Toon posts:

Bunkerschakelaar. 70 jaar oud.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is.

Nog maals een nieuwe topic over de bunkerschakelaar. Ik hoop dat het lukt ons de foto’s te bekijken.

Wat de schakelaar betreft. Alle oude bedrading is er af gehaald (voor zover ik weet) misschien heeft er iemand tips om deze werkend te krijgen. https://photos.app.goo.gl/qsEAcRH4jU22uMZs9

:)

Alle reacties

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-02 13:54

Guldan

Thee-Nerd

Ik zou met een heel laag voltage en een paar ledjes
(of multimeter) gaan kijken hoe het verbonden moet worden. Als dat niet lukt moet hij verder uit elkaar denk ik.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 23:10
Heb je ook iets gedaan met de reacties in je vorige topic? Deze bijvoorbeeld:
Malantur schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 08:44:
Normaal ga je met de fasedraad naar je schakelaar, van de schakelaar naar je ventilator, en met je neuter (blauwe draad) een aarding (geel groene draad) rechtstreeks naar je ventilator.

Als het een dubbelpolige schakelaar is, dan wordt de neuter mee onderbroken en kan je best even nameten met een multimeter om te kijken welke twee contacten met elkaar verbonden worden als je schakelt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:43
1. Maak hem eens schoon. Dat ding lijkt vol te zitten met koolstof van een verbranding, en dat is elektrisch geleidend.
Schoonmaken kan met isopropyl alcohol of pcb reiniger.
2. Hij is van metaal, sluit verder niets aan totdat de metalen behuizing geaard is.
3. Onderzoek de status van de contacten. Zijn die er nog wel? Ik kan ze op de foto niet zien. Haal desnoods de knop eraf. Of het hele binnenwerk, dat lijkt ook los te kunnen.

Dit gebruiken voor normaal 220V is verder onverantwoord. Wat wel kan, voor het effect, is een lamp o.i.d. schakelen achter een transformator, ook 220V of SELV 42V. (geen schakelende voedingen met hoge inrush)
De transformator begrensd het kortsluitvermogen, en beveiligd de secundaire zijde voor aanraking. Net als je scheertransformator. Dit is veilig, tenzij iemand de twee secundaire aansluitingen van transformator aanraakt.

De transformator staat één aardfout toe. Hier kun je vervolgens ook bewaking voor kopen, mocht dat gewenst zijn vanwege aansprakelijkheid etc etc.

[ Voor 1% gewijzigd door jeroen3 op 11-12-2018 21:23 . Reden: toegevoegd selv ]

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Met een beetje verstand van electra kan je deze gewoon gebruiken en aansluiten. Een normale schakelaar is minder goed dan ouderwetse. Zo spannend is het eigenlijk niet, hij is geaard ( zie aarde draad dus neem aan dat die ook aangesloten is )

Lijkt overigens gewoon standaard schakelaar te zijn, boven ( of onder ) sluit je bruin en blauw aan ( begin met een geaarde stekker waarbij je aarde aansluit op de schakelaar). Aan de andere kant doe je hetzelfde waar je dan een lamp ( of iets anders wat je wilt schakelen ) op aansluit. Begin met een simpele lamp om te testen.

Stekker erin en gaan, worst case knalt de aardlek ( of de stop ) eruit als je kortsluiting maakt maar waarschijnlijk werkt het wel.

Oude techniek is meestal een heel stuk robuster en makkelijker dan nieuwe schakelaars.

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:07

StarWing

Huh ?!?

Deze lijkt heel hard op een martin lunel schakelaar van Legrand. Binnenwerk ziet er ongeveer gelijk uit, 70jr verschil daar gelaten. Waarschijnlijk is dit een kruis of dubbelpolige schakelaar. Even nameten met een multimeter.

Afbeeldingslocatie: https://www.media-rdc.com/medias/e9bdc919cb87343eb615e9cb73232562/p_580x580/legrand-leg045520-fou-1-0.jpg

Page intentionally left blank.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Multimeter op de doorpiep stand en dan doormeten om te achterhalen welke contacten met elkaar worden doorverbonden bij draaien van de schakelaar. Binnenkant zou ik ook een beetje opschuren en dan de aarde draad onder één van de schroefjes monteren, liefst met een kabeloog.

Zonde dat de buitenkant zo is opgeschuurd/gepolijst trouwens, nu is de 'patina' eraf en zou je niet zeggen dat hij 70 jaar oud is. Kon zo nieuw uit de bouwmarkt komen :S

[ Voor 78% gewijzigd door ThinkPad op 12-12-2018 19:25 ]

Pagina: 1