Verkeersruimten verwarmen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Ik heb een oud vrijstaand huis uit eind jaren '40. Er zit (minimaal) dubbel glas in, de houten begane grondvloer is (een beetje) geisoleerd, heb wel een spouwmuur maar zover ik weet is deze nog niet na-geïsoleerd.

In de woonkamer hangen wandconvectoren. Doordat ik overal houten vloeren heb warmt het huis best vlot op maar koelt daardoor ook weer snel af. In de woonkamer hangt de thermostaat en die staat tijdens een avond op de bank op 20 graden.

In de gang (open verbinding met zolder) hangt 1 radiator. Omdat het in de gang, vooral op de verdieping, echt koud is (ca 11-12 graden) heb ik het idee om op de verdieping ook een radiator op te hangen. Niet alleen om het comfort in de woning te verhogen maar ook omdat het verlies vanuit de verwarmde ruimten (woonkamer, keuken, badkamer) kleiner is als de aangrenzende ruimte een hogere temperatuur heeft,
Ik heb recent het dak van de woning voorzien van glaswol met een Rc=4,5m2.k/w, dus het thermisch verlies via het (zolder) dak is gering.

Wat denken jullie: ga ik juist veel meer gas verbruiken door de gang te verwarmen tot ca 15-16 graden of win ik ook iets doordat het verlies vanuit de verwarmde ruimten kleiner wordt doordat het temperatuurverschil tussen de ruimten kleiner wordt?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 22:45
MrDry schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:58:
Wat denken jullie: ga ik juist veel meer gas verbruiken door de gang te verwarmen tot ca 15-16 graden of win ik ook iets doordat het verlies vanuit de verwarmde ruimten kleiner wordt doordat het temperatuurverschil tussen de ruimten kleiner wordt?
Je gaat meer verwarmen dus je gaat meer gas verbruiken lijkt me. Dit streept zich waarschijnlijk alleen wel weg omdat je ook je dak hebt geisoleerd.
Waar je het volgens mij voor moet doen is je comfort. Als je er een radiator hangt zal je comfort toenemen en ruimtes die ernaast liggen zullen minder energie verliezen omdat het verschil in temperatuur minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:40
Ja je gaat wel meer gas verbruiken. 11-12 graden is behoorlijk koud, dat betekent dat die ruimte waarschijnlijk direct aan buiten grenst. Hogere temperatuur is dan meer warmte verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
De gang / trappenhuis grenst op de begane grond voor een flink deel aan de buitenmuur en op de verdieping aan een aantal onverwarmde slaapkamers en de verwarmde badkamer.

De afzuigventilator trekt de ijskoude lucht vanuit de gang onder de deur door de badkamer in, Gevolg: koude voeten voor de spiegel :-(

[ Voor 43% gewijzigd door MrDry op 11-12-2018 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:39
Titel onttagd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:52
Je gaat niks winnen qua verbruik, je gaat absoluut meer verbruiken want je wilt meer van je huis verwarmen. hierdoor is van een groter deel van je huis de temperatuur gemiddeld hoger en verlies je dus meer naar buiten.

ik zie 2 hele grote dingen die comfort treffen:
1. open verbinding naar zolder, brrr. Ook al heb je daar dan geïsoleerd, de warmte in je huis stijgt nog steeds op en hangt het meest op zolder waar je er weinig aan hebt.
2. ongeïsoleerd houten vloeren is echt niet best qua comfort, ik zou hier z.s.m. eens naar (laten) kijken om dit te isoleren. Scheelt heel veel qua gevoel en ook qua echt energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:40
Spouwmuurisolatie is wel effectief en heeft een korte terugverdientijd, ook qua comfort win je er direct mee. Op de lange termijn is dat echter te weinig en moet je naar een nog hogere isolatiewaarde die je met spouwisolatie alleen niet kunt bereiken (want te dun). Je kunt het wel doen voor de komende 10 jaar ofzo maar daarna moet je verder.
Mechanische ventilatie kun je ook eens naar kijken, als die oud is zuigt die wellicht nodeloos veel koude lucht je huis in. Moderne ventilatie wordt naar behoefte gestuurd met vocht en/of co2 sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Fr33z schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:30:
Je gaat niks winnen qua verbruik, je gaat absoluut meer verbruiken want je wilt meer van je huis verwarmen. hierdoor is van een groter deel van je huis de temperatuur gemiddeld hoger en verlies je dus meer naar buiten.

ik zie 2 hele grote dingen die comfort treffen:
1. open verbinding naar zolder, brrr. Ook al heb je daar dan geïsoleerd, de warmte in je huis stijgt nog steeds op en hangt het meest op zolder waar je er weinig aan hebt.
2. ongeïsoleerd houten vloeren is echt niet best qua comfort, ik zou hier z.s.m. eens naar (laten) kijken om dit te isoleren. Scheelt heel veel qua gevoel en ook qua echt energieverbruik.
Er is op zolder niet echt veel ruimte voor deuren. Het is een jaren 30 woning, met een steile kap welke op ca 1 meter boven de verdiepingsvloer begint. Ik zit er aan te denken om een luik bovenaan de trap te maken maar dat is niet veilig mocht ik hier een slaapkamer willen realiseren.

De BG vloer is wel degelijk geïsoleerd. Er zit ca 100mm glaswol tussen de balken. Ook de verdiepingsvloeren zijn geïsoleerd, Vooral voor het geluid. Hier zit 60mm glaswol tussen de balken

Pagina: 1