Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop Xeon E-2186M en Windows 10 Pro Workstation

Pagina: 1
Acties:

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-11 21:50
Vandaag wordt mijn nieuwe laptop met Intel Core E-2186M geleverd.

Nu wordt hij standaard geleverd met Ubuntu, maar ik wil hem eigen dual boot maken. Omdat sommige opdrachten bij klanten vragen om Windows.

Nu krijg ik bij Dell de volgende melding / warning:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l0dwd74.png

Dit begrijp ik niet helemaal. Waarom wordt Workstation geadviseerd? De Xeon heeft toch niet 4 of meer fysieke CPU's alleen 6 cores (met 12 threads)?

Verwijderd

Die cpu heeft 6 kernen. En voor alles wat meer dan 4 kernen heeft adviseren ze workstation...

Of jij snapt Dell niet. Of ik snap je vraag niet helemaal.

• miena21
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:31:
Die cpu heeft 6 kernen. En voor alles wat meer dan 4 kernen heeft adviseren ze workstation...

Of jij snapt Dell niet. Of ik snap je vraag niet helemaal.
Maar Windows 10 Pro ondersteund dit toch ook gewoon?

En het is ook niet echt een advies, want je kan hem niet zonder Workstation (alleen ubuntu) bestellen.

Dus mijn vraag is waarom ze dit afdwingen?

[ Voor 3% gewijzigd door miena21 op 12-12-2018 14:36 ]

Verwijderd

miena21 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:36:
[...]

En het is ook niet echt een advies, want je kan hem niet zonder Workstation (alleen ubuntu) bestellen.

miena21 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:25:
Vandaag wordt mijn nieuwe laptop met Intel Core E-2186M geleverd.

Nu wordt hij standaard geleverd met Ubuntu
Als ik lees wat je typt dan dwingen ze niks af.. hij komt met Ubuntu en wat je er verder op zet is aan jou...
Als hij vandaag geleverd wordt, waarom zit je in een bestel menu?

Zou je vraag niet moeten zijn " hoeveel kernen ondersteund Windows 10.
Of het ik voor een 6core cpu een workstation Windows nodig.

PS op beide vragen weet ik het antwoord niet.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

miena21 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:36:
[...]

Het is ook niet zo dat het niet kan maar volgens Microsoft mag het simpelweg niet. Hun licentievoorwaarden zeggen dat een Xeon/Opteron/Epyc moet draaien op Workstation. Dat is hun segmentatie en daar heb je je aan te houden.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• miena21
nelizmastr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:42:
[...]

Het is ook niet zo dat het niet kan maar volgens Microsoft mag het simpelweg niet. Hun licentievoorwaarden zeggen dat een Xeon/Opteron/Epyc moet draaien op Workstation. Dat is hun segmentatie en daar heb je je aan te houden.
Ah kijk. Dat is duidelijk.

Nu komt de onvermijdelijke vraag natuurlijk. Wat gebeurd er als je wel gewoon Pro installeert en draait? Kan hij windows dan niet activeren?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

miena21 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:44:
[...]

Ah kijk. Dat is duidelijk.

Nu komt de onvermijdelijke vraag natuurlijk. Wat gebeurd er als je wel gewoon Pro installeert en draait? Kan hij windows dan niet activeren?
Pro zal gewoon draaien, over activatie kan ik weinig zinnigs zeggen omdat ik alleen servers draai met Xeons en daar draait geen W10 op.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
nelizmastr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:42:
[...]

Klopt dit wel? Heb dit nog nooit gezien en gehoord. Volgens mij is dit gewoon een fout van Dell. Windows 10 Pro for Workstation is vereist voor Workstations met 4 CPU's (Sockets), niet een CPU met 4+ cores en bij systemen met meer dan 2TB ram (Windows 10 Pro for Workstation gaat tot 6TB ram)./

Maar volgens mij is het nergens verplicht dat Xeons / Opteron en Epyc Workstations van deze versie gebruik moeten maken.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Dennism schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:46:
[...]

Klopt dit wel? Heb dit nog nooit gezien en gehoord. Volgens mij is dit gewoon een fout van Dell. Windows 10 Pro for Workstation is vereist voor Workstations met 4 CPU's (Sockets), niet een CPU met 4+ cores en bij systemen met meer dan 2TB ram (Windows 10 Pro for Workstation gaat tot 6TB ram)./

Maar volgens mij is het nergens verplicht dat Xeons / Opteron en Epyc Workstations van deze versie gebruik moeten maken.
HP doet het ook bij dergelijke hardware, dus ik zie niet wat anders de meerwaarde van deze versie is. Workstations met dergelijke specificaties zijn er nagenoeg niet, daar is totaal geen markt voor.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
nelizmastr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:03:
[...]

HP doet het ook bij dergelijke hardware, dus ik zie niet wat anders de meerwaarde van deze versie is. Workstations met dergelijke specificaties zijn er nagenoeg niet, daar is totaal geen markt voor.
Er zijn natuurlijk nog wel wat andere zaken die enkel in Windows 10 Pro for Workstation zitten en niet in 10 Pro, denk aand RDMA support, ReFS, Persistant Memory support en SMB Direct.

Het is verder nergens een vereiste dat Xeons, Opterons en Epycs draaien met Windows 10 Pro for Workstation (uiteraard wanneer je Windows 10 gebruikt), wel is het zo dat MS OEM's deze versie laat meeleveren zie ik net, het is dus geen fout van Dell i.p.v. Windows 10 Pro, als je echter al een Windows 10 Pro of Enterprise hebt liggen (of deze later los aanschaft) kan je deze gewoon gebruiken op een PC met Xeon cpu. Als je mogelijk een paar euro wil besparen zou je dus gewoon met Ubuntu kunnen laten leveren en zelf Windows 10 Pro kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 12-12-2018 22:14 ]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Dennism schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:12:
[...]

Er zijn natuurlijk nog wel wat andere zaken die enkel in Windows 10 Pro for Workstation zitten en niet in 10 Pro, denk aand RDMA support, ReFS, Persistant Memory support en SMB Direct.

Het is verder nergens een vereiste dat Xeons, Opterons en Epycs draaien met Windows 10 Pro for Workstation (uiteraard wanneer je Windows 10 gebruikt), wel is het zo dat MS OEM's deze versie laat meeleveren zie ik net, het is dus geen fout van Dell i.p.v. Windows 10 Pro, als je echter al een Windows 10 Pro of Enterprise hebt liggen (of deze later los aanschaft) kan je deze gewoon gebruiken op een PC met Xeon cpu.
Duidelijk. Maar nog steeds een onzinnig product geprijsd tussen Server en W10 dus. Graaierds :+

• miena21
Ik denk inderdaad dat het een licentie ding is.

Microsoft partners zullen wel bij verkopen van Xeon (ook I9 trouwens) workstations licenties moeten slijten.

Gister Windows 10 pro geïnstalleerd en geactiveerd zonder problemen. Dus er wordt niks afgedwongen.
Pagina: 1