AIO, casefans: PWM, RGB syncen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der Koekje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-09 21:43
Momenteel ben ik mijn nieuwe build aan het afronden en heb ik gekozen voor de Lian Li PC-O11 Dynamic met 9 Lian Li Bora Lite RGB fans (3 top exhaust met een AIO, 3 side intake en 3 bottom intake). Vooral voor aesthetische redenen. Praktisch gezien is het een beetje overkill, maar de ratio erachter is dat ik de fans dan op een veel lager RPM kan laten draaien. Nu zijn er zoveel verschillende ecosystemen met betrekking tot fanhubs, RGB hubs, etc. dat door de bomen het bos nog nauwelijks te zien is. Het liefst zou ik alles gewoon via 1 enkele software kunnen bedienen.

Nu heb ik een aantal vraagjes. Als eerste: hoe kan ik het beste de PWM van de fans syncen? Het lijkt me dat ik een afzonderlijke fanhub moet aanschaffen. Welke is de moeite waard, en gaat de leadconnector dan in CPU_FAN1?

Ik heb nog niet besloten welke 360mm AIO koeler ik wil. Nu merk ik dat ze allemaal eigenlijk gewoon een pomp van Asetek hebben. Nu ik de fans toch ga vervangen zit er dan een wezenlijk verschil tussen de koelers? Zo ja, welke zou dan het meest aan te raden zijn?

Als laatste staat m’n moederbordkeuze ook nog niet vast. Alle merken hebben nu zo wel hun eigen addressable RGB ecosysteem. De Bora Lite fans ondersteunt de meesten dus mijn vraag is: heeft iemand ervaring met deze ecosystemen. Welke valt het meest aan te raden?

Alvast bedankt. :)

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 08:06
Tja, je kan de fans met een controller op de CPU_FAN aansluiten maar je zou ze ook door de AiO kunnen laten aansturen. Ik heb vooral ervaring met de NZXT AiO's dus ik praat hier even vanuit mijn ervaring daarmee, maar ik gok dat meeste andere AiOs vrijwel dezelfde mogelijkheden hebben.

De NZXT krakens komen met genoeg fan headers voor een push-pull setup (6 dus voor een 360), waarvan er één alle pins heeft (inlcusief TACH (=rpm meting) en de rest alleen de overige 3 (PWM, VCC, GND). Je zou dus op die hoofd header een controller kunnen aansluiten die 9 fans aankan, en dan bestuur je dus in ieder geval de snelheid van de fans en de pomp van de AiO met één stuk software.

Wat betreft RGB is het weer een heel ander verhaal, hiervoor heb je vaak allemaal controllers nodig die maar 3 fans kunnen aansturen (dus je hebt 3 controllers nodig) en dan heb je nog software nodig die deze controllers verteld wat te doen (soms kan dit via standaard mobo RGB headers, maar niet altijd). Als je fans kiest van hetzelfde merk als je AiO, heb je kans dat dit ook in dezelfde software bestuurd kan worden (zoals CAM voor NZXT of iCUE voor Corsair.
Ik weet niet de precieze details van de Bora Lite fans die jij wil aanschaffen, maar het lijkt erop dat ze allemaal een standaard RGB connector hebben, echter heb je hiervoor wel weer een hub nodig (er zijn immers geen moederborden met 9 RGB headers), en ik weet niet of die erbij zit, en hoeveel fans deze kan aansturen. Ik heb alleen ervaring met het Asus ecosysteem, maar maak weinig gebruik van de RGB functionaliteit, dus heel veel kan ik je hierover niet vertellen anders dan dat het gewoon prima werkt voor dingen als het aansturen van de kleuren op het moederbord zelf en bv. Asus GPUs etc. Punt is wel dat je vaak de RGB van een AiO juist weer niet hiermee kan aansturen omdat die vaak hun eigen ecosysteem hebben zoals hierboven ook toegelicht.

Dus bottomline is, wil je alles in één stuk software aansturen, dan is je enige optie vaak om alles van hetzelfde merk als de AiO te kopen - aangezien AiOs zich vaak niet anders dan met de eigen software laten aansturen.

Wat betreft het verschil tussen AiO's, het grootste verschil zit hem in de fans die je erbij krijgt. Als je dezelfde fans op verschillende (even grote) AiOs zet zullen ze nagenoeg hetzelfde presteren. Gezien je van plan bent deze fans toch te vervangen komt de keuze dus vooral neer op de looks en features die je krijgt bij zo'n AiO.

[ Voor 4% gewijzigd door Nycrea op 13-12-2018 07:58 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der Koekje
Raad je de NZXT Krakens aan? Ik zat vooral naar de Kraken X72 te kijken maar ik lees dat de CAM software waardeloos is. Wat zijn je ervaringen hiermee?

Bedankt voor de informatie, volgens mij zijn de Bora fans te daisychainen dus dat zou aanzienlijk moeten helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:07

Deathchant

Don't intend. Do!

der Koekje schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 18:42:
Raad je de NZXT Krakens aan? Ik zat vooral naar de Kraken X72 te kijken maar ik lees dat de CAM software waardeloos is. Wat zijn je ervaringen hiermee?

Bedankt voor de informatie, volgens mij zijn de Bora fans te daisychainen dus dat zou aanzienlijk moeten helpen.
Ik heb pas een nieuwe build gebouwd met een X62. Er zijn enkele dingen die mij enorm frustreren:
- om volledig van alle functies van CAM gebruik te maken móet je een account aanmaken en inloggen. 5 van de 10 keer wanneer ik de PC aanzet, kan de CAM software blijkbaar niet automatisch als Guest inloggen en moet ik elke keer weer handmatig als guest inloggen. Doe je dit niet, dan start je software niet door en heb je geen fan-regeling en RGB regeling. Uitermate vervelend.

- veel RGB effecten in de software kun je niet gebruiken, zoals de presets Starry Night, Rainbow Flow, Super Rainbow, Rainbow Pulse, Strobe, Reactive, Blinking en ik weet tot op heden nog steeds niet waarom en ik zit op de nieuwste X62 firmware en software

- de RGB effecten die in de rondte gaan (zoals Spectrum Wave), gaan niet geheel vloeiend, maar wat hakkelend wanneer je langzamer dan de Normal-instelling kiest. Ik wil net de slowest-instelling hebben zodat ik niet de hele tijd geflikker zie, maar toch de regenboogkleuren

- de CPU_FAN zegt dat ie constant op 2500 RPM draait; alleen de CAM software ziet de werkelijke omwentelingen. Als je ook wilt dat je moederbordsensor de juiste RPM's ziet, dan moet je de meegeleverde fans met een eigen y-splitter op de CPU_FAN aansluiten.

- ik vind het lastig om een goed fanprofiel te maken. Je kunt kiezen dat de software reageert op liquid-temp of cpu-temp en zodra je CPU-temp pakt schiet ie snel omhoog (veel kabaal). Bij liquid vind ik juist dat ie te weinig blaast en wordt mijn CPU toch enkele graden warmer dan dat ik wil. Dus je moet een manual profiel instellen waarbij het blijkbaar een fixed instelling is dat bij 80 graden je fans op 100% gaan draaien. Ik krijg het niet lager gezet in ieder geval. Nou laat ik mijn CPU max 75c worden, maar als je verder wilt overclocken, waarbij 85c best ok is, dan wil je niet aan 100% fanspeed vastzitten.

- ik vind de tubing erg stijf. Het is een waterkoeler en ik durf toch niet echt flink ermee te buigen, maar eer ik de tubing enigszins ok had, lees: niet in de weg van het mobo-oled scherm of over de RGB-RAM modules, was ik een half uur verder. Het schijnt dat bij de X72 deze tubing wat langer en dus flexibeler is, maar dit weet ik niet 100% zeker.

- al de kabeltjes verkloten het uitzicht van het moederbord :F

Ik heb zelf de originele fans niet gebruikt, maar meteen NF-A14 Noctua Industrial PPC 2000RPM fans erop gezet. Als ie kabaal maakt, is het tenminste een "aangenamere" toon dan die NZXT fans.
Hij koelt wel ontzettend goed. Core i7 9700K, 5GHz op alle cores, voltage op 1.35V met een LLC van level 5 (voltage zakt onder load dan naar 1.234V) is stabiel en max temp van 71c (heetste core). Verbruik is dan 158 watt. Als je enkel naar de temp kijkt, dan zit er nog behoorlijk wat ruimte in. Maar ik heb niet echt de silicon lottery gewonnen.

Ik ben wel echt erg tevreden over de prestaties van deze Kraken X62, maar als de Asus Ryuo in een 280mm of 360mm variant kwam, dan had ik die gekocht. Dat koelblok is namelijk symmetrisch, dus je kunt em ondersteboven hangen en dan in de software de boel 180 graden draaien, zodat het geen je op de koeler ziet in de juiste richting staat. Met de NZXT's kan dat niet.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der Koekje
Deathchant schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:45:
[...]

Ik ben wel echt erg tevreden over de prestaties van deze Kraken X62, maar als de Asus Ryuo in een 280mm of 360mm variant kwam, dan had ik die gekocht. Dat koelblok is namelijk symmetrisch, dus je kunt em ondersteboven hangen en dan in de software de boel 180 graden draaien, zodat het geen je op de koeler ziet in de juiste richting staat. Met de NZXT's kan dat niet.
Dank voor de info. Ik had nog niet eens nagedacht over de oriëntatie van de koeler, alhoewel ik waarschijnlijk van plan was om het spiegeltje open te maken en met een zwarte sharpie het NZXT zwart te stiften. Met het getinte glas zou dat met de logoverlichring uit hopelijk onzichtbaar moeten zijn. Ik vind branding prima maar dit logo is wel heel prominent geplaatst.

Blijkbaar wordt CAM universeel gehaat. Wellicht toch meer de moeite waard om het vanaf de BIOS te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Cam van Nzxt is inderdaad ruk weet er alles van ik heb een X62, best ding om te koelen maar man o man de software is om te janken.

Het zou veel beter zijn als er een stukje universele software komt om al die ( zelfde) pompjes van AIO's en de RGB meuk aan te sturen in plaats van al die fabrikanten met hun ecosystemen om klanten te binden. Dussss Microsoft doe je best.

Edit: icue van corsair is in mijn ogen de beste oplossing als je alles met een programma wil regelen, maar ja dan moet je ook daar een koeler van kopen en een commander pro voor je fans.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:07

Deathchant

Don't intend. Do!

@der Koekje Dat logo zwart kleuren zou ik zelf niet doen. Ondanks het ene beetje donker getinte spiegel is, blijft 't toch spiegelen en dan ga je je storen aan dat je 't logo zwart gekleurd hebt. Als ik 't logo volledig uitschakel in de software zie je nog nog steeds dat er nzxt staat. Je kunt 't proberen natuurlijk maar het is zonde geld als 't je dan toch niet bevalt. Overigens als je niet van de branding bent zou ik al helemaal geen Corsair overwegen. Ook zeer prominent aanwezig. Ik wil zelf gewoon de beste prestaties, en dat was in mijn geval de x62.

Wat je idd kunt doen is je x62 fans gewoon met een ysplitter op de cpu_fan direct aansluiten. Dan kun je met 't bios van je mobo of de software in windows zelf je fans regelen. Het kan met de nzxt Cam software gewoon hoor. Wat men ook vaak vergeet is dat je meestal 1x alles to your liking instelt en er dan gewoon vanaf blijft. Ik frustreer me dus aan 't feit dat die cam software vaak niet automatisch als guest doorlaadt. De regenboog effecten.... Jammer dat meer dan de helft van alle presets niet gebruikt kunnen worden zonder opgaaf van reden. Ik ga nzxt wel eens mailen hierover.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der Koekje
@Deathchant Mijn idee was dat door het NZXT logo zwart te kleuren dat je dan met de spiegel erbij het logo niet of nagenoeg niet kan zien aangezien de reden dat je hem normaliter wel ziet is dat het logo wit is. Maar misschien is er een betere manier om van het logo af te komen.

Voor de fanhub zat ik te denken aan de Silverstone CPF04. Ik zie dat er echt veel addertjes in het gras liggen als het op fancontrollers aankomt. Hubs die alleen 3 pins fans aan kunnen sturen of maar 1 fan volledige RPM controle geven. Voor wat eigenlijk het meest basale aspect van de build zou moeten zijn begint dit toch de meeste planning te vergen.

Ik vraag me af in hoeverre NZXT bezig is om de software bezig te maken. Een ‘set-and-forget’ klinkt prima. Login issues en constante monitoring al een stuk minder.
Pagina: 1