Toon posts:

Denon 2400H instellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi
Laat ik me eerst voorstellen,ben nl nieuw op de site.
Ik ben Stephan en vind een goed geluid in huis belangrijk maar het mag ook weer niet teveel kosten want de vrouw vind het allemaal maar onzin dus was al blij dat ik deze reciever mocht aanschaffen ;) ,die hoort de verschillen niet tussen een film die via de tv afspeelt of via de reciever althans de kwaliteit van het geluid wel het volume , luister best veel naar muziek en in de avond een filmpje op de bank sla ik ook niet over , ook aangesloten is de xbox one s , dus ik maak meer gebruik van mijn geluid/tv dan van mijn bed
Zit al even mee te lezen en heb al best veel opgestoken maar ik heb onlangs de Denon 2400H aangeschaft ter vervanging van de Sony DA2400es , dus de 2400 serie spreekt mij op een of andere manier wel aan :) ,
NU had ik alles ingeregeld met de audessey microfoon en heb de instellingen bekeken , daarna een film aangezet F&F 8 waarbij me opviel dat de spraak zeer slecht was ( center stond op -6,5 en fronts op -2,5) en de spraak kon alleen maar duidelijker gemaakt worden met de aanpassing spraakniveau en dat klonk voor geen meter . Muziek dvd ging wel maar was nog niet te spreken erover . Gister heb ik de audessey opnieuw uitgevoerd , 2 keer , waarbij de microfoon zo goed als mogelijk hetzelfde neergezet , en toen viel me op dat met het bekijken van de resultaten deze verschillend waren tov van elkaar , het enige hetzelfde was dat de fronts op large stonden en de center met surrounds op small stonden , de subwoofer had ik tijdens de test al terug gedraaid op 25% ipv 50% omdat de aansturing op 50% op -12 stond en op 25% op -5 , daarna weer een dvd van Ilse de Lange live in Ahoy opgezet en het was om te janken zo slecht . Toen ben ik de audessey maar uit gaan zetten en de equalizer in gaan stellen om het geluid in ieder geval weer aan te passen qua geluid.
Ik moet zeggen dit klinkt een heel stuk beter maar wordt weer verslechterd zodra ik de audessey functie weer ga aanzetten . Heeft er iemand ook soortgelijke ervaringen en hoe heb je die aangepakt , doe ik iets verkeerd of heb ik iets verkeerd aangesloten ?
Mijn reciever is dus de Denon 2400H , fronts Loewe L2a passief aangesloten (4Ohm,bereik niet bekend) , center Infinnity CC3 (,8Ohm 80-20.000Hz) ,rear B&W M1 (8Ohm met een minimum van 4Ohm,64-23.000Hz) , sub Klipsch R110sw (450W,27-125Hz)
De crossover heb ik vanwege de specificaties aangepast , fronts 60,center 110 , rear 100 , lage tonen lfe+main en lpf voor lfe 120Hz waarbij front op groot staat en center/surrounds op klein en de reciever staat ingesteld op impedantie van 4Ohm
Hoop op reacties zodat ik kan gaan uit proberen om het zeker naar mijn smaak te kunnen krijgen , ben best wel kritisch als het gaat om geluid dus ben zeer benieuwd

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:45

Pierre

Van nature lui!

Het is dat je er punten en komma's in gezet hebt, maar het leest van geen meter :F . Wat staat er in de handleiding van zowel je speakers als je receiver.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Verwijderd

Topicstarter
Dacht om er zoveel mogelijk info in te zetten en dat kan inderdaad en lang verhaal worden . Het gaat er eigenlijk over dat wanneer ik audesey alles laat beslissen er tijdens verschillende metingen ook verschillende berekeningen uit komen en dat een live concert een zeer slechte geluids kwaliteit heeft , dan wordt de center ook minder gebruikt , en met een film zou met het gebruik van de audessey instellng de spaak zeer op de achtegrond zijn dna wanneer ik zonder audessey luister.
Hoop dat dit duidelijkheid vormt

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 21:06

Mikayu

.srt

In mijn ervaring is Audyssey waardeloos. Ook de variant van Yamaha (YPAO) vind ik niet klinken zoals het hoort. Beide op high end receivers getest.

Wat ik alleen niet snap is waarom je je ES inruilt voor een instap Denon model

Verwijderd

Topicstarter
De ES deed niets meer en ik heb begrepen dat de 2400 een middenklas apparaat zou zijn waarbij de 1400 een instapper zou zijn

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Mikayu schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:07:
In mijn ervaring is Audyssey waardeloos. Ook de variant van Yamaha (YPAO) vind ik niet klinken zoals het hoort. Beide op high end receivers getest.

dus jij regelt alles in op gehoor of met een meter ? het enige wat ik kan inregelen met een geluids meter zijn de niveaus en met een meetlint de afstand , de equalizer wordt een ander verhaal, die kan ik alleen op gehoor gaan instellen omdat de test toon een ruis signaal is en geen echt geluid signaal om de speakers op elkaar af te stemmen zoals audessey dat wel zou moeten doen , zeker omdat ik verschillende merken en impedanties door elkaar heb is dat best wel een lastig instel verhaal

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-10 15:36
De 2400 van denon is een prima reciever, en redelijk vergelijkbaar met je oude Sony.
De audyssey setup is een begin punt, vanuit deze meting kan je gewoon zelf verder finetunen.
Bij mij stond de center standaard ook iets te zacht.
Standaard zet de audyssey meting ook mijn fronts op large, deze handmatig weer op small gezet icm met een crossover van 60Hz

Dit verklaart alleen niet waarom het nu niet lekker klinkt.

Voordat de Sony stuk ging klonk het allemaal wel goed?
En het echt een must dat het tijdens de audyssey setup echt muis stil is, anders klopt er niks van.

[ Voor 12% gewijzigd door Equazor_ op 13-12-2018 11:24 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Mikayu schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:07:

Wat ik alleen niet snap is waarom je je ES inruilt voor een instap Denon model
Offtopic, maar beide vind ik toch wel kort door de bocht. Audyssey heeft meerdere smaken en die over één kam scheren is onterecht. Vooral vanaf XT32 en hoger (d.m.v. app) zijn best goede stukjes software. Dat de versies onder XT niet veel soeps zijn kan ik wel beamen. Met mijn oude XT-receiver heb ik altijd Audyssey laten meten voor de afstanden en dan de rest zelf aangepast via een dB-meter.

Een Sony ES zegt ook niet direct of het een super model is of niet. De ES-reeks is dan wel de hoger geplaatste serie van Sony maar ook daar zijn weer modellen in. Ik zou een 2400ES en een Denon 2000-serie niet heel ver uit elkaar zetten. En dat is dan puur op segment, de vraag over hoorbare verschillen laat ik even in het midden aangezien ik die discussie hier niet aan wil gaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Voordat de Sony stuk ging klonk het allemaal wel goed?
En het echt een must dat het tijdens de audyssey setup echt muis stil is, anders klopt er niks van.
[/quote]

alles werkte goed , alleen het display en het geluid ging niet meer aan van de sony , nu begrijp ik wel dat d instellingen van audesssy ontworpen/ingesteld zijn door mensen en dat voorkeuren kunnen verschillen en daardoor moet gaan fine tune maar dat het absoluut stil moet zijn is een ander verhaal want dat krijg je eigenlijk niet voor elkaar omdat er altijd geluid van buitenaf is wat je niet kunt tegenhouden , dat verklaart dan wel weer eventueel de verschillen in de metingen

• Mikayu
  • Laatst online: 12-10 21:06

Mikayu

.srt

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:15:
[quote]Mikayu schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:07:

dus jij regelt alles in op gehoor of met een meter ? het enige wat ik kan inregelen met een geluids meter zijn de niveaus en met een meetlint de afstand , de equalizer wordt een ander verhaal, die kan ik alleen op gehoor gaan instellen omdat de test toon een ruis signaal is en geen echt geluid signaal om de speakers op elkaar af te stemmen zoals audessey dat wel zou moeten doen , zeker omdat ik verschillende merken en impedanties door elkaar heb is dat best wel een lastig instel verhaal
Bij mij staan de equalizers uit of op flat. Alleen de afstanden tot de bank ingesteld en met de levels gespeeld tot elk kanaal dezelfde SPL had met behulp van een dB meter
Dit geeft voor mij gewoon het beste geluid.
FeaR schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:19:
[...]

Offtopic, maar beide vind ik toch wel kort door de bocht. Audyssey heeft meerdere smaken en die over één kam scheren is onterecht. Vooral vanaf XT32 en hoger (d.m.v. app) zijn best goede stukjes software. Dat de versies onder XT niet veel soeps zijn kan ik wel beamen. Met mijn oude XT-receiver heb ik altijd Audyssey laten meten voor de afstanden en dan de rest zelf aangepast via een dB-meter.

Een Sony ES zegt ook niet direct of het een super model is of niet. De ES-reeks is dan wel de hoger geplaatste serie van Sony maar ook daar zijn weer modellen in. Ik zou een 2400ES en een Denon 2000-serie niet heel ver uit elkaar zetten. En dat is dan puur op segment, de vraag over hoorbare verschillen laat ik even in het midden aangezien ik die discussie hier niet aan wil gaan.
Als ik het goed begrijp maakte jij dan ook geen gebruik van de equalizer? Mijn Onkyo heeft de XT32 versie, maar bij mij klonk het altijd 'dood' bij het inschakelen ervan. (Of ik doe echt iets verkeerd :+ )

Ik wist overigens niet dat de Sony stuk was en dacht dat het om een upgrade ging, vandaar mijn verbazing.
Als vervangend model is het prima en buiten het gebruik van verschillende equalising software geloof ik dat er geen hoorbaar verschil in een versterker zou moeten zitten.

[ Voor 38% gewijzigd door Mikayu op 13-12-2018 11:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik de reacties tot dusver lees zouden de verschillende speakers/impedanties geen belemmering moeten zijn

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:23
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:55:
Maar als ik de reacties tot dusver lees zouden de verschillende speakers/impedanties geen belemmering moeten zijn
Nee, dat gaat wel goed. In welk deel van het land woon je? Je kunt van mij wel een dB-meter lenen. Stuur maar een DM als je interesse hebt. Met de meter, een rolmaat en testtonen op je receiver kom je een heel eind.

Ik heb het altijd zo gedaan met een prima sound bubble als resultaat.

[ Voor 4% gewijzigd door pporrio op 13-12-2018 13:58 ]

Mijn platencollectie

• Hulleman
  • Laatst online: 16:43
FeaR schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:19:
[...]
Met mijn oude XT-receiver heb ik altijd Audyssey laten meten voor de afstanden en dan de rest zelf aangepast via een dB-meter.
Ik heb een receiver zonder XT, maar de afstanden worden keurig ingeschat door Audyssey.
Die meting is gewoon een mooi begin, daarna lekker gaan sleutelen wat je lekker vindt klinken.

@Verwijderd
Audyssey zou ik vooral gebruiken voor de afstanden en de EQ's. De DB's van de speakers afstellen naar eigen smaak (zet eerst alles eens op 0db, met de center naar 3db ofzo). De center zou ik ophogen, omdat spraak gewoon duidelijk naar voren moet komen bij surround materiaal waarbij spraak over de center gaat. Crossovers staan denk ik aardig goed, ik ken die fronts niet, maar 60hz moet staanders prima kunnen. Overige speakers zou ik op 100hz zetten.

Je hebt een subwoofer, dus zet alle speakers op small. Dat heeft niks met de omvang van de speakers te maken, alleen waar de receiver de lage tonen heen moet sturen. Crossover op de sub helemaal open draaien en LFE kanaal op de receiver op 120hz zoals je hebt.

Je kunt met Audyssey ook nog spelen met Dynamic EQ en Dynamic volume settings. Dat geeft mogelijk ook nog wel een aardige boost aan het volume. Of je dat lekker vindt klinken moet je voor jezelf uitmaken. Zelf merkte ik dat als ik de setting "bypass L/R" aanzette het geluid aanzienlijk beter klonk.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Verwijderd

Topicstarter
Hulleman schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:54:
[...]

@Verwijderd
Audyssey zou ik vooral gebruiken voor de afstanden en de EQ's. De DB's van de speakers afstellen naar eigen smaak (zet eerst alles eens op 0db, met de center naar 3db ofzo). De center zou ik ophogen, omdat spraak gewoon duidelijk naar voren moet komen bij surround materiaal waarbij spraak over de center gaat. Crossovers staan denk ik aardig goed, ik ken die fronts niet, maar 60hz moet staanders prima kunnen. Overige speakers zou ik op 100hz zetten.

Je kunt met Audyssey ook nog spelen met Dynamic EQ en Dynamic volume settings. Dat geeft mogelijk ook nog wel een aardige boost aan het volume. Of je dat lekker vindt klinken moet je voor jezelf uitmaken. Zelf merkte ik dat als ik de setting "bypass L/R" aanzette het geluid aanzienlijk beter klonk.
Het aan laten passen over de eq's dat is nu het punt waar ik moeite mee had , omdat die instelling een voor mij behoorlijk slecht geluid vanuit de speakers gaf en die handmatig opnieuw instellen , maar dan op gehoor , dit resulteert in een afstelling die ook niet ideaal is maar beter voor mij dan dat ik audessey laten instellen

Ik denk dat ik in het weekend nog een keer de audessey ga uitvoeren en ga stoeien met de instellingen , ben er bang voor eerlijk gezegd dat het resultaat niet voldoende zal zijn , alhoewel ik de indruk heb dat de eerste meting die ik had uitgevoerd nog steeds de beste was , maar die ben ik dus kwijt

• Hulleman
  • Laatst online: 16:43
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:29:
[...]

Het aan laten passen over de eq's dat is nu het punt waar ik moeite mee had , omdat die instelling een voor mij behoorlijk slecht geluid vanuit de speakers gaf en die handmatig opnieuw instellen , maar dan op gehoor , dit resulteert in een afstelling die ook niet ideaal is maar beter voor mij dan dat ik audessey laten instellen

Ik denk dat ik in het weekend nog een keer de audessey ga uitvoeren en ga stoeien met de instellingen , ben er bang voor eerlijk gezegd dat het resultaat niet voldoende zal zijn , alhoewel ik de indruk heb dat de eerste meting die ik had uitgevoerd nog steeds de beste was , maar die ben ik dus kwijt
Ik zou niet in de eq’s zelf gaan prutsen, maar dan met de dynamic eq en dynamic volume instellingen spelen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net nog even met de zelfde instellingen zitten spelen met de dynamic eq en volume en dan met de film Lion King in DTS . wanneer ik de dynamic eq aanzet dan valt tijdens een muzikaal gedeelte de zang vanuit de voorkant weg omdat de surround dan behoorlijk gaan overheersen , wanneer er dan weer normaal gesproken wordt dan is het oke . Is dit dan nog op te vangen door een instelling . Ik heb de gebruikershandleiding gecontroleerd en die zegt dat ik dan de dialoog niveau moet aanpassen maar dan staat die weer te hard bij de spraak terwijl het in de muziek gedeelte's wel weer gaat . De dynamic eq uitgezet dan heb ik daar weer geen last van , Ik kan alleen nog niet begrijpen wat de dynamic volume doet , hoor wel wanneer het aangezet wordt met met heavy-medium of light hoor ik weinig verschil . Pfffffffffffffffffffff de sony was instellen en klaar,dit had al die extra dingen niet waardoor het toch wat lastiger wordt om tot een goede instelling te komen voor zowel muziek/musical en films

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of jij hebt iets verkeerd aangesloten of je moet gewoon wennen aan het geluid.

Pak de manual er nog eens bij en ga eens op je gemak lezen en kijken of je alles goed hebt aangesloten. Ga dan 1 op 1 vergelijken zonder allerlei instellingen door elkaar te gebruiken.

Die Denon is verder prima en niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen
Ik heb de audessey opnieuw uitgevoerd , daarna heb ik op de een programma gedownload https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8 en mbv de calibratie microfoon van de oude sony de levels opnieuw afgeregeld omdat audessey de levels allemaal in de - gezet heeft , de fronts staan nu op 0 en +1.0 , center -3.0 , rear 2,5 en -3,0 , sub -5,5 waarbij ik de level op de sub op ong 2/5 heb staan , oorspronkelijk had ik de sub op , zoals aanbevolen wordt , op 50% maar dan werd het niveau op -12 gezet want lager gaat niet en zou deze dus te hard kunnen staan (duidelijk?????) , de afstanden waren bij deze meting verrassend goed,kon het zelf niet beter) en de equalizer instellingen ben ik vanaf gebleven , zoals aanbevolen werd in de reacties waarvoor mijn dank, Zit nu een muziek te luisteren op pure direct en dat klink goed , spel geluid vanuit xbox dts is een wereld van verschil tov de sony en tv geluid is ook goed waarbij aut de audessey ingeschakeld wordt op l/r bypass en de dynamic eq aan op 0db en dynamic volume light , Muziek dvd op dts goed geluid.
De crossover op alle speakers gezet op 80Hz . Al met al ben ik blij dat ik opnieuw de audessey heb uitgevoerd , maar vind het wel raar dat er veel verschil is tussen diverse metingen,terwijl de microfoon zo goed als hetzelfde gepositioneerd wordt.
Ook schakelt wanneer ik tv kijk de audessey MultEQxt aan en bij dvd en xbox schakelt deze uit en moet dus het volume snel aanpassen anders krijg ik ruzie ..........
Thanks voor de reacties en gezien de ervaring van nu heb ik wel degelijk een upgrade voor de Sony DA2400ES qua geluid _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry maar ik ga deze brei doorlezen. Maak er eens een begrijpelijk verhaal van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:53:
Sorry maar ik ga deze brei doorlezen. Maak er eens een begrijpelijk verhaal van?
Haha , ben geen man van weinig woorden helaas , probeer altijd zoveel mogelijk info te geven , zal wel vanuit mijn beroep zijn :)
Maar het komt erop neer dat de vierde keer instellen met audessey goed gelukt is met aanpassingen op de niveau's waarbij ik een link gedeeld heb voor een programma te gebruiken ipv een losse meter .
Daarbij heb ik de instellingen erbij vermeld die ik heb gecorrigeerd en waarmee ik nu getest heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
@Verwijderd Hoe staan je rear speakers opgesteld t.o.v. De luisterpositie? Ik vind het verschil (5,5) in het onderlinge channel level dermate groot dat ik vermoed dat:

a. niet goed ingemeten is
b. er iets niet goed is met de aansluiting van de speaker waarbij er slecht contact wordt gemaakt, danwel weerstand wordt gecreëerd.

Je zou nog even het volgende kunnen doen:
1. Alle channel levels op 0 kunnen zetten, de afstanden laten staan (die waren goed opgemeten als ik je goed begrijp).

2. Vervolgens met een dB-meter, testtoon en de master volumeknop je linker frontspeaker vanaf de luisterpositie op 75dB instellen.

3. Daarna niet meer aan de master volumeknop komen en alleen via het channel level te verhogen, danwel te verlagen de rest van de speakers instellen op 75dB vanaf de luisterpositie.

4. Channel level van de subwoofer op 0 laten staan en de volumeknop op de subwoofer zelf gebruiken om deze op het juiste niveau te krijgen.

[ Voor 48% gewijzigd door pporrio op 15-12-2018 13:02 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pporrio schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:46:
@Verwijderd Hoe staan je rear speakers opgesteld t.o.v. De luisterpositie? Ik vind het verschil (5,5) in het onderlinge channel level dermate groot dat ik vermoed dat:

a. niet goed ingemeten is
b. er iets niet goed is met de aansluiting van de speaker waarbij er slecht contact wordt gemaakt, danwel weerstand wordt gecreëerd.

Sorry , foutje , was de - vergeten dus -2,5 en -3.0 , de luisterpositie is eigenlijk op ong 30 cm van de muur en de rear speakers hangen tegen die muur aan, boven oorhoogte en iets schuin naar beneden gericht

Je zou nog even het volgende kunnen doen:
1. Alle channel levels op 0 kunnen zetten, de afstanden laten staan (die waren goed opgemeten als ik je goed begrijp).

2. Vervolgens met een dB-meter, testtoon en de master volumeknop je linker frontspeaker vanaf de luisterpositie op 75dB instellen.

3. Daarna niet meer aan de master volumeknop komen en alleen via het channel level te verhogen, danwel te verlagen de rest van de speakers instellen op 75dB vanaf de luisterpositie

Ik had de meting nu uitgevoerd op 80dB.

4. Channel level van de subwoofer op 0 laten staan en de volumeknop op de subwoofer zelf gebruiken om deze op het juiste niveau te krijgen.
Wat bereik ik hiermee ? Want dan moet ik de volume knop van sub behoorlijk dicht gaan draaien , deze staar in een hoek en wordt daadoor natuurlijk versterkt , zou de sub eventueel links van de tv kunnen plaatsen,tussen tv en front in , dan is die uit de hoek , misschien dat dat scheelt qua basweergave ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
Subwoofer in een hoek plaatsen is sowieso niet ideaal. Zoals je zelf al aangeeft worden de lage tonen hierdoor versterkt. Het is daardoor ook lastig om 'm goed afgesteld te krijgen. Spelen met de plaats van de sub is aan te raden, mits dit kan/mag in je woonkamer.

Een trucje om de ideale plek te bepalen is een stukje muziek draaien waar een mooie bas(loop) in zit en vervolgens de kamer rond te lopen en luisteren waar de basweergave het meest klopt. Dus niet te overdreven aangezet maar mooi vol en vloeiend. Die plek is dan de beste om de subwoofer neer te zetten (indien mogelijk).

Wat je ermee bereikt ging niet zozeer om de subwoofer, maar het verschil in niveau tussen je rearspeakers. Vandaar mijn vraag hoe ze opgesteld staan t.o.v. je luisterpositie. Als de ene rearspeaker een stuk verder van de luisterpositie verwijderd is, snap ik dat die een stuk luider staat dan de andere.

[ Voor 4% gewijzigd door pporrio op 15-12-2018 15:58 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pporrio schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:57:
Subwoofer in een hoek plaatsen is sowieso niet ideaal. Zoals je zelf al aangeeft worden de lage tonen hierdoor versterkt. Het is daardoor ook lastig om 'm goed afgesteld te krijgen. Spelen met de plaats van de sub is aan te raden, mits dit kan/mag in je woonkamer.

Een trucje om de ideale plek te bepalen is een stukje muziek draaien waar een mooie bas(loop) in zit en vervolgens de kamer rond te lopen en luisteren waar de basweergave het meest klopt. Dus niet te overdreven aangezet maar mooi vol en vloeiend. Die plek is dan de beste om de subwoofer neer te zetten (indien mogelijk).

Wat je ermee bereikt ging niet zozeer om de subwoofer, maar het verschil in niveau tussen je rearspeakers. Vandaar mijn vraag hoe ze opgesteld staan t.o.v. je luisterpositie. Als de ene rearspeaker een stuk verder van de luisterpositie verwijderd is, snap ik dat die een stuk luider staat dan de andere.
Bedankt voor de uitleg , het verhaal van de subwoofer ; ik ga die eens links van de tv plaatsen dan is die uit de hoek , verschil van de rear speakers was de verkeerd ingevulde waarde :*) , dus dat valt best wel mee , maar met de sub ga ik zeker proberen
Pagina: 1