Advies voor de laatste upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02:03
Ik heb dit jaar al enkele upgrades uitgevoerd aan mijn computer.
Nu heb ik nog genoeg budget over om ook de rest te kunnen upgraden.

Ik gebruik mijn systeem vooral voor gamen (144hz 1080p) (en netflix tegelijkertijd op mijn tweede scherm (60hz 1080p)) Daarnaast veel (school)werk gebruik.
Hierbij merk ik dat ik op de nieuwste games niet meer mee kan draaien in hoge settings en ik vermoed dat dit komt door mijn cpu. (Via taskmanager zie ik hier de hoogste load)

Mijn systeem ziet er momenteel als volgt uit:

Case: Fractal Design Define R5
Moederbord: Asus Z170 PRO GAMING
CPU: 6700K (niet overgeclocked)
CPU Fan: Noctua NH-D15
RAM: 2x 8GB HyperX Fury DDR4 2666mhz
M.2: Crucial M500 SATA M.2 240GB (Hier draait het os op)
Extra SSD: Crucial MX200 500GB
HDD: WD Blue 2TB
GPU: Nvidia GTX 1080-Ti
PSU: Corsair RM750x

Nu denk ik om een nieuw moederbord + cpu in te bouwen. Maar daar kom ik niet helemaal uit.

Ik zag dat de intel 9 serie goed leverbaar is momenteel. Het lijkt mij de meest waardevolle stap om naar deze serie te gaan, ik zag echter dat de 9700k geen hyperthreading heeft oa en dat de 9900k eigenlijk is wat de 9700k zou moeten zijn. (kan de review even niet meer vinden maar dat was hier op Tweakers)

Nu heb ik er niet veel verstand van maar een i9 voelt wel wat overdreven, of ga ik hier inderdaad meer plezier van beleven?

Dan blijft de vraag over welk moederbord. Ik was aan het kijken naar een moederbord met een z370 chipset maar in de review over de beste gameprocessor staat eigenlijk dat de z370 chipset teleurstellend was. Dus hierbij vermoed ik dat ik beter kan kijken naar een z390 chipset, klopt dat?

En dan als laatste vraag, ik heb nu al ddr4 ram, echter zijn deze 2666mhz. Deze lijken mij compatible maar merk ik hier een bottleneck door en kan ik beter naar 3000mhz of zelfs 3200mhz kijken?

\\edit: PSU vergeten.

Alle reacties

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-01 18:57
Heb je al geprobeerd om de 6700k te overklokken? Misschien dat dat er net voor zorgt dat alles weer soepel draait. Ook zonde om niet te doen gezien je setup hier geschikt voor is.

Als je echt wilt upgraden zou ik niet voor de 9900k gaan, aangezien die qua gaming weinig extra biedt tegenover een 9700k. Het best pak je dan een z390 bord want dat werkt sowieso direct (zonder biosupdate) met de 9de generatie.

Sneller ram kan wel wat verschil maken maar ik denk niet dat dat een upgrade waard is. Even wat benchmarks opzoeken om dat te bepalen.

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:49
Wat is je budget? Zonder budget kunnen wij ook vrij weinig dan maar gewoon wat klakkeloos schreeuwen wat je allemaal kan kopen?

Intel i9 9900k/i7 9700k/ i5 9600k afhankelijk van wat je budget is met een z390 chipset en ik zou dan zeer zeker investeren in DDR4 3200mhz of hoger geheugen anders bottleneck je de rest wat erg zonde is.

Of je kijkt naar de concurrent AMD en gaat richting een 2600x/2700x met B450 chipset bijv en ook minimaal DDR4 3200mhz

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MisterEagle 6700k zal nog geen problemen geven. is vergelijkbaar met Ryzen 2600X. vaak wordt dit nog aangeraden als iemand van oudere i5 komt.

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 12-12-2018 13:57 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MisterEagle
Allen bedankt alvast!

Budget, laten we zeggen maximaal 1000 euro.

Voor wat betreft het verhaal ben ik misschien wat belangrijks vergeten al weet ik niet of het relevant is.
Ik heb van de zomer brand gehad, als gevolg van de roetschade is in elk geval mijn vorige videokaart afgeschreven (En reeds vervangen). ik heb af en toe, maar de laatste week valt het mij op een BSOD.

Dan bij het gamen, als ik bijvoorbeeld blackdesert online op de hoogste settings draai (maar ook modded minecraft) merk ik dat mijn cpu vaak richting 80% of zelfs hoger gaat.
Zeker in 'nieuwe' games op hoge settings merk ik een micro stuttering op.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

9700k heeft gewoon boost clock
4.9 GHz (1 Core)
4.8 GHz (2 Core)
4.7 GHz (4 Core)
4.6 GHz (6/8 Core)

Dat lijkt me de enige optie als je bij Intel blijft.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je CPU zou nog snel zat moeten zijn, het is FFS een vrij recente i7 op 4GHz 8)7

Controleer anders eerst eens de volgende dingen:
- CPU temperatuur onder load
- CPU frequentie onder load (haalt ie wel 4GHz?)
- GPU temperatuur onder load

🖥️ | 🚗

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-02 22:28
MadMarky schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:09:
Je CPU zou nog snel zat moeten zijn, het is FFS een vrij recente i7 op 4GHz 8)7

Controleer anders eerst eens de volgende dingen:
- CPU temperatuur onder load
- CPU frequentie onder load (haalt ie wel 4GHz?)
- GPU temperatuur onder load
Vergeet niet dat hij op een lage resolutie speelt, dan heb je eerder last van bottlenecks.

[ Voor 4% gewijzigd door NotSoSteady op 12-12-2018 16:11 ]

• MisterEagle
Een aanvulling, ik ga mijn schermen vervangen voor 27 inch schermen met hogere resolutie (2560x1440). Heb vanmiddag daar een aanbieding voor ontvangen.

CPU temp is 58 graden

GPU rond de 68-70

CPU freq ga ik nog achteraan. Vind ik dat ook in afterburner?

[ Voor 6% gewijzigd door MisterEagle op 12-12-2018 18:18 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:18
Overklok de 6700K en koop een 1440P 144 Hz of 4K 60 Hz monitor voor je budget.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MisterEagle schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:02:
[...]

CPU freq ga ik nog achteraan. Vind ik dat ook in afterburner?
Ja stat onderaan in een grafiek voor iedere core afzonderlijk.

Maar zoals de rest ook zegt, als je meer performance wilt kun je met deze setup ook prima overclocken. 10% winst heb je zo, gratis en voor niets.

🖥️ | 🚗

• MisterEagle
Ik ga me er eens in verdiepen! Bedankt.
Pagina: 1