Afwasbare verf achterwand keuken

Pagina: 1
Acties:
  • 39.869 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1138361

Topicstarter
Hi,

Wij willen in onze nieuwe keuken de achterwand stuccen en deze schilderen met afwasbare verf.
Doortrekken van het granieten aanrechtblad of het plaatsen van een glasplaat willen wij liever niet.

Ons werd aangeraden om  Sikkens Alphatex IQ te gebruiken.
Hebben jullie hier ervaring mee of hebben jullie andere tips/advies? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 22:01

Soggy

vroemmmm

Hier ook gedaan 5 jaar geleden. Door de aannemer werd verf van Boonstoppel aangeraden; in overleg met de verfzaak hier uiteindelijk gekozen voor Sigmapearl clean matt.

Dit zit er nu 5 jaar op, en wordt regelmatig afgenomen (sowieso na het koken). Er is nog geen spoor van slijtage waarneembaar, dus wij zijn dik tevreden. Waar ik nog geen ervaring mee heb is hoe het zich laat overschilderen na zoveel jaar, maar dat zien we wel als net nodig mocht zijn. Nadeel is wel: doordat de muur nu zachter is kunnen er deukjes in komen door het stoten met voorwerpen op het aanrecht. Niet onoverkomelijk, wel iets om op te letten.

Ik zou het zeker weer doen!

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-07 21:42
Een echt goede afwasbare muurverf voor in de keuken is Relius Cleancoat, goed reinigbaar en ijzersterk.

https://tinyurl.com/y9cwsvwb

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-07 14:08

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Wij hebben het ook overwogen. Volgens de schilder is de glansgraad van de afwasbare verf anders dan de “gewone” verf op de rest van onze wanden, waardoor je goed moet opletten met overgangen. Uiteindelijk gekozen om het eerst zonder te doen, en wel een spatscherm te plaatsen bij de kookplaat. Tot nu toe hebben we de muren zonder afwasbare verf goed schoon weten te houden. Uitzondering was een ongelukje met het koffiezetapparaat, waardoor een volle bak koffie over de muur ging...geen idee of afwasbare verf hier nog had geholpen :)

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-07 09:45

RUFFNECK

Poentje

Gewoon een goeie schrobvaste verf (klasse 1) die niet te duur is en dan 1 of 2 lagen van dit spul erover: https://www.onlineverf.nl/winkel/trae-lyx-naturel-finish/
Werkt fantastisch. Gewoon mat en geeft geen verkleuring of kleurverschil (tenminste niet op, in mijn geval, lichte kleur muur) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13
Wij hadden in ons vorige huis een afwasbare verf van histor (lichtblauw) op de wand achter het aanrechtblad en zelfs die zag er na 6 jaar nog prima uit. Wil niet zeggen dat je die moet nemen, maar om aan te geven dat een afwasbare verf op zich prima werkt.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:02
RUFFNECK schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:09:
Gewoon een goeie schrobvaste verf (klasse 1) die niet te duur is en dan 1 of 2 lagen van dit spul erover: https://www.onlineverf.nl/winkel/trae-lyx-naturel-finish/
Werkt fantastisch. Gewoon mat en geeft geen verkleuring of kleurverschil (tenminste niet op, in mijn geval, lichte kleur muur) :)
heb dit meermaals op GoT voorbij zien komen en daarom dit gebruikt in de keuken. Bij mij zit het over RAL9016 en er is wel verkleuring te zien, als zonlicht er op een bepaalde manier op valt (totaal niet storend). Verder doet het wat er hier altijd beloofd wordt: Niets :+ Zowat elke dag een bak heet vet ertegenaan en je krijgt het gewoon weer schadevrij schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ruud2001 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:59:
Wij hebben het ook overwogen. Volgens de schilder is de glansgraad van de afwasbare verf anders dan de “gewone” verf op de rest van onze wanden, waardoor je goed moet opletten met overgangen. Uiteindelijk gekozen om het eerst zonder te doen, en wel een spatscherm te plaatsen bij de kookplaat. Tot nu toe hebben we de muren zonder afwasbare verf goed schoon weten te houden. Uitzondering was een ongelukje met het koffiezetapparaat, waardoor een volle bak koffie over de muur ging...geen idee of afwasbare verf hier nog had geholpen :)
Soortgelijk verhaal bij ons. Wij hebben een lange wand in de woning die overgaat in de keuken.
Voor de keuken had ik ook afwasbare verf gekocht, zelfde merk, zelfde kleur.
Deze had echter een andere glans, ik vond het er niet uitzien. Dus toen de keukenwand opnieuw gesausd met normale muurverf. Is goed te doen en als het toch te vies is saus ik het wel een keer opnieuw. (We hebben wel tegeltjes achter het fornuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Heb het hier in de keuken (de Sikkens) en voldoet prima. Gewoon een vlak afgeplakt tot ongeveer 160cm hoogte en hoewel zichtbaar vind ik het niet lelijk en sowieso minder storend dan tegeltjes of een achterplaat. Nu is het wel een muur waar weinig zonlicht op valt en ik kan me voorstellen dat het met veel strijklicht er storender uitziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 13:46

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Je kunt van Drost eventueel de Devecryl gebruiken. Zit iets een zijdeglans op. Zeer mooi en goed schoon te houden en schrob vast. In elke kleur te mengen. Prijs technisch iets goedkoper dan de Alphatex IQ.

Heb het zelf al jaren achter mijn aanrecht en is goed schoon te houden.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyaintflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-04 11:53
Ik heb nu 2 jaar Flexa Expert Muurverf 'Schrobbaar met kleurbehoud' er op zitten - werkt perfect! Ook in de toilet op de muren, echt top spul en niet eens achterlijk duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 10:19

GerritGekke

Gamechanger

Hoe los je dit achter het fornuis op, hoe reageert de verf op de hitte? Dat het reinigbaar is zal allemaal wel, maar dat is niet het enige waar je rekening mee moet houden.

Toevallig zelf recent een keuken laten plaatsen, daar hebben we een plint van ca 20 centimeter composiet blad op de wand en achter het fornuis een BokMerk plaat. Verder alles gewoon in de Flexa verf.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij ons zit er ook zoiets op, achter het fornuis zit renovlies tegen de muur en daar die verf over. Gaat helemaal prima, niks aan het handje.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eschurma
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:41
Er bestaat ook extra sterke stuc, bv https://knauf.nl/systemen-en-producten/mp-75-diamant .
En zelf ben ik zeer te spreken over Sigma pearl clean en voor het voorkomen van overgangen, kan je natuurlijk de hele wand ermee schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

GerritGekke schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:43:
Hoe los je dit achter het fornuis op, hoe reageert de verf op de hitte? Dat het reinigbaar is zal allemaal wel, maar dat is niet het enige waar je rekening mee moet houden.
Nog nooit een klacht over gehoord. En ik werk toch echt al wat jaren in een verfwinkel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

GerritGekke schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:43:
Ik weet niet of het voor alle verf geldt maar ik heb wel eens gehoord dat vert echt heel slecht voor verf is.
Dus ik zou me eerlijk gezegd meer zorgen maken over de vetten die opspatten en de verf aantasten.
Maar misschien is dat niet bij deze lakken.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:34
inmiddels 2jaar afwasbare verf op de hele achterwand van de keuken, maar geen vlek op te zien.
regelmatig wat spetters van rode saus erop tijdens het koken, dit kan er tegen de tijd van afwassen goed 2 uur op zitten, maar zonder probleem gaat het eraf.

Ook zitten er wel eens koffiespetters een paar dagen op (als we cupjes in het afvalbakje van de dolce gusto gooien spettert het er wel eens achter, wat wij niet direct in de gaten hebben).
ook na 2/3 dagen poets je dit er zo vanaf.

Welk type durf ik niet te zeggen, maar ik meen dat het in ieder geval sikkens was.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 00:30
Hier al ruim 7 jaar Hornbach huismerk afwasbare latex achter de kookplaat (gas). Ik had vooraf ook twijfels over de duurzaamheid. Mn. de hitte. Maar zoals anderen ook vermeldden: geen enkel probleem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

MrMonkE schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:17:
[...]

Ik weet niet of het voor alle verf geldt maar ik heb wel eens gehoord dat vert echt heel slecht voor verf is.
Dus ik zou me eerlijk gezegd meer zorgen maken over de vetten die opspatten en de verf aantasten.
Maar misschien is dat niet bij deze lakken.
Het zijn geen lakken maar muurverf (op de Trae-lyx na) waar de meesten het hier over hebben. Op een hele matte verf (de Trae-lyx) heb ik nog wel eens de ervaring dat je na verloop van tijd door het schoonmaken toch problemen gaat krijgen.

Zelf heb ik achter mijn fornuis renovatievlies met een hoogglans alkyd witte lak. Daar spettert vaak genoeg wat tegen aan en kan ik er gewoon afhalen. Zit toch ook alweer ruim 5 jaar en ik zie daar niets vreemds op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn grote zorg was vooral olie en vet spetters tijdens het bakken, maar zoals ik het hier lees moet dat geen probleem zijn. Wij hebben besloten om te gaan voor de Sikkens Alphatex IQ en daarmee de gehele muur te verven.

Dank voor alle reacties en het meedenken _/-\o_ :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:08
Histor Clean komt als beste (matte schrobvaste) koop uit de test van 2018, 2e plek na Alphacryl Pure Mat SF.
Verliest het alleen op dekvermogen (6,3 vs 7,4) en houdbaarheid (6,8 vs 8,5), maar is iets schrobvaster (9,6 vs 9,5) en geeft een mooier resultaat (9,2 vs 8,6). Beiden hechten goed(10 vs 10) en hebben 2 lagen nodig om dekkend te zijn.

Effectief kost de Histor je 39 cent/m² en de Alphacryl 179cent/m² volgens de consumentenbond

De Histor is te koop voor 59 euro/10L, bv bij de Gamma. En wacht op een 20% kortingsactie voor 47,20.
De Alphacryl Pure Mat SF kost vanaf 118/10L in wit op internet (een 9010 al snel 142, donkere kleuren 165).

[ Voor 32% gewijzigd door Teijgetje op 25-12-2018 01:03 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Teijgetje schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 03:32:
Histor Clean komt als beste (matte schrobvaste) koop uit de test van 2018, 2e plek na Alphacryl Pure Mat SF.
Verliest het alleen op dekvermogen (6,3 vs 7,4) en houdbaarheid (6,8 vs 8,5), maar is iets schrobvaster (9,6 vs 9,5) en geeft een mooier resultaat (9,2 vs 8,6). Beiden hechten goed(10 vs 10) en hebben 2 lagen nodig om dekkend te zijn.

Effectief kost de Histor je 39 cent/m² en de Alphacryl 179cent/m² volgens de consumentenbond

De Histor is te koop voor 59 euro/10L, bv bij de Gamma. En wacht op een 20% kortingsactie voor 47,20.
De Alphacryl Pure Mat SF kost vanaf 118/10L in wit op internet (een 9010 al snel 142, donkere kleuren 165).
Hmm thanks voor de tip! ;)
Ik zal de Histor zeker overwegen, vooral prijstechnisch zeer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:08
Dit is trouwens een betere link voor Histor Clean. De andere was van hun link naar de consumentenbondtest op die pagina, is inmiddels veranderd in vorige post.

https://www.histor.nl/producten/muurverf/histor-clean

[ Voor 32% gewijzigd door Teijgetje op 25-12-2018 01:12 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb de sikkens rezisto geprobeerd, hij is schrobvast ja en water afstotend. Helaas krijg ik enkele vet spatjes als ook tomaat niet weg.
RUFFNECK schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:09:
Nog steeds gelukkig met de 'Trae Lyx Naturel Finish' spatwand? Ik moet blijkbaar 2 potten kopen omdat het 2 componenten is met beperkte openingstijd. Daarom vraag ik graag eerst nog eens je ervaring :-)

Voor de anderen: de Sigma rezisto (aangeraden door een verfwinkel) deed het voor mij niet, tomaat was de dooddoener.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-07 09:45

RUFFNECK

Poentje

poing schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:26:
Ik heb de sikkens rezisto geprobeerd, hij is schrobvast ja en water afstotend. Helaas krijg ik enkele vet spatjes als ook tomaat niet weg.
[...]

Nog steeds gelukkig met de 'Trae Lyx Naturel Finish' spatwand? Ik moet blijkbaar 2 potten kopen omdat het 2 componenten is met beperkte openingstijd. Daarom vraag ik graag eerst nog eens je ervaring :-)

Voor de anderen: de Sigma rezisto (aangeraden door een verfwinkel) deed het voor mij niet, tomaat was de dooddoener.
Nog heel erg tevreden, ik sta toevallig in de keuken nu en kijk naar de wand...nog als nieuw en ik weet dat ik echt wel een paar keer spetters (veelal van het afwassen) heb moeten wegvegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:58
Soggy schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:39:
Hier ook gedaan 5 jaar geleden. Door de aannemer werd verf van Boonstoppel aangeraden; in overleg met de verfzaak hier uiteindelijk gekozen voor Sigmapearl clean matt.

Dit zit er nu 5 jaar op, en wordt regelmatig afgenomen (sowieso na het koken). Er is nog geen spoor van slijtage waarneembaar, dus wij zijn dik tevreden. Waar ik nog geen ervaring mee heb is hoe het zich laat overschilderen na zoveel jaar, maar dat zien we wel als net nodig mocht zijn. Nadeel is wel: doordat de muur nu zachter is kunnen er deukjes in komen door het stoten met voorwerpen op het aanrecht. Niet onoverkomelijk, wel iets om op te letten.

Ik zou het zeker weer doen!
Hier ook Sigmapearl clean matt op de achterwand in de keuken. Top spul. Je kan de muur afnemen met een sopdoek, geen enkel probleem. Zit er nu iets van 3 jaar op zonder problemen en vlekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 00:11
Ik heb de Sigma Rezisto en krijg ook tomaat er prima af. Lijkt me niet aan de verf liggen als je het er niet af krijgt? Of je moet zo hard schrobben dat ook de verf meekomt.

Heb sowieso in het hele huis Sigma gebruikt, en kan bijna alle vlekken er wel afkrijgen met een doekje. Zelfs de donkerrode muur ziet er nog bijzonder goed uit. Mag ook wel voor de prijs natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb al 2 jaar alle wanden en het plafond in de woonkamer voorzien van Sikkens Alphacryl Pure Mat SF + primer en zo'n beetje alles gaat er wel af. Ideaal spul, zeker met kleine kinderen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zebby schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:03:
Ik heb de Sigma Rezisto en krijg ook tomaat er prima af. Lijkt me niet aan de verf liggen als je het er niet af krijgt? Of je moet zo hard schrobben dat ook de verf meekomt.
Dat is straf! Misschien had ik gewoon pech en moet ik de Rezisto nog een kans geven, heb voldoende overschot. Properder afwassen zal ook helpen 8)7
Kaasplank schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:08:
Ik heb al 2 jaar alle wanden en het plafond in de woonkamer voorzien van Sikkens Alphacryl Pure Mat SF + primer en zo'n beetje alles gaat er wel af. Ideaal spul, zeker met kleine kinderen ;-)
Op de keuken na, zelfde combinatie in heel het huis, speciaal voor de kinderen gekozen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wij hebben op aanraden van de monteur van de keuken slijtvaste betonverf gebruikt (gewoon Gamma huismerk). Zelde 'glans/finish' als ons overige schilderwerk en je kan er zelfs met een schuurspons overheen. Zit er nu 5 jaar op en nog als nieuw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wij hebben gestucd en daarna gewone supermatte afschrobbare latex erover.

Afgewerkt met een laag trae-lyx.

Niks aan het handje, je kan het schoonboenen tot je ene ons weegt en niks aan het handje.
Wel de hele muur doen anders zie je een randje, het is mat spul maar maakt wel echt een laag erop

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-07 19:37

icecreamfarmer

en het is

Ik heb het gehele huis inclusief plafonds met sigmatex superlatex laten doen en alles is zeer goed afwasbaar. Van de voorraadkast met koffievlekken tot roet en grafiet bij de haard.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1349350

*spam kick*

[ Voor 100% gewijzigd door deepbass909 op 06-03-2020 13:41 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.