Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-11 08:44
Hallo mede-tweakers,

Ik zit te denken om twee beveiligingscamera's aan te schaffen om de voor en achter-kant van het huis in de gaten te houden. Nou heb ik wat rondgekeken maar kom er niet helemaal uit dus vandaar dat ik het hier vraag.

Mijn idee is om 2 camera's via internet aan een NAS te hangen. Op deze NAS kan ik dan de beelden opslaan en eventueel later bekijken. De meldingen en live beeld zou ik dan via de camera's zelf kunnen krijgen.
  • Lijkt jullie dit een goede opstelling of is er een betere oplossing?
  • Wat is een goed merk voor beveiligingscamera's? Ik wil liever niet zoiets als Nest aangezien ik daar slechte verhalen over hoor en alles liever thuis heb staan.
  • Wat gaat dit geheel ongeveer kosten? (NAS, 2 camera's, etc)
De twee camera's komen beiden buiten te hangen en moeten 's nachts ook werken.

Groeten,
Troubled

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik ben zelf wel weg van Axis maar dat is prijzig.

Zoek je goede camera's voor relatief weinig geld, geschikt voor buiten dan zou ik kijken naar Hikvision.

Hikvision heeft overigens ook DVR's met PoE die dus de video voor je opnemen (op beweging in een bepaalde zone) en ook direct de camera's via de netwerkkabel (PoE - power over ethernet) kunnen voeden.
Ze hebben ook slimme camera's die personen herkennen of herkennen wanneer er een voorwerp weg is, het is maar net welk budget je er voor over hebt.

Draadloze beveiligingscamera's gebruik ik liever niet, WiFi is met een jammer (stoorzender) vrij eenvoudig te verstoren.

[ Voor 64% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-12-2018 22:11 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:37
Een synology NAS heeft standaard software om het beeld van 2 camera's op te slaan. Bij meer camera's moet je de licentie (betaald) uitbreiden.
Veel camera's hebben ook de mogelijkheid om intern op te slaan op SD, als back-up

Een goede camera helpt natuurlijk. maar zorg ook voor een goede plaatsing. Camera lekker dicht bij wat je wilt filmen. Vanuit de dakgoot heb je wel overzicht, maar je wilt beelden waarop iemand herkenbaar is.
Vertrouw niet teveel op nachtzicht. Mijn voorkeur is dat er ook gewone verlichting achter de camera is.

Als je de beelden op je NAS opslaat, zet de NAS dan niet naast de voordeur in de meterkast.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:48
Als je gezichten wil herkennen (als ze geen muts of iets dragen) dan moet je de camera's op ooghoogte plaatsen. Neem dan wel een model wat een beetje vandalisme bestendig is. Een camera op hoogte is alleen voor overzicht en minder geschikt om personen te herkennen.

Zelf heb ik een dome camera hangen aan een NAS. Voordeel van de dome vind ik dat je op afstand de richting van de camera niet ziet.

Op de NAS heb ik bewegingsdetectie in gesteld met email notificatie. De beelden worden constant opgenomen en na 2 weken overschreven. Dit is allemaal naar wens instelbaar.

Ga je de NAS ook voor andere dingen gebruiken ? Anders is een losse recorder wellicht goedkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door Erwin_83 op 13-12-2018 08:31 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Troubled
MeTooPV schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:29:
Als je de beelden op je NAS opslaat, zet de NAS dan niet naast de voordeur in de meterkast.
Wat is hier verkeerd aan? Daar was ik hem namelijk wel van plan neer te zetten :9
Die kan overigens wel op slot.

• Troubled
Erwin_83 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 08:28:
Ga je de NAS ook voor andere dingen gebruiken ? Anders is een losse recorder wellicht goedkoper.
Ik weet niet wat de meerprijs van een NAS is maar als ik toch iets van netwerk storage koop dan kan ik er net zo goed een torrent box en plex server van maken :)

• Erwin_83
Wellicht dat een inbreker je NAS mee neemt en dan heb je geen beelden meer.

Hier staat de NAS ook gewoon in de meterkast. Wel gaat er bij beweging een notificatie mail uit en dat is webmail dus die ben je dan niet kwijt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Troubled
Wat zou slimmer zijn? Meterkast die afgesloten kan worden of eerste verdieping onder het bureau?

• Erwin_83
Hopen dat de camera ze afschrikt en ze buiten blijven.

Als ze echt willen komen ze toch wel, je moet er voor zorgen dat je beter bent beveiligd dan de buren.

Ik zou de plek met het minste stof nemen en waar het makkelijk aan te sluiten is.

[ Voor 69% gewijzigd door Erwin_83 op 13-12-2018 10:16 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:58
Een NAS als NVR werkt prima, dat heb ik ook. Alleen als je veel camera's wilt plaatsen kun je wel een probleem krijgen met processortijd, want de codec+bewegingsdetectie per camera kost wat moeite.
Twee camera's is voor de meeste kleine nasjes geen probleem, met bijvoorbeeld 5 zoek je het randje. (met bewegingsdetectie dan hè)

Als je camera's met WiFi neemt kun je maximaal 2x2 megapixel nemen, de stream kost best veel bandbreedte.
Je krijgt anders problemen met je normale wifi gebruik, tenzij je een eigen frequentie reserveert.
Via kabel is beter, nog makkelijker is PoE.

Goed spul is best duur. Zie ook lijst onderaan.
Ik heb laatst deze toegevoegd, en dat is echt een goede camera voor zijn prijs:
https://www.ipcam-shop.nl/dh-ipc-hdbw1320ep.html

Check of je NAS de camera ondersteund, of dat de camera ONVIF ondersteund. Meestal werkt het dan.
Soms moet je een camera als "generic" onvif toevoegen ipv het specifieke model, want het blijft goedkope chinese software.

Zoek in de semi-professional merken. Dus niet foscam, tp-link of elro. Veel camera's gebruiken namelijk een verouderde web-interface plugin die in geen enkele up-to-date browser meer wil werken. De fabrikant moet extra plugins of browsers aanbieden om de camera live te zien, en een foscam kom je helemaal niet meer in.
Bij Dahua is er een chrome applicatie gemaakt welke live view ondersteund, maar de instellingen wijzigen kan wel met normale browsers.

Als je kentekens wilt lezen moet je de IR op de camera uitschakelen en de belichting van elders laten komen.

Let op de lens. Onderstaande is 2.8mm, dat is breed. Er is meer keuze. Dit bepaalt je fielf of view.

Let op dat de camera vaak een vaste bundel kabels heeft, en dat je dit ergens moet laten of door de muur moet steken (groot gat).
pricewatch: Dahua PFA137 Montage Box

Voorbeeld met een random hikvison camera PoE buitencamera voor prijsschatting.
Hieronder zal deze wel worden aangeraden of niet.
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Red WD10EFRX, 1TB€ 58,08€ 58,08
1Synology DS118€ 169,90€ 169,90
2Hikvision DS-2CD2322WD-I (2.8mm)€ 137,90€ 275,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,78

*poe injectors niet inbegrepen.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 13-12-2018 10:24 . Reden: kabelbox ]

• Erwin_83
Ik heb een montage ring/doos bij de dome gekocht, dan is er ruimte voor de kabels. Utp (met PoE) draad trekken en stekker er aan knijpen. De kabel van de camera zelf is vaak te kort en te dik om binnen netjes weg te werken.

• Troubled
Ik zit te denken aan dit lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red WD40EFRX, 4TB€ 119,90€ 239,80
1Synology DiskStation DS218+€ 319,-€ 319,-
2Hikvision DS-2CD2142FWD-IS (2.8mm)€ 129,95€ 259,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 818,60

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:21

Pazo

Mroaw?

Ik heb zelf ook sinds kort 2x Hikvisions camera's buiten hangen, ook uit de DS-2CD2 serie (maar dan bullet camera's). Heb daar laatst een review over geschreven mocht je geïnteresseerd zijn naar kwaliteit van de beelden bij dag en nacht, ook met kort een verschil tussen mijn vorige Foscam camera's.

Heb ze zelf aan een server hangen, bedraad. Nemen op bij beweging, maar wel extern geregeld door de software van Blue Iris. Nemen bij mij maximaal 7 dagen op, daarna wordt het oudste beeld verwijdert.
Heb zelf geen email-alert aan staan, want zou veel te veel false-positives opleveren. Zo hebben we 2 katten en die worden ook steeds gedetecteerd als ze in de tuin lopen :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:58
Troubled schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:00:
Ik zit te denken aan dit lijstje:
[...]
Je hebt echt geen 4 TB nodig voor wat beveiligingscamera's.
Tenzij je het als reden ziet ook direct een thuis servertje te kopen.

In de DS218 kunnen twee schijven.
En wellicht moet het kabeltje nog worden weggewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UKVnShc.png

• Troubled
jeroen3 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:08:
[...]

Je hebt echt geen 4 TB nodig voor wat beveiligingscamera's.
Tenzij je het als reden ziet ook direct een thuis servertje te kopen.

In de DS218 kunnen twee schijven.
En wellicht moet het kabeltje nog worden weggewerkt.
[Afbeelding]
Ik ga het inderdaad ook als fileserver voor thuis gebruiken (Plex etc).

Het moeten ook trouwens 2 schijven zijn was ik vergeten aan te passen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Troubled op 13-12-2018 13:31 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
MeTooPV schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:29:

Dan sync je ze toch gewoon naar de cloud. Zeker bij Synology eenvoudig te doen.
Pagina: 1