Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het vinden van de juiste configuratie laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BMWF30
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-09 19:29
Dag mede forumleden,

Ik ben zoekende naar een laptop, voor mijn dochter, met een goede prijs/kwaliteit verhouding en jullie goede en minder goede gebruikers ervaringen om mij daarbij te helpen. Vandaar dat ik dit Topic gestart ben en ik kijk erg uit naar jullie reacties en bevindingen.

Alvast bedankt !

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is hoofdzakelijk bedoeld voor studie doeleinden - HBO Toegepaste Biologie

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken?
Overige software:
MS Office 2016
- Outlook, Excel, Word en PowerPoint
Adobe Reader
IBM SPSS Statistics 25
ESET Internet Security 12.xx.xx.xx
Revo Uninstaller Pro
CC Cleaner v5
iTunes

Wil je gamen?
Niet noodzakelijk al is de mogelijkheid om te gamen op moderate settings een absolute bonus. Hierbij kun je denken aan games als bijvoorbeeld Fortnite, F1 2018, Sims. Maar nogmaals het is geen must maar een "nice to have" want ik begrijp dat je met een dergelijk budget geen gaming laptop kunt kopen en dat is ook niet waar ik naar opzoek ben.

Video's of foto's bewerken?
Nee, althans niet met specifieke video of foto bewerking software zoals bijvoorbeeld Photoshop© o.i.d. in ons geval zal MS Paint zal volstaan voor het bewerken van afbeeldingen en anders kan altijd uitgeweken worden naar mijn desktop
Of gewoon een beetje surfen en mailen?
- Uiteraard.

Wat is je budget?
Max € 875 - 900.-- (950 kan in uitzonderlijke gevallen bespreekbaar zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, om die reden moet de laptop niet al te zwaar zijn >2kg en dient de accu het lang vol te kunnen houden al begrijp ik dat naar mate de laptop en dus de accu verouderd i.c.m. andere factoren als o.a. energy saving settings het uithoudingsvermogen van de accu afneemt maar als het uithoudingsvermogen van de accu bij aankoop al bagger is dan ….. snap je het wel he :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn voorkeur gaat uit naar een HP tenzij er mensen zijn die mij dit afraden ofwel een zeker zo goed zo niet beter alternatief aandragen. Momenteel heeft mijn dochter een ASUS die bevalt op zich goed (accu is inmiddels overleden en een nieuwe is het ook niet) maar een 14" model dat aan mijn overige voorkeuren voldoet ben ik nog niet tegen gekomen. Bovendien kom je dan al snel in ASUS Vivobook Flip varianten en daar ben ik niet zo weg van. Overige alternatieven zijn uiteraard welkom als naast bovenstaande features ook nog voldoen aan:
- CPU i5 8250U of beter
- RAM ≥8Gb DDR4 bij voorkeur uit te breiden tot 16Gb (nice to have)
- 256 Gb SSD of 128Gb SSD i.c.m. 1TB HDD
- Full HD (1920x1080) Mat scherm met IPS technologie
- Dedicated GPU van 2Gb of beter al zal het laatste onmogelijk zijn binnen mijn budget :)
- UTP aansluiting (nice to have)
- B&O Soundsystem of equivalent

Gelet op bovenstaande ben ik voor alsnog uit gekomen op de HP PAVILION 14-CE0830ND die helaas (nog) niet op tweakers.net te vinden is.

Ik hoor graag van jullie !
Cheers.

Desktop PC: Win 10 Home - Samsung SSD 850 EVO 250Gb – Samsung HHD 103 1Tb – WDC WD10 1Tb - RAM: 16Gb DDR4 - CPU: i5-6400 @2700Ghz – GPU: NVIDIA GeForce GTX 750 Ti 2Gb

Beste antwoord (via BMWF30 op 22-12-2018 08:07)

• YDeciever
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-12-2022
Hoi @BMWF30 ,

Ik weet niet wat jezelf gebruikt aan opslag?

Maar voor alles wat jij gebruikt, zal de iets nieuwere i5 niet heel veel invloed hebben.
Met een i5 kan je al prima wat photoshop werk doen en gamen. Het is al best wat rekenkracht en vraag mijzelf af of je het echt gaat merken.
Jouw eerst genoemde laptop heeft tov de andere:
- betere videokaart (MX150 2gb)
- meer opslag

Ik zou voor de eerste gaan.

Alle reacties

• YDeciever
Hoi @BMWF30 ,

Je kan nooit echt merk specifiek zijn in de keuze van een laptop. Laptops varieeren in prijs en zullen per categorie daarom altijd verschillen in kwaliteit. HP staat bekend als een prima merk, maar kan soms ook mindere producten leveren.

De eisen die je stelt lijken mij haalbaar met de prijs van de laptop.
Daarnaast lever je ook een laptop aan die mij prima lijkt! (toevallig heeft mijn moeder deze laptop ook gekocht op advies van mij).
Het is een:
+ Degelijke laptop (premium materiaal en voelt stevig aan).
+ Heeft voldoende kracht en snelheid voor alles wat jij wil gaan doen.
+ Lange baterij
+ Zuinige grafische kaart die wat games kan draaien

- Beeldscherm (kleur accuratesse is erg laag, niet om mee foto te bewerken).
- Geluid (Er staat B&O op, maar laten wij nou eerlijk zijn, het geluid van een laptop is nooit echt fantastisch).
- Zuinige kaart die wat games kan draaien.

Zie hieronder de review van de laptop, lees die rustig voor jezelf door:
https://www.notebookcheck...ptop-Review.338066.0.html

Het enige wat je kan overwegen is de grootte van deze laptop. Heb je specifiek een 14'' gekozen?

Anders zou ik gewoon deze kopen!

• BMWF30
@YDeciever

Hoi hoi,

Allereerst bedankt voor je reactie en het delen van de link naar ook een mooie HP laptop, die prijstechnisch ook zeker in aanmerking zou komen echter ….. de HP laptop uit de review die je deelde heeft slechts alleen een 128Gb SSD schijf en dat is in mijn optiek vandaag de dag toch net ff wat te klein. Vandaar dat ik stel en zoek naar een laptop met tenminste 128Gb SSD + 1 TB HDD of een 256Gb SSD schijf. Ik zou dan bijvoorbeeld de i7 CPU van de laptop uit de review liever vervangen voor een i5 en de minderprijs gebruiken om de SDD te upgraden naar 256Gb maar ja, dat gaat natuurlijk weer niet.

Om je vraag te beantwoorden of 14" een specifieke keuze is ….. "Ja" omwille van de mobiliteit (hij moet immers bijna dagelijks mee naar college en dan wil je niet te veel ballast mee moeten slepen :)
Het geluid is idd niet al te best bij een laptop, maar het verschil tussen een laptop met B&O Sound system of equivalent of zonder hoor je echt wel … geloof mij (en mijn dochter) d'r huidige ASUS heeft het namelijk ook aan boord.

Cheers !

[ Voor 10% gewijzigd door BMWF30 op 11-12-2018 23:07 ]

Desktop PC: Win 10 Home - Samsung SSD 850 EVO 250Gb – Samsung HHD 103 1Tb – WDC WD10 1Tb - RAM: 16Gb DDR4 - CPU: i5-6400 @2700Ghz – GPU: NVIDIA GeForce GTX 750 Ti 2Gb

• YDeciever
@BMWF30
Meestal geeft de review van de gelinkte site een goed beeld van de laptop.
-ssd opslag: maakt niet heel veel verschil voor de review, alleen voor jouw als gebruiker.
-CPU: dat maakt inderdaad wel wat uit, maar je weet zelf al heel goed dat een i5 al voldoende is voor jouw gebruik.

Ik gebruik deze site vaak om een algemeen beeld te krijgen van de laptop zonder dat ik deze vast heb gehad.
Dan let ik vaak op de volgende dingen:
- bouwkwaliteit
- schermkwaliteit
- geluid kwaliteit
- accuduur
- warmte productie.
De reviews komen vaak niet 100% overeen met de configuratie die jij voor ogen hebt, maar geeft wel een beeld bij de laptop. Vandaar dat ik deze erbij plak.

Maar... heb je de laptop al besteld? ;)

• BMWF30
@YDeciever

Inderdaad een zeer waardevolle site waar veel bruikbare informatie te vinden is waaronder, zoals je terecht aangeeft de reviews. Ik heb dan ook direct een bookmark aangelegd :) Cheers mate !

Tot op heden nog niets besteld - ben nog niet 100% zeker over de configuratie. Zo is er deze HP laptop met een nieuwere, snellere en meer efficiente CPU uit de i5 reeks namelijk de i5-8265U met Intel Whiskey Lake CPU architectuur maar deze zijn voor zover ik heb kunnen traceren alleen verkrijgbaar met een SSD (256Gb dat dan weer wel) maar niet icm met een 128Gb SSD en 1Tb HHD en ik ben nog niet overtuigd of 256Gb SSD alleen nu en in de toekomst voldoende ruimte biedt.

to be continued .....

Acties:
  • Beste antwoord

• YDeciever
Hoi @BMWF30 ,

Maar voor alles wat jij gebruikt, zal de iets nieuwere i5 niet heel veel invloed hebben.
Met een i5 kan je al prima wat photoshop werk doen en gamen. Het is al best wat rekenkracht en vraag mijzelf af of je het echt gaat merken.
- meer opslag

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Dus als ik het goed begrijp voldoet de accu niet meer aan de eisen? De huidige laptop voldoet prima. Als je er een SSD inbouwt en misschien nog wat extra RAM bijplaatst heb je weer een prima laptop. Maar als de accu niet voldoet, houdt het natuurlijk snel op. Misschien biedt het soelaas om een extra accu te kopen. Soms heeft replacedirect ook vervangende accu's met een grotere capaciteit. Daar zou je ook naar kunnen kijken. Als je toch echt een nieuwe laptop zoekt, zou ik de oude verkopen (eventueel zonder HDD). De laptop is echt nog prima. Daar ga je een leuke 'korting' op de nieuwe mee krijgen. Mocht je hem weggooien, dan houd ik mij natuurlijk altijd aanbevolen :) Kan ik er een vriend mee blij maken die het niet zo breed heeft.

MS Office 2016 en SPSS 25 zijn overigens goedkoop via surfspot te koop. Office 365 kost 4 euro per jaar, office 2019 kost geloof ik 25 euro en SPSS 25 kost misschien 25 euro. Misschien heeft de onderwijsinstelling ook licenties voor office een spss. Ik weet dat de HAN gratis office 365 heeft sinds dit jaar.

Daarnaast zou ik Adobe Reader ten zeerste afraden. Tegenwoordig heeft iedere browser een PDF-reader ingebakken en Adobe Reader staat nou niet bekend om het lage aantal exploits. Als je windows 10 gebruikt, heb je ook al een gratis virusscanner. Die voldoet prima en dan is ESET niet nodig.

• BMWF30
@hoi1234
De accu van de huidige ASUS laptop is idd omzeep, daarnaast is deze niet uitgerust met een SSD en dus traag met opstarten.
De nieuw aangeschafte accu via replacedirect.nl heeft idd al meer capaciteit (5200 mAh ipv de standaard 4400mAh) maar houd het desondanks niet veel langer vol dan de oude, ook niet met aangepaste instellingen. Bovendien is deze 15" ASUS erg zwaar met zijn 2.7kg i.t.t. de 1.7kg van deze 14" HP laptop wat niet erg handig is als je hem vaak mee moet nemen naar college.

Het ziet er dus naar uit dat het toch een nieuwe gaat worden, de oude zal doorschuiven van mijn dochter naar mij nadat deze een volledig schone installatie van Win 10 heeft gehad.

Dank voor de tip mbt Abode Reader - deze zal ik niet installeren maar de browser plug-in versie gebruiken.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
BMWF30 schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:47:
@hoi1234
De accu van de huidige ASUS laptop is idd omzeep, daarnaast is deze niet uitgerust met een SSD en dus traag met opstarten.
De nieuw aangeschafte accu via replacedirect.nl heeft idd al meer capaciteit (5200 mAh ipv de standaard 4400mAh) maar houd het desondanks niet veel langer vol dan de oude, ook niet met aangepaste instellingen. Bovendien is deze 15" ASUS erg zwaar met zijn 2.7kg i.t.t. de 1.7kg van deze 14" HP laptop wat niet erg handig is als je hem vaak mee moet nemen naar college.

Het ziet er dus naar uit dat het toch een nieuwe gaat worden, de oude zal doorschuiven van mijn dochter naar mij nadat deze een volledig schone installatie van Win 10 heeft gehad.

Dank voor de tip mbt Abode Reader - deze zal ik niet installeren maar de browser plug-in versie gebruiken.
Gewoon een pdf openen met je browser. Daar komt geen plug-in aan te pas. Als je geen pdf-reader hebt, worden pdf's standaard geopend met edge.

Als je zelf de laptop gaat gebruiken kan ik je wel een SSD aanraden. Een 500GB Samsung 860 EVO kost 79 euro. Gewoon even op google kijken hoe je deze installeert. Is niet heel moeilijk. Voor een kleine vergoeding (10-20 euro, ligt een beetje aan de reistijd) kan ik ook wel helpen. Mits in regio Nijmegen. Je kunt ook voor een 120GB Kingston A400 gaan. Moet je wel de dvd-drive opofferen of een externe behuizing voor de oude harde schijf kopen. Tenslotte kun je ook voor een 250GB model gaan. Een crucial mx500, Samsung 860evo of de Kingston a400 is dan prima.

Ik zou gewoon lekker voor een 500GB crucial MX500 gaan. Scheelt nauwelijks met 250GB in prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 16-12-2018 13:15 ]

• BMWF30
YDeciever schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:27:
Hoi @BMWF30 ,

- meer opslag

Gisteren deze laptop aangeschaft en ff zelf geïnstalleerd - piece of cake.
Let wel op want de prijs op de website is excl. de kosten voor de installatie van het OS en evt. aanvullende software, daar rekent men nog ff € 29,00 euro voor. Het zal best wel in de kleine lettertjes ergens staan, maar ik kwam het niet tegen, ook niet in het winkelmandje …...

Voor een product review is het nog wat vroeg, maar het eerste "blauwe scherm" heb ik al gehad tijdens het updaten v/h OS :?

Pagina: 1