Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elga warmtepomp en CV Intergas verwarmen alleen BG

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Beste Tweakers, sinds enige tijd een probleem bij mijn opstelling thuis en reeds enkele monteurs verder zie ik even geen oplossing meer.

Situatie:
Elga hybride en CV Intergas HReco 36
Vloerverwarming begane grond (met pomp) en vloerverwarming met schakelaars op iedere slaapkamer en badkamer op verdieping (met pomp)
Radiator op zolder

Probleem:
Begane grond wordt en blijft warm
Verdieping en zolder worden niet warm

Oorzaak:
Vraag vanuit thermostaat op begane grond en bij bereiken gewenste temperatuur slaat deze uit en stopt met leveren warmte

Probleem2:
Verdieping en zolder blijven dus koud

Hoe kan ik bovenstaande oplossen zodat ik ook op de verdieping en zolder warmte ontvang?

Kan ik de pomp op de begane grond afsluiten, zodat hier geen flow meer doorheen loopt en enkel op de verdieping plaatsvindt?

Kan ik dit naar de toekomst toe ook verhelpen?

Monteur 1-3 vertelt mij dat dit aan diverse zekeringen lag in de verdeler op de verdieping en zijn dus vervangen. Ook is de pomp wat dichtgeknepen en is de stroom van de verdeler onder afgehaald.

Probleem blijft

Monteur 4 vertelt dat dit ligt aan de hybride opstelling en wijst hiervoor naar de installateur

Omdat de warmtepomp en CV ketel apart zijn geplaatst (door verschillende bedrijven) wijzen zij naar elkaar.

Ik zou graag willen weten waar dit aan ligt zodat ik dit aan het betreffende bedrijf kan terugkoppelen.

Alvast bedankt voor jullie moeite om te reageren!

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:36
1 cv pomp ingebouwd in de ketel en 2 gesloten verdelers met pomp?
Draait die laatste pomp?

1 thermostaat die de ketel/elga/cv pomp aanstuurt?

Waarom zou het aan de hybride opstelling liggen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
busscherski schreef op woensdag 12 december 2018 @ 23:45:
1 cv pomp ingebouwd in de ketel en 2 gesloten verdelers met pomp?
Draait die laatste pomp?

1 thermostaat die de ketel/elga/cv pomp aanstuurt?

Waarom zou het aan de hybride opstelling liggen?
Alleen de pomp van de ketel draait. De overige 2 pompen zijn uitgeschakeld vanwege storingen.

1 thermostaat in de woonkamer die de cv ketel en warmtepomp aanstuurt met extra thermostaten in iedere kamer op verdieping tbv regelen flow? Thermostaten met cijfers 1t/m5.

Volgens de laatste monteur verwarmt de warmtepomp de woonkamer en bij bereiken temperatuur stopt deze. Dat betekent echter dat de temperatuur op de verdieping nog niet bereikt is en niet meer bereikt gaat worden.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:55
rkvvkevin schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:49:
[...]

Alleen de pomp van de ketel draait. De overige 2 pompen zijn uitgeschakeld vanwege storingen.

1 thermostaat in de woonkamer die de cv ketel en warmtepomp aanstuurt met extra thermostaten in iedere kamer op verdieping tbv regelen flow? Thermostaten met cijfers 1t/m5.

Volgens de laatste monteur verwarmt de warmtepomp de woonkamer en bij bereiken temperatuur stopt deze. Dat betekent echter dat de temperatuur op de verdieping nog niet bereikt is en niet meer bereikt gaat worden.
Het probleem zit waarschijnlijk in het vetgedrukte. Binnenwerk van de pomp voor BG kan waarschijnlijk vrij draaien, waardoor er dankzij de pomp in de ketel water doorheen stroomt.

Het binnenwerk van de pomp voor de verdieping zit waarschijnlijk vast of loopt erg stroef, waardoor deze als afsluiter werkt en er niet of nauwelijks water door stroomt. Het water kiest de weg van de minste weerstand en gaat vrolijk rond via de leidingen op de BG.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.