Toon posts:

MacBook gestolen in de trein

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Afgelopen weekend is mijn rugtas me ontvreemd, notabene boven mijn hoofd zonder dat ik sliep. Normaal zet ik deze altijd naast me, maar ja die enkele keer natuurlijk niet... MacBook Pro late 2011 zat er ook bij in. Aangifte gedaan en NS gebeld, maar zij kunnen natuurlijk niet zoveel. Actief hen eens bellen werd me aangeraden en marktplaats controleren.

Maar ik vroeg me af welke dingen ik nog meer kan doen. Helaas heeft de dief tot nu toe hem niet aangezet en ik heb helaas geen gebruikersaccount waarop hij safari zou kunnen openen. Heb dus geen idee waar die zou kunnen zijn. Hebben jullie nog raadt?

Daarnaast vroeg ik me af wat die persoon nou allemaal kan met mijn Mac. Alles direct vergrendeld en als verloren opgegeven. Apple Support gaf aan dat bijna niemand wat aan je Mac heeft tenzij je erg goed weet hoe je het moet breken. In hoeverre heeft hij gelijk en kan iemand anders daadwerkelijk nog wat met mijn Mac? Weet niet goed of ik hem moet wissen aangezien er nog spullen op staan die, zul je net zien, niet in mijn Time Machine zijn opgenomen omdat die het niet deed...

Hoor graag jullie ervaringen en tips!

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Geen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Niet meer dan aangifte, FMI, NS, Apple Support en Marktplaats.

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:48
Alle passwords van email accounts wijzigen, ditto alle inlogaccounts van websites (bol, amazon, ali etc).
Misschien dat de NS spoorpolitie camera beelden heeft van het station (-s ?) waarop je rugzak zonder je de trein uitstapt.
Serienummer opzoeken via icloud.com, deze bekend maken op https://www.stopheling.nl/

[ Voor 15% gewijzigd door tweazer op 12-12-2018 23:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-09 10:51
Stond FileVault aan? Zo niet, dan moet je ervan uitgaan dat al je gegevens door de dief bekeken kunnen worden. Vooral bij een MacBook Pro 2011 is dit vrij eenvoudig, aangezien de HDD makkelijk verwijderd kan worden en worden uitgelezen door een andere computer. Als er geen EFI-wachtwoord is ingesteld, dan is het ook vrij eenvoudig om macOS opnieuw te installeren, zodat de MacBook Pro bruikbaar wordt voor de dief. Heb je de MacBook al als verloren aangemeld in Find My Mac? Dat zou ik meteen doen.

[ Voor 9% gewijzigd door MelvinW op 13-12-2018 00:09 ]

• CorePax
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 12:41
Enigzins off topic, maar wat Apple aangeeft dat klopt niet. Je kan hem wel degelijk weer gebruiken als dief.

Helaas is het zo dat gestolen Macbooks vrij simpel naar de bios kunnen booten, en met een simpel commando kan je de first-startup sequence starten waarmee je een account met volledige beheerdersrechten kan aanmaken. Hiermee wordt het oude account eraf geschopt en kan de laptop volledig gereset worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-09 09:35

4POX

Everybody is wired

CorePax schreef op donderdag 13 december 2018 @ 08:43:
Enigzins off topic, maar wat Apple aangeeft dat klopt niet. Je kan hem wel degelijk weer gebruiken als dief.

Helaas is het zo dat gestolen Macbooks vrij simpel naar de bios kunnen booten, en met een simpel commando kan je de first-startup sequence starten waarmee je een account met volledige beheerdersrechten kan aanmaken. Hiermee wordt het oude account eraf geschopt en kan de laptop volledig gereset worden.
Niet waar. Als de TS een EFI wachtwoord heeft geactiveerd dan kan de dief niet veel. Je kan niet eens je harddrive vervangen zonder het wachtwoord.

Wachtwoord aanpassen, een herinstallatie of een andere harddrive plaatsen. Wil je die actie doen. Dan heb je een EFI wachtwoord nodig.

Heeft TS ook het guest account geactiveerd? Dan kan iemand de laptop gebruiken en op zijn wifi netwerk aanmelden. Plop. Heb jij een locatie in find my mac. Maar ik geloof dat de politie in Nederland nul-komma-nul met die informatie doet. Een MC inhuren zal meer resultaat geven.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweazer
Welles nietes, ach, niet voor de gemiddelde junk, maar een tweaker of seriedief ,,,
https://ghostlyhaks.com/b...cking/18-apple-efi-bypass

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03:26
tweazer schreef op donderdag 13 december 2018 @ 08:52:
Welles nietes, ach, niet voor de gemiddelde junk, maar een tweaker of seriedief ,,,
https://ghostlyhaks.com/b...cking/18-apple-efi-bypass
Niet dus, dat font is voor geen meter te lezen :+

Don't let perfect be the enemy of good.

• tweazer
Niet dus, dat font is voor geen meter te lezen
Een beginnende tweaker kan al ....

Je kunt die efi chip herprogrammeren, net zoals je het serienummer in je bios rom kunt aanpassen.
Met de T2 chip in de allernieuwste apparatuur zit je nog in de veilige hoek (tot nieuwe ontwikkelingen, of dat je zelf je inlogcodes vergeten bent, of een bitje omtoggelt.....)

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:32

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Welke gebruiker zet er nou een EFI password? Zonder dat kan de dief er best veel mee. Zoals reeds gezegd, herinstalleren of de Harddisk uitlezen is mogelijk. De paswoorden in je Sleutelhanger zijn veilig zolang de dief niet je account password heeft.

Hmmm ik heb net een MBP late 2011 gekocht... Was wel twee weken geleden :D

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-09 17:45

servies

Veni Vidi Servici

Roman schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:06:
Op bestelling zeker :+

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010

nelizmastr

Goed wies kapot

Sterkte met je GPU zelfontbrandingsfunctie :+

I reject your reality and substitute my own

• Maart1992
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 11:03
Misschien zit ik er naast hoor maar Apple heeft toch een website waar je producten op kan controleren?
Deze: https://checkcoverage.apple.com/nl/nl/

Zodra jij aan geeft dat je Macbook gestolen is dan zal dat hier bij komen te staan dacht ik.
Hierdoor maakt het de dief moeilijk om hem door te verkopen. Vooral bij een Macbook maar ook bij andere apple producten wordt er naar dit nummer gevraagd bij verkoop.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:01
Had jouw macbook bepaalde opvallende kenmerken? Zoals opvallende krassen/deuken/beschadigingen op de behuizing.
Je zou dan Marktplaats en Ebay in de gaten kunnen houden, best een aardige kans dat hij daar aangeboden wordt.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Roman
  • Registratie: Juni 2001

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

nelizmastr schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:25:
[...]

Sterkte met je GPU zelfontbrandingsfunctie :+
De GPU was al defect. Maar die kun je deactiveren en dan gewoon op de interne verder werken.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 14:11

ricjuh

Make each day your masterpiece

Welke gebruiker zet er nou een EFI password? Zonder dat kan de dief er best veel mee. Zoals reeds gezegd, herinstalleren of de Harddisk uitlezen is mogelijk. De paswoorden in je Sleutelhanger zijn veilig zolang de dief niet je account password heeft.

Welke standaard dief gaat de moeite nemen om een harddisk uit te lezen. Die MacBook wordt dezelfde avond nog bij vrienden aangeboden voor paar euro.

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de vele en snelle reacties! Het is duidelijk dat ik waarschijnlijk mijn spullen voorgoed kwijt ben. Tenzij het laatste berichtje klopt? Vind het zelf ook niet aannemelijk dat een dief al dit zou kunnen als ik al jullie reactie lees. Maar daar kunnen ze natuurlijk een mannetje voor hebben.

Zowel EFI ww, firmware en filevault klinken mij echt nieuw in de oren. En aangezien het me lijkt dat ik dit actief aan had moeten zetten, heb ik dit naar grootste waarschijnlijkheid niet gedaan. Zeker op m’n to do list.

Spoorlijn politie gaat helaas niks doen. Ik zei al: ‘geef mij 30 minuten al die beelden en ik vis het er zo uit’. Maar goed, iets met privacy en er niet naar kijken... Vind ik toch een dingetje, maarja.
Gemeld als vergrendeld inderdaad zo snel ik kon. Lost button bestaat alleen in Engels kwam ik achter, dus neem aan vergrendelen hetzelfde doet.

@4POX wat is een MC precies? Politie doet vast niks met locatie, al heb ik wel wat verhalen gelezen inmiddels (zo desperate ben je dan).

Had in ieder geval echt eerder van die verschillende ww moeten horen, had me veel gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-09 09:35

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:57:
Dank voor de vele en snelle reacties! Het is duidelijk dat ik waarschijnlijk mijn spullen voorgoed kwijt ben.

@4POX wat is een MC precies? Politie doet vast niks met locatie, al heb ik wel wat verhalen gelezen inmiddels (zo desperate ben je dan).

Had in ieder geval echt eerder van die verschillende ww moeten horen, had me veel gescheeld.
MC is Motor Club.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1