• Captain Pervert
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 24-11 14:51
15 jaar geleden wist ik nog alles van computers, maar de interesse is wat geluwd.Vandaag de dag moet het gewoon werken :)

Vandaar deze vraag die wellicht wat n00b achtig overkomt maar soit. Ik heb een vrij nieuwe PC (jaartje oud) waar een Wacom Cintiq Pro 16 op moet. Dit is een tablet met display.
De PC heeft een intel onboard grafische chip; er zijn al 2 displays aangesloten op de beide beschikbare poorten (HDMI en DVI)
De tablet kan worden aangesloten op meerdere manieren, maar USB-C is het beste (via HDMI is de resolutie lager)

Ik had nog nooit van USB-C gehoord maar las dat het een alles-in-1 poort is waar je van alles mee kan: data en beeld.

Dus ik denk: ik koop een USB-C PCI-kaartje. Zo gezegd zo gedaan.
Om precies te zijn deze.

De tablet werkt wel in tablet mode (als input apparaat). Wat je doet, zie je dan op de monitoren terug.

Maar de tablet zelf hij geeft geen beeld (in 'display mode' zegt hij: no input) en wordt niet herkend als 3e monitor.

Enig googlen leerde me iets over 'USB-C alternate mode'. Maar ik snap er niet veel van. Wie kan me vertellen hoe ik dit oplos?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:16
Van de Wacom website (https://www.wacom.com/en-...ays/wacom-cintiq-pro-16):
Graphics Input USB-C (DisplayPort Alt Mode), or Mini DisplayPort (for up to 3840 x 2160 resolution), or HDMI* (for up to 2560 x 1440 resolution) using included Wacom Link Plus
Je probeert nu een usb-c-poort iets te laten doorgeven wat niet aangeleverd wordt (het videosignaal). Welke gpu gaat nu het signaal voor de Wacom maken dan?

USB-C alternate mode is optioneel overigens. En ga er maar van uit dat het bij losse kaarten niet werkt totdat er echt aangegeven wordt dat het wel werkt.

pricewatch: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ...

Deze heeft wel de optionele dp-alt-mode, je hebt daar ook een Displayport in voor het signaal.

Probleem daarbij is nog steeds dat je een Displayport-signaal moet hebben.

(Er kan ook hdmi over USB-C, maar dat gaat hier sowieso niet werken op de max resolutie.)

Makkelijkste is gewoon een goedkoop pci-e kaartje te kopen met een Displayport-aansluiting. En dan even kijken welke kabels je al hebt (zitten er ook bij de Wacom). Je moet uiteindelijk van Displayport naar mini-Displayport.

Je sluit je Wacom dan aan op die gpu en via USB-a op de pc.

categorie: Videokaarten

(selectie is
1) Displayport, want mini-Displayport wordt alleen op kaarten gebruikt met meerdere mini-Displayport aansluitingen en die zijn al een stuk duurder
2) moderne Nvidea GT 1030 of AMD RX 550.)

[Voor 3% gewijzigd door White Feather op 13-12-2018 19:20]

• Captain Pervert
Nog even een reactie.
Je geeft aan dat ik nu het verkeerde kaartje heb.
Het andere kaartje wat je suggereert heeft wel DP alternate mode. Maar dan kan ik hem desondanks niet gebruiken doordat de kaart niet praat met de onboard Intel grafische chip?
Dus die oplossing is no-go?

Enige oplossing is dus een videokaart op het PCIx16 slot (die dus de intel onboard chip vervangt dan)
Correct?

Probleem is wel dat het een smalle desktop is (low profile) en niet alle kaarten hebben een low profile bracket meegeleverd...
Suggesties voor een cheap kaartje met low profile waar ik 2 monitoren EN deze tablet op kan aansluiten?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Captain Pervert schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 03:43:
Nog even een reactie.
Je geeft aan dat ik nu het verkeerde kaartje heb.
Het andere kaartje wat je suggereert heeft wel DP alternate mode. Maar dan kan ik hem desondanks niet gebruiken doordat de kaart niet praat met de onboard Intel grafische chip?
Dus die oplossing is no-go?

Enige oplossing is dus een videokaart op het PCIx16 slot (die dus de intel onboard chip vervangt dan)
Correct?

Probleem is wel dat het een smalle desktop is (low profile) en niet alle kaarten hebben een low profile bracket meegeleverd...
Suggesties voor een cheap kaartje met low profile waar ik 2 monitoren EN deze tablet op kan aansluiten?
Dat kaartje kan inderdaad een displayport signaal uitsturen over usb-c maar omdat het geen videokaart is moet het signaal van ergens komen. In dit geval is dat van een displayport output van een videokaart. Zie ook het volgende prentje:

Het handigste zal dus gewoon zijn om een aparte videokaart met displayport aansluiting te gebruiken en deze rechtstreeks op je tablet aan te sluiten. Een directe aanrader heb ik niet maar de pricewatch heeft goede filters waarmee je kan zoeken. De kaart hoeft niet krachtig te zijn als je nu tevreden bent met de prestaties van de on-board graphics.

Je hebt dus nu ontdekt dat de usb-c standaard een zootje is. De aanwezigheid van de poort zegt weinig over welke protocollen de poort ondersteunt. Dat kan vanalles zijn vanaf usb 2.0 tot usb 3.1 gen 2 met een heleboel video outputs.

[Voor 21% gewijzigd door Admiral Freebee op 04-01-2019 04:40]

• Cheezus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:44

Cheezus

Luiaard

Ter informatie nog een leuk artikel over usb-c: reviews: Usb-c(haos) ontward - Acht usb-c-docks vergeleken

Voor de doorsnee consument is het nog allemaal niet zo geschikt (stekkertje past, waarom werkt het dan niet?)..

• Captain Pervert
Ahaaaa een kabeltje uit de PC die vervolgens weer de PC in gaat 8)7
Dat heb ik sinds de Voodoo 3dFx kaarten niet meer gezien :D
Ik dacht dat we zulk houtje touwtje ellende wel ontgroeid waren na 20 jaar.

De PC heeft een DVI en HDMI out (daar zitten nu beide monitoren op)
Dus geen displayport out.

Kan ik met een verloop-kabel DVI of HDMI omzetten naar een voor het kaartje bruikbaar displayport signaal?
Zo ja, dan kan ik de tablet aansluiten en moet ik daarna de andere output USB-C weer omzetten naar DVI of HDMI om die op de monitor aan te sluiten. :P

Kan dit?

/edit: hey, low profile is selecteerbaar in de Pricewatch! Wat goed! Nu gewoon een goedkope kaart kiezen met min. 3 poorten waarvan 1x DP en klaar. Dan werkt hij ook op 4K resolutie toch? (USB-C is de aangeraden aansluit methode; HDMI heeft maximale resolutie 1080p..)

[Voor 18% gewijzigd door Captain Pervert op 04-01-2019 15:09]

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:16
Captain Pervert schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:01:
Ahaaaa een kabeltje uit de PC die vervolgens weer de PC in gaat 8)7
Dat heb ik sinds de Voodoo 3dFx kaarten niet meer gezien :D
Ik dacht dat we zulk houtje touwtje ellende wel ontgroeid waren na 20 jaar.

De PC heeft een DVI en HDMI out (daar zitten nu beide monitoren op)
Dus geen displayport out.

Kan ik met een verloop-kabel DVI of HDMI omzetten naar een voor het kaartje bruikbaar displayport signaal?
We gaan echt weer een maand terug in de tijd met deze reactie.

Er is al 2x aangegeven dat er een extra gpu moet komen, omdat de huidige (die in de processor) niet de resolutie van de Wacom aan kan).
Omzetten van een signaal van DVI of HDMI naar Displayport kan wel, maar:

1) niet met een goedkoop kabeltje, maar met een dure adapter, die waarschijnlijk duurder is dan een goedkope gpu.

2) Bovendien kan DVI sowieso geen 4k aan, dus kun je het signaal ook niet naar 4k omzetten. En met HDMI is het maar de vraag of je refreshrate op 4k genoeg zou zijn.
Zo ja, dan kan ik de tablet aansluiten en moet ik daarna de andere output USB-C weer omzetten naar DVI of HDMI om die op de monitor aan te sluiten. :P
En dan gaan we daarna het Displayport signaal dat we net gecreeerd hebben voor je Wacom, weer omzetten, met een adapter naar DVI of HDMI voor je monitor? Je hebt 1 Displayport-beeld, hoe wou je daar dan 2 apparaten mee aansturen?

(Bovendien had je monitor in de geval gewoon aan je moederbord gekund.)

Als het gebruiken van 2 adapters en 1 spooksignaal de oplossing was geweest, dan hadden we dat zeker genoemd.
(USB-C is de aangeraden aansluit methode; HDMI heeft maximale resolutie 1080p..)
Nee, ook een Displayport-signaal kan er rechtstreeks in, wat in jouw geval dus de goedkoopste optie is.
Graphics Input USB-C (DisplayPort Alt Mode), or Mini DisplayPort (for up to 3840 x 2160 resolution), or HDMI* (for up to 2560 x 1440 resolution) using included Wacom Link Plus
Niets dus met een usb-c-kaartje en een Voodoo-like passthrough, maar gewoon rechtstreeks de Mini Displayport-aansluiting van je nieuw aan te kopen gpu, aansluiten op je Wacom, zodat hij beeld heeft en een losse USB-A aansluiting voor de input-data.

Tenzij je natuurlijk 80 euro extra wilt betalen en maar 1 kabel van pc naar Wacom wil laten lopen....(dan moet je je Displayport-signaal via je extra usb-c kaart (zie Admiral Freebee) in de usb-c-datastroom stoppen.

PS: als je reactie wilt van mensen, dan is het handig om daar tekst van te quoten of om die even aan te roepen door middel van de @-tag.
Als je die typt, dan krijg je een dropdown-menu, waar je de naam kunt selecteren (of je kunt ze er zelf achter typen). Dan krijgt die persoon een bericht en weet hij dat er een reactie gekomen is.

Zo: @Captain Pervert

[Voor 6% gewijzigd door White Feather op 04-01-2019 16:30]

• Captain Pervert
Ik heb dus 2 monitoren met max resolutie 1080p en wil dus de Wacom als derde 'monitor' gebruiken op 4k resolutie.
Kan ik alle 3 tegelijk op die manier tegelijk gebruiken?
(Vroeger, toen PC's me nog interesseerden, moesten alle monitoren op dezelfde resolutie werken)
Indien antwoord ja;
Kan ik dan de 2 monitoren op het moederbord laten zitten en alléén de Wacom op de nieuwe videokaart met DP uitgang? Of moeten ze alle drie op de nieuwe videokaart? Dat kan ik uit jullie posts niet opmaken namelijk.
(Want vroeger was het OF onboard OF videokaart en kon je geen combinatie daarvan gebruiken)

[Voor 3% gewijzigd door Captain Pervert op 08-01-2019 15:05]

• Zer0
  • Registratie: september 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Vrijwel alle low-end kaarten hebben naast DP ook DVI en HDMI, dus maak het jezelf niet moeilijk, kies een dergelijke kaart uit (de Pricewatch is daar handig voor) en sluit alles daar op aan en negeer de interne GPU.
Dit is het minst complex, en heeft dus de minste kans op problemen.

[Voor 30% gewijzigd door Zer0 op 08-01-2019 16:42]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Captain Pervert
De reden van die vraag is dat ik voor de bewuste PC een lowprofile kaart nodig heb (smalle kaart wegens smalle behuizing) en dan is de keuze wat beperkter, er zijn maar 2 onder de 100 euro die 3 aansluitingen hebben (waaronder DP) en die zijn beide nergens voorradig. Dan maar even wachten.

Maar het is helder nu, dank allen.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee