Draadloze 5.1 set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorhemmings
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-09-2022
Ik ga binnenkort verhuizen en ik wil een nieuw 5.1 systeem kopen. Ik vind het lelijk als er kabels liggen voor de surround speakers, dus hier wil ik voor draadloze speakers kiezen.
Ik ben een audiofiel en de draadloze sets die te koop zijn zie ik niet zitten, waaronder Sonos. De manier waarop daarmee geluid afgespeeld moet worden via de app bevalt me ook niet.

Het liefst zou ik zelf een 5.1 receiver kiezen en dan zelf losse speakers erbij kopen. Momenteel heb ik al 2x Dali Zensor en 3x Dali Fazon. Wellicht dat ik ze verkoop, maar zo'n soort speakers zou ik er graag op willen aansluiten. Mijn vraag is, is er een draadloze zender die je op je 5.1 receiver aan kan sluiten? Aan de andere kant van de kamer zet ik dan een draadloze ontvanger neer waar ik dan de surround speakers op aansluit. Daar zal dan dus waarschijnlijk ook een versterker in moeten zitten (mits ik voor actieve speakers kies, wat geen probleem is). Er zitten namelijk wel gewoon stopcontacten. Ik heb al gegoogled maar ik weet denk ik niet zo goed waar ik op moet zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door victorhemmings op 12-12-2018 13:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je geeft aan te gaan verhuizen, in de nieuwe woning; wat voor vloer ligt daar of komt daad te liggen? Bij laminaat moet je namelijk altijd ruimte overhouden tussen laminaat en muur. Zelf heb ik bij het leggen van de vloer ervoor gezorgd dat er dusdanig ruimte is dat daar de kabels voor de surround speakers door heen lopen. Pas bij de speaker komen ze achter (door) de plint heen. Persoonlijk ben ik altijd huiverig voor dit soort draadloze oplossingen, op het gebied van storing, want op welke frequenties werken dergelijke zenders?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorhemmings
_Dune_ schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:35:
Je geeft aan te gaan verhuizen, in de nieuwe woning; wat voor vloer ligt daar of komt daad te liggen? Bij laminaat moet je namelijk altijd ruimte overhouden tussen laminaat en muur. Zelf heb ik bij het leggen van de vloer ervoor gezorgd dat er dusdanig ruimte is dat daar de kabels voor de surround speakers door heen lopen. Pas bij de speaker komen ze achter (door) de plint heen. Persoonlijk ben ik altijd huiverig voor dit soort draadloze oplossingen, op het gebied van storing, want op welke frequenties werken dergelijke zenders?
Dat is voor mij geen optie. Zo was het namelijk in m'n huidige woning. Maar nu zit alles dichtgeplakt met hoge witte plinten, en het e.e.a. wordt bemoeilijk door deuropeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Probleem zit hem voornamelijk in de ruimtecorrectie die je bij een nieuwe receiver hebt. ALs die niet om kan gaan met draadloze systemen kan ie mogelijk niet goed compenseren voor de vertraging in het geluid en moet je alles zelf afregelen.
Dat gezegd hebbend: Je zou eens naar Denon's HEOS systeem kunnen kijken. Zie https://www.denon-hifi.nl...essspeakers/preamplifiers
Daar kun je idd een receiver hebben die volledig draadloos aan kan sturen, en waarbij je iig je bestaande rears draadloos kunt hebben.

Tav wat je noemt met de plinten en de deuren: Heb ik ook, achterpui heeft dubbele tuindeuren. Wat ik heb gedaan is simpelweg een kabelgoot achter de gordijnrail aan het plafond gemaakt waar de kabels doorheen lopen. En achter het gordijn omhoog en omlaag. Zie je niks van. Alleen van de rechtse rear ligt een kabel langs de plint, maar daar staan kasten voor dus zie je ook niks van :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorhemmings
The Eagle schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:48:
Probleem zit hem voornamelijk in de ruimtecorrectie die je bij een nieuwe receiver hebt. ALs die niet om kan gaan met draadloze systemen kan ie mogelijk niet goed compenseren voor de vertraging in het geluid en moet je alles zelf afregelen.
Dat gezegd hebbend: Je zou eens naar Denon's HEOS systeem kunnen kijken. Zie https://www.denon-hifi.nl...essspeakers/preamplifiers
Daar kun je idd een receiver hebben die volledig draadloos aan kan sturen, en waarbij je iig je bestaande rears draadloos kunt hebben.
Thanks, zal er eens naar kijken!
The Eagle schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:48:
Tav wat je noemt met de plinten en de deuren: Heb ik ook, achterpui heeft dubbele tuindeuren. Wat ik heb gedaan is simpelweg een kabelgoot achter de gordijnrail aan het plafond gemaakt waar de kabels doorheen lopen. En achter het gordijn omhoog en omlaag. Zie je niks van. Alleen van de rechtse rear ligt een kabel langs de plint, maar daar staan kasten voor dus zie je ook niks van :)
Ik zie geen optie met deze setup, maar ideeen zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SfTbwkD/800-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je zult toch ergens omhoog of omlaag moeten. Blijft de vloer en de plint liggen? Als je echt wilt kun je natuurlijk ook de plinten vervangen en daar de kabels achter trekken. Moet je voor de reasrs een heel eind want door je slaapkamer heen, maar so be it.
Als je als audiofiel later wilt upgraden ga je je op een gegeven moment ergeren aan het feit dat die speakers draadloos zijn en je daar geen aparte DAC op kunt zetten :P

Having said that: weet niet waar je nu mee aanstuurt, maar zo audiofiel is je setup niet. Dat trekt die Denon wel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-10 18:10
victorhemmings schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:05:
[...]

Thanks, zal er eens naar kijken!

[...]

Ik zie geen optie met deze setup, maar ideeen zijn welkom.

[Afbeelding]
Je zou eventueel een nieuwe Yamaha receiver kunnen kopen, de 2018 modellen kun je gebruiken met MusicCast 20 speakers als wireless surrounds. Wireless subwoofer kan trouwens ook.
Ik heb in het verleden een Marmitek wireless transmitter systeem gehad maar dat was drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorhemmings
The Eagle schreef op woensdag 12 december 2018 @ 17:47:
Je zult toch ergens omhoog of omlaag moeten. Blijft de vloer en de plint liggen? Als je echt wilt kun je natuurlijk ook de plinten vervangen en daar de kabels achter trekken. Moet je voor de reasrs een heel eind want door je slaapkamer heen, maar so be it.
Als je als audiofiel later wilt upgraden ga je je op een gegeven moment ergeren aan het feit dat die speakers draadloos zijn en je daar geen aparte DAC op kunt zetten :P

Having said that: weet niet waar je nu mee aanstuurt, maar zo audiofiel is je setup niet. Dat trekt die Denon wel.
Thanks. Ik vroeg me af wat eigenlijk het voordeel is van Heos tov van bijvoorbeeld Sonos? Ik zie namelijk dat je voor Heos ook een app nodig hebt. Ik wil gewoon alles wat ik aan muziek heb op wat voor manier dan ook kunnen afspelen. Bijv. private soundcloud tracks, mp3s vanaf je smartphone of geluid van Youtube filmpjes van je desktop browser. Met Bluetooth kan dit bijv allemaal (ik weet dat de kwaliteit dan minder is). Met Sonos kan dit volgens mij allemaal niet. Daarom ben ik een beetje huiverig om die Heos app te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Sonos is vendor lock in tav de speakers en de versterking. Eigen ecosysteem. Heos is van denon en beperkt je qua versterking, maar niet qua speakers. Biedt ook multiroom.
Met de heos app heb ik zelf geen ervaring, maar voor zover ik weet is dat gewoon de besturing van het systeem, dus alsof je een afstandsbediening hebt. Spotify kun je doen, BT streaming ook, DLNA ook, whatever voor bron je aangesloten hebt ook.
Sonos is wat dat betreft beperkter, die manifesteert zich als BT speaker en dat was het dan wel zo'n beetje.

Oh ja, en die HEOS kan ook gewoon DTS HD en dat soort formaten aan. Sonos doet bolgens mij niet eens een home cinema en is puur muziek, maar daar kan ik naast zitten.
Je zou bij Denon ook naar een HEOS compatible AV receiver kunnen kijken, dan kun je alleen je achterspeakers draadloos hebben en de fronts bedraad.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-10 18:10
The Eagle schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:03:
Je zou bij Denon ook naar een HEOS compatible AV receiver kunnen kijken, dan kun je alleen je achterspeakers draadloos hebben en de fronts bedraad.
Helaas kan dat dus alleen met de Denon Heos AVR. De gewone Denon modellen met Heos support ondersteunen dat alleen voor het gebruik als multiroom audio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:16

Snuffel

Vroem!

Afbeeldingslocatie: https://media.it-tronics.de/Artikelbilder/700px/IT-005861_Picture01.jpg

Wat is er mis met platte kabels onder de vloer verwerken? Zeer handig als je nog een vloertje erin gaat
(laten) leggen

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• victorhemmings
The Eagle schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:03:
Top! Als ik het goed begrijp heb ik sowieso de Heos AVR nodig. Mocht ik gaan voor Heos speakers, dan kan ik die allemaal draadloos aansluiten. Mocht ik kiezen voor andere speakers, dan kan ik de voor-speakers op de AVR aansluiten. Voor de 2 surround-speakers kan ik dan de Heos AMP kopen. Klopt dat?
Snuffel schreef op donderdag 13 december 2018 @ 08:11:
[Afbeelding]

Wat is er mis met platte kabels onder de vloer verwerken? Zeer handig als je nog een vloertje erin gaat
(laten) leggen
De vloer ligt er al in, en het is 2 dagen werk voor 2 personen om hem in zoverre open te maken dat de kabels er onderdoor kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik ken het HEOS systeem niet goed genoeg om je vraag met zekerheid te kunnen beantwoorden, maar volgens mij klopt het wel wat je zegt :)

Als de vloer er al ligt maar er evt tijdelijk uit zou kunnen geldt dat ook voor de plinten. Kijk sowieso even hoe die dingen vastzitten; als er een kitrandje overheen zit zou je dat ff los kunnen snijden om te kijken of ze op de muur gelijmd zijn, gelijmd, danwel met een speciaal bevestigingsbeugeltje vast zitten. In geval van het laatste kun je ze natuurlijk allemaal lossnijden, kabels trekken en opnieuw kitten indien gewenst :)
Moet je alleen nog onder een paar stuks deuren door, maar dan hoeft zeker niet de hele vloer los - alleen het deel dat bij je ingang naar je woonkamer zit en de doorloop naar de slaapkamer daar tegenover.

• victorhemmings
Ik heb met Denon gebeld. Denon AVR + Denon AMP kunnen draadloos met elkaar verbonden worden, maar er kan dan geen 5.1 signaal verstuurd worden. Kortom: het kan niet.
Andere suggesties zijn welkom!
Kan ik niet gewoon een willekeurige 5.1 receiver kopen, en dan dat de surround geluidssignalen draadloos naar een andere versterker gestuurd worden? Dan zou er wel per kanaal een tijd offset ingesteld moeten kunnen worden...

Of kan het gewoon niet wat ik wil? Moet toch kunnen anno 2018 lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorhemmings
Eindelijk heb ik gevonden wat ik zocht: Teufel Rearstation.
Je hebt dan wel een receiver nodig die Pre Out ondersteunt. Bijvoorbeeld Denon AVR-X3500H.
Pagina: 1