Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw systeem maar weet niet meer wat doen...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pristina
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-02 21:13
Geachte forumleden,

Ik wens een nieuw systeem aan te schaffen op basis van losse componenten. Mijn huidige Dell deskop PC zit qua mogelijke upgrades op zijn maximum en is op het vlak van hardware niet echt meer mee met de huidige trends. Ik heb tonnen reviews gelezen zowel op het vlak van AMD als van Intel systemen, inclusief overige componenten en ik kom er echt niet meer uit. Iedereen wil graag zoveel mogelijk waar voor zijn of haar geld en tracht de investering binnnen de perken te houden. Niets is zo lastig als overkill want dit drukt enkel het prijskaartje naar boven en is niet noodzakelijk een meerwaarde. Bovendien weten we allemaal dat een PC gewoonlijk een verloren investering is. Binnen zes maanden of een jaar komt er weer iets nieuws uit. Hard- en software verouderen en men komt op een punt dat je bakje het nog amper kan verwerken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn PC voor heel wat taken en die blijven heus niet beperkt tot huis en tuin surfen en mailen. Mijn huidig OS is Windows 10 Pro - 64-bit. In eerste instantie ben ik een middelmatige gamer (War Thunder, Heroes and Generals en een deel oudere games die minder kieskeurig zijn qua hardware). Laat ons zeggen dat ik iedere dag een paar rondjes speel wat in de weekends en verlofperiodes ietsjes meer kan zijn. Ik heb het volledige Office 365 pakket draaien om mijn administratieve zaken te verwerken alsook de ING HomeBank software. Een aantal gekende applicaties zoals : Adobe Reader DC, IrfanView, Dropbox, Adobe PhotoShop, Gimp, FileZilla, AnyDVD, dBpoweramp suite, WinX suite, Handbrake, NTLite, VLC, Chrome, Edge, MalwareBytes, locale servers (web design CMS) om er enkele te noemen. Naast gaming en administratie ben ik dus veelal bezig met media bewerking zowel op het gebied van afbeeldingen, video en muziek.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik voorzie ongeveer een budget van zo'n 2.000 à 2.500 €. Ik plan de aankoop bij Alternate gezien hun vrij groot aanbod en schappelijke prijzen. De stukken zou ik zelf bij Alternate gaan halen. De assemblage zou ik zelf willen doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb onlangs een keyboard en mouse gekocht van Corsair. Daarnaast heb ik nog een Epson WF-3520 AiO, een Epson scanner, een Asus Blu-Ray drive, een Asus 23" monitor. 3 externe WD HDD's (2, 3 en 5 TB) en in mijn oud systeem zit nog een WD 1 TB HDD. Last but not least heb ik een Technics SL1200 MK2, een FocusRite USB externe sound card, Cyrus One HD versterker en KEF luidsprekers.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zoek een volledig systeem dus : behuizing, voeding, mobo, CPU, geheugen, waterkoelingssyteem, fans (behuizing), videokaart, SSD, tweede monitor. De keuze is vooral moeilijk omdat ik niet goed weet of Intel of AMD de betere keuze zou zijn. Idem dito de moeilijke keuze tussen AMD en nVidia. In mijn huidige PC zit een AMD kaart en daar ben ik eerlijk gezegd niet zo blij mee. Naar de toekomst toe voorzie ik mogelijk een RAID configuratie mogelijk zowel intern als extern..

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua motherboard is mijn keuze in het verleden steeds op Asus gevallen. Ik kan fout zijn maar heb toch een beetje de indruk dat Intel based mobo's net iets meer features hebben dan AMD based mobos. Op het gebied van behuizing, fans, waterkoeling en voeding zie ik Corsair wel zitten. Videokaarten kocht ik in het verleden hetzij van Creative Labs of nVidia. Bij klassieke HDD's koos is resoluut voor WD alhoewel voor een SSD zou ik eerder geneigd zijn om voor Samsung te kiezen. Mijn huidige monitor is een Asus en daar ben ik best wel tevreden over. Voor een extern RAID systeem zou mijn keuze onmiddellijk op Synology vallen. Ook al heb ik geen ervaring met overige merken sta ik toch open voor advies.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben vooral naar een stabiel systeem op zoek dat toch een paar jaartjes kan overleven. Ik heb de gewoonte van mijn PC dag en nacht aan te laten staan. Voldoende USB aansluiting op het nieuwe systeem vind ik belangrijk. Je hebt tegenwoordig snel een legertje USB apparaten bij elkaar. Onboard WiFi mag maar is geen must. RGB toestanden mogen maar zijn eveneens geen must.

Ga je overklokken?
Ik heb tot op heden totaal geen ervaring met overclocking. Ik weet zelfs niet of het echt nuttig is in mijn geval?

Wat verwacht je van ons?
Net zoals iedereen wens ik eveneens zoveel mogelijk bang-for-my-buck te krijgen zonder aan overkill te doen. Ik heb helaas geen boom waar geld aan groeit. Wat in eerste instantie voor mij belangrijk is, is de keuze tussen een AMD of Intel based systeem gebaseerd op hetgeen waar ik mijn systeem voor zal gebruiken. Van wat ik uit tonnen reviews kan halen is dat Intel iets sterker is op het gebied van gaming terwijl AMD beter is voor de overige taken. Of dit waar is laat ik in het midden. Reviews vertolken namelijk eigen visies en zijn vaak gesponsored. Qua geheugen twijfel ik nog tussen 16 of 32 GB RAM. Ik ga niet aan full 4k gaming doen dus ik ga nooit geen € 500 of meer aan een videokaart besteden. Ik ben geen top gamer dus ik vermoed dat een kaart tussen 4 en 8 GB ruimschoots voldoende moet zijn om een game qua graphics toch op een aangenaam level te spelen zonder mij tevreden moeten te stellen met de minimum settings wat nu het geval is met mijn huidig systeem. Heel wat recente behuizingen houden geen rekening meer met DVD of Blu-Ray drives want voor mij toch een belangrijk facet is. De interne uitbreidingsfaciliteiten vind ik eveneens heel belangrijk (cfr. intern RAID systeem). Ik zou 1 SSD willen voorzien maar ik twijfel nog om deze enkel als boot disk te gebruiken inclusief drivers en tools of dat ik daar ook mijn overige applicaties op ga installeren. Dit zou nefast kunnen zijn de bepaling van de grootte van de SSD. Ik hoop vooral advies te krijgen op het vlak van keuze systeem AMD of Intel en qua merken op het gebied van de overige componenten. Iedere input is meer de welkom en ten zeerste geapprecieerd.

Alle reacties

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik zou voor een i9 gaan. De i9-9900K is een stuk sneller dan de 2700X van Ryzen. Ik weet niet zo veel van de software die je gaat gebruiken, dus daar zou iemand anders mij bij moeten helpen. Ik heb ook 32GB RAM gedaan, maar weet niet of dit echt nodig is. Het zit wel iets over je budget, weet niet of dat een groot probleem is. Er zit ook genoeg RGB in :)
[table width=100% border=1 bordercolor=#dcdcdc fontsize=12 cellpadding=4]
[tr]
[td bgcolor=#ededed align=center]#[/td]
[td bgcolor=#ededed]Product[/td]
[td bgcolor=#ededed]Prijs[/td]
[td bgcolor=#ededed]Subtotaal[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#fafafa align=center]1[/td]
[td bgcolor=#fafafa]Intel Core i9-9900K Boxed[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 591,05[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 591,05[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#fafafa]MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 194,40[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 194,40[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#fafafa]MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 855,05[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 855,05[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#fafafa]Sharkoon Night Shark RGB[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 87,-[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 87,-[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#fafafa]MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 399,-[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 399,-[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#fafafa]Corsair Hydro H100i RGB Platinum[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 130,-[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 130,-[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#fafafa]Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4D3000C16[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 237,50[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 237,50[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#fafafa]Corsair RM650x (2018) Zwart[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 95,95[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 95,95[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#fafafa]Crucial MX500 m.2 500GB[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 74,-[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 74,-[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#ededed colspan=2]Bekijk collectie
Importeer producten[/td]
[td bgcolor=#ededed]Totaal[/td]
[td bgcolor=#ededed]€ 2.663,95[/td]
[/tr]
[/table]

Dit is een opzetje, andere Tweakeraars zullen even moeten helpen, aangezien ik niet weet of dit overkill is voor de software die je gebruikt.

P.S. kom volgende keer eerst even met een eigen lijstje van wat je zelf hebt gevonden, dan kunnen wij je op basis daarvan advies geven (ik snap overigens dat je niet weet of je AMD of Intel moet kiezen, maar dat kun je dan goed hier vragen :)).

Slecht advies, het spijt me :+

:)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:46

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou in dit geval een AMD-build maken met een 2600X (Intelprocessoren kosten momenteel meer dan ze waard zijn), 16GB RAM, een 500GB SSD. Dan heb je de helft van je budget over en da's een smak geld waar je leuke dingen mee kan doen. :) Zoals ik je opzet lees voldoet dat al wel. Als je nu merkt dat 16GB RAM te weinig is kan je upgraden, maar dat kan je zelf waarschijnlijk beter inschatten op basis van het geheugengebruik van je huidige PC.

@Pristina Lees even door de laatste BBG: reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2018
Die is precies gemaakt voor mensen die het even niet meer weten. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Cyphax op 12-12-2018 20:58 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:08
Een veel te dure i9 (€600 gekkenhuis) ga ik niet adviseren en een RTX 2080 ook niet voor je, waarschijnlijk 1080p monitor want is enorm overkill. De Ryzen 7 2700X is een goede, betaalbare en snelle cpu dus vandaar een systeem op die basis. Een lijstje met en zonder RGB.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 328,90€ 328,90
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 135,-€ 135,-
1MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 535,-€ 535,-
1Thermaltake View 32 Tempered Glass RGB Edition€ 128,01€ 128,01
1Thermaltake Tt Water 3.0 Riing RGB 240€ 134,90€ 134,90
1Kingston HyperX Predator RGB HX432C16PB3AK2/16€ 169,-€ 169,-
1Aerocool P7-­650W Platinum€ 117,99€ 117,99
1Crucial MX500 m.2 1TB€ 141,51€ 141,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.690,31

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B450 Tomahawk€ 105,-€ 105,-
1MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 535,-€ 535,-
1Fractal Design Define C TG€ 84,91€ 84,91
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 26,-€ 26,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 137,90€ 137,90
1be quiet! Straight Power 11 550W€ 97,25€ 97,25
1Crucial MX500 m.2 1TB€ 141,51€ 141,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.456,47

• ericvanree
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-11 09:40
Aangezien je niet aan overkill wilt doen, vraag ik me af waarom je zo'n hoog budget hebt...

Je geeft aan huis tuin en keuken werk te doen, soms gamen (al met al lichte games) en editing. Omdat je zwaarste taak editen is, is dit systeem vooral daarop gefocust. Daarnaast kun je er natuurlijk heerlijk op gamen.

Het probleem is dat je budget heel hoog is vergeleken met de taken die je wilt gaan doen. Ik (zo ongeveer, tenzij je naar Treathripper wilt gaan) het beste gepakt wat ik kon vinden (zonder onnodig geld uit te geven). Hiermee heb ik moeite moeten doen om in je budget te komen, maar het is me toch gelukt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Strix X370-F Gaming€ 134,99€ 134,99
1MSI GeForce RTX 2080 Duke 8G OC€ 819,-€ 819,-
1NZXT H500 Zwart€ 72,-€ 72,-
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 146,20€ 146,20
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16Q-32GTZR€ 335,-€ 335,-
1be quiet! Pure Power 10 CM 700W€ 95,17€ 95,17
1Samsung 970 Evo 1TB€ 253,36€ 253,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.184,62

Ik zal even wat toelichten:

Op dit prijspunt is overclocken het waart, je haalt gewoon veel meer uit je CPU.

De proccesor is de sterkste RYZEN CPU die er op dit moment is. Als je hoger wilt gaan (wat volledig overkill is), moet je naar Intel i9's gaan kijken. Ik heb Ryzen gekozen omdat je veel voor je geld krijgt.

Voor het moederbord heb ik voor het X370 chipset gekozen omdat het goed geschikt is voor overclocking. Daarnaast gaf je aan voorkeur te hebben voor ASUS.

Als videokaart een GTX 2080. De 2080 TI is een beetje overpriced. Deze videokaart is al volledig overkill, dus ik vond het onzin om nog hoger te gaan. MSI is een goed merk en in deze kaart zit genoeg koeling.

Voor de kast een nette behuizing waar de RGB tot zijn recht komt.

Waterkoeling is gematched met de kast.

32GB memory is wel mooi als je voor editing gaat. Omdat ik ryzen gekozen heb ga ik voor snel geheugen.

Powersupply met ruim voldoende vermogen en goede kwaliteit.

SSD is een NVME, dus heel erg snel. Daarnaast is 1TB NVME storage best erg veel.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:08
ericvanree schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:14:

Powersupply met ruim voldoende vermogen en goede kwaliteit.
Niet voor die prijs. Voor bijna €100 heb je een high-end 650w met 10 jaar garantie.
Pagina: 1