2024
Beste Forumgebruikers,

Graag jullie advies over het volgende:

Zoek vervanging van mijn huidige geluidsapparatuur (JVC RX 5052)
  • Tuning range: FM, MW
  • Power output: 100 watts per channel into 8Ω (stereo)
  • Surround output: 100W (front), 100W (center), 100W (rear)
Wat ik graag wil is een versterker & tuner die zowel FM, DAB+ als internet radio kan ontvangen. Tevens moet hij geschikt zijn voor mijn huidige Dali Zensor5 luidsprekers. Wordt gewoon gebruikt voor muziek in de huiskamer en aansluiting op mijn smart TV. Ook streaming (spotify) wil ik gaan gebruiken.

Dali Zensor5:
  • Frequentiebereik (+/- 3 dB) [Hz] 43 - 26,500
  • Gevoeligheid (2,83 v/1 m) [dB] 88.0
  • Nominale Impedantie [Ohm] 6
  • Maximum SPL [dB] 108
  • Aanbevolen Versrterkervermogen [W] 30 - 150
  • Overnamefrequentie [Hz] 2,400 Hz
  • Hogetonen Weergever, Aantal 1 x 25 mm
  • Hogetonen Weergever, Type Membraan Textiel Softdome
  • Lagetonen Luidspreker, Aantal 2 x 5.25"
  • Lagetonen Luidspreker, Membraan type Houtvezel Conus
  • Type Behuizing Basreflex
  • Basreflex Afstemfrequentie [Hz] 44.0
  • Aansluiting Ingang Single Wire
  • Magnetische Afscherming No
Ben al in diverse winkels geweest maar deze willen je veelal de prijzige apparaten verkopen en mijn budget ligt echt niet hoger dan €200,- Daarom gaat mijn voorkeur ook uit naar een gebruikt toestel wat aan mijn wensen voldoet.
Ben niet merkgebonden als het maar een betrouwbaar apparaat is waar ik jaren mee verder kan.

Hoor graag of jullie mij hiermee van een goed advies kunnen dienen en wellicht heeft iemand al een optie voor mij.

Mvgr,
Frans.

Alle reacties

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:32
Naar mijn idee kun je dit prima zelf uitzoeken, aangezien je enkel hoeft te letten op jouw eigen wensen van dab+, fm, Spotify en internetradio. Alle overige specs kun je naast je neer leggen, omdat ze niet belangrijk zijn en het alleen maar onnodig ingewikkeld maakt.

Ik vraag me wel af wat de meerwaarde is van dab+ naast fm, internetradio en wellicht ook radio via je televisie provider. Zou je die eis weglaten, dan heb je volgens de pricewatch ineens 6x zoveel opties.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sluit ik me bij aan. Die eis van DAB maakt je keus zeer beperkt. Zijn er zenders die niet op internetradio te ontvangen zijn en wel op DAB?

Mocht je algemene tips willen, lees dan dit topic even door: AV-receiver gezocht: Begin van thuissysteem, help!

Misschien niet jouw budget, maar daarin wordt zo'n beetje alles van een receiver kopen behandeld.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De eis van DAB heel snel laten vallen idd. Limiteert je keuze ontzettend. Bovendien wil de ontvangst daarvan in nieuwbouw ook nog wel eens tegenvallen heb ik me laten vertellen.
En waarom zou je digitale radio via de ether willen als je het ook streaming kunt krijgen? Is ook digitaal, zelfde kwaliteit, en net zo betrouwbaar als je internetverbinding. :)

Moet het perse 5.1 zijn of mag het ook stereo wezen?
Indien stereo, zou je ook naar een losse streamer met spotify ondersteuning en webradio kunnen kijken.

Andere invalshoek: wat is er mis met je huidige receiver? Alleen de webmogelijkheden? Dan zou je ook naar een losse streamer kunnen kijken.

Tot slot: mijn buurman heeft een Sonos Connect streamer aangesloten op slechts een eindversterker. Werkt ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:51

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als je ook je tv wilt beluisteren over de speakers, via de versterker, koop dan een av-receiver, aangezien gewone versterkers meestal niet over HDMI beschikken. Verder eens met bovenstaande adviezen. Vink de gewenste functies aan in de Pricewatch, dan komt er heel wat naar boven.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-11 17:14
Als je echt een purist bent: vtuner (internet radio) heeft geen gestandaardiseerd audio formaat. Het is meestal MP3, tussen de 64 en 192kbps.
DAB+ is HE-AAC 96 kbps. In veel gevallen kan DAB+ dus beter geluid opleveren dan vtuner/radio via internet luisteren. Hoe krom dat ook is.
De broadcasters besparen geld door bandbreedte laag te houden door een lage MP3 bitrate te gebruiken bij internetradio.
Pagina: 1