Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel voornamelijk games op mijn PC. Momenteel speel ik Overwatch en Battlefield V, begin volgend jaar wil ik The Division 2 en Anthem aanschaffen.
Ik speel op 1080p en momenteel is mijn FPS 120 in Overwatch en 40-70 in Battlefield V. Ik zou graag een systeem willen dat bovenstaande spellen in 120+ FPS speelt (op 1080p).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaand mijn huidige desktop. Met daarbij de volgende aanvullingen:
Wat zijn volgens jou de mogelijke verbeteringen + kosten?
Optie 1:
Het vervangen van het geheugen voor 16gb dat compatible is met het moederbord en Ryzen.
Dat verhoogt de kloksnelheid naar 2933mhz en zou een 10-16% verhoging in frames per second op moeten leveren (volgens diverse bronnen).
Dit is de Kingston HyperX en kost 150 euro.
Optie 2:
Het vervangen van de RX 570, 4gb videokaart met een RX 590 Sapphire Nitro+ (nieuw) of AMD Radeon RX Vega 56 (tweedehands).
Met het overclocken van de CPU zie ik op ARX control van Logitech dat mijn CPU meestal rond de 80% werkt en mijn GPU op 100%. Zodoende denk ik dat het vervangen van de GPU een goed idee is.
Verbetering in FPS:
31% volgens Userbenchmark bij de RX590
79% volgens Userbenchmark bij de Vega 56
Kosten: +/- 300 Euro
Optie 3:
Dat zou het vervangen van de CPU kunnen zijn. Ik denk dan aan een Ryzen 2600 (170 euro) of 2700 (275 euro). Maar ik denk dat bovenstaande mogelijk meer voordeel oplevert.
Daarnaast wil ik eigenlijk hier liever mee wachten tot de Ryzen 3 generatie op de markt is (Q3 2019), tenzij dit mijn bottleneck is natuurlijk.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil binnen het AMD systeem blijven, al is het maar om de investeringen te beperken (geen nieuw moederbord of verlies van freesync).
Ga je overklokken?
Ik ben nu voor het eerst bekend met het overclocken van een CPU en dat vond ik al best heel spannend eerlijk gezegd. Een eventuele nieuwe CPU wil ik misschien in de toekomst wel overclocken, een GPU / Memory laat ik nog achterwege.
[b]Wat is je budget?/b]
Ik wil deze maand en volgend jaar een investering doen van +/- 300 euro.
Wat vraag ik van jullie:
Optie 1, 2 en 3 heb ik toegelicht, maar misschien moet het anders of zijn er meer en betere opties.
Wat denken jullie dat de beste investering is om meer FPS in mijn spellen te halen? Voor nu en in 2019?
Zijn de percentages van Userbenchmark letterlijk een verbetering in FPS of moet ik hier anders naar kijken?
Alvast bedankt voor jullie feedback!
Ik speel voornamelijk games op mijn PC. Momenteel speel ik Overwatch en Battlefield V, begin volgend jaar wil ik The Division 2 en Anthem aanschaffen.
Ik speel op 1080p en momenteel is mijn FPS 120 in Overwatch en 40-70 in Battlefield V. Ik zou graag een systeem willen dat bovenstaande spellen in 120+ FPS speelt (op 1080p).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaand mijn huidige desktop. Met daarbij de volgende aanvullingen:
- Voor kerst verwacht ik een 700 watt voeding van EVGA.
- Mijn geheugen is een beetje een rommeltje, er zit totaal 24gb in het systeem. Hiervan werkt 'maar' 16gb. Daarnaast werkt 8gb op 2400mhz en 8gb op 2133mhz.
- Met de aanschaf van een waterkoeler heb ik de CPU (Ryzen 1400) overclocked naar 3.8ghz (1.3volt en 45/65 graden op max load).
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler | € 113,50 | € 113,50 |
| 1 | Asus Prime B350M-A | € 79,- | € 79,- |
| 1 | Gigabyte Radeon RX 570 Gaming 4G | € 155,- | € 155,- |
| 1 | Thermaltake Versa H15 Window | € 34,99 | € 34,99 |
| 1 | Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter | € 4,95 | € 4,95 |
| 1 | Iiyama G-Master GB2488HSU-B3 Zilver, Zwart | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM | € 117,18 | € 117,18 |
| 1 | Cooler Master MasterLiquid 240 | € 68,80 | € 68,80 |
| 2 | Enermax T.B. Silence Manual UCTB12A, 120mm | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G4D30AETA | € 143,- | € 143,- |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT8G4D30AETA | € 65,50 | € 65,50 |
| 1 | Plantronics RIG 800HS | € 137,- | € 137,- |
| 1 | be quiet! Pure Power 10 400W | € 50,- | € 50,- |
| 1 | Sandisk Ultra II SSD 960GB | € 194,99 | € 194,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.362,91 | |
Wat zijn volgens jou de mogelijke verbeteringen + kosten?
Optie 1:
Het vervangen van het geheugen voor 16gb dat compatible is met het moederbord en Ryzen.
Dat verhoogt de kloksnelheid naar 2933mhz en zou een 10-16% verhoging in frames per second op moeten leveren (volgens diverse bronnen).
Dit is de Kingston HyperX en kost 150 euro.
Optie 2:
Het vervangen van de RX 570, 4gb videokaart met een RX 590 Sapphire Nitro+ (nieuw) of AMD Radeon RX Vega 56 (tweedehands).
Met het overclocken van de CPU zie ik op ARX control van Logitech dat mijn CPU meestal rond de 80% werkt en mijn GPU op 100%. Zodoende denk ik dat het vervangen van de GPU een goed idee is.
Verbetering in FPS:
31% volgens Userbenchmark bij de RX590
79% volgens Userbenchmark bij de Vega 56
Kosten: +/- 300 Euro
Optie 3:
Dat zou het vervangen van de CPU kunnen zijn. Ik denk dan aan een Ryzen 2600 (170 euro) of 2700 (275 euro). Maar ik denk dat bovenstaande mogelijk meer voordeel oplevert.
Daarnaast wil ik eigenlijk hier liever mee wachten tot de Ryzen 3 generatie op de markt is (Q3 2019), tenzij dit mijn bottleneck is natuurlijk.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil binnen het AMD systeem blijven, al is het maar om de investeringen te beperken (geen nieuw moederbord of verlies van freesync).
Ga je overklokken?
Ik ben nu voor het eerst bekend met het overclocken van een CPU en dat vond ik al best heel spannend eerlijk gezegd. Een eventuele nieuwe CPU wil ik misschien in de toekomst wel overclocken, een GPU / Memory laat ik nog achterwege.
[b]Wat is je budget?/b]
Ik wil deze maand en volgend jaar een investering doen van +/- 300 euro.
Wat vraag ik van jullie:
Optie 1, 2 en 3 heb ik toegelicht, maar misschien moet het anders of zijn er meer en betere opties.
Wat denken jullie dat de beste investering is om meer FPS in mijn spellen te halen? Voor nu en in 2019?
Zijn de percentages van Userbenchmark letterlijk een verbetering in FPS of moet ik hier anders naar kijken?
Alvast bedankt voor jullie feedback!