Oude GPU op nieuw 144Hz scherm, overbodig / onzinnig ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-07 13:34
Beste medetweakers,

Ben erg aan het twijfelen om voor mijn ouder systeem thuis een nieuwe monitor te kopen, heb nu twee 24" schermen en één 22 inch. Eentje heeft nog CCFL backlight van Ilyama van 2009 de andere twee zijn een benq (led, 5ms reponse) en een hp (led, 5ms). Ik ben inmiddels het meeste gewend aan de Ilyama met ccfl lampen, alleen dit scherm en de rest van de schermen hebben enorm veel last van "screen tearing" bij vooral multitasking op 3x 1920x1080 en bij spelletjes.

Heb op het werk nu met een zeer zware laptop gewerkt en deze had een nieuw IPS 144Hz scherm erin zitten. Dit voelde zo veel fijner aan om op te werken, dat ik nu al zeker een maand twijfel om een nieuwe monitor te kopen voor thuis alleen lees ik online dan weer dat sommige mensen zeggen dat het wel werkt en andere weer van niet op de oude hardware die ik heb.

Zoals ik al eerder zei mijn systeem is toch alweer zwaar verouderd maar werkt nog prima voor wat ik ermee doe (wat oudere games af en toe en virtualisatie).
  • Intel x5675 @4g
  • 24GB DDR3 1600
  • Sapphire 7970 3GB (met arctic accelero etreme cooler) weet even niet exact welke revisie, kaart is wel van 2012 ergens.
  • Zit nog Windows 7 op, misschien toch binnenkort maar eens naar Windows 8.1 toe upgraden. Verder werkt alles prima, is alleen wat betreft software ondersteuning.
Nu vroeg ik mij af, bij bijvoorbeeld counter strike global offensive zou 144Hz wel werken als mijn GPU dit aan kan. Is dit nu ook het geval met de oudere counter strike of loopt deze dan gewoon op 60 of 75Hz waar die nu ook op loopt? G-Sync zit niet op mijn kaart dacht ik, is dit van belang of heeft dit er niets mee te maken?

https://www.samsung.com/n...-cfg73fqu/LC27FG73FQUXEN/

Deze monitor had ik in gedachte, heb nog niet echt verder gekeken. Misschien handig om eens zo'n scherm te gaan bezichtigen bij de mediamarkt voor aankoop of zoiets.

Al het advies is welkom :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:54

nelizmastr

Goed wies kapot

r_AllocStarByte schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:12:

• Zit nog Windows 7 op, misschien toch binnenkort maar eens naar Windows 8.1 toe upgraden. Verder werkt alles prima, is alleen wat betreft software ondersteuning.
[/list]
Windows 8.1 krijgt geen driver updates meer van AMD sinds begin vorig jaar. Niemand gebruikt namelijk nog 8.1. Windows 10 zal prima werken op deze hardware. dat kan je dus prima nemen.
Nu vraag ik mij af, bij bijvoorbeeld counter strike global offensive zou 144Hz wel werken als mijn GPU dit aan kan. Is dit nu ook het geval met de oudere counter strike of loopt deze dan gewoon op 60 of 75Hz waar die nu ook op loopt? G-Sync zit niet op mijn kaart dacht ik, is dit van belang of heeft dit er niets mee te maken?
Bij CS kom je een heel eind. Qua gamen is deze CPU minder irrelevant dan je denkt. Kan wel helpen hem nog een tikje verder te kietelen richting de 4.2-4.3GHz. Je kan het spel zelf instellen om zichzelf te schalen naar je monitor of onbegrensd te draaien, dat laatste hebben de meesten.

G-sync zit alleen op Nvidia kaarten vanaf de GTX900 serie, AMD kaarten hebben Freesync, alleen niet de 7950/7970/R9 280/R9 280X. Dit heeft dus niets met het geheel te maken.
https://www.samsung.com/n...-cfg73fqu/LC27FG73FQUXEN/

Deze monitor had ik in gedachte, heb nog niet echt verder gekeken. Misschien handig om eens zo'n scherm te gaan bezichtigen bij de mediamarkt voor aankoop of zoiets.
Voor normale productiviteit heeft 144Hz geen meerwaarde. Investeer liever in een goed paneel met IPS technologie. Dan heb je algeheel een mooier beeld buiten de games om. Dan is een 100 of 120Hz paneel ook nog goed betaalbaar. Een monitor gaan bekijken indien mogelijk is altijd een goed idee.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-10 17:32

Nemesizz

Untouchable

@nelizmastr
Niemand gebruikt namelijk nog 8.1.
offtopic:
....ik wel... :P niet icm AMD, maar toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Nemesizz schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:12:

[...]

offtopic:
....ik wel... :P niet icm AMD, maar toch
Kan wezen, maar iemand laten upgraden naar een systeem dat eigenlijk alleen nog van MS support krijgt en verder links en rechts gedumpt wordt kan nooit helemaal de bedoeling zijn lijkt me :+

Voor de Geforce 2000 serie is ook geen officiele W8 support meer namelijk :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

nelizmastr schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:15:
[...]

Kan wezen, maar iemand laten upgraden naar een systeem dat eigenlijk alleen nog van MS support krijgt en verder links en rechts gedumpt wordt kan nooit helemaal de bedoeling zijn lijkt me :+

Voor de Geforce 2000 serie is ook geen officiele W8 support meer namelijk :)
Nee ok, upgraden naar een al zo goed als dood OS is niet verstandig nee. Uiteindelijk ontkom je niet meer aan Windows 10. Zelf kort geleden overgestapt omdat support voor 7 ook binnenkort eindigt (en dan krijg je al vrij snel dat vanalles en nogwat niet meer werkt door gebrek aan support).

@r_AllocStarByte Ik denk als je een scherm koopt wat je wel bevalt (inderdaad even in het echt bekijken) dat je er niet teveel bij na moet gaan denken of je er met je huidige hardware wel het uiterste uit kan halen. Over het algemeen gaat een scherm wel langer mee dan de PC zelf (die word over het algemeen sneller vervangen dan een scherm.... nouja, behalve bij mij dan :+ ).

Enige keer dat het daadwerkelijk een 'probleem' is als je bijvoorbeeld een scherm met een hogere resolutie wil aansluiten op een oudere poort (4K scherm op een HDMI 1.4 poort bijvoorbeeld), dat je dan vast zit aan 30Hz. Veel kaarten en monitoren gebruiken toch een displayport en loop je toch al niet zo snel tegen dat probleem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
nelizmastr schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:42:

Bij CS kom je een heel eind. Qua gamen is deze CPU minder irrelevant dan je denkt. Kan wel helpen hem nog een tikje verder te kietelen richting de 4.2-4.3GHz. Je kan het spel zelf instellen om zichzelf te schalen naar je monitor of onbegrensd te draaien, dat laatste hebben de meesten.

G-sync zit alleen op Nvidia kaarten vanaf de GTX900 serie, AMD kaarten hebben Freesync, alleen niet de 7950/7970/R9 280/R9 280X. Dit heeft dus niets met het geheel te maken.

[...]

Voor normale productiviteit heeft 144Hz geen meerwaarde. Investeer liever in een goed paneel met IPS technologie. Dan heb je algeheel een mooier beeld buiten de games om. Dan is een 100 of 120Hz paneel ook nog goed betaalbaar. Een monitor gaan bekijken indien mogelijk is altijd een goed idee.
Ah ja nu ik het weer lees, klopt. Ben er niet meer zoveel als vroeger mee bezig. Maar wat betreft de screen tearing zou het dan toch wel stukken minder moeten zijn, right? Wil gewoon een mooi IPS paneel ja, hogere resolutie zou ook mooi zijn, hoeft echt geen 4K te zijn voor mij. Ging mij vooral om de iets hogere refresh rate voor screen tearing, ips en het verbogen scherm staat op zich wel mooi en misschien zelfs ook wel beter qua ergonomisch vergeleken met mijn huidige scherm setup. Heb namelijk zelf voor mijn derde monitor een frame van hout gemaakt, als ik telkens naar boven moet kijken krijg ik soms wel een stijve nek als ik dit te lang doe :F
Nemesizz schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:32:
[...]

Nee ok, upgraden naar een al zo goed als dood OS is niet verstandig nee. Uiteindelijk ontkom je niet meer aan Windows 10. Zelf kort geleden overgestapt omdat support voor 7 ook binnenkort eindigt (en dan krijg je al vrij snel dat vanalles en nogwat niet meer werkt door gebrek aan support).

@r_AllocStarByte Ik denk als je een scherm koopt wat je wel bevalt (inderdaad even in het echt bekijken) dat je er niet teveel bij na moet gaan denken of je er met je huidige hardware wel het uiterste uit kan halen. Over het algemeen gaat een scherm wel langer mee dan de PC zelf (die word over het algemeen sneller vervangen dan een scherm.... nouja, behalve bij mij dan :+ ).

Enige keer dat het daadwerkelijk een 'probleem' is als je bijvoorbeeld een scherm met een hogere resolutie wil aansluiten op een oudere poort (4K scherm op een HDMI 1.4 poort bijvoorbeeld), dat je dan vast zit aan 30Hz. Veel kaarten en monitoren gebruiken toch een displayport en loop je toch al niet zo snel tegen dat probleem aan.
De kaart had dacht ik ook een display poort ja. Weet alleen zo even niet welke versie, dit is natuurlijk ook van belang. Want als je versie 1 vergelijkt met pff uhm ik zeg maar even wat 1.3 dan zit er wel degelijk verschil in qua specs, resolutie, refresh rate enzovoort omdat de controller beter is bij de nieuwere versie.

Wat betreft Windows 10, ik sla die wel over. Dan ga ik wel naar Fedora over, en Windows 10 alleen ernaast voor de spelletjes af en toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

De Radeon 7970 zou displayport versie 1.2 moeten hebben, dat is wel voldoende voor hoge resoluties en/of refreshrates. De HDMI versie is wel 'te laag' om hoge resoluties/refreshrates aan te kunnen.

• r_AllocStarByte
Nemesizz schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:21:
De Radeon 7970 zou displayport versie 1.2 moeten hebben, dat is wel voldoende voor hoge resoluties en/of refreshrates. De HDMI versie is wel 'te laag' om hoge resoluties/refreshrates aan te kunnen.
Dankje, moet eens kijken of ik dit weekend langs de mediamarkt kan gaan om eens te gaan kijken wat er in de aanbieding is. Heb al even snel gezocht op het net dacht dat de mijne ook v1.2 had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06:36
Ik heb zelf afgelopen half jaar met een 280x (de refresh van de 7970) een 1440p 144Hz aangedreven en stond nog redelijk verbaasd wat de GPU wist te presteren. Spellen als BF4, Quake Champions en Diablo 3 gingen prima op med/high settings richting de 80/90 fps.

Zolang je geen nieuwe recente spellen gaat draaien en de hoogste settings verwacht, kan je met de 7970 nog prima uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
XFlame schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:19:
Ik heb zelf afgelopen half jaar met een 280x (de refresh van de 7970) een 1440p 144Hz aangedreven en stond nog redelijk verbaasd wat de GPU wist te presteren. Spellen als BF4, Quake Champions en Diablo 3 gingen prima op med/high settings richting de 80/90 fps.

Zolang je geen nieuwe recente spellen gaat draaien en de hoogste settings verwacht, kan je met de 7970 nog prima uit :)
Cool. Ik game eigenlijk niet meer zoveel, misschien een keer per maand of zoiets. Wilde het wel weer een beetje gaan oppakken. Vooral de classic online games voordat ze compleet dood zijn. De refresh rate is wel belangrijk omdat ik nu heel veel screen tearing heb omdat alles op 60 of 75Hz loopt. Lijkt me fijn om dat niet meer te hebben, fijner voor de ogen en het IPS scherm heeft toch heldere kleuren. Zal eens kijken, heb me bedacht. Want als ik de 27" pak dan moet een scherm weg en dan heb ik er nog twee. Misschien dan toch voor een platte niet curved 24" maar eens gaan kijken. Als het goed is zou het moeten werken op mijn kaart. Heb die toen in Duitsland gekocht toen hij pas uit kwam, bijna 600 euro terug in 2012. Dus display port 1.2 heeft die denk ik wel.

[ Voor 7% gewijzigd door r_AllocStarByte op 15-12-2018 00:51 ]

Pagina: 1