Garagedeuren bedienen op afstand (Somfy zonder Tamoha)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr_force
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-08 09:38
Mijn vraag: ik heb 2 garagedeuren met elk een Somfy motor en beide zonder Tahoma box. Je kan deze individueel draadloos met twee schakelaars (op batterijcel) bedienen; ze hebben een knop voor omhoog, omlaag, en 'pauzeren waar je nu mee bezig bent'. Enig rondlezen doet me vermoeden dat het protocol voor communicatie RTS is. Hoe kan ik dit goed en goedkoop knopen aan een home automatio systeem?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik: heb hier een ongebruikte Raspberry Pi 3B liggen die ik kan uitrusten met domoticz (nog geen ervaring mee). Verder is een optie zygbee (alhoewel ik twijfels heb over bereik), wifi (dekking tot de garage is in orde), of z-wave (heb ik nog niet). Daarnaast heb ik al een zygbee gateway van Xiaomi, die prima werkt met een aantal draadloze temperatuursensoren (ook van Xiaomi/Aqara).
...

Wie kan me een eindje op weg helpen? Ik streef er naar uiteindelijk ook Google Assistant te kunnen gebruiken voor voice controls (open left garage door / close right garage door).
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@gr_force Mijn oplossing bestaat uit een parallel aan de garagedeuropener geschakelde contact (5V out via een reed-relais= €4) van een goedkope IP-camera (€ 45) welke toevallig de garagedeur van binnenuit in de gaten houdt.
garagedeur via app
Via een vpn en de "IP Cam Viewer" app heb ik voldoende en veilige controle en kan natuurlijk ook de garagedeur via mijn smartphone bedienen. Toggle: omhoog, nog een keer: stop, nog een keer: omlaag.
Garagedeurcontrole via "IP Cam Viewer"
YMMV

[ Voor 31% gewijzigd door dunklefaser op 11-12-2018 17:50 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr_force
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-08 09:38
Dank, leuke tip. Zou liever zonder camera werken. Je hebt ook sensoren die raam / deur stand monitoren (Xiaomi op Ali). Maar van zigbee heb ik twijfel of ik de afstand van huis naar de garage overbrug (20m).