Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HP P440 en HP P440ar "zien" elkaars logical drives

Pagina: 1
Acties:

• Schrikbeest
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-11 12:05
Hallo,

Ik heb bij een HPML350G9 de volgende schijven combi staan:

1x array met 2x 146GB in raid 1
1x array met 6x 300GB in raid 5

bovenstaand stond op een hp p440ar (embedded) raid kaart.

Nu wil ik de raid 5 set gaan uitbreiden met 2x 300GB. Dit gaat niet in huidige setup omdat het cabinet vol zit.

Nu heb ik een 2e cabinet aangesloten en een nieuwe P440 en heb ik de 2x146GB raid 1 set hiernaartoe geplaatst.

Alles werkt perfect, raid 1 set is de boot set en boot Windows prima via de P440 en de raid 5 set word ook prima gezien op de p440ar.

Echter zie ik nu op beide raid controllers beide sets staan, dit ziet er als volgt uit:

HP P440 -> zie een aanwezige raid 1 set maar zie een missende raid 5 set
HP P440ar -> zie een aanwezige raid 5 set maar zie een missende raid 1 set

Mijn theorie is nu dat ik op beide raid controllers de missende raid sets kan verwijderen, de missende zijn toch al aanwezig bij de andere kaart en vice versa.

Klopt mijn theorie en heeft elke raid set (array) de configuratie van gehele raid controller in zich?

Alvast dank voor jullie reactie!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:07
Even een inkopper, je hebt toch wel een backup voor als er ooit iets mis gaat....?

Dat de oude controller de configuratie ziet van de array die je verwijderd verplaatst hebt, dat vind ik logisch.
Dat de nieuwe controller de configuratie ziet die nooit is aangesloten op deze controller is alleen te verklaren door wat je zelf al vermoed, iets van de config wordt niet op de controller, maar op de disk bewaard.
OF je controller heb je niet nieuw en is niet volledig blanco/clean aangeleverd en bevat nog een config.

Kan je de offline raid-5 bekijken of deze uit dezelfde 6x 300GB bestaat.

Ik heb al te lang geen HP hardware in mijn handen gehad om er uitsluitsel over te geven.
ooh hold on:
https://community.hpe.com...d-migrations/td-p/6899566
The RAID information is stored in what is known as the 'RIS' area on each drive. You can move drives from an older controller to a newer controller, but generally not the other way around. For moving drives between same controller models, the controller firmware needs to be the same version or newer on the controller the drives are moving too.

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-11 13:20
Klopt helemaal wat je ziet... array config staat in de controller en op de disks die eraan hangen. Dus als je disks verplaatst naar een andere controller gaat de raid-config mee naar de andere controller en hoef je die daar niet opnieuw te maken (dat heb je waarschijnlijk ook niet gedaan).
Ergo als je array's weg haalt bij een controller onthoud de controller dat 'ie ooit een array gehad heeft op die poorten.

• Schrikbeest
PROnline schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:59:
Even een inkopper, je hebt toch wel een backup voor als er ooit iets mis gaat....?
[...]
Zeker, backup staat klaar :).
PROnline schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:59:
Kan je de offline raid-5 bekijken of deze uit dezelfde 6x 300GB bestaat.
[...]
Identiek :)

• Schrikbeest
BMW_Gizzmo schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:07:
array config staat in de controller en op de disks die eraan hangen.
Dus als ik het goed zie staat op zowel array a als array b de config van beide arrays? dus array a heeft config array a en b en array b heeft ook config array a en b?

Dus daarom zie ik op de nieuwe raid kaart beide configs waarvan 1 dus missing?

Ik heb de backups dus moet goed komen alleen kost me een puist werk :)

[ Voor 7% gewijzigd door Schrikbeest op 12-12-2018 11:37 ]

• Schrikbeest
Hardcore modus aan: Beide "ghost" arrays verwijderd en alles draait nog als een zonnetje!
Pagina: 1