Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade van bestaand AMD systeem voor +/- 300 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yailen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-08 18:14
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel voornamelijk games op mijn PC. Momenteel speel ik Overwatch en Battlefield V, begin volgend jaar wil ik The Division 2 en Anthem aanschaffen.
Ik speel op 1080p en momenteel is mijn FPS 120 in Overwatch en 40-70 in Battlefield V. Ik zou graag een systeem willen dat bovenstaande spellen in 120+ FPS speelt (op 1080p).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Onderstaand mijn huidige desktop. Met daarbij de volgende aanvullingen:
  • Voor kerst verwacht ik een 700 watt voeding van EVGA.
  • Mijn geheugen is een beetje een rommeltje, er zit totaal 24gb in het systeem. Hiervan werkt 'maar' 16gb. Daarnaast werkt 8gb op 2400mhz en 8gb op 2133mhz.
  • Met de aanschaf van een waterkoeler heb ik de CPU (Ryzen 1400) overclocked naar 3.8ghz (1.3volt en 45/65 graden op max load).
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 113,50€ 113,50
1Asus Prime B350M-A€ 79,-€ 79,-
1Gigabyte Radeon RX 570 Gaming 4G€ 155,-€ 155,-
1Thermaltake Versa H15 Window€ 34,99€ 34,99
1Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter€ 4,95€ 4,95
1Iiyama G-Master GB2488HSU-B3 Zilver, Zwart€ 199,-€ 199,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 117,18€ 117,18
1Cooler Master MasterLiquid 240€ 68,80€ 68,80
2Enermax T.B. Silence Manual UCTB12A, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G4D30AETA€ 143,-€ 143,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT8G4D30AETA€ 65,50€ 65,50
1Plantronics RIG 800HS€ 137,-€ 137,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 50,-€ 50,-
1Sandisk Ultra II SSD 960GB€ 194,99€ 194,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.362,91

Wat zijn volgens jou de mogelijke verbeteringen + kosten?

Optie 1:
Het vervangen van het geheugen voor 16gb dat compatible is met het moederbord en Ryzen.
Dat verhoogt de kloksnelheid naar 2933mhz en zou een 10-16% verhoging in frames per second op moeten leveren (volgens diverse bronnen).

Dit is de Kingston HyperX en kost 150 euro.

Optie 2:
Het vervangen van de RX 570, 4gb videokaart met een RX 590 Sapphire Nitro+ (nieuw) of AMD Radeon RX Vega 56 (tweedehands).
Met het overclocken van de CPU zie ik op ARX control van Logitech dat mijn CPU meestal rond de 80% werkt en mijn GPU op 100%. Zodoende denk ik dat het vervangen van de GPU een goed idee is.

Verbetering in FPS:
31% volgens Userbenchmark bij de RX590
79% volgens Userbenchmark bij de Vega 56

Kosten: +/- 300 Euro

Optie 3:
Dat zou het vervangen van de CPU kunnen zijn. Ik denk dan aan een Ryzen 2600 (170 euro) of 2700 (275 euro). Maar ik denk dat bovenstaande mogelijk meer voordeel oplevert.
Daarnaast wil ik eigenlijk hier liever mee wachten tot de Ryzen 3 generatie op de markt is (Q3 2019), tenzij dit mijn bottleneck is natuurlijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil binnen het AMD systeem blijven, al is het maar om de investeringen te beperken (geen nieuw moederbord of verlies van freesync).

Ga je overklokken?
Ik ben nu voor het eerst bekend met het overclocken van een CPU en dat vond ik al best heel spannend eerlijk gezegd. Een eventuele nieuwe CPU wil ik misschien in de toekomst wel overclocken, een GPU / Memory laat ik nog achterwege.

[b]Wat is je budget?/b]
Ik wil deze maand en volgend jaar een investering doen van +/- 300 euro.

Wat vraag ik van jullie:
Optie 1, 2 en 3 heb ik toegelicht, maar misschien moet het anders of zijn er meer en betere opties.

Wat denken jullie dat de beste investering is om meer FPS in mijn spellen te halen? Voor nu en in 2019?
Zijn de percentages van Userbenchmark letterlijk een verbetering in FPS of moet ik hier anders naar kijken?

Alvast bedankt voor jullie feedback! _/-\o_

Beste antwoord (via Yailen op 14-12-2018 12:35)

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:25
Voor kerst verwacht ik een 700 watt voeding van EVGA.
Kan je die keuze uitleggen? Waarom deze voeding? De 1e berichten die ik erover lees zijn niet superpositief.. (en eigenlijk zegt de prijs ook al wat!)
Mijn geheugen is een beetje een rommeltje, er zit totaal 24gb in het systeem. Hiervan werkt 'maar' 16gb. Daarnaast werkt 8gb op 2400mhz en 8gb op 2133mhz.
Inderdaad een rommeltje. Waarom werkt er maar 16Gb? En dat van die verschillende snelheden geloof ik niet. Sowieso, als er 8Gb van niet werkt, trek het eruit en verhoog de snelheid? Je ram kan 3000 MT/s lopen.
Dat verhoogt de kloksnelheid naar 2933mhz en zou een 10-16% verhoging in frames per second op moeten leveren (volgens diverse bronnen).
Ik wil die bronnen wel eens zien. Wel kudo's dat je je huidige 3000MT/s wil vervangen door een ander setje 3000MT/s. Dat zie je niet vaak.
Met het overclocken van de CPU zie ik op ARX control van Logitech dat mijn CPU meestal rond de 80% werkt en mijn GPU op 100%. Zodoende denk ik dat het vervangen van de GPU een goed idee is.
Ik denk het niet. Ik denk dat je een stapel geld uitgeeft en dan 2 seconden later je CPU op 100% parkeert, en dan zit je daar weer vast. Die benchmarks van je zijn niet getest met een 1400.

Persoonlijk zou ik voor kerst het bonnetje meevragen bij de voeding, dan kan je direct je geld terugvragen. Verpats de 570, en koop een leuke Ryzen 2600 en een RX580 van het geld.

[ Voor 9% gewijzigd door Nat-Water op 12-12-2018 11:57 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:25
Voor kerst verwacht ik een 700 watt voeding van EVGA.
Kan je die keuze uitleggen? Waarom deze voeding? De 1e berichten die ik erover lees zijn niet superpositief.. (en eigenlijk zegt de prijs ook al wat!)
Mijn geheugen is een beetje een rommeltje, er zit totaal 24gb in het systeem. Hiervan werkt 'maar' 16gb. Daarnaast werkt 8gb op 2400mhz en 8gb op 2133mhz.
Inderdaad een rommeltje. Waarom werkt er maar 16Gb? En dat van die verschillende snelheden geloof ik niet. Sowieso, als er 8Gb van niet werkt, trek het eruit en verhoog de snelheid? Je ram kan 3000 MT/s lopen.
Ik wil die bronnen wel eens zien. Wel kudo's dat je je huidige 3000MT/s wil vervangen door een ander setje 3000MT/s. Dat zie je niet vaak.
Ik denk het niet. Ik denk dat je een stapel geld uitgeeft en dan 2 seconden later je CPU op 100% parkeert, en dan zit je daar weer vast. Die benchmarks van je zijn niet getest met een 1400.

Persoonlijk zou ik voor kerst het bonnetje meevragen bij de voeding, dan kan je direct je geld terugvragen. Verpats de 570, en koop een leuke Ryzen 2600 en een RX580 van het geld.

[ Voor 9% gewijzigd door Nat-Water op 12-12-2018 11:57 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:59
Ik sluit me aan bij Nat-Water.

Verkoop 8GB ram en zet de rest op 3000MHz.
Verkoop de rx570 en koop een goedkope rx580 voor ~€250
Verkoop de ryzen 1400 (na update bios naar nieuwste versie die nodig is voor een 2600) en koop een 2600.

Waarom wil je een nieuwe voeding? En waarom dan volledige overkill van 700W ?

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-11 13:34
Ik zou die 570 nou niet persee vervangen voor een 580.
Het verschil is eigenlijk best minimaal. Waar je toch nog redelijk verschil bij moet leggen. En zou er nog mee wachten tot Navi.

De cpu omruilen zou idd een oplossing zijn en meer future proof misschien zelfs een 2e handse met garantie fixen scheelt ook wat geld.
En zoals aangegeven doe 8GB weg en en draai de rest op 3000MT/s.
Daarnaast zou ik niet die voeding kopen, zonde van je geld terug sturen aangezien 700W al helemaal overkill is. Mocht je persee een nieuwe voeding nodig hebben zijn er goedkopere en lagere Wattage betere oplossing.

• Philip Ross
Fordius schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:10:
Ik zou die 570 nou niet persee vervangen voor een 580.
Het verschil is eigenlijk best minimaal. Waar je toch nog redelijk verschil bij moet leggen. En zou er nog mee wachten tot Navi.
Als hij ook een tweedehands 580 kan vinden kost het maar een paar tientjes en gaat hij er echt wel flink op vooruit. Als hij 120FPS wil halen op 1080p gaat een 570 gewoon niet goed genoeg zijn.

Als hij kan/wil wachten dan zou hij gewoon zowel CPU als GPU voorlopig moeten houden en wachten op de volgende generatie. Alleen 8GB verkopen en de rest sneller instellen zou dan voldoende moeten zijn.

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-11 13:34
Philip Ross schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:22:
[...]

Als hij ook een tweedehands 580 kan vinden kost het maar een paar tientjes en gaat hij er echt wel flink op vooruit. Als hij 120FPS wil halen op 1080p gaat een 570 gewoon niet goed genoeg zijn.

Als hij kan/wil wachten dan zou hij gewoon zowel CPU als GPU voorlopig moeten houden en wachten op de volgende generatie. Alleen 8GB verkopen en de rest sneller instellen zou dan voldoende moeten zijn.
Maar hij bezit de 570 al en dan ook nog de gigabyte versie.
Das de goedkoopste in zijn segment want wou die daarvoor krijgen? De betere merken zijn al behoorlijk goedkoop 2e hands. Dan is het verschil van 570 2e hands verkopen naar een 2e handse 580 toch een aardig kosten plaatje ( want wat kost het rond 175 ong? ) dan zijn de verschillen in fps in heel veel spellen bijna minimaal. Met bf5 idd wel een redelijk verschil.

De 570 is echt knetter goed voor wat het kost.
Maar als het allemaal idd even kan zou ik enkel die 8Gb weg doen en wachten tot maart/april 2019
Anthem en Division 2 komen dan pas ongeveer net uit dus dan kun je ook meteen even aankijken naar nieuwe generatie Amd CPU en GPU.

• Philip Ross
Fordius schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:30:
[...]

Maar hij bezit de 570 al en dan ook nog de gigabyte versie.
Das de goedkoopste in zijn segment want wou die daarvoor krijgen? De betere merken zijn al behoorlijk goedkoop 2e hands. Dan is het verschil van 570 2e hands verkopen naar een 2e handse 580 toch een aardig kosten plaatje ( want wat kost het rond 175 ong? ) dan zijn de verschillen in fps in heel veel spellen bijna minimaal. Met bf5 idd wel een redelijk verschil.

De 570 is echt knetter goed voor wat het kost.
Maar als het allemaal idd even kan zou ik enkel die 8Gb weg doen en wachten tot maart/april 2019
Anthem en Division 2 komen dan pas ongeveer net uit dus dan kun je ook meteen even aankijken naar nieuwe generatie Amd CPU en GPU.
helemaal met je eens dat het niet veel verschil gaat geven maar een nieuwe CPU er in zetten en die 570 houden lijkt mij ook een beetje zonde.

Dus misschien is wachten gewoon het beste idee.

• Yailen
Nat-Water schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:47:
Ik heb de voeding voor 50 euro kunnen vinden, dus dat was sowieso wel een mooie deal vond ik. Daarnaast heb ik gelezen dat een voeding het beste presteert bij +/- 50% load, dus vandaar dat ik een voeding met veel watt heb uitgezocht. Plus, dan zit ik meteen goed voor de toekomst. Als laatste kan extra watt geen kwaad.

Ik kan er eerlijk gezegd geen reviews over vinden, dus ook niets positiefs/negatiefs. Maar volgens mij gaat een discussie hierover het punt voorbij.
Nat-Water schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:47:
Waarom het maar 16gb werkt dat weet ik niet, dat is juist een van mijn frustraties eerlijk gezegd :) Ondertussen heb ik al veel geprobeerd om de ram sneller te laten lopen, DOCP aan, voltage omhoog, eigen kloktijden invoeren, maar helaas geen resultaat. De RAM staat ook niet in de compatibility lijst van dit moederbord, dus denk dat daar het probleem ligt.

Zie hier de verschillende snelheden, en het lijkt alsof er 24gb is aangesloten. Vervolgens geeft CPU-Z ook aan dat er 24gb is, maar de taskmanager (windows) vind maar 16gb.
Oftewel, ik wordt er niet veel wijzer van.

De tussenstand:
Als ik jullie feedback zo lees dan verwachten jullie niet al te veel winst met een GPU upgrade vanwege de CPU, maar aan de andere kant is er altijd wel een bottleneck.
Ik zou nieuwe RAM + een Ryzen 2600 kunnen kopen voor +/- 300 euro en volgend jaar een AMD navi voor 300 euro (hopelijk).

Ik kan natuurlijk ook nog even wachten met het uitgeven van geld, en dan eind Q1 2019 opnieuw kijken naar de prijzen en mogelijkheden..

• Yailen
Ik heb besloten om nieuw geheugen te kopen uit de QVL van mijn moederbord, kosten 150 euro.

Ik heb de huidige 3 reepjes vervangen voor 2x 8GB welke op 2933mhz draaien. Het resultaat is een verdubbeling van mijn FPS in Battlefield 5 (van 30-80 FPS naar 80-120FPS).

Oftewel, ik ben helemaal gelukkig met dit resultaat! De rest van het geld houd ik nog even achter de hand. Tenzij Anthem en The Division 2 echt niet willen draaien koop ik in Q2 2019 een AMD navi gpu en in Q3 2019 een Ryzen 3000.

Thanks voor het meedenken

PS. Nog een filmpje van de impact van geheugen snelheid met een ryzen CPU. https://youtu.be/c6YUtGXIW08

[ Voor 10% gewijzigd door Yailen op 14-12-2018 12:38 ]

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:38
Ik weet eigenlijk zeker dat als je die ene 8gb module eruit had gehaald dat je 16gb setje ook op 3000Mhz had gekregen. Nu liep heel het zooitje op waarschijnlijk gewoon 2133Mhz, dat zou je fps verbetering ook verklaren.

• Yailen
JappieR schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:02:
Ik weet eigenlijk zeker dat als je die ene 8gb module eruit had gehaald dat je 16gb setje ook op 3000Mhz had gekregen. Nu liep heel het zooitje op waarschijnlijk gewoon 2133Mhz, dat zou je fps verbetering ook verklaren.
Hi JappieR, helaas werkte het niet zo. Ondertussen had ik al alle combinaties geprobeerd, 3 reepjes in verschillende slots, 2 reepjes (2x oud, 1nieuw&1oud) etc. etc.
Misschien dat 1 reepje defect was, maar als ik de losse 8GB verwijderde dan was het hele systeem 8gb en 2133mhz ondanks dat er 16gb in het moederbord zat. En als het werkte dan kreeg ik het niet op 2933mhz.

Nu werkt iig alles naar wens. Het geheugen wat uit het systeem is gekomen ga ik nog eens testen bij een nieuwe build van een vriend van mij volgende week, mocht zijn moederbord het wel op 2933mhz draaien dan heeft ie een leuk kerstkadootje van me :P.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Yailen Voeding en RX570 zijn nog prima. 570 kun je later upgraden. dit lijkt me 1e prio.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 163,-€ 163,-
1ASRock B450M Pro4€ 73,95€ 73,95
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 117,30€ 117,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 354,25

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:16

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Waarom zou je het moederbord upgraden?, Ryzen 5 2600 werkt toch prima op het bord van de TS?. Alleen van te voren een bios update uitvoeren, voordat je de CPU's wissel.

• Philip Ross
Yailen schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:09:
[...]

Hi JappieR, helaas werkte het niet zo. Ondertussen had ik al alle combinaties geprobeerd, 3 reepjes in verschillende slots, 2 reepjes (2x oud, 1nieuw&1oud) etc. etc.
Misschien dat 1 reepje defect was, maar als ik de losse 8GB verwijderde dan was het hele systeem 8gb en 2133mhz ondanks dat er 16gb in het moederbord zat. En als het werkte dan kreeg ik het niet op 2933mhz.

Nu werkt iig alles naar wens. Het geheugen wat uit het systeem is gekomen ga ik nog eens testen bij een nieuwe build van een vriend van mij volgende week, mocht zijn moederbord het wel op 2933mhz draaien dan heeft ie een leuk kerstkadootje van me :P.
Dan was dus een van die twee van dat setje stuk en niet die losse. Maar blij voor je dat alles nu werkt.
Pagina: 1