Zakelijke aankoop Amazon met of zonder BTW nummer

Pagina: 1
Acties:
  • 20.611 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter0805
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-06 12:12
Goedenavond,

Over facturen van zakelijke Amazon aankopen opnemen in je BTW aangifte zijn al meerdere topics geweest waaruit ik kan concluderen dat het zowel met als zonder BTW nummer invoeren kan. Ik kan echter niets vinden over eventuele nadelen van beide methodes.

Zonder eigen BTW nummer invoeren krijg je een factuur waarop Amazon hun Nederlandse BTW nummer NL815158464B01 vermeld is (weliswaar met een Luxemburgs adres). De 21% BTW kun je dan gewoon terugvragen met de reguliere BTW aangifte. Met eigen BTW nummer invoeren wordt de BTW op 0% gehouden en 'betaal' je geen BTW (een ‘intra-communautaire verwerving' zoals de belastingdienst dit dan noemt). Die niet betaalde BTW benoem je vervolgens bij je aangifte als 'Leveringen/diensten uit landen binnen de EU'.

Ten eerst klopt dit verhaal wat ik hierboven beschrijf? En zijn er voordelen of nadelen van met of zonder eigen BTW nummer bestellen, want ik weet nu even niet welke van de twee ik het beste kan doen (bij de tweede hou je de BTW, in plaats van dat je hem later terugkrijgt, maar dat maakt niet persé heel veel uit). Ik hierover het één en ander opgezocht op internet, maar kon niet concreet nadelen vinden voor de koper.

Alvast bedankt,
Wouter

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 991847

Je verhaal klopt. Weinig verkeerds aan :) Voor of nadelen zou ik niet weten. Behalve dat je met een btw nummer overduidelijk geen consument bent en dus andere rechten hebt t.o.v. amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Je zou eens kunnen navragen bij de Belastingtelefoon of het ontvangende BTW-nummer verplicht is op de nota bij een binnenlandse levering? (Dit om geldig de BTW te kunnen terugvragen). Ik heb dat niet helder maar vermelden is wel gebruikelijk. Sowieso noodzakelijk bij Europese levering en verlegging. Voordeel wat je dan hebt is dat je de BTW niet hoeft voor te schieten.

Nadeel van als ZZPer zakelijk bestellen is dat je ook afstand doet van het consumentenrecht. Dingen als wet Koop op afstand en garantie worden dan moeilijker.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je veel aankopen doet, kan het voorschieten van BTW in de papieren lopen. Verleggen van de btw heeft daarom vaak de voorkeur. Voor sommige producten zoals laptops en mobiele telefoons is verleggen verplicht, zie art. 24ba Uitvoeringsbesluit omzetbelasting 1968.
bombadil schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:59:
Nadeel van als ZZPer zakelijk bestellen is dat je ook afstand doet van het consumentenrecht. Dingen als wet Koop op afstand en garantie worden dan moeilijker.
Of je zakelijk bestelt heeft weinig te maken met of je de btw verlegt.

[ Voor 31% gewijzigd door GlowMouse op 12-12-2018 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter0805
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-06 12:12
Bedankt voor alle reacties! Als er geen nadelen aan kleven ga ik in dat geval toch met BTW nummer bestellen zodat ik de BTW niet hoef voor te schieten.
Je zou eens kunnen navragen bij de Belastingtelefoon of het ontvangende BTW-nummer verplicht is op de nota bij een binnenlandse levering? (Dit om geldig de BTW te kunnen terugvragen). Ik heb dat niet helder maar vermelden is wel gebruikelijk. Sowieso noodzakelijk bij Europese levering en verlegging. Voordeel wat je dan hebt is dat je de BTW niet hoeft voor te schieten.
Dit heb ik al eens uitgezocht vanwege een bestelling bij een Nederlandse webwinkel die niet de mogelijkheid gaf om een BTW nummer in te voeren. De regels die ik kon vinden schrijven voor dat een factuur alle info (dus ook BTW nummer) van de verkoper moet vermelden, maar van de koper hoeft alleen de bedrijfsnaam genoemd te worden bij de factuurgegevens. In geval van ZZP'ers is zelfs dat minder streng en kun je schijnbaar nog wegkomen met alleen een naam. Verder vallen tankbonnetjes en factuur onder de €100 ook onder deze 'versoepelde' regeling, maar dat is dan weer een heel ander verhaal.
Klopt! Dat is inderdaad het grote nadeel. Met name garantie is wat dat betreft jammer, maar het product ga ik sowieso volledig verzekeren, dus dan is garantie al iets minder relevant.
GlowMouse schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:00:
Als je veel aankopen doet, kan het voorschieten van BTW in de papieren lopen. Verleggen van de btw heeft daarom vaak de voorkeur. Voor sommige producten zoals laptops en mobiele telefoons is verleggen verplicht, zie art. 24ba Uitvoeringsbesluit omzetbelasting 1968.
Dat artikel wat je quote lijkt specifiek over grote bestellingen te gaan (vanaf €10.000), dat is bij mij nog zeker niet aan de orde.

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter0805 op 12-12-2018 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
BTW over btw goederen moet je sowieso betalen. Een leverancier kan de BTW naar jou verleggen, deze rekent geen BTW, het product/dienst is belast in het land van de afnemer, waarbij die afnemer zelf de btw berekent en betaalt in zijn eigen land. We noemen dit intracommunautaire diensten. Je draagt het af en vraagt het ook weer terug. 21% afdragen en dan 21% terugvragen. Vreemd maar waar...

Binnenlands mag je BTW geloof ik niet verleggen..zie:

https://www.belastingdien...ng/wanneer_btw_verleggen/

Afstand doen van consumentenrecht, dat doe je al door je bedrijfsnaam lijkt me eigenlijk al, die aanname wordt snel gedaan en is rechtsgeldig. Ik vind dat niet een grote zorg want garantie heb je zeker wel als je iets koopt consument of niet. Bij consumenten is het soms wat leuker geregeld, overeenkomsten op afstand zijn voor consument makkelijk te ontbinden, je hebt bedenktijd, een zakelijke koper niet. Terugsturen is anders geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexg
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-06-2022
Ik heb dus bij Amazon.de besteld zonder BTW nummer in te vullen. Er is wel 21% BTW gerekend maar er is een Luxemburg BTW nummer op de factuur vermeld. Er staat wel dat Amazon de BTW heeft afgedragen in het land van levering (Nederland).

Kan ik dit nu terugvragen?

Krijg mijn twijfels erbij aangezien er een Luxemburg VAT ID opstaat. Maar wel afgedragen in NL :/

Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Een topic na 4 jaar kicken met een (redelijk) ongerelateerde vraag is niet de bedoeling op Tweakers. Hier kan je beter een nieuw, eigen topic voor openen.

Gezien alles in de originele discussie wel is bediscussieerd, gast dit topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.