Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• hiddaahh
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 26-03 11:24
Beste lezer,

Ik wil in deze decembermaand een videokaart upgrade doen. Mijn huidige 750ti wordt minder ;)

Nou ben ik aan het twijfelen. De AMD RX580 is al een tijdje uit en de 590 is ook uitgekomen.
De 580 is flink in prijs gedaald. De Vega 56 daarin tegen ook...

Computer specs:
MSI Z170A GAMING PRO
Intel Core i7-6700K 4.4ghz
16 GB RAM
Nvidia 750ti
CooMas G650M

Ik heb een freesync scherm (21:9, 2560x1080, 75Hz) waar ik nu dus niet gebruik van maak... Daar wil ik wel graag gebruik van maken dus daarom een AMD videokaart.

Nou is de vraag, is het verstandiger om een RX580, RX590 om een Vega56 aan te schaffen.
Prijzen van 580 liggen rond de €250,-
590 rond de €300,-
Vega 56 rond de €350,-

Is 650 watt voeding wel genoeg voor de Vega 56?

Is de RX580 futureproof genoeg voor 2560x1080 75 fps?

Hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

*AMD RX580 heb ik het over de 8gb model.

Beste antwoord (via hiddaahh op 13-12-2018 20:14)

Je kan bij Caseking (Duitsland, je kan met IDEAL betalen en de website is ook in het Engels beschikbaar, bij de bestelling hebben ze alles netjes aangepast voor het land waaraan wordt geleverd) een Sapphire Nitro Vega56 bestellen voor ongeveer €482 (inclusief verzendkosten). Als je voor Vega56 kiest dan lijkt dat momenteel de beste optie. Die van Gigabyte moet je inderdaad mijden! Die van Asus ken ik zelf niet goed maar ik heb er weinig goeds over gelezen. Als jij er een maand eerder bij was geweest dan had je bij Overclockers voor rond de €360 een Sapphire Pulse Vega56 kunnen bestellen (als je een creditcard of PayPal kan/wil gebruiken).

Wat te kiezen? De RX 580 is een prima kaart voor 1080p gaming, als je een hogere resolutie wil in de toekomst dan ga je een betere kaart nodig hebben. Het is mogelijk dat de RX 580 over een paar jaar niet meer geschikt is voor alle nieuwe spellen voor 1080p (dat begint nu al een probleem te worden bij ultra-instellingen) en dat dan weer gaat willen upgraden. Je kan nu de Vega56 kopen en later upgraden of een RX 580 kopen en eerder upgraden. Volgens mij is het performance-verschil zo'n 40% dus zie maar of dat de extra prijs het waard is.

Het beste wat je kan doen als je een beetje geduld hebt: wachten op Navi. Het wordt verwacht dat die rond juni uitkomt en dan krijg je waarschijnlijk een betere performance dan Vega56 voor een prijs die ligt tussen die van de RX 580 en de Vega56.

Algemene opmerkingen:
- Bij de PSU is het vermogen betrekkelijk onbelangrijk (overigens kunnen goede voedingen een hoger vermogen leveren dan wat wordt vermeld in de naam van het product). Je wil dat het hoog genoeg is maar 450W volstaat voor verrweg de meeste gebruikers. Ook voor de hardware die jij gebruikt en wil gebruiken. Kijk vooral naar de kwaliteit! De ripple is bijvoorbeeld erg belangrijk, vooral voor krachtigere grafische kaarten die een wat hoger vermogen hebben.
Ik ken jouw voeding niet maar volgens jonnyguru is het een redelijk goede PSU en is de ripple redelijk goed dus ik denk dat het snor zit maar ik ben geen expert in voedingen. Vraag het in de Vega ervaringen draad, daar weten ze het waarschijnlijk wel.
http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story6&reid=430
De volgende keer als jij een voeding koopt, kijk op Tomshardwarew en Jonnyguru voor reviews.

- Voor RX 580 en Vega zijn de kaarten van Sapphire met afstand het beste. Gigabyte is flink door het ijs gezakt, MSI had aanvankelijk een slechte GamingX-kaart (later geupdate toen ze merkten dat het zoveel minder presteerde dan de concurrenten).
https://www.computerbase....radeon-rx-580-570-test/2/
Ik zou voor Sapphire kiezen tenzij het prijsverschil te groot is. De koeling (fans, heatsink) is goed en je kan later de fans vervangen als het ooit nodig zou zijn. De Sapphire Pulse is prima als je stock-instellingen gebruikt, met de Sapphire Nitro kan je hoger klokken terwijl de kaart relatief stil blijft.

CHBF wijzigde deze reactie 11-12-2018 17:09 (6%)

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

Alle reacties

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20-04 16:29

iCore

Dat is mijn uitspraak.

Welke Vega bedoel je? Ik hoop niet dat je de gigabyte Vega 56 bedoeld ;w

iCore wijzigde deze reactie 11-12-2018 12:29 (54%)

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19-04 16:43
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-RX-Vega-56-vs-Radeon-RX-580 lijkt me duidelijk genoeg? Als je die 50 euro niet in je zak hoeft te houden, Vega 56.

234FaTaLiTy wijzigde deze reactie 11-12-2018 12:39 (42%)

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Vega 56. Speel ook op een 580 op dezelfde resolutie en die is soms niet rap genoeg meer voor Pubg

M'n magische bol werken.

• hiddaahh
iCore schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:29:
Welke Vega bedoel je? Ik hoop niet dat je de gigabyte Vega 56 bedoeld ;w
Ja de Gigabyte, maar ik zie dat die prijs ver van de andere merken liggen. Dat heeft vast een reden? :|

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20-04 16:29

iCore

Dat is mijn uitspraak.

hiddaahh schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:47:
[...]

Ja de Gigabyte, maar ik zie dat die prijs ver van de andere merken liggen. Dat heeft vast een reden? :|
Jep, slechte kaart, (zeggen de reviews ook)

Sowieso zijn Gigabyte kaarten in de AMD reeks niet zo goed. maar ik zou hem niet aanraden

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• hiddaahh
234FaTaLiTy schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:38:
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-RX-Vega-56-vs-Radeon-RX-580 lijkt me duidelijk genoeg? Als je die 50 euro niet in je zak hoeft te houden, Vega 56.
Scheelt €100,- euro.. Hoor en lees net dat de gigabyte versie niet al te best is en dan gaat het verschil nog hoger op lopen. ;(

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vega 56 is veruit sneller, maar je neemt een gok met een gigabyte kaart. Is het niet crashen, is het wel gewoon een 'werkende freeze', coilwhine, hoger verbruik, reboots, of je hebt geluk en hij doet het normaal. Best aannemelijk dat al die goedkopere kaarten dumpkaarten zijn, of getest en werkt weer 100% bij retour.

Zelfs voor die 100 euro maakt het nog een aardig verschil, of je zingt het nog een tijdje uit en wacht tot AMD wat beters heeft, maar dan niveau 56/64.

SinergyX wijzigde deze reactie 11-12-2018 13:05 (12%)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• hiddaahh
SinergyX schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:03:
Vega 56 is veruit sneller, maar je neemt een gok met een gigabyte kaart. Is het niet crashen, is het wel gewoon een 'werkende freeze', coilwhine, hoger verbruik, reboots, of je hebt geluk en hij doet het normaal. Best aannemelijk dat al die goedkopere kaarten dumpkaarten zijn, of getest en werkt weer 100% bij retour.

Zelfs voor die 100 euro maakt het nog een aardig verschil, of je zingt het nog een tijdje uit en wacht tot AMD wat beters heeft, maar dan niveau 56/64.
Duidelijk! Dan is €350,- wel een hoop geld voor een kaart waarvan je niet weet of deze goed gaat werken..
De eerst volgende Vega 56 is de variant van Asus voor €449,- is dan gelijk weer 100 euro er boven op. Wachten is ook niet leuk.. :O Dan zal ik toch moeten kijken naar een RX590 denk ik. Maar kan die 75 fps halen 2560x1080...

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

hiddaahh schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:34:
[...]

Duidelijk! Dan is €350,- wel een hoop geld voor een kaart waarvan je niet weet of deze goed gaat werken..
De eerst volgende Vega 56 is de variant van Asus voor €449,- is dan gelijk weer 100 euro er boven op. Wachten is ook niet leuk.. :O Dan zal ik toch moeten kijken naar een RX590 denk ik. Maar kan die 75 fps halen 2560x1080...
Fps, resolutie, je mist de 3rde.. details :P Alles op minimale settings en veel kaarten zullen die fps wel halen, maar op hoogste settings is dat een ander verhaal. Daarbij is het ook nog erg game afhankelijk, mijn oude 290X (redelijk gelijk niveau) kon diverse games nog aardige fps halen (dan wel op 1920x1080), maar andere games op hogere settings was ik blij met 40.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• aminam
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:14
Lag het bij die gigabyte kaarten niet aan de rotte vbios die er vanuit de fabriek op stond? Als je zelf met atiflash een nieuwe bios erop kan flashen kan het nog de moeite waard zijn.

x370 Taichi | R5 1600 | Vega 64 Liquid| Phanteks Evolv atx

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:43
hiddaahh schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:34:
[...]

Dat hangt af van de instellingen. Mijn 1050ti haalt al 75 fps op 2560x1080 in PUBG op low/medium. En een 580/590 is al snel 40%-50% sneller.

• hiddaahh
SinergyX schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:44:
[...]

Fps, resolutie, je mist de 3rde.. details :P Alles op minimale settings en veel kaarten zullen die fps wel halen, maar op hoogste settings is dat een ander verhaal. Daarbij is het ook nog erg game afhankelijk, mijn oude 290X (redelijk gelijk niveau) kon diverse games nog aardige fps halen (dan wel op 1920x1080), maar andere games op hogere settings was ik blij met 40.
Ja, het liefste speel je op de hoogste settings. Maar ik begrijp wel dat dat niet altijd mogelijk is. Het liefst rond de hoogste settings en dan 75 fps kunnen halen. Games zoals GTA V, Battlefield 1, Pubg, Fortnite(lol), Forza en straks als hij komt, Red Dead Redemption. :9

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:43
hiddaahh schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:54:
[...]

Ja, het liefste speel je op de hoogste settings. Maar ik begrijp wel dat dat niet altijd mogelijk is. Het liefst rond de hoogste settings en dan 75 fps kunnen halen. Games zoals GTA V, Battlefield 1, Pubg, Fortnite(lol), Forza en straks als hij komt, Red Dead Redemption. :9
Ik zou zeggen zoek een paar benchmarks op van de 580 en 590 en vega voor die spellen op 1920x1080 en trek daar zo'n 20% aan fps van af omdat jouw resolutie hoger is.

• TheNoobDude
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15-03 16:34
Wat PUBG betreft kan deze website misschien helpen: https://www.techspot.com/...pubg-graphics-benchmarks/
Scrol wat naar onder en daar vind je een graf met de verschillende graphic cards en hun fps

TheNoobDude wijzigde deze reactie 11-12-2018 14:03 (0%)
Reden: Typo

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 01:46
2e hands is een RX580 ook best interessant. Zelf een praktisch nieuwe weten te kopen voor rond de EUR170.

Ideaal om even mee te doen in afwachting wat er de komende 1-2 jaar nog op de markt komt.

• reiniero
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:32
Devian schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:11:
2e hands is een RX580 ook best interessant. Zelf een praktisch nieuwe weten te kopen voor rond de EUR170.

Ideaal om even mee te doen in afwachting wat er de komende 1-2 jaar nog op de markt komt.
Bij amazon zijn ze vanaf 220 nieuw te krijgen, en van de week zag ik een RX580 8gb van asus voor 175 als warehouse deal. Die was natuurlijk zo weg, maar er komen wel vaak nieuwe bij als warehouse deal. Dat lijkt me een hele redelijke prijs en meteen een goeie upgrade voor jou.

• hiddaahh
Devian schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:11:

Probleem is dat ik in Friesland woon en dat hier weinig aanbod is wat nog in de buurt is... Vaak zijn dit ook kaarten die zijn gebruikt voor mining. Op dit moment zie ik dat er weinig prijsverschil is tussen een nieuwe 580 en een tweede hands. Maar 170 voor een bijna nieuwe is zeker een leuke deal! Helaas niks bij mij in de buurt.

• hiddaahh
reiniero schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:21:
[...]

Bij amazon zijn ze vanaf 220 nieuw te krijgen, en van de week zag ik een RX580 8gb van asus voor 175 als warehouse deal. Die was natuurlijk zo weg, maar er komen wel vaak nieuwe bij als warehouse deal. Dat lijkt me een hele redelijke prijs en meteen een goeie upgrade voor jou.
Bedankt voor de tip! Zelf geen ervaring met Amazon, maar misschien wel leuk om in te verdiepen. Dat zijn redelijke prijzen voor de performance die ik kan verwachten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!
Je kan bij Caseking (Duitsland, je kan met IDEAL betalen en de website is ook in het Engels beschikbaar, bij de bestelling hebben ze alles netjes aangepast voor het land waaraan wordt geleverd) een Sapphire Nitro Vega56 bestellen voor ongeveer €482 (inclusief verzendkosten). Als je voor Vega56 kiest dan lijkt dat momenteel de beste optie. Die van Gigabyte moet je inderdaad mijden! Die van Asus ken ik zelf niet goed maar ik heb er weinig goeds over gelezen. Als jij er een maand eerder bij was geweest dan had je bij Overclockers voor rond de €360 een Sapphire Pulse Vega56 kunnen bestellen (als je een creditcard of PayPal kan/wil gebruiken).

Wat te kiezen? De RX 580 is een prima kaart voor 1080p gaming, als je een hogere resolutie wil in de toekomst dan ga je een betere kaart nodig hebben. Het is mogelijk dat de RX 580 over een paar jaar niet meer geschikt is voor alle nieuwe spellen voor 1080p (dat begint nu al een probleem te worden bij ultra-instellingen) en dat dan weer gaat willen upgraden. Je kan nu de Vega56 kopen en later upgraden of een RX 580 kopen en eerder upgraden. Volgens mij is het performance-verschil zo'n 40% dus zie maar of dat de extra prijs het waard is.

Het beste wat je kan doen als je een beetje geduld hebt: wachten op Navi. Het wordt verwacht dat die rond juni uitkomt en dan krijg je waarschijnlijk een betere performance dan Vega56 voor een prijs die ligt tussen die van de RX 580 en de Vega56.

Algemene opmerkingen:
- Bij de PSU is het vermogen betrekkelijk onbelangrijk (overigens kunnen goede voedingen een hoger vermogen leveren dan wat wordt vermeld in de naam van het product). Je wil dat het hoog genoeg is maar 450W volstaat voor verrweg de meeste gebruikers. Ook voor de hardware die jij gebruikt en wil gebruiken. Kijk vooral naar de kwaliteit! De ripple is bijvoorbeeld erg belangrijk, vooral voor krachtigere grafische kaarten die een wat hoger vermogen hebben.
Ik ken jouw voeding niet maar volgens jonnyguru is het een redelijk goede PSU en is de ripple redelijk goed dus ik denk dat het snor zit maar ik ben geen expert in voedingen. Vraag het in de Vega ervaringen draad, daar weten ze het waarschijnlijk wel.
http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story6&reid=430
De volgende keer als jij een voeding koopt, kijk op Tomshardwarew en Jonnyguru voor reviews.

- Voor RX 580 en Vega zijn de kaarten van Sapphire met afstand het beste. Gigabyte is flink door het ijs gezakt, MSI had aanvankelijk een slechte GamingX-kaart (later geupdate toen ze merkten dat het zoveel minder presteerde dan de concurrenten).
https://www.computerbase....radeon-rx-580-570-test/2/
Ik zou voor Sapphire kiezen tenzij het prijsverschil te groot is. De koeling (fans, heatsink) is goed en je kan later de fans vervangen als het ooit nodig zou zijn. De Sapphire Pulse is prima als je stock-instellingen gebruikt, met de Sapphire Nitro kan je hoger klokken terwijl de kaart relatief stil blijft.

CHBF wijzigde deze reactie 11-12-2018 17:09 (6%)

• Tricolores
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 19-04 15:42
Ik wil deze topic niet kapen, maar zit met soortgelijke vraag en hoef misschien geen nieuwe te openen.

Is een upgrade van RX580 naar Vega56 de moeite als je deze tweedehands voor een 300-tal euro kan halen?

PC: Asrock AB350M Pro4 - R5 2600 - 16 GB DDR4 @ 2933 MHz - XFX RX Vega 56 // Laptop: LENOVO Ideapad 310 // Smartphone: Xiaomi Mi A2 Lite

• TheNoobDude
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15-03 16:34
Ik zou wachten op de Navi als je dat kan @Dreifarben , als je een 1080p monitor hebt is wachten de beste optie denk ik

• logion
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 14-04 01:15
CHBF schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:49:
Overclockers UK shipt niet naar België. Dunno voor Nederland. Maar op materiel.net stond de Sapphire pulse Vega 56 aan 359 euro (en 335 na een extra korting), helaas voor TS niet meer beschikbaar. Als je geduld hebt, komt er mss wel nog een deal voorbij.

• Tjona100
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:10
Ik heb zelf ook de Vega 56 OC van Gigabyte in bezit.
Zelf heb ik er tot dusver geen problemen mee ondervonden, hij draait perfect icm met Ryzen op x470.
Weliswaar ben ik me wel bewust van de horrorverhalen die over deze kaart rondgaan.
Wil je op safe spelen kan je altijd voor een 580/590 gaan.
De Gigabyte Vega 56 OC is veruit de goedkoopste
maar kennelijk ook met de meeste problemen.
Andere merken gaan rii de 400-500, dat is een Vega 56 sowieso niet waard, kijkend naar de concurrentie.

Ryzen 2700X | 2080 TI | 16GB CL 14 Gskill | Prime x470 Pro |

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 21:36
Mijn Gigabyte Vega 56 OC doet het ook gewoon prima.
Ben er zeer tevreden mee voor het geld en je krijgt er ook 3 games bij plus er zit gewoon 3 jaar garantie op.

Ik kom van een rx480 8gb af die ik al op 1400/2200 had geklokt.
Maar de Vega 56 is toch echt een ander verhaal, veel sneller.
Eigenlijk speel ik alleen maar Hunt:Showdown (Cryengine 5) en ik kan het spel maxed out spelen op full hd.
Met de rx480 was het minder vloeiend met alles op medium...

Die voeding van jou moet voldoende zijn.

Wel een aantal zaakjes waar je op moet letten:

-Zorgen dat het nieuwste bios erop zit, je kan daarvoor een tooltje downloaden bij Gigabyte dus geen gedoe met Atiflash oid.
-Van het powerplan in AMD driver afblijven.
-Geen verloopje van pci-e 6 pin naar pci-e 8 pin gebruiken en aparte kabels voor de pci-e 8 pins aansluitingen gebruiken (niet beide aansluiten dmv één kabel met twéé stekkers!)

Anders is de Sapphire 56 nitro+ bij Reichelt niet zo heel veel duurder.
Máár die heeft volgens mij maar 2 jaar garantie.
Verder heeft deze wel een forsere koeler en ik meen zelfs 3x 8 pins aansluiting.

https://www.reichelt.nl/s...11276-01-40g-p220305.html

Uitverkocht.... dat is dus ook snel gegaan.

HugoBoss1985 wijzigde deze reactie 12-12-2018 20:58 (27%)

Coolermaster CM 690 III - Corsair HX1200 V2 - Gigabyte Z390 Elite - i7 9700k @ 4,9 1,305v - Gelid Phantom - 16gb G-skill CL15 3000 - Gigabyte Vega 56 OC - Samsung 970 Evo 1tb - Windows 10 Pro 64

• Tjona100
Weliswaar misschien niet relevant of het juiste topic ervoor maar ik zie dat de Gigabyte vega 64 398 is bij my om

https://www.mycom.nl/prod...eakers.net&utm_medium=cpc

• HugoBoss1985
Tjona100 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:40:
Weliswaar misschien niet relevant of het juiste topic ervoor maar ik zie dat de Gigabyte vega 64 398 is bij my om

https://www.mycom.nl/prod...eakers.net&utm_medium=cpc
Let wel: daar zit geen amd games bundle bij (Ik heb dit zelf nagevraagd bij Mycom)!
Anders nog bij Sicomputers informeren, daar is die Vega 64 niet zo heel veel duurder.

Voor €355,00 koop je de Gigabyte Vega 56 OC met 3 games erbij.
Veel betere bang for buck daardoor.

HugoBoss1985 wijzigde deze reactie 13-12-2018 09:25 (16%)

Coolermaster CM 690 III - Corsair HX1200 V2 - Gigabyte Z390 Elite - i7 9700k @ 4,9 1,305v - Gelid Phantom - 16gb G-skill CL15 3000 - Gigabyte Vega 56 OC - Samsung 970 Evo 1tb - Windows 10 Pro 64

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 01:46
HugoBoss1985 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:17:
[...]

Let wel: daar zit geen amd games bundle bij (Ik heb dit zelf nagevraagd bij Mycom)!
Anders nog bij Sicomputers informeren, daar is die Vega 64 niet zo heel veel duurder.

Voor €355,00 koop je de Gigabyte Vega 56 OC met 3 games erbij.
Veel betere bang for buck daardoor.
Jij moet dit topic iets beter lezen ;-).

• HugoBoss1985
Devian schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:00:
[...]

Jij moet dit topic iets beter lezen ;-).
Leg eens uit aub, je zegt dat ik beter moet lezen maar je geeft daarbij niet aan wat je dan precies bedoeld...
Overigens voelt dit voor mij als geen een al te prettige manier van communiceren van jou.

Jij moet mij niet de les lezen ;)

Gigabyte Vega 64 OC was 398 by Mycom… zonder 3 games erbij en met 3 jaar garantie via Mycom.
Gigabyte Vega 64 OC was 422 bij Sicomputers … onbekend of daar 3 games bij zaten en met 2 jaar garantie via Sicomputers.

Gigabyte Vega 56 OC is bij meerdere shops 355 met daarbij 3 games en 3 jaar garantie (bij sommige shops) en vind ik dus de beste bang for buck.

Wat heb ik dan verkeerd gelezen?

HugoBoss1985 wijzigde deze reactie 13-12-2018 10:43 (68%)

• KipCurreh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 21:45

KipCurreh

Nightcrawler

HugoBoss1985 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:36:
[...]

Wat heb ik dan verkeerd gelezen?
Gaat er gewoon om dat de Gigabyte versies van deze kaarten al van in het begin van dit topic worden afgeraden denk ik, meer niet.

Dat jij er goede ervaringen mee hebt kan natuurlijk best, en zoveel te beter.. Maar de algemene teneur van de reviews en ervaringen is toch eerder negatief.. Dus ze staan goedkoper geprijs met een reden, zeg maar ;)

Persoonlijk zou ik ook gewoon altijd Sapphire nemen voor AMD kaarten, gewoon omdat ik er nog nooit iets slecht mee heb tegengekomen, en dus geen reden heb om te veranderen :)

Om de TS een idee te geven, ik heb sinds kort een nieuw 2560x1440 scherm in combinatie met een Sapphire RX580 Nitro+ , in afwachting van een nieuwe build (navi etc)
Ik heb de laatste Assassins Creed geprobeerd, maar hier moet ik toch ferm terugschroeven in de settings om toch maar iets van speelbare FPS te halen.. Settings op medium met toned down shadows en AA, dan haal je tussen de 30-50 FPS bij deze game
Andere games met een beter optimalisatie zullen het wellicht ietsje beter doen (ik heb gehoord dat AC:Od niet zo fantastisch loopt an sich) maar het is maar een poging om een beeld te scheppen

Ik kan daar gerust mee leven, maar het is wat jij wil natuurlijk 8)

KipCurreh wijzigde deze reactie 13-12-2018 12:15 (32%)

Setup | Steam

• HugoBoss1985
KipCurreh schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:10:
[...]

Gaat er gewoon om dat de Gigabyte versies van deze kaarten al van in het begin van dit topic worden afgeraden denk ik, meer niet.

Dat jij er goede ervaringen mee hebt kan natuurlijk best, en zoveel te beter.. Maar de algemene teneur van de reviews en ervaringen is toch eerder negatief.. Dus ze staan goedkoper geprijs met een reden, zeg maar ;)

Persoonlijk zou ik ook gewoon altijd Sapphire nemen voor AMD kaarten, gewoon omdat ik er nog nooit iets slecht mee heb tegengekomen, en dus geen reden heb om te veranderen :)

Om de TS een idee te geven, ik heb sinds kort een nieuw 2560x1440 scherm in combinatie met een Sapphire RX580 Nitro+ , in afwachting van een nieuwe build (navi etc)
Ik heb de laatste Assassins Creed geprobeerd, maar hier moet ik toch ferm terugschroeven in de settings om toch maar iets van speelbare FPS te halen.. Settings op medium met toned down shadows en AA, dan haal je tussen de 30-50 FPS bij deze game
Andere games met een beter optimalisatie zullen het wellicht ietsje beter doen (ik heb gehoord dat AC:Od niet zo fantastisch loopt an sich) maar het is maar een poging om een beeld te scheppen

Ik kan daar gerust mee leven, maar het is wat jij wil natuurlijk 8)
Geen idee wat hij bedoelde... 8)7

W.b.t. de Gigabyte OC kaarten:

Veel van die reacties/ervaringen (Er zijn vast ook wel slechte kaarten... zoals bij iedere fabrikant) zijn van mensen die niet weten dat:

-Het bios geupdate kan worden en de kaart retour sturen zonder deze te updaten. (ik heb er hier meerdere gesproken die ook de reviews hier op Tweakers hadden geschreven!)
-Men een voeding gebruiken die onvoldoende vermogen kan leveren.
-Men geen Pci-e 6 pin naar 8 pin adapters moet gebruiken.
-Men de 2x 8 pins stekkers aansluit via één kabel met 2 aansluitingen i.p.v. 2 dedicated cables.
-Men software zoals MSI afterburner misschien even niet moet installeren en eerst eens kijken of alles normaal werkt.

Zolang je het goed doet is het, volgens mij (en vanuit mijn ervaring!) gewoon een prima kaart.
De warmte vind ik ook meevallen, ingame zit ik rond de 1000/1100 rpm en de gpu blijft netjes 75 graden.

Exact dezelfde cijfertjes als met mijn MSI RX480 Gaming X welke minder stroom verbruikte...
Ook vrm en heatspot temperaturen zijn iets beter dan bijvoorbeeld een Asus R9 290 OC.
Dus echt slecht wil ik (de gpu) temperaturen niet noemen.

Zoals ik eerder zei is een Sapphire wél beter uiteraard, maar of je daar 3 games bij krijgt... en de garantieduur is volgens mij korter.

Dus ik kan de Gigabyte Vega 56 OC alleen maar aanraden.

HugoBoss1985 wijzigde deze reactie 13-12-2018 12:54 (14%)

• logion
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 14-04 01:15
AMD heeft een lijst van retaillers die de games zouden moeten aanbieden @ https://www.amd.com/en/where-to-buy/raise-the-game Met een Vega/590 krijg je alledrie de games, met een 570/580 kun je er twee kiezen.

Zelf heb ik ik bewust de Gigabyte vermeden, de bios flashen helpte niet bij iedereen trouwens. Maar goed YMMV natuurlijk.
Goede ervaringen met kaarten voor Nvidia garanderen geen goede ervaringen met kaarten voor AMD en goede ervaringen met kaarten van de ene generatie garanderen geen goede ervaringen met kaarten van de andere generatie. Bij AMD doen Gigabyte en MSI het de laatste rondes niet zo goed wat betreft de grafische kaarten. In die mate dat ik me niet kan voorstellen dat ik een Navi-kaart van hen zal kopen maar je weet het nooit, MSI hun B450-moederbordjes zijn behoorlijk terwijl hun B350-moederborden slecht waren. Soms verandert het.

CHBF wijzigde deze reactie 13-12-2018 13:16 (27%)

• akaQ
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20-04 09:48
Sapphire vega 56 is alleen erg slecht te krijgen. Wacht al even op mijne. 2-3 dagen is nu al 1,5 week en leverancier kan niet aangeven hoelang het nog gaat duren...

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:25

Omega Supreme

The God of Death

reiniero schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:21:
[...]

Ik heb laatst een Saphire RX580 Nitro+ 8GB gekocht voor 220, prima mee te spelen op 1440p als je niet alles op max zet. (heb geen ervaring met de OP resolutie). Ik zou geen paar tientjes besparen op een tweede hands, pas als die zo'n 150 euro zijn zou ik het interessant vinden.

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

• ferrie99
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 09-03 11:39
Kwam een MSI Radeon RX Vega 56 Air Boost 8G tegen voor 340 euro, goede kaart en het geld wel waard?
TechYESCity had er laatst een aardig filmpje over. Bottomline: meestal zijn de tweedehandsprijzen veel te hoog en meestal betalen mensen veel te veel. Vuistregel: niet meer dan 50% betalen. Daar ben ik het mee eens. Het verschilt natuurlijk wel afhankelijk van wat voor hardware het is. Voor een CPU-koeler kan je best meer betalen, bij een grafische kaart zou ik dat zeker niet doen.
Daarmee dus toevallig ook een antwoord op Ferrie zijn kaart. Niet dat betalen voor een tweedehands-kaart, je had een paar weken geleden een minstens zo'n goede kaart (Sapphire Pulse Vega 56) nieuw kunnen kopen voor ongeveer dat bedrag (ongeveer €360 uit mijn hoofd) bij Overclockers.
akaQ schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:04:
Sapphire vega 56 is alleen erg slecht te krijgen. Wacht al even op mijne. 2-3 dagen is nu al 1,5 week en leverancier kan niet aangeven hoelang het nog gaat duren...
Moeilijk te krijgen? :?

https://www.caseking.de/e...192-mb-hbm2-gcsp-186.html
Gewoon op voorraad in hun magazijn (wat best wel groot is, derBauer liet het laatst zien).

CHBF wijzigde deze reactie 04-01-2019 00:44 (52%)

-sorry-

CHBF wijzigde deze reactie 04-01-2019 00:44 (98%)

• Blaat
  • Laatst online: 06:57

Blaat

Hardware fanaat!

CHBF schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 00:40:
TechYESCity had er laatst een aardig filmpje over. Bottomline: meestal zijn de tweedehandsprijzen veel te hoog en meestal betalen mensen veel te veel.[...]
Sorry hier moet ik even op reageren want deze zinsnede raakt m.i. kant noch wal. :P

Op de tweedehands markt zijn spullen waard wat ervoor betaald wordt. Punt. Kan je wel gaan miepen dat het goedkoper moet, maar dan ga je nooit aan een kaart komen. Vraag en aanbod, zo werkt het nou eenmaal. :)

Dus de zinsnede "de prijzen zijn te hoog en men betaalt veel te veel" is kul imo.

Asus C7H | AMD Ryzen 7 2700X | 16GB DDR4 3600C15 | AMD Radeon VII | Samsung 970 EVO 1TB | LG 27UK850-W | Corsair HX1000i | Custom Loop

• rikhartman
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20-04 12:58
HugoBoss1985 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:54:
Mijn Gigabyte Vega 56 OC doet het ook gewoon prima.
Ben er zeer tevreden mee voor het geld en je krijgt er ook 3 games bij plus er zit gewoon 3 jaar garantie op.

Ik kom van een rx480 8gb af die ik al op 1400/2200 had geklokt.
Maar de Vega 56 is toch echt een ander verhaal, veel sneller.
Eigenlijk speel ik alleen maar Hunt:Showdown (Cryengine 5) en ik kan het spel maxed out spelen op full hd.
Met de rx480 was het minder vloeiend met alles op medium...

Die voeding van jou moet voldoende zijn.

Wel een aantal zaakjes waar je op moet letten:

-Zorgen dat het nieuwste bios erop zit, je kan daarvoor een tooltje downloaden bij Gigabyte dus geen gedoe met Atiflash oid.
-Van het powerplan in AMD driver afblijven.
-Geen verloopje van pci-e 6 pin naar pci-e 8 pin gebruiken en aparte kabels voor de pci-e 8 pins aansluitingen gebruiken (niet beide aansluiten dmv één kabel met twéé stekkers!)

Anders is de Sapphire 56 nitro+ bij Reichelt niet zo heel veel duurder.
Máár die heeft volgens mij maar 2 jaar garantie.
Verder heeft deze wel een forsere koeler en ik meen zelfs 3x 8 pins aansluiting.

https://www.reichelt.nl/s...11276-01-40g-p220305.html

Uitverkocht.... dat is dus ook snel gegaan.
Neem me niet kwalijk maar hoe kun je die kaart nu nog aanbevelen. Je mag van geluk spreken als jouw kaart het na 2 jaar nog doet (hoge VRM temps etc etc). Het is voor een groot deel op te lossen met mods/hacks maar zoiets moet natuurlijk vanuit de fabriek goed zijn, met behoud van garantie.

'Ja je mag in de auto rijden, alleen in z'n 1 stationair laten draaien en vooral geen gas geven'

RX590 moet je niet aan beginnen, die heeft minimaal betere prestaties dan de RX580 (denk aan 1-5 FPS meer 8)7) voor relatief veel geld.

rikhartman wijzigde deze reactie 04-01-2019 10:27 (3%)

• HugoBoss1985
rikhartman schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:21:
[...]

Neem me niet kwalijk maar hoe kun je die kaart nu nog aanbevelen. Je mag van geluk spreken als jouw kaart het na 2 jaar nog doet (hoge VRM temps etc etc). Het is voor een groot deel op te lossen met mods/hacks maar zoiets moet natuurlijk vanuit de fabriek goed zijn, met behoud van garantie.

'Ja je mag in de auto rijden, alleen in z'n 1 stationair laten draaien en vooral geen gas geven'

RX590 moet je niet aan beginnen, die heeft minimaal betere prestaties dan de RX580 (denk aan 1-5 FPS meer 8)7) voor relatief veel geld.
Ik vind dit maar een overdreven reactie.
Ben je ervaringsdeskundige?

Neem me niet kwalijk ;) maar ik denk dat jij niet weet hoe warm VRM's worden en mogen worden.
Ik heb gelezen dat de Asus Vega kaarten veel hogere VRM temperaturen halen (Makkelijk over de 100C).
Zie een product review daarvan hier op Tweakers.
Mijn Asus R9 290 OC heeft vergelijkbare VRM temperaturen als mijn Vega en die doet het ook nog steeds na bijna 5 jaar!
Dus voor mij zijn dit (+/- 90C) doodnormale VRM temperaturen van mijn Gigabyte RX Vega 56 OC, maar het kan natuurlijk altijd beter.
Voor mij niets om me druk om te maken.

w.b.t. je voorbeeld van in de auto rijden waarbij ik voor een groot deel herhaal wat hier al gepost was...

Moederborden worden met verloop van tijd ook geupdate met een nieuwer bios.
Ook om bepaalde problemen op te lossen.
De normaalste zaak van een wereld.
Hetzelfde verhaal als met mijn Asus R9 290 OC, daarvan kon je ook het bios updaten wat e.e.a. verbeterde.
Niet alles werkt dus perfect vanuit de fabriek in hardwareland.

Dat je de kaart op de juiste manier aansluit met een voeding die voldoende is, vind ik ook de normaalste zaak van de wereld.
Nogmaals; de meeste mensen met problemen met deze kaarten sluiten de kaart verkeerd aan, hebben een voeding die niet (kwalitatief/stroomeisen) voldoende is en/of updaten het bios helemaal niet en krijgen dit ook niet vanuit de webshop/leverancier als advies mee.

En er zijn natuurlijk ook koekenbakkers die deze kaart in een Phanteks P300 of een Fractal Design Define C zetten en dan huilen dat alles warm wordt en problemen oplevert.
Want dat ligt dan natuurlijk ook aan de kaart 8)7

Het verhaal van het Powerplan is dan het enige waar je een beetje een punt hebt w.b.t. het voorbeeld van de auto.

HugoBoss1985 wijzigde deze reactie 04-01-2019 10:49 (9%)

• rikhartman
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20-04 12:58
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:38:
[...]

Ik vind dit maar een overdreven reactie.
Ben je ervaringsdeskundige?

Ik heb gelezen dat de Asus Vega kaarten veel hogere VRM temperaturen halen (Makkelijk over de 100C).
Zie een product review daarvan hier op Tweakers.
Mijn Asus R9 290 OC heeft vergelijkbare VRM temperaturen als mijn Vega en die doet het ook nog steeds na bijna 5 jaar!
Dus voor mij zijn dit doodnormale VRM temperaturen, maar het kan natuurlijk altijd beter.

w.b.t. je voorbeeld van in de auto rijden...

Moederborden worden met verloop van tijd ook geupdate met een nieuwer bios.
Ook om bepaalde problemen op te lossen.
De normaalste zaak van een wereld.
Hetzelfde verhaal als met mijn Asus R9 290 OC, daarvan kon je ook het bios updaten wat e.e.a. verbeterde.
Niet alles werkt dus perfect vanuit de fabriek in hardwareland.

Dat je de kaart op de juiste manier aansluit met een voeding die voldoende is, vind ik ook de normaalste zaak van de wereld.

Nogmaals de meeste mensen met problemen met deze kaarten sluiten de kaart verkeerd aan, hebben een voeding die niet (kwalitatief/stroomeisen) voldoende is en/of updaten het bios helemaal niet en krijgen dit ook niet vanuit de webshop/leverancier als advies mee.

Het verhaal van het Powerplan is dan het enige waar je een beetje een punt hebt w.b.t. het voorbeeld van de auto.
Tuurlijk, het is een beetje een flauwe reactie, excuses voor de toon. Overdreven is het echter allerminst.

Ja ik ben een ervaringsdeskundige, ik heb ervaring met de Vega64 versie van de Gigabyte kaart. (die ik heb kunnen terugsturen en waar ik nu een Sapphire voor in de plaats heb)
Waarom Asus er bij komt begrijp ik niet, maar dat is inderdaad ook een vrij goed voorbeeld van een slechte AMD kaart (ik praat over de Vega architectuur).

Het zijn geen doodnormale VRM waarden. Je hebt namelijk geen of nauwelijks headroom. Dit los je ook niet op met een bios-update en is in essentie een designkeuze. VRM's kunnen best redelijke hoge temps aan, maar als je constant hoge temps hebt.. tja. beetje een tijdbom idee. Het komt sowieso de levensduur 'in het algemeen' niet ten goede en geeft aan dat de kaart zijn warmte niet goed kwijt kan met alle problemen van dien.

Je bagatelliseert de gebruiker: verkeerd aansluiten etc, voeding niet op orde. Mooi verhaal, waarom hebben dan vooral Gigabyte en Asus last van verkeerd aansluiten? En bijvoorbeeld Sapphire niet/minder? Dat een bios-update een productervaring verbetert is een normale zaak uiteraard, echter blijkt een bios update voor Gigabyte zeker niet alle problemen te verhelpen: de fora staan er vol mee.

Begrijp me niet verkeerd: Ik ben oprecht blij voor je dat de kaart bij jou, met alle voorzorgsmaatregelen die je neemt, werkt. Het is echter een veel minder kaart dan versies van andere fabrikanten (die inderdaad een stuk duurder zijn). Zie de reden in de zeer heldere uitleg van @Jism hieronder!

• Jism
  • Niet online
VRM's kunnen wel tot 110 graden hun werk bljiven doen. Dat is het probleem niet. Maar VRM's warmen omliggende onderdelen van de kaart ook op zoals de GDDR of HBM modules in dit geval. En belangrijker de condensatoren, die zijn gewoon niet bestendig tegen constant hogere temperaturen, daar gaat de levensduur echt mee omlaag. Als een condensator gaat falen dan krijgt het langzaam problemen in de voorziening van stroom. Een condensator behoort een spanningsdip als de GPU van 0 naar 100% load gaat op te vangen.

Wanneer deze kapot raakt dan vangt ie de dip niet meer op wat als gevolg kan hebben dat de GPU kan crashen. Maar fabrikanten zoals Gigabyte knippen vooral in het budget van gebruikte onderdelen en de materiaalkeuze die wordt gemaakt bij assemblage van de videokaart. Hierdoor krijg je dus kaarten die in bepaalde omstandigheden in de problemen raken.

Het is allemaal niet zo'n wetenschap hoe een videokaart precies werkt. Maar gezond is anders als alles al op z'n teentjes loopt. De fancurve moet naar mijn inziens gewoon wat omhoog. De meeste fabrikanten proberen de 80 ~ graden aan te houden pas voordat de fan enigzins z'n werk gaat doen. Ik game toch met een headset op en zet standaard alles al op 100%. Merk er dan toch niks van en alles blijft op full load net op 50 graden.

VRM's zitten hier op bijna 100 graden, met amper een paar cm afstand de GDDR5 modules. Je mag zelf oordelen of zulke chips het prettig vinden om onder zulke temps te moeten blijven zitten. Het limiteert ook je maximale overklok op het geheugen in ieder geval.

Jism wijzigde deze reactie 04-01-2019 11:11 (12%)

M'n magische bol werken.

• Blaat
  • Laatst online: 06:57

Blaat

Hardware fanaat!

@HugoBoss1985 , de problemen bij Gigabyte Vega kaarten gaan dieper dan enkel wat hoge VRM temperaturen. De kaarten zijn met een schrikbarend hoog percentage instabiel vanuit de fabriek. Allemaal met verschillende oorzaken en aanleidingen. Alles bij elkaar is de Gigabyte een risicovolle aankoop.

De Asus is een iets ander verhaal. Daar hebben ze de thermal pad die de VRM met het koelblok moet verbinden iets te klein gemaakt, waardoor er 1 VRM chip is die niet actief gekoeld wordt. Dit heeft ook temperatuurmetingen van ~100°C tot gevolg. Dit kan je echter makkelijk zelf fixen. De lange termijn consequenties zijn in deze onzeker en de kaarten komen gewoon stabiel uit de fabriek.

Ikzelf had de Asus Vega 64 al in een custom loop zitten voordat dit aan het licht kwam. Ik moet de VRM's op mijn kaart nog boven de 65°C zien komen. Mag ook wel met een 480mm rad van 6cm dik.

Asus C7H | AMD Ryzen 7 2700X | 16GB DDR4 3600C15 | AMD Radeon VII | Samsung 970 EVO 1TB | LG 27UK850-W | Corsair HX1000i | Custom Loop

• Tjona100
Blaat schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:20:

De Asus is een iets ander verhaal. Daar hebben ze de thermal pad die de VRM met het koelblok moet verbinden iets te klein gemaakt, waardoor er 1 VRM chip is die niet actief gekoeld wordt. Dit heeft ook temperatuurmetingen van ~100°C tot gevolg. Dit kan je echter makkelijk zelf fixen. De lange termijn consequenties zijn in deze onzeker en de kaarten komen gewoon stabiel uit de fabriek.
Wat ik had begrepen van diverse video's/fora is dat Asus een fix had uitgebracht voor die
kaarten met een verlengd stukje metaal voor de VRM cooling, weliswaar alleen op de vega64's
die nu uit de band komen rollen. Weet niet of de ROG Strix V56 ook deze problemen kent

Tjona100 wijzigde deze reactie 04-01-2019 12:13 (3%)

• azz_kikr
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17-04 21:07

azz_kikr

Heet patatje :o

@CHBF die asus vega 56 is een geweldige kaart, 1 van de betere die er zijn...maar je moet wel de handen uit de mouwen willen steken want std is de koeling van de vrms maar half gedaan. Simpel te fixen. Heb je ook goeie kaart.

Tijdens black friday kon je deze ook kopen voor 360.

@Tjona100 yup, de 56 heeft er ook last van. Geen idee of,asus een fix heeft uitgebracht, hier zelf,gefixed.

azz_kikr wijzigde deze reactie 04-01-2019 12:28 (16%)

azz_kikr schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:26:
@CHBF die asus vega 56 is een geweldige kaart, 1 van de betere die er zijn...maar je moet wel de handen uit de mouwen willen steken want std is de koeling van de vrms maar half gedaan. Simpel te fixen. Heb je ook goeie kaart.
Heatsinks op de VRM stoppen? Fan lucht erop laten blazen?
Blaat schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:17:
[...]

Sorry hier moet ik even op reageren want deze zinsnede raakt m.i. kant noch wal. :P

Op de tweedehands markt zijn spullen waard wat ervoor betaald wordt. Punt. Kan je wel gaan miepen dat het goedkoper moet, maar dan ga je nooit aan een kaart komen. Vraag en aanbod, zo werkt het nou eenmaal. :)

Dus de zinsnede "de prijzen zijn te hoog en men betaalt veel te veel" is kul imo.
Voor het geval het niet duidelijk was: ik verwoordde zijn standpunt, niet het mijne, in dat citaat. Ik heb mijn mening ook gegeven en duidelijk gescheiden wat zijn mening is en wat mijn mening is. Overigens kom je altijd wel aan een kaart want je kan gewoon een nieuwe kaart kopen (de prijzen zijn aan het dalen) of wachten totdat de volgende generatie uitkomt wat niet ver weg is. :)
Je koopt nu een RX580 XFX XXX voor €220 bij Megekko, een ASUS dual voor €225, ASUS Strix voor €240 en een Sapphire Nitro voor €260. Opvallend is dat de Sapphire Pulse kaart al een lange tijd duurder is (€280), dat wijst erop dat er nog steeds een tekort aan Sapphire-kaarten is bij de Nederlandse winkeltjes. :?
Wat mij betreft te duur voor een 3 jaar oude mid-level kaart maar in ieder geval zijn de prijzen weer normaal. Overigens komen de prijzen aardig overeen met de waarde van deze kaarten als je kijkt naar de rangschikking.

Jij kijkt er op een andere manier naar dan ik. Ik bekijk het vanuit het perspectief van de koper, jij bekijkt het vanuit het perspectief van de verkoper. Vanuit het perspectief van de koper zijn de vraagprijzen meestal te hoog. We kunnen nu discussiëren over intrinsieke waarde (is een 2 jaar oude tweedehandskaart nog 80% van de aanschafprijs waard?) maar we kunnen het ook simpel houden: je kan bijna altijd dezelfde hardware voor minder krijgen - bij die verkoper of een andere verkoper - door een lager bod te doen. Natuurlijk moet je hierbij realistisch zijn, als een tweedehands Sapphire Nitro RX580 voor €125 wordt aangeboden dan heeft afdingen geen zin, als die voor €200 wordt aangeboden dan is de kans groot dat je enkele tientjes kan afdingen.

Jouw perspectief zoals ik het interpreteer: als je als verkoper ermee wegkomt om 80% van de nieuwprijs te vragen omdat iemand het betaalt - los van wat de reden is en of dat de koper juist de waarde inschat en al dan niet kennis heeft over de hardware en performance bij software - dan is dat de waarde, want iemand betaalt het.

Verder is er natuurlijk ook een groot verschil tussen oude kaarten van deze generatie (inmiddels 2,5-3 jaar oud) en oude kaarten van een vorige generatie. Zo is een tweedehands RX 390 aanzienlijk minder waard dan een tweedehands RX 580 omdat die eerste kaart niet beter presteert (gemiddeld slechter maar natuurlijk hangt het af van de toepassing) maar wel een veel hoger vermogen heeft. De waarde daalt nog eens extra doordat de kaart ouder is en het risico op gebreken groter wordt doordat de kaart waarschijnlijk meer is gebruikt.

CHBF wijzigde deze reactie 04-01-2019 14:15 (7%)

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:41

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

move naar CAA

• ferrie99
Ik heb nu nog de Sapphire HD6950 2GB Dual Fan videokaart een Intel Core i5 6400 @ 2.70GHz processor, MSI H110M ECO moederbord, 232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB opslag, 8,00GB @ 1064MHz RAM en een Corsair VS550 (550 Wat) voeding. En een Acer KG1 KG271U 27" WQHD monitor.

Ik kan met de videokaart die ik nu heb niet fatsoenlijk BO4 spelen, en dat wil ik toch graag, ook speel ik League of Legends en Minecraft. Wat raden jullie in mijn geval dan aan? dingen die ik voorbij zie komen zijn;

- Er komt een nieuwe generatie videokaarten van AMD uit in juni (half jaar wachten dus, is het het wachten waard, wat levert mij dit op?)
- Nu een AMD Vega 56 aanschaffen (toch dik 300 euro, en welke videokaart is dan goed? en dan hoor ik verhalen over dat mijn voeding niet meer voldoet, is het geen overkill aan power voor de games die ik speel?)
- Nu een AMD RX 580 aanschaffen (rond de 250 euro, en welke videokaart is dan goed? en haal ik hier fatsoenlijke fps, en settings uit in BO4, LoL, en Minecraft? en heb ik dan ook een andere voeding nodig? future proof?)

Er is natuurlijk ook keuze uit NVIDIA videokaarten, ik heb een FreeSync scherm daarom ging ik uit van AMD videokaarten, zijn NVIDIA kaarten ook nog een optie? of zelfs een betere optie?

• Jism
  • Niet online
RX580 = ~ 180W TDP.

Vega 56 = 250 ~ 300W TDP.

Voor een meerprijs van 50 euro ga je ruim 40% sneller met een Vega 56 ten opzichte van een RX580.

M'n magische bol werken.

• azz_kikr

azz_kikr

CHBF schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:12:
[...]

Heatsinks op de VRM stoppen? Fan lucht erop laten blazen?

[...]

Voor het geval het niet duidelijk was: ik verwoordde zijn standpunt, niet het mijne, in dat citaat. Ik heb mijn mening ook gegeven en duidelijk gescheiden wat zijn mening is en wat mijn mening is. Overigens kom je altijd wel aan een kaart want je kan gewoon een nieuwe kaart kopen (de prijzen zijn aan het dalen) of wachten totdat de volgende generatie uitkomt wat niet ver weg is. :)
Je koopt nu een RX580 XFX XXX voor €220 bij Megekko, een ASUS dual voor €225, ASUS Strix voor €240 en een Sapphire Nitro voor €260. Opvallend is dat de Sapphire Pulse kaart al een lange tijd duurder is (€280), dat wijst erop dat er nog steeds een tekort aan Sapphire-kaarten is bij de Nederlandse winkeltjes. :?
Wat mij betreft te duur voor een 3 jaar oude mid-level kaart maar in ieder geval zijn de prijzen weer normaal. Overigens komen de prijzen aardig overeen met de waarde van deze kaarten als je kijkt naar de rangschikking.

Jij kijkt er op een andere manier naar dan ik. Ik bekijk het vanuit het perspectief van de koper, jij bekijkt het vanuit het perspectief van de verkoper. Vanuit het perspectief van de koper zijn de vraagprijzen meestal te hoog. We kunnen nu discussiëren over intrinsieke waarde (is een 2 jaar oude tweedehandskaart nog 80% van de aanschafprijs waard?) maar we kunnen het ook simpel houden: je kan bijna altijd dezelfde hardware voor minder krijgen - bij die verkoper of een andere verkoper - door een lager bod te doen. Natuurlijk moet je hierbij realistisch zijn, als een tweedehands Sapphire Nitro RX580 voor €125 wordt aangeboden dan heeft afdingen geen zin, als die voor €200 wordt aangeboden dan is de kans groot dat je enkele tientjes kan afdingen.

Jouw perspectief zoals ik het interpreteer: als je als verkoper ermee wegkomt om 80% van de nieuwprijs te vragen omdat iemand het betaalt - los van wat de reden is en of dat de koper juist de waarde inschat en al dan niet kennis heeft over de hardware en performance bij software - dan is dat de waarde, want iemand betaalt het.

Verder is er natuurlijk ook een groot verschil tussen oude kaarten van deze generatie (inmiddels 2,5-3 jaar oud) en oude kaarten van een vorige generatie. Zo is een tweedehands RX 390 aanzienlijk minder waard dan een tweedehands RX 580 omdat die eerste kaart niet beter presteert (gemiddeld slechter maar natuurlijk hangt het af van de toepassing) maar wel een veel hoger vermogen heeft. De waarde daalt nog eens extra doordat de kaart ouder is en het risico op gebreken groter wordt doordat de kaart waarschijnlijk meer is gebruikt.
Nja, probleem is, tussen de heatsink en de vrm zit zo een thermal pad voor de warmte van de vrm naar de heatsink te brengen. De thermal pad die asus gebruik is te dun en incorrect geplaatst. Als je de thermal pad eraf haalt, zie je dat de vrms maar half bedekt zijn en maar een heeel lichte indruk maken in het malse thermal pad.

Door het vervangen van de thermal pad door een iets bredere en iets dikke, maken alle vrms volledig contact met de heatsink en worden ze wel gekoeld. Anders maar helft van het vrm oppervlak en dan nog maar lichtjes contact.
azz_kikr schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:45:
[...]

Nja, probleem is, tussen de heatsink en de vrm zit zo een thermal pad voor de warmte van de vrm naar de heatsink te brengen. De thermal pad die asus gebruik is te dun en incorrect geplaatst. Als je de thermal pad eraf haalt, zie je dat de vrms maar half bedekt zijn en maar een heeel lichte indruk maken in het malse thermal pad.

Door het vervangen van de thermal pad door een iets bredere en iets dikke, maken alle vrms volledig contact met de heatsink en worden ze wel gekoeld. Anders maar helft van het vrm oppervlak en dan nog maar lichtjes contact.
Dus ASUS gebruikt die thermal pads om de indruk te wekken dat de VRM's goed de hitte kwijt kunnen maar wil niet een paar cent meer betalen om ervoor te zorgen dat ze ook daadwerkelijk goed werken? :+
Ik kan me nog voorstellen dat ze €20 besparen op een fatsoenlijke heatsink (als de kaart dan ook minder kost) maar dit is nog erger dan het besparen van €10 op goede componenten voor VRM's op een X470-moederbord terwijl er €10-20 is besteed aan RGB en andere decoratieve elementen (zoals plastic kapjes en etching). :')

CHBF wijzigde deze reactie 04-01-2019 16:49 (14%)

• azz_kikr

azz_kikr

CHBF schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:47:
[...]

Dus ASUS gebruikt die thermal pads om de indruk te wekken dat de VRM's goed de hitte kwijt kunnen maar wil niet een paar cent meer betalen om ervoor te zorgen dat ze ook daadwerkelijk goed werken? :+
Ik kan me nog voorstellen dat ze €20 besparen op een fatsoenlijke heatsink (als de kaart dan ook minder kost) maar dit is nog erger dan het besparen van €10 op goede componenten voor VRM's op een X470-moederbord terwijl er €10-20 is besteed aan RGB en andere decoratieve elementen (zoals plastic kapjes en etching). :')
Yeah ik weet het. Reddit staat er vol mee. Kaart is op zich super, het koelblok ook. (Ding is huuge). Gewoon puur die thermal pad waarmee ze alles verkloten. (Kost hun mss euro of minder aan materiaal)

Btw bzonder fix werden de vrms wel heet maar bleven binnen de toleranties dus geen probleem voor asus. Met die fix zijn mijn vrms (standaard voltages en clocks); van richting 110graden gedoken naar 60-70 graden onder zelfde testen. (Soms eens uitschieter naar 80). Voor de core zie ik weinig of geen verschillen na vervangen std koelpasta door as5.

Zit natuurlijk inderdaad een butload aan rgb aan toeters en bellen op (eentje is wel std 2xhdmi aan board, handig, meeste hebben 1xHdmi en 3x dp)
azz_kikr schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:58:
[...]

Yeah ik weet het. Reddit staat er vol mee. Kaart is op zich super, het koelblok ook. (Ding is huuge). Gewoon puur die thermal pad waarmee ze alles verkloten. (Kost hun mss euro of minder aan materiaal)

Btw bzonder fix werden de vrms wel heet maar bleven binnen de toleranties dus geen probleem voor asus. Met die fix zijn mijn vrms (standaard voltages en clocks); van richting 110graden gedoken naar 60-70 graden onder zelfde testen. (Soms eens uitschieter naar 80). Voor de core zie ik weinig of geen verschillen na vervangen std koelpasta door as5.

Zit natuurlijk inderdaad een butload aan rgb aan toeters en bellen op (eentje is wel std 2xhdmi aan board, handig, meeste hebben 1xHdmi en 3x dp)
Hebben ze daar ook uitgelegd hoe je die precies vervangt? Dus concreet met wat plaatjes van waar en hoe je het moet doen en welke thermal pads je zou kunnen kopen? Dat modden is nogal een niche en deze mod zal ongetwijfeld gemakkelijk uit te voeren zijn (heatsink los maken, thermal pads vervangen, thermal paste erop na schoonmaken en terug de heatisink erop schroeven?) maar als je dat normaal gesproken niet doet en enkel om een fout van een bedrijf recht te zetten (niet om extra te overklokken of een waterkoeler open referentie-kaart te plaatsen)...
Hoeveel extra kosten heb je daarmee? Veel gebruikers hebben geen thermal pads en thermal paste in de kast liggen.

Ik ben zelf ook geen modder (ik zou het kunnen, ik kan ook solderen en ik heb een basiskennis over elektronische circuits, maar ik doe het liever niet) maar voor zoiets ga ik dat nog wel eens doen als het nodig is. Waarschijnlijk zou ik eerder Nitro kosten of zo. Het hangt van het verschil in prijs af. In ieder geval toont dit aan hoe ASUS pennywise and poundfoolish is. Investeer een paar € meer en verkoop de kaart voor €10-20 meer. :?

CHBF wijzigde deze reactie 04-01-2019 17:10 (18%)

• azz_kikr

azz_kikr

CHBF schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:05:
[...]

Hebben ze daar ook uitgelegd hoe je die precies vervangt? Dus concreet met wat plaatjes van waar en hoe je het moet doen en welke thermal pads je zou kunnen kopen? Dat modden is nogal een niche en deze mod zal ongetwijfeld gemakkelijk uit te voeren zijn (heatsink los maken, thermal pads vervangen, thermal paste erop na schoonmaken en terug de heatisink erop schroeven?) maar als je dat normaal gesproken niet doet en enkel om een fout van een bedrijf recht te zetten (niet om extra te overklokken of een waterkoeler open referentie-kaart te plaatsen)...
Hoeveel extra kosten heb je daarmee? Veel gebruikers hebben geen thermal pads en thermal paste in de kast liggen.

Ik ben zelf ook geen modder (ik zou het kunnen, ik kan ook solderen en ik heb een basiskennis over elektronische circuits, maar ik doe het liever niet) maar voor zoiets ga ik dat nog wel eens doen als het nodig is. Waarschijnlijk zou ik eerder Nitro kosten of zo. Het hangt van het verschil in prijs af. In ieder geval toont dit aan hoe ASUS pennywise and poundfoolish is. Investeer een paar € meer en verkoop de kaart voor €10-20 meer. :?
Voorlopig 0 ondersteuning van asus. Buiten een reactie van een asus medewerker op een reddit post van iemand die uitlegd hoe je fixed...niks van asus zelfs..

Thermal pads kosten iets van 15 euro ofso, de as5 had ik nog liggen. Pak 20-25 euro? Alles bijeen?
Nu als je op asus moet wachten als ze al dan niet een fix uitbrengen, kan je je kaart opsturen en ben je ze 2 of 3 weken kwijt.

Geen zin in allemaal en gewoon zelf gefixed. Uiteindelijk ver onder prijs gekocht, (440 is laagste prijs en ik heb hem voor 360 inc verzending)

Je hebt wel veel RGB voor je geld :D
@azz_kikr
Ik bedoelde of dat ze op Reddit goed hadden uitgelegd hoe je die thermal pads vervangt. Dat ASUS op geen enkele manier helpt is precies wat ik zou verwachten, die gaan niet publiekelijk erkennen dat die thermal pads vervangen moeten worden voor een fatsoenlijke performance. :D

• ferrie99
Jism schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:21:
RX580 = ~ 180W TDP.

Vega 56 = 250 ~ 300W TDP.

Voor een meerprijs van 50 euro ga je ruim 40% sneller met een Vega 56 ten opzichte van een RX580.
Dit beantwoord helaas maar een deel van mijn vragen...

• Tjona100
Overigens denk ik dat dit een beter alternatief is voor de TS

https://www.informatique....ega-56-air-boost-8gb.html

Direct leverbaar en met geluk heb je Samsung geheugen.

• ferrie99
Tjona100 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:52:
Overigens denk ik dat dit een beter alternatief is voor de TS

https://www.informatique....ega-56-air-boost-8gb.html

Direct leverbaar en met geluk heb je Samsung geheugen.
Is dat wel een goede kaart dan aangezien ik alleen maar sapphire hoor die goed is...?

• Tjona100
zover ik weet is het gewoon een reference kaart met een iets aangepaste blower configuratie.

https://techreport.com/ne...x-vega-cards-an-air-boost

En als het goed is heb je bij die kaart ook kans op Samsung memory tov Hynix (cherry pick) dan kan je die wellicht flashen naar vega 64.

Helaas net telaat anders had ik deze voor mezelf wel gekozen tov de Gigabyte V56 oc

Tjona100 wijzigde deze reactie 04-01-2019 21:46 (12%)

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 02:14
En dan heb je een nog slechtere koeler...

• Tjona100
mitsumark schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:14:
En dan heb je een nog slechtere koeler...
Slechter dan? Ref. design is sowieso 'superieur' tov de Gigabyte versie. Ook voor eventueel waterkoeling

Tjona100 wijzigde deze reactie 05-01-2019 09:01 (20%)

• mitsumark
Tjona100 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 08:58:
[...]

Slechter dan? Ref. design is sowieso 'superieur' tov de Gigabyte versie. Ook voor eventueel waterkoeling
Slechter dan alle andere koelers.

Hebben we het nu opeens over waterkoeling? Heb je de prijzen wel eens opgezocht? Dan kun je weer veel beter voor een andere kaart gaan.

Als je toch met geld gaat strooien kijk dan naar zoiets: https://geizhals.de/sapph...8147.html?hloc=at&hloc=de

mitsumark wijzigde deze reactie 05-01-2019 12:19 (16%)

• Tjona100
mitsumark schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:10:
[...]

Slechter dan alle andere koelers.

Hebben we het nu opeens over waterkoeling? Heb je de prijzen wel eens opgezocht? Dan kun je weer veel beter voor een andere kaart gaan.

Als je toch met geld gaat strooien kijk dan naar zoiets: https://geizhals.de/sapph...8147.html?hloc=at&hloc=de
Ik heb het over de beste keus voor de beste prijs. En waterkoeling is een eventuele optie. Jij praat over koeling, vertel op welk opzicht is de Gigabyte beter dan de MSI Air boost? Of de Asus met heaksink problemen die je alsnog zelf moet gaan oplossen of met geluk een rev. Kaart krijgt.

Ga jezelf eerst een verdiepen in de kaarten, er zijn talloze problemen met de Gigabyte v56/64 zowel op koeling als bouwkwaliteit tov een reference kaart en ik kan het weten want ik heb zelf een Vega56 van Gigabyte.

Jij stuurt een link van een vega 64 maar volgens mij heeft de TS het over een 580 een 590 of een v56.

• mitsumark
Tjona100 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:32:
[...]

Ik heb het over de beste keus voor de beste prijs. En waterkoeling is een eventuele optie. Jij praat over koeling, vertel op welk opzicht is de Gigabyte beter dan de MSI Air boost? Of de Asus met heaksink problemen die je alsnog zelf moet gaan oplossen of met geluk een rev. Kaart krijgt.

Ga jezelf eerst een verdiepen in de kaarten, er zijn talloze problemen met de Gigabyte v56/64 zowel op koeling als bouwkwaliteit tov een reference kaart en ik kan het weten want ik heb zelf een Vega56 van Gigabyte.

Jij stuurt een link van een vega 64 maar volgens mij heeft de TS het over een 580 een 580 of een v56.
Vooral het geluid van een 'ref. koeler' is echt te erg voor woorden, of je moet altijd een koptelefoon op hebben en niemand om je heen die er last van kan hebben.

Heb je problemen met je kaart dan stuur je hem terug... Lijkt me geen reden om 100-200 euro extra voor uit te geven of genoegen te nemen met meer herrie.

Ga je waterkoeling toevoegen praat je al gauw over een combinatie van 500+ euro, voor dat geld zijn VEEL betere alternatieven zoals de Vega64 Nitro die ik linkte.

mitsumark wijzigde deze reactie 05-01-2019 13:54 (11%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• hiddaahh
Beste lezers,

Bedankt voor alle hulp en tips!
Ik dacht ik doe even een berichtje om te laten weten wat het nou uiteindelijk is geworden.
Het heeft wat een andere wending gekregen omdat Nvidia een patch heeft uitgebracht waarmee FreeSync monitoren werken met een Nvidia kaart.
Hierdoor is mijn keuze veranderd.
Heb altijd Nvidia gehad en dit is mij goed bevallen. Goede drivers, opname software etc.

Het is de Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming geworden. Die ik voor een zeer scherpe prijs mocht overnemen.

Nogmaals bedankt allemaal!
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True