Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Mikee007
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18-03 18:26
Beste Forum leden,

Ik ben aan het zoeken naar een nieuwe baan, Ik heb het fantastisch naar me zin gehad bij me vorige werkgever maar ik denk dat het nu een goede tijd is om een nieuwe uitdaging aan te gaan bij een nieuwe werkgever. Ik werk in de elektrotechniek en ben werkvoorbereider/calculator. (Ik heb een MBO3 opleiding)
Ik heb ook 4 jaren ervaring in deze functie.
Salaris is voor mij niet het allerbelangrijkste een leuk team om je heen is net zo belangrijk maar dat weet je natuurlijk niet voordat je gesolliciteerd hebt.
Wat is nu in deze tijd dat het qua economie goed gaat een realistisch salaris om te vragen? Want er is best veel aanbod op dit moment. Vaak zie ik conform CAO maar wat is dat ongeveer?
Je wil natuurlijk niet te weinig vragen maar ook niet onrealistisch veel.. Wellicht hebben jullie een indicatie?
Ik zoek een middelgroot/groot bedrijf in de regio west /zuid-west NL.

Mikee007 wijzigde deze reactie 11-12-2018 12:24 (4%)

• Bakkertje_01
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 20:10
Denk dat het wel handig is om te vermelden voor welke functie je wilt gaan, want je nu krijgt en waar je ongeveer woont?

• michelwuyts
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 22-03 14:47
Bakkertje_01 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:18:
Denk dat het wel handig is om te vermelden voor welke functie je wilt gaan, want je nu krijgt en waar je ongeveer woont?
werkvoorbereider /calculator in de bouw lijkt me.

Afhankelijk welke richting. Is dat in de kozijnbouw of projectontwikkeling etc.

Wil je in een groot of klein bedrijf werken? De regio is natuurlijk ook belangrijk.

• Mikee007
Ik heb me bericht aangepast, Gaat om regio west/zuid-west en middelgroot tot groot bedrijf. en is de elektrosector. dusja heeft ook wel wat met bouw te maken :)

• HenkEisjedies
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21-03 07:50
Mikee007 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:15:
Beste Forum leden,

Ik ben aan het zoeken naar een nieuwe baan, Ik heb het fantastisch naar me zin gehad bij me vorige werkgever maar ik denk dat het nu een goede tijd is om een nieuwe uitdaging aan te gaan bij een nieuwe werkgever. Ik werk in de elektrotechniek en ben werkvoorbereider/calculator. (Ik heb een MBO3 opleiding)
Ik heb ook 4 jaren ervaring in deze functie.
Bereid je voor op de vraag "waarom denk je dat het nu een goede tijd is om een nieuwe uitdaging aan te gaan bij een nieuwe werkgever?"
Salaris is voor mij niet het allerbelangrijkste een leuk team om je heen is net zo belangrijk maar dat weet je natuurlijk niet voordat je gesolliciteerd hebt.
Je kan best vragen om ook een interview met iemand uit het team te hebben. Is een hele normale vraag.

Ook kun je vragen hoe de cultuur in het team is, hoe zich dit uit en of het bedrijf hier voorbeelden van kan geven.
Wat is nu in deze tijd dat het qua economie goed gaat een realistisch salaris om te vragen? Want er is best veel aanbod op dit moment. Vaak zie ik conform CAO maar wat is dat ongeveer?
Je wil natuurlijk niet te weinig vragen maar ook niet onrealistisch veel.. Wellicht hebben jullie een indicatie?
Conform CAO is niet zoveel ben ik bang. Je kunt het opzoeken. Hier op pagina 33 bijvoorbeeld voor de installatiebranche: https://www.unie.nl/Portals/1/CAO%27s/CAO%20TI%2017%2019.pdf
Dat is ongeveer het minimale dat je ze moeten betalen. Waarom schrijven ze niet dat ze een 'competitive salary' bieden?

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:46
In de bouw is nu veel werk te krijgen, als calculator / werkvoorbereider krijg je bij de meeste bedrijven nu wel 3000 euro. En als je ook nog iets weet van BIM kom je overal wel binnen.

• Mikee007
Fable schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:31:
In de bouw is nu veel werk te krijgen, als calculator / werkvoorbereider krijg je bij de meeste bedrijven nu wel 3000 euro. En als je ook nog iets weet van BIM kom je overal wel binnen.
Het is niet specifiek bouw hé, het is de elektro.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23-03 10:57
Als ik in de salaristabellen bij ons kijk, verwacht ik je ergens tussen de 2.818 en 3.054 (net afhankelijk hoe jij jezelf weet aan te prijzen).

Stuur me gerust een PM als je meer info wilt hoe ik tot deze bedragen kom ;-)

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20:35
Wel elektro, maar op zich kun je de bouw CAO er prima op na slaan wat betreft je functie. Dan met de functieschalen je niveau bepalen en daar je verwachting op afstemmen. 2800-3000 klinkt goed, zou nog beter kunnen. De bouw CAO staat vol met bonussen en toevoegingen die allemaal wat extra opleveren. Dus wellicht liggen de basis salarissen in de installatiebranche nog hoger omdat de extraatjes iets minder zijn.

Ik zou in ieder geval in deze tijden niet op 1 paard wedden, op dit moment schreeuwt iedereen om mensen dus wellicht komt er van een aantal bedrijven opeens een aanbieding waar je je stoel van afvalt.

Divak wijzigde deze reactie 11-12-2018 13:15 (44%)

• Morocius
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 04-01 11:24
Het was vroeger de kleinmetaal CAO, bouw had een betere CAO destijds. Nu is het een afsplitsing geworden van kleinmetaal en heet het iets van CAO installatiebedrijf geloof ik.

Maar kan mij wel vinden in een loon van 2800+, ik ben benieuwd hoe ver het nog gaat rekken aangezien er klaarblijkelijk een tekort is. Installatietechniek is een hele conservatie sector dus ik verwacht dat het heel moeizaam zal gaan.

Morocius wijzigde deze reactie 11-12-2018 13:19 (13%)

• Fable
Mikee007 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:48:
[...]

Het is niet specifiek bouw hé, het is de elektro.
Als je in de installatiebranche terecht kan komen zit je op ongeveer hetzelfde loon.

• Mikee007
Heel toevallig zat ik zelf ook rond de 2800-3000 te denken. Zeker als ik kijk wat ik nu verdien wil ik uiteraard wel wat hoger gaan zitten. Wel nog handig om te melden is dat ik nog vrij jong ben. 20+ Al zegt dat volgens mij ook niet zoveel meer deze tijden want een hoop bedrijven hebben graag jong personeel.
Ik ga uiteraard niet op 1 paard wedden. Ik ben daar ook eerlijk in tijdens gesprekken. Ik wil zeker wel 2 á 3 gesprekken gaan voeren.
Mijn vorige werkgever hield geen CAO aan.. Mag blijkbaar dus :) dus in de CAO zit ik helemaal nog niet zo. Ik had bijv ook geen ADV dagen en ook geen bedrijfsauto al vind ik dat laatste niet echt belangrijk.

• EJPostema
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22-03 16:02
als bedrijven geen CAO aanhouden dan zijn de lonen vaak iets hoger dan als ze wel een CAO aanhouden, in een krappe arbeidsmarkt.

Staat het niet iets specifieker in de functie trouwens? Vaak hoort bij een functie een bepaalde loonschaal of -schalen en staat er in de vacature iets in de zin van ' conform CAO ingedeeld in schaal 10, met een maximum van xxxx euro p/m'

Dan kan je zelf vaak opzoeken in welke schaal je komt. De trede is vaak het aantal jaar werkervaring, maar hier is vaak over te onderhandelen, de schaal niet.

• Mikee007
Staat het niet iets specifieker in de functie trouwens? Vaak hoort bij een functie een bepaalde loonschaal of -schalen en staat er in de vacature iets in de zin van ' conform CAO ingedeeld in schaal 10, met een maximum van xxxx euro p/m'
Dat zou je wel verwachten, Maar ik lees uitermate vaak de zin ''Goed salaris'' en Salaris conform CAO. Bedragen worden zelden genoemd. evenals de schaal.

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 02:57

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ze gaan ook niet zeggen "Betaalt brak" of soortgelijk... Iedereen betaalt 'goed', alleen de definitie verschilt. Als er een CAO is gaan ze daar vermoedelijk vanuit en kun je vooral onderhandelen over welke trede je begint. Schaal hangt vaak samen met de baan, zoeken in de CAO dus.

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

• Mikee007
Ja ik zit even in de CAO te kijken op de website die eerder in dit topic vermeld staat en ik kom op de volgende tabel uit:

http://i64.tinypic.com/2rqczfn.png

Verticaal is neem ik aan de jaren in dienst. maar wat bedoelen ze exact met de horizontale lijn.. misschien een vreemde vraag maar zoals eerder gezegd. ik heb nooit met de CAO te maken gehad.
Ik zie inderdaad wel dat de salarissen vrij laag liggen.

• Kees_B
  • Laatst online: 20:15
Misschien heb je hier nog wat aan:
Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) (gefilterd op werkvoorbereider)

PV Output

• Fable
Mikee007 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:59:
Ja ik zit even in de CAO te kijken op de website die eerder in dit topic vermeld staat en ik kom op de volgende tabel uit:

[Afbeelding]

Verticaal is neem ik aan de jaren in dienst. maar wat bedoelen ze exact met de horizontale lijn.. misschien een vreemde vraag maar zoals eerder gezegd. ik heb nooit met de CAO te maken gehad.
De verticale schaal is het aantal functiejaren, dus hoe lang jij zo'n soort functie al uitoefent.
De horizontale schaal zijn de functiegroepen, die kan je op onderstaande link vinden.
https://www.google.com/ur...Vaw0DoR6jLdaSnFbq2YfZoc1H

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23-03 09:19
Als ik dat document zo lees ligt het dus maar volledig aan het type werkvoorbereiding wat je doet.
Dat kan je functieschaal 5 tm 11 terecht komen

Without magic smoke, it ain't broken!

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 19:24
Mikee007 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:15:
Vaak zie ik conform CAO maar wat is dat ongeveer?
Dat is overal anders.
Pak je bijvoorbeeld Enexis als voorbeeld dan zit die functie gekoppeld aan een bepaalde klasse.
https://werkenbijenexis.n...ea-brabant-zuidoost-e4479
In bovenstaande vacature zie je dat de functie in klasse 12 zit, met daarbij een maximum salaris. Of je dat ook gaat krijgen hangt weer af van je ervaring, maar dat is een kwestie van onderhandelen tijdens je gesprekken.

Nadeel van een salaris wat gekoppeld is aan een dergelijk systeem is dat die €3.343 ook echt de maximum is. Je kan in je functie vanaf dan geen verhoging meer krijgen, tenzij je een functie krijgt welke weer in een hogere klasse valt.

• Mikee007
Het is ook allemaal zo gemakkelijk :) Al die tabellen zijn ook altijd lekker onduidelijk zodat eigenlijk niemand er wat van snapt :P

• miena21
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-03 11:15
€3200

• Fable
Mikee007 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:21:
Het is ook allemaal zo gemakkelijk :) Al die tabellen zijn ook altijd lekker onduidelijk zodat eigenlijk niemand er wat van snapt :P
Ik vind de tabellen altijd wel handig, maar de taakomschrijving is vaak moeilijk om die precies aan je functie te hangen.

Fable wijzigde deze reactie 11-12-2018 16:42 (3%)

• stormbreaker
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 23-03 16:57
Wat is een werkvoorbereider / calculator in de bouw? Ik vind 3000 euro bruto per maand wel veel voor iemand met 4 jaar werkervaring en MBO3.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Ballistix Sport LT 16 GB DDR4-2400 Mhz - Aorus B360

• Fable
stormbreaker schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:12:
Wat is een werkvoorbereider / calculator in de bouw? Ik vind 3000 euro bruto per maand wel veel voor iemand met 4 jaar werkervaring en MBO3.
Een werkvoorbereider/calculator berekend wat het kost om iets te bouwen en daarna zorgt hij dat de juiste hoeveelheden op het juiste moment op de bouw staan. Niet heel moeilijk werk, maar het moet wel heel precies gebeuren en het is 9 van de 10 keer stressen omdat het werk altijd goedkoper moet en het gisteren al af had moeten zijn.

In de bouw en alles wat daar omheen zit is nu gewoon erg veel vraag waardoor je met een paar jaar ervaring best 3000 kan vragen.

• Mikee007
Wel is het zo dat veel bedrijven tegenwoordig werkvoorbereider en calculator als een aparte functie zien. Ik kijk nu vooral naar werkvoorbereider. Ik denk wel dat je nu idd meer kan vragen door de goede tijd die we nu mee hebben. Ook heb ik al regelmatig de vraag gehad (van recruiters) wat me salarisindicatie is dus ze weten dan gelijk wat je ongeveer wil hebben.

• Fable
Mikee007 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:47:
Wel is het zo dat veel bedrijven tegenwoordig werkvoorbereider en calculator als een aparte functie zien. Ik kijk nu vooral naar werkvoorbereider. Ik denk wel dat je nu idd meer kan vragen door de goede tijd die we nu mee hebben. Ook heb ik al regelmatig de vraag gehad (van recruiters) wat me salarisindicatie is dus ze weten dan gelijk wat je ongeveer wil hebben.
Er zijn genoeg vacatures, recruiters zou ik zo veel mogelijk vermijden.

• Mikee007
Fable schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:03:
[...]

Er zijn genoeg vacatures, recruiter szou ik zo veel mogelijk vermijden.
Het meeste is ook direct via werkgever, maar die hebben intern recruiters. Ik ben inderdaad ook direct voor werkgever. al die tussenpersonen is maar niks :)

• stormbreaker
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 23-03 16:57
Fable schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:21:
[...]

Een werkvoorbereider/calculator berekend wat het kost om iets te bouwen en daarna zorgt hij dat de juiste hoeveelheden op het juiste moment op de bouw staan. Niet heel moeilijk werk, maar het moet wel heel precies gebeuren en het is 9 van de 10 keer stressen omdat het werk altijd goedkoper moet en het gisteren al af had moeten zijn.

In de bouw en alles wat daar omheen zit is nu gewoon erg veel vraag waardoor je met een paar jaar ervaring best 3000 kan vragen.
Dat is wel waar. Veel vraag/weinig aanbod. Dan kan je idd veel vragen. Nu is dan het moment idd.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Ballistix Sport LT 16 GB DDR4-2400 Mhz - Aorus B360

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 22-03 15:11
stormbreaker schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:12:
Amen. Toevallig is er in het eerder aangehaalde topic daarover een heel verhaal.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als ik naar de functietabel kijk, dan zou jij bij commerciële calculatie (1A) in functiegroep 7 zitten, dat is de laagste functiegroep. Bij functiefamilie 5 staat jouw achtergrond (MBO3) in functiegroep 5, uiteenlopende zaken voor een werkvoorbereider, maar calculatie staat ook weer in groep 7. Als we dat doorrekenen naar de genoemde tabel met CAO normen, uitgaande van functiegroep 7, dan zou je 2485 euro moeten verdienen met 4 jaar werkervaring. Je zou dus prima kunnen inzetten op 2500 a 2600 als het bedrijf de CAO niet volgt.

Pizza_Boom wijzigde deze reactie 11-12-2018 19:55 (4%)

• Fable
Pizza_Boom schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:54:
[...]
Amen. Toevallig is er in het eerder aangehaalde topic daarover een heel verhaal.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als ik naar de functietabel kijk, dan zou jij bij commerciële calculatie (1A) in functiegroep 7 zitten, dat is de laagste functiegroep. Bij functiefamilie 5 staat jouw achtergrond (MBO3) in functiegroep 5, uiteenlopende zaken voor een werkvoorbereider, maar calculatie staat ook weer in groep 7. Als we dat doorrekenen naar de genoemde tabel met CAO normen, uitgaande van functiegroep 7, dan zou je 2485 euro moeten verdienen met 4 jaar werkervaring. Je zou dus prima kunnen inzetten op 2500 a 2600 als het bedrijf de CAO niet volgt.
Nu de vraag zo hoog is zou ik geen genoegen nemen met een cao loon en zeker 10 tot 20 procent hoger inzetten of iig een leuk opleidingsbudget regelen.

PS ik ken ook maar heel weinig 30 plussers die op cao loon zitten.

• Pizza_Boom
Fable schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:52:
[...]

Nu de vraag zo hoog is zou ik geen genoegen nemen met een cao loon en zeker 10 tot 20 procent hoger inzetten of iig een leuk opleidingsbudget regelen.

Zoals ook in het andere topic al is geconcludeerd: Men vertikt het in Nederland om niet ICT bèta's fatsoenlijk te betalen.

EDIT: Ik heb ze gehad hoor, met solliciteren, eerst hele verhalen over opdrachten die ze mis lopen, etc, maar vervolgens wel 10% onder je indicatie gaan zitten. En daarna vragen waarom je niet op hun scherpe aanbod in gaat. Scherp geprijsd voor hunzelf ja. Meer dan eens dit.

Pizza_Boom wijzigde deze reactie 11-12-2018 22:14 (23%)

• Fable
Ik zit zelf ook in de bouwwereld en de grote bedrijven betalen imo echt wel goed. Je moet er wel om vragen want anders krijg je het echt niet.

• Mikee007
Fable schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:30:
Ik zit zelf ook in de bouwwereld en de grote bedrijven betalen imo echt wel goed.
Het zijn niet specifiek de grote bedrijven. Het huidige bedrijf waar ik werk bestaat uit +/-30 mensen. Dit versta ik onder een klein bedrijf. Mijn salaris hier was echt goed te noemen en ieder jaar netjes een functioneringsgesprek met goede loonsverhogingen (+/- 300-400 euro)
Ik geloof ook nog steeds in als je goede inzet toont dat dit gewaardeerd wordt in de vorm van salaris. Uiteraard in mijn verhaal is dat lastig als je bij een nieuwe werkgever begint want die weten niet wat ze aan me hebben. ;)

• Pizza_Boom
Als ik dat dan zo lees, @Mikee007 , rest mij slechts 1 vraag: Waarom wil jij dan ergens anders kijken. De waardering is er, je krijgt je salarisverhogingen, wat maakt dat jij denkt dat het gras groener is aan de overkant. Want je hebt 4 jaar werkervaring, dus zeg even dat je er in 4 jaar 1000 euro bij hebt gekregen. Als je op 1500 ofzo begonnen bent, zou je nu rond de 2500 moeten zitten en als die stappen zo door blijven gaan, zou je volgend dienstjaar richting de 3k moeten gaan.

• Mikee007
Pizza_Boom schreef op woensdag 12 december 2018 @ 00:05:
Als ik dat dan zo lees, @Mikee007 , rest mij slechts 1 vraag: Waarom wil jij dan ergens anders kijken. De waardering is er, je krijgt je salarisverhogingen, wat maakt dat jij denkt dat het gras groener is aan de overkant. Want je hebt 4 jaar werkervaring, dus zeg even dat je er in 4 jaar 1000 euro bij hebt gekregen. Als je op 1500 ofzo begonnen bent, zou je nu rond de 2500 moeten zitten en als die stappen zo door blijven gaan, zou je volgend dienstjaar richting de 3k moeten gaan.
Zo komt het misschien wel over, Maar ik moet het er wel naar me zin hebben (Ook al weet ik natuurlijk niet hoe dat bij een ander bedrijf is) Ook kan ik me hier niet meer verder ontwikkelen en daarom is het handig om is verder te kijken. En er was mij wel verteld dat de salarisverhogingen nu wel minder zullen worden.

• Pizza_Boom
Mikee007 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:23:
[...]

Zo komt het misschien wel over, Maar ik moet het er wel naar me zin hebben (Ook al weet ik natuurlijk niet hoe dat bij een ander bedrijf is) Ook kan ik me hier niet meer verder ontwikkelen en daarom is het handig om is verder te kijken. En er was mij wel verteld dat de salarisverhogingen nu wel minder zullen worden.
En weer een opleiding volgen, bijvoorbeeld een HBO AD of Bachelor, zodat je een sprong in functiegroep kan maken?

• Mikee007
Pizza_Boom schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:26:
[...]
En weer een opleiding volgen, bijvoorbeeld een HBO AD of Bachelor, zodat je een sprong in functiegroep kan maken?
Bijvoorbeeld ja, Of cursussen volgen waar binnen me huidige werk geen ruimte voor is. meer specialiseren op 1 functie. want ik doe nu van alles een beetje.

• Pizza_Boom
Mikee007 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:28
[...]

Bijvoorbeeld ja, Of cursussen volgen waar binnen me huidige werk geen ruimte voor is. meer specialiseren op 1 functie. want ik doe nu van alles een beetje.
Dat bedoel ik, dit bij je huidige WG doen. Hoezo zou daar geen ruimte voor zijn?

• Mikee007
Pizza_Boom schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:34:
[...]
Dat bedoel ik, dit bij je huidige WG doen. Hoezo zou daar geen ruimte voor zijn?
Geen idee maar meermaals gevraagd en beloofd maar helaas :(

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Mikee007 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:59:

[Afbeelding]

CAO salarisverhoging Technisch Installatiebedrijf
Met ingang van 1 januari 2019 worden de salarissen in de CAO Technisch Installatiebedrijf verhoogd met 0,31%. Deze verhoging is van toepassing op medewerkers die werkzaam zijn bij Verwarming, Beveiliging en Ventilatie.
Vandaag via onze HRM gekregen ...
Onze installatie medewerkers gaan er goed op vooruit :+
( wij van beveiliging gaan er 1,5% op vooruit .. )
Dus job hopping kan inderdaad meer opleveren

• Pizza_Boom
Mikee007 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:56:
Geen idee maar meermaals gevraagd en beloofd maar helaas :(
En als je ze daarop aanspreekt en dit zwart op wit laat zetten?
FreshMaker schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:06:
[...]

[...]

Vandaag via onze HRM gekregen ...
Onze installatie medewerkers gaan er goed op vooruit :+
( wij van beveiliging gaan er 1,5% op vooruit .. )
Dus job hopping kan inderdaad meer opleveren
Augustus was 1,75% verhoging. ;) Januari daarvoor 0,35 en augustus daarvoor 1,7%.

• Mikee007
Ach... Waar je uiteindelijk goed aan doet weet je nooit. Misschien dat ik over een jaar denk had ik maar bij me oude werkgever gebleven. Maar het kan ook dat ik denk had ik dit maat 3 jaar eerder gedaan. Het leven is nu eenmaal een risico en ik wil is verder kijken dan bij een zelfde bedrijf blijven hangen. Nu is de ideale tijd ervoor. Voor je 't weet zit je weer in een crisis en dan blijf je toch liever waar je zit. :)

• AcIDeR
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:21
Naast het salaris wil ik je ook adviseren de bedrijfsmentaliteit en visie goed te bekijken, evenals de logistieke reis naar je werkplek?

Industrieel, Utiliteit of woningbouw?
Bedrijfsomvang?
Bedrijfsmentaliteit?

Deze items spelen m.i. enorm veel rol in de 'work-load' van de functie en het bijhorende salaris.

Wil je je regio iets concreter maken?

AcIDeR wijzigde deze reactie 12-12-2018 20:47 (3%)

• Mikee007
AcIDeR schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:44:
Naast het salaris wil ik je ook adviseren de bedrijfsmentaliteit en visie goed te bekijken, evenals de logistieke reis naar je werkplek?
Ja uiteraard is dat ook belangrijk, Al weet je nooit precies hoe een bedrijf werkt en hoe collega's zijn zonder er gewerkt te hebben. Reiskosten worden standaard vergoed volgens overheid. Als werkvoorbereider/calculator krijg je vaak geen bedrijfsauto helaas. Ik zoek qua werk ook niet verder dan 30 á 40 minuten van mijn huis.

Doordat ik meerdere gesprekken zal aangaan zal ik ook meerdere voorstellen op papier willen ontvangen. de beste voorwaarden ga ik voor, En dan moet het gevoel en de functie moet kloppen met wat ik voor ogen heb. Die zijn doorslaggevend.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Fable schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:52:
[...]

Precies dit, iedereen zegt te brullen om personeel dus laat ze maar met muntjes komen dan. Na 9 magere jaren kan je nu, tot de volgende crisis weer toeslaat eindelijk meters maken.

Als je in een aardige Niche zit (wat op het moment de (elektro)installatiebranche als geheel bijna is) is dit _het_ moment om je huid duur te verkopen. Over een tijdje is het weer ruk als je pech hebt dus grijp die kans.

Vergeet ook niet, er hoeft er maar één te denken; ik heb ze nodig, ik verdien geld met z'n jongen, ik betaal meer. ter illustratie dat het voorbeeld van pizza_boom ook maar een voorbeeld is; ik zat met een WO master (wel technisch, niet die-hard) op 3100 na één jaar en na 3.5 jaar kon ik voor 4500 aan de gang. Ook in de metaal electro CAO

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Mikee007
Dan komt alleen nog de grote vraag; Met hoeveel bedrijven zal ik het gesprek aan gaan. Uiteraard niet op 1 paard wedden maar om met 5 bedrijven in gesprek te gaan is ook wel weer te veel van het goeie. Wat zouden jullie doen?

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Meestal weet je na 1-2 gesprekken al hoe de vlag erbij hangt, en dat valt vaak op korte termijn (lees: 1-2 weken) wel te regelen. Zo lang je niet snel weg wilt kun je het bij 2 actieve sollicitaties tegelijk houden.
Zover ik gemerkt heb krijg je pas een salaris-aanbieding nadat de rest ongeveer 'rond' is, dus hou rekening met afkappen op het laatste moment.
Oh, en vergeet niet dat 'deadlines' relatief zijn, als ze je willen hebben overleven ze 2 weken bedenktijd ook wel, hoe hard ze ook gillen dat je volgende week al moet beginnen.

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

• Fable
Mikee007 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:22:
Dan komt alleen nog de grote vraag; Met hoeveel bedrijven zal ik het gesprek aan gaan. Uiteraard niet op 1 paard wedden maar om met 5 bedrijven in gesprek te gaan is ook wel weer te veel van het goeie. Wat zouden jullie doen?
Ligt er aan of je nu echt naar een andere baan moet of dat je nog even tijd hebt. Persoonlijk zou ik in het eerste geval maximaal 2 bedrijven aanschrijven waar je echt wilt werken met korte reistijd. Persoonlijk vind ik 30-40 minuten enkele reis, elke dag nog best veel. Als je niet helemaal in een achteraf streek woont is er vaak op 15 minuten ook wel iets te vinden en op fietsafstand is helemaal fijn.
In het tweede geval kan je makkelijk 5 bedrijven aanschrijven, eerst maar eens zien of je uitgenodigd wordt voor een gesprek.

Fable wijzigde deze reactie 13-12-2018 14:44 (20%)

• Mikee007
FreezeXJ schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:38:
Meestal weet je na 1-2 gesprekken al hoe de vlag erbij hangt, en dat valt vaak op korte termijn (lees: 1-2 weken) wel te regelen. Zo lang je niet snel weg wilt kun je het bij 2 actieve sollicitaties tegelijk houden.
Zover ik gemerkt heb krijg je pas een salaris-aanbieding nadat de rest ongeveer 'rond' is, dus hou rekening met afkappen op het laatste moment.
Dit is wel een goede tip, Al heb ik wel gemerkt dat vaak van tevoren al wordt gevraagd wat je bijv. bij je huidige werkgever verdient dus als ze logisch nadenken ga je niet voor minder.
Fable schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:41:
[...]
Ligt er aan of je nu echt naar een andere baan moet of dat je nog even tijd hebt. Persoonlijk zou ik in het eerste geval maximaal 2 bedrijven aanschrijven waar je echt wilt werken met korte reistijd. Persoonlijk vind ik 30-40 minuten enkele reis, elke dag nog best veel.
Ik heb nog de tijd. Maar volgend jaar Februari wil ik toch wel bij me nieuwe werkgever aan de slag. Ja ik vind 30-40 minuten wel meevallen. je hebt mensen die dagelijks min. een uur in de auto zitten. bijkomend; Ik kies daar bewust zelf voor :)

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Mikee007 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:05:
Dit is wel een goede tip, Al heb ik wel gemerkt dat vaak van tevoren al wordt gevraagd wat je bijv. bij je huidige werkgever verdient dus als ze logisch nadenken ga je niet voor minder.
Mogen ze best vragen, da's niet relevant }:O Het gaat erom wat je wilt verdienen. Wederom alleen uit eigen ervaring: geef je een bandbreedte dan gaan ze daar net binnen zitten, ik geef inmiddels liever een cutoff, als in "boven de X gaan we praten". Dan hou je de optie nog open om een hard tegenbod neer te leggen, in plaats van geneuzel over "Ja maar vanaf X zou je het doen, we bieden X + 10 euro dus welkom voor dat bedrag".

• AcIDeR
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:21
In welke van de 3 sectoren ben je nu actief? Woningbouw, utiliteit of industrie?
En wat noem je regio zuid/zuid-west?

• Mikee007
FreezeXJ schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:39:
[...]

Mogen ze best vragen, da's niet relevant }:O Het gaat erom wat je wilt verdienen. Wederom alleen uit eigen ervaring: geef je een bandbreedte dan gaan ze daar net binnen zitten, ik geef inmiddels liever een cutoff,
Goede tip, Neem ik zeker mee.. Ik zag toevallig gisteren een vacature daar wordt in de vacature al een indicatie gegeven tussen 2750-3500 afhankelijk van ervaring etc.. Opzich wel handig als dit al in de vacature staat. Natuurlijk nog afwachten of ik wel voor een gesprek wordt uitgenodigd.
AcIDeR schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:23:
In welke van de 3 sectoren ben je nu actief? Woningbouw, utiliteit of industrie?
En wat noem je regio zuid/zuid-west?
Ik ben nu in woningbouw, utiliteit en renovatieprojecten actief.
Regio zuid-zuidwest bedoel ik omgeving Rotterdam, Spijkernisse, Den Haag, Zoetermeer, Alles in het westen van Zuid-holland. Woon vrij centraal in deze provincie.

• Mikee007
Probleem is ook mbt. salaris, Vaak vragen ze bij een 2e gesprek een actuele loonstrook. Leuk.. maar als ik die zou meenemen dan gaan ze daar natuurlijk net boven zitten en zou ik rond de 2600 euro uitkomen. Hoe doen jullie dat met de onderhandeling meestal?

• Zwabber_
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 23-03 16:12
Ik zou persoonlijk nooit een loonstrook meenemen/afgeven. Je salariseis/verwachting uitspreken en vanuit daar kan er eventueel onderhandeld worden. Je oude loonstrook meenemen kan alleen nadelig uitpakken voor jezelf.

Hard gezegd: wat jij qua salaris bent overeengekomen met je vorige werkgever, gaat hen geen zak aan.

Zwabber_ wijzigde deze reactie 18-12-2018 17:48 (19%)

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:06

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Mikee007 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:52:
Probleem is ook mbt. salaris, Vaak vragen ze bij een 2e gesprek een actuele loonstrook. Leuk.. maar als ik die zou meenemen dan gaan ze daar natuurlijk net boven zitten en zou ik rond de 2600 euro uitkomen. Hoe doen jullie dat met de onderhandeling meestal?
Ik geef aan wat ik waard ben en waarom. Als ze een loonstrook willen hebben, prima, mag, maar dat bepaald NIET de prijs. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Mikee007 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:52:
Hoe doen jullie dat met de onderhandeling meestal?
Vragen of zij ook hun loonstrook en die van je toekomstige collega's meenemen. ;)

• Mikee007
Haha.. Ik vond het zelf ook nogal een vreemde vraag. In het eerste gesprek is het salaris ook nog helemaal niet aan bod gekomen. Maar ik vind persoonlijk ook niet dat dit van een loonstrook moet afkomen maar omdat ik gelukkig nog weinig heb gesolliciteerd wist ik niet of dit normaal was.

• unezra

unezra

Mikee007 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:20:
Haha.. Ik vond het zelf ook nogal een vreemde vraag. In het eerste gesprek is het salaris ook nog helemaal niet aan bod gekomen. Maar ik vind persoonlijk ook niet dat dit van een loonstrook moet afkomen maar omdat ik gelukkig nog weinig heb gesolliciteerd wist ik niet of dit normaal was.
Het is niet ongebruikelijk, maar niet iets dat iedere werkgever doet.

Ik vraag me af of de voornaamste reden niet is, dat ze zeker weten dat ze je geen bod *onder* je huidige salaris gaan doen ipv dat het doel is er net boven te gaan zitten.

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:26:
[...]

Het is niet ongebruikelijk, maar niet iets dat iedere werkgever doet.

Ik vraag me af of de voornaamste reden niet is, dat ze zeker weten dat ze je geen bod *onder* je huidige salaris gaan doen ipv dat het doel is er net boven te gaan zitten.
Een bod onder je huidige salaris kan toch prima, helemaal als je akkoord gaat.
Noem me sceptisch maar volgens mij is het altijd het tweede, kosten zo laag mogelijk houden.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• unezra

unezra

Oogje schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:43:
[...]
Een bod onder je huidige salaris kan toch prima, helemaal als je akkoord gaat.
Noem me sceptisch maar volgens mij is het altijd het tweede, kosten zo laag mogelijk houden.
Hmmm, nee.
Maar misschien ben ik dan de vreemde eend hier. :)

Ik heb letterlijk, toen ik de kans had, tegen mijn manager gezegd dat de functie meer waard was en ik het onredelijk vond daar niet naar te handelen. Dus heeft mijn collega een hoger salaris gekregen dan 'ie vroeg, domweg omdat ik het management heb weten te overtuigen van het feit dat je moet kijken naar wat de functie en een persoon waard is, niet wat iemand verdient.

Volgens mij heb ik dat zelfs 2x gedaan (2 collega's), waarbij ik de 2e keer ook nog eens de mazzel had dat zijn functieschaal een hogere onderkant had dan het management aanvankelijk aan salaris wilde bieden. :)

Zoals gezegd, misschien ben ik hier de vreemde eend, aan de andere kant geloof ik er nog steeds niet in dat ik daarin uniek ben dus denk ik dat meer bedrijven zo denken.

In veel gevallen is dat zeker zo. Bij "de overheid" (en ook vaak in het bedrijfsleven) liggen salarissen soms behoorlijk vast en solliciteer jij op een schaal 10 functie, is het hooguit dat je tijdelijk in een aanloopschaal komt, maar ga je geen schaal 8 salaris krijgen. Óf je word niet aangenomen, óf je krijgt het salaris dat bij de functie en jouw niveau hoort. Wel zo eerlijk.

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 00:28

Bart ®

I make the fucking Wooshnoise!

Ze kunnen je niet verplichten om een loonstrook af te geven. Vraag ook gerust waarom, je oude salaris is immers niet relevant. Een loonstrook is natuurlijk ook supersimpel te manipuleren, dus het voegt helemaal niets toe.

Overigens is het moeilijk om een salaris voor een werkvoorbereider te noemen. Een werkvoorbereider voor simpele projectjes van 10k voor het installeren van een koeling is wat anders dan een werkvoorbereider voor complexe infrastructurele projecten van enkele miljoenen euro's.

Ik heb overigens onlangs een werkvoorbereider aangenomen voor 3300 per maand. Let wel op dat sommige werkgevers in de bouw per 4 weken betalen, dan ligt het salaris lager.

Bart ® wijzigde deze reactie 19-12-2018 08:04 (3%)

I have the cape.

• unezra

unezra

Bart ® schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:04:
Ze kunnen je niet verplichten om een loonstrook af te geven. Vraag ook gerust waarom, je oude salaris is immers niet relevant. Een loonstrook is natuurlijk ook supersimpel te manipuleren, dus het voegt helemaal niets toe.
Ze kunnen het je niet verplichten, maar ze kunnen wel de onderhandelingen daar op laten afketsen.
"Persoon wil niet eerlijk zijn over zijn huidige loon. Vertrouwen verloren. Doei!"

Ik zou persoonlijk de gok niet nemen. :) Vragen waarom is prima, maar als ze het per-sé willen hebben en ik zou die baan graag willen hebben, prima, hier heb je mijn loonstrookje, doe er wat leuks mee.

Manipuleren kan, maar dat lijkt me een redelijke garantie om in je proeftijd nog afscheid te nemen van je werkgever wegens "onbetrouwbaar". Moedwillig zaken mooier voorspiegelen dan ze zijn, liegen dus, is een prima garantie voor een korte carrière bij een specifieke werkgever.

• Bart ®

Bart ®

unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:06:
[...]

Ze kunnen het je niet verplichten, maar ze kunnen wel de onderhandelingen daar op laten afketsen.
"Persoon wil niet eerlijk zijn over zijn huidige loon. Vertrouwen verloren. Doei!"
Het vertrouwen is er in de eerste plaats al niet als ze je loonstrook willen zien. Dan hadden ze gewoon kunnen vragen wat je huidige salaris is, en je mondelinge antwoord daarop wel vertrouwd.
Ik zou persoonlijk de gok niet nemen. :) Vragen waarom is prima, maar als ze het per-sé willen hebben en ik zou die baan graag willen hebben, prima, hier heb je mijn loonstrookje, doe er wat leuks mee.
Totdat je dan opeens een paar honderd euro salaris minder krijgt dan je had kunnen krijgen.
Manipuleren kan, maar dat lijkt me een redelijke garantie om in je proeftijd nog afscheid te nemen van je werkgever wegens "onbetrouwbaar". Moedwillig zaken mooier voorspiegelen dan ze zijn, liegen dus, is een prima garantie voor een korte carrière bij een specifieke werkgever.
Uiteraard. Maar dat maakt het nog steeds zeer makkelijk om te doen, dus het slaat in het kader van 'vertrouwen' nergens op om om een loonstrook te vragen.

I have the cape.

• unezra

unezra

Bart ® schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:10:
[...]
Het vertrouwen is er in de eerste plaats al niet als ze je loonstrook willen zien. Dan hadden ze gewoon kunnen vragen wat je huidige salaris is, en je mondelinge antwoord daarop wel vertrouwd.

[...]
Totdat je dan opeens een paar honderd euro salaris minder krijgt dan je had kunnen krijgen.
Ik zie die link niet. Als jij solliciteert op een functie die fors hoger is dan waar je vandaan kwam, komt die paar honderd € er vanzelf wel bij. Als je op een vergelijkbare functie solliciteert is het niet raar dat je een vergelijkbaar salaris krijgt. Lijkt me erg apart als je voor exact dezelfde functie en verantwoordelijkheden, een totaal ander salaris krijgt.

Daarbij, liever een paar honderd € minder dan meteen aan het begin een vertrouwensbreuk.
[...]
Uiteraard. Maar dat maakt het nog steeds zeer makkelijk om te doen, dus het slaat in het kader van 'vertrouwen' nergens op om om een loonstrook te vragen.
Klopt, maar je loonstrookje manipuleren lijkt me nogal een CLM. (Career Limiting Move)

• Bart ®

Bart ®

unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:15:
[...]

Ik zie die link niet. Als jij solliciteert op een functie die fors hoger is dan waar je vandaan kwam, komt die paar honderd € er vanzelf wel bij.
Nu denk je vanuit jezelf, niet vanuit een manager die de loonkosten zo laag mogelijk wil houden.
Als je op een vergelijkbare functie solliciteert is het niet raar dat je een vergelijkbaar salaris krijgt. Lijkt me erg apart als je voor exact dezelfde functie en verantwoordelijkheden, een totaal ander salaris krijgt.
Want je zit bij je huidige baan altijd op een marktconform salarisniveau?
Daarbij, liever een paar honderd € minder dan meteen aan het begin een vertrouwensbreuk.
Inderdaad liever geen vertrouwensbreuk, dus moeten ze niet naar een loonstrook gaan vragen.
[...]

Klopt, maar je loonstrookje manipuleren lijkt me nogal een CLM. (Career Limiting Move)
Dat zei je net ook al. Het punt is dat het afgeven van een loonstrook geen toegevoegde waarde heeft op het gebied van vertrouwen. Ze vragen je salaris, jij geeft antwoord. Of ze vertrouwen dat, dan hoeven ze niet om een loonstrook te vragen. Of ze vertrouwen je antwoord niet en vragen om een loonstrook. Maar als je onbetrouwbaar bent, manipuleer je je loonstrook zodat het overeenkomt met je mondelinge antwoord. Dus wat heeft de werkgever onder de streep aan die loonstrook? Nul komma nul.

I have the cape.

• unezra

unezra

Bart ® schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:20:
[...]
Nu denk je vanuit jezelf, niet vanuit een manager die de loonkosten zo laag mogelijk wil houden.
Zie boven. Ik heb ook aan de andere kant van de tafel gezeten en de invloed die ik had, gebruikt.

Daarbij geloof ik er niet in dat iedere werkgever enkel en alleen kijkt naar de netto loonkosten. Personeel is net als met goederen of diensten, soms kun je beter iets meer betalen om een beter product te krijgen.

Iets met pinda's betalen en apen krijgen.

Werkgevers weten dat ook en een goede werkgever handelt daar naar.
[...]
Want je zit bij je huidige baan altijd op een marktconform salarisniveau?
Nee, maar dat scheelt in de regel geen honderden € bij gelijkblijvende functie.
(En ja, daar zijn uitzonderingen op.)
[...]
Inderdaad liever geen vertrouwensbreuk, dus moeten ze niet naar een loonstrook gaan vragen.

[...]

Dat zei je net ook al. Het punt is dat het afgeven van een loonstrook geen toegevoegde waarde heeft op het gebied van vertrouwen. Ze vragen je salaris, jij geeft antwoord. Of ze vertrouwen dat, dan hoeven ze niet om een loonstrook te vragen. Of ze vertrouwen je antwoord niet en vragen om een loonstrook. Maar als je onbetrouwbaar bent, manipuleer je je loonstrook zodat het overeenkomt met je mondelinge antwoord. Dus wat heeft de werkgever onder de streep aan die loonstrook? Nul komma nul.
Sure thing maar wat ik zeg, als ze het graag willen hebben, prima. Ik zou me daar verder niet heel erg druk over maken.

• Mikee007
Daarbij komt nog het feit dat bij de desbetreffende vacature gewoon een salarisindicatie staat. Daar wil je natuurlijk voor jezelf in het midden uitkomen of hoger.
Als ik me loonstrook ga laten zien kom ik er hooguit net onderaan die salarisindicatie te zitten.
Ik heb de vraag gesteld waarom ze me loonstrook willen zien, dit is standaard procedure. Beetje vreemd.
Ik denk dat het verstandig is gewoon naar het gesprek te gaan.. loonstrook meenemen maar niet laten zien voordat de onderhandelingen klaar zijn. Ik vind het inderdaad ook niet relevant.. laten hun maar zeggen wat ze me waard vinden of wat ik mezelf waard vind en daar samen uit zien te komen. Dat lijkt me reeël.

Loonstrook manipuleren heb ik ook over zitten denken maar lijkt me vrij lastig want dat is niet even alleen bruto netto wijzigen. Tevens ben je dan bezig met een strafbaar feit.

Mikee007 wijzigde deze reactie 19-12-2018 10:15 (11%)

• Bart ®

Bart ®

unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:08:
[...]

Zie boven. Ik heb ook aan de andere kant van de tafel gezeten en de invloed die ik had, gebruikt.

Daarbij geloof ik er niet in dat iedere werkgever enkel en alleen kijkt naar de netto loonkosten. Personeel is net als met goederen of diensten, soms kun je beter iets meer betalen om een beter product te krijgen.

Iets met pinda's betalen en apen krijgen.

Werkgevers weten dat ook en een goede werkgever handelt daar naar.
Helaas zijn er veel te veel niet zo goede werkgevers. Een werkgever die eerst een loonstrook wil zien voordat ze een bod afgeven, zit naar mijn mening doorgaans in die categorie. Anders zouden ze wel een marktconform bod doen.
[...]

Nee, maar dat scheelt in de regel geen honderden € bij gelijkblijvende functie.
(En ja, daar zijn uitzonderingen op.)
Er zijn echt zo ontzettend veel mensen die al 10+ jaar bij dezelfde werkgever zitten en daardoor onderbetaald worden. Als je overstapt naar een andere werkgever maak je doorgaans wel een sprongetje. Als je blijft hangt het maar net van de gulheid van je baas af.
[...]

Sure thing maar wat ik zeg, als ze het graag willen hebben, prima. Ik zou me daar verder niet heel erg druk over maken.
Ik ook niet, ik zou het niet geven om mijn eerdergenoemde argumenten; het voegt niets toe.
Mikee007 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:10:
Daarbij komt nog het feit dat bij de desbetreffende vacature gewoon een salarisindicatie staat. Daar wil je natuurlijk voor jezelf in het midden uitkomen of hoger.
Als ik me loonstrook ga laten zien kom ik er hooguit net onderaan die salarisindicatie te zitten.
Ik heb de vraag gesteld waarom ze me loonstrook willen zien, dit is standaard procedure. Beetje vreemd.
Ik denk dat het verstandig is gewoon naar het gesprek te gaan.. loonstrook meenemen maar niet laten zien voordat de onderhandelingen klaar zijn. Ik vind het inderdaad ook niet relevant.. laten hun maar zeggen wat ze me waard vinden of wat ik mezelf waard vind en daar samen uit zien te komen. Dat lijkt me reeël.
Dat is ook nog wel een interessante methode, pas geven als je al een bod hebt. Voldoet aan hun 'standaard procedure', ze krijgen hem te zien. Heeft alleen geen invloed meer op de onderhandelingen. Je zou ze nog naar de achterliggende reden van hun 'standaard procedure' kunnen vragen. "Waarom hebben jullie die procedure eigenlijk? Oh jullie zijn een paar keer genaaid? Dus jullie vertrouwen me eigenlijk niet?"

I have the cape.

• unezra

unezra

Mikee007 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:10:

Loonstrook manipuleren heb ik ook over zitten denken maar lijkt me vrij lastig want dat is niet even alleen bruto netto wijzigen. Tevens ben je dan bezig met een strafbaar feit.
Wat is er mis met 'm gewoon afgeven maar zeggen "dit wil ik verdienen" en dat beargumenteren?

• Mikee007
unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:27:
[...]

Wat is er mis met 'm gewoon afgeven maar zeggen "dit wil ik verdienen" en dat beargumenteren?
Omdat als ik hem bij voorbaat afgeef hun kunnen zien wat ik verdiende en daarop gaan onderhandelen.
Stel ik heb een salaris van 2000 euro bruto (ja laag maar is even een voorbeeld)
Als je niets af geeft kun je eerst de vraag stellen; Wat vinden jullie mij waard? Wellicht zeggen hun.. wij denken aan 2600 euro bruto.
Als ik me salarisstrook afgeef en ze zien 2000 euro staan gaan ze echt geen 600 euro meer bieden. Dan kan ik zeggen van dat ben ik waard etc.. Maar dan alsnog zeggen ze dat 600 euro erbij wel te veel van het goeie is.
Tuurlijk is er een kans dat ze toehappen, Maar ik denk dat je in eerste instantie zonder salarisstrook beter kan onderhandelen. Na de onderhandelingen mogen ze hem van mij best zien, Dan is er toch al een akkoord!

Snap je mijn punt een beetje?

• unezra

unezra

Mikee007 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:28:
[...]

Omdat als ik hem bij voorbaat afgeef hun kunnen zien wat ik verdiende en daarop gaan onderhandelen.
Stel ik heb een salaris van 2000 euro bruto (ja laag maar is even een voorbeeld)
Als je niets af geeft kun je eerst de vraag stellen; Wat vinden jullie mij waard? Wellicht zeggen hun.. wij denken aan 2600 euro bruto.
Als ik me salarisstrook afgeef en ze zien 2000 euro staan gaan ze echt geen 600 euro meer bieden. Dan kan ik zeggen van dat ben ik waard etc.. Maar dan alsnog zeggen ze dat 600 euro erbij wel te veel van het goeie is.
Tuurlijk is er een kans dat ze toehappen, Maar ik denk dat je in eerste instantie zonder salarisstrook beter kan onderhandelen. Na de onderhandelingen mogen ze hem van mij best zien, Dan is er toch al een akkoord!

Snap je mijn punt een beetje?
Ik snap je punt, maar ik zou me daar niet zo druk om maken.

a) Meestal is de bandbreedte voor onderhandeling redelijk beperkt (het gaat geen honderden € schelen)
b) Meestal heeft de functie een bepaalde waardering

Of je salarisstrook er nu ligt of niet, die €600 verschil ga je niet maken. Je bent óf die €600 meer waard op basis van je CV en wat ze in je zien, óf je bent het niet en dan krijg je dat geld niet.

Natuurlijk is het goed om voordat je die strook inlevert, een beeld te hebben bij de bandbreedte, te weten wat ze ongeveer kunnen en willen betalen voor die functie in het algemeen en jou in het bijzonder. Het is ook goed tevoren voor jezelf duidelijk te hebben wat jouw bandbreedte is en bereid zijn het daar op af te laten ketsen. Wil je €2500 en ze bieden je €2400, kun jij zeggen "dat doe ik niet" en dan is het aan hen om daar al dan niet iets mee te doen.

Je kunt het ook doen zoals ik via via hoorde. Tevoren weten wat de bandbreedte is (overheid, dus vaste functieschalen) en letterlijk in het laatste gesprek opeens aangeven dat de max te laag is en je hoger wil dan de max van die functie toe laat. :) Dat mislukte. Logischerwijs.

• Arnevld
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22-03 16:37
Wat leuk is wat ik ook heb gedaan is gewoon een mee loop dagje vragen als je ergens een leuk gesprek hebt gehad.
Het kost je misschien wat meer moeite maar je kan wel gelijk aanvoelen of de werk cultuur bij je past.
En of het daadwerkelijke wat je uit gaat voeren is wat je verwacht, en een moment om je potentiele collega's te spreken.

Aan het typen...

• Mikee007
Arnevld schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:05:
Wat leuk is wat ik ook heb gedaan is gewoon een mee loop dagje vragen als je ergens een leuk gesprek hebt gehad.
Het kost je misschien wat meer moeite maar je kan wel gelijk aanvoelen of de werk cultuur bij je past.
En of het daadwerkelijke wat je uit gaat voeren is wat je verwacht, en een moment om je potentiele collega's te spreken.
Dat zou kunnen.. maar ik heb na een gesprek ook wel een aardig beeld van een organisatie. Ik denk dat je pas echt een goed beeld hebt na meerdere maanden er aan het werk te zijn.

• Mikee007
Dit topic is inmiddels al wat ouder maar nog even een vraag over dit onderwerp.
Hebben jullie nog tips die ik moet meenemen tijdens het arbeidsovereenkomst gesprek?
Ik zie uiteraard meerdere tips op internet staan maar wellicht hebben jullie nog handige tips?

• ErnstH
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
Mikee007 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:33:
Hebben jullie nog tips die ik moet meenemen tijdens het arbeidsovereenkomst gesprek?
Ik zie uiteraard meerdere tips op internet staan maar wellicht hebben jullie nog handige tips?
- Staar je niet blind op puur het bruto salaris, maar heb een goed beeld hoeveel pensioen/vakantiedagen/mobiliteit waard zijn.
- Heb voor de onderhandelingen al een aantal mogelijke opties open naast puur salaris (bijv extra vakantiedagen, of mogelijkheid tot flex en/of thuiswerk) die je belangrijk vindt.
- Sowieso nooit ter plaatse iets tekenen.

• unezra

unezra

In aanvulling op @ehoutgast:
- Laat je arbeidsovereenkomst door iemand anders nakijken (liefst een jurist) en begrijp wat er staat
- Begrijp je dingen niet, bel ze, zorg er voor dat je het uiteindelijk wél begrijpt
- Denk na over breekpunten, minimale eisen, etc (zowel qua salaris als overige zaken)

Maar idd, staar je niet blind op het salaris. Dat is één ding, maar groeipad is bijvoorbeeld belangrijker. Nu €50 minder verdienen maar sterk kunnen groeien kan wel eens voordeliger zijn dan nu €50 meer krijgen maar minder sterk kunnen groeien.

Oh, en kijk naast financiële groeimogelijkheden, ook naar studiemogelijkheden en mogelijkheden jezelf verder te ontwikkelen binnen de organisatie.

unezra wijzigde deze reactie 14-01-2019 17:05 (11%)

• peltco
  • Laatst online: 18:31
Mikee007 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:33:
Kijk ook waar nog de echte onderhandelingsruimte zit. Als het bijvoorbeeld een bedrijf is dat met schalen werkt kan je waarschijnlijk niet onderhandelen over de hoogte van je loon zelf. Waar je wel over kan onderhandelen is dat ze je x jaar geven in een schaal en zo een treetje hoger komt.

Het zelfde geld voor andere arbeidsvoorwaarden. Ik zit vaak dat iets als vakantiedagen bijvoorbeeld voor het hele bedrijf het zelfde is en dus weinig onderhandelbaar is.

• unezra

unezra

peltco schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:20:
[...]
Kijk ook waar nog de echte onderhandelingsruimte zit. Als het bijvoorbeeld een bedrijf is dat met schalen werkt kan je waarschijnlijk niet onderhandelen over de hoogte van je loon zelf. Waar je wel over kan onderhandelen is dat ze je x jaar geven in een schaal en zo een treetje hoger komt.
Huh? Je kunt in de regel niet of beperkt onderhandelen over de schaal, maar dus juist wel over het loon. Loon word immers bepaald door schaal *en* trede binnen die schaal. (De tredes zijn ook lang niet altijd jaartredes, plus dat er niet altijd tredes zijn. Wij kennen bijvoorbeeld wel functieschalen, maar je loon is prestatieloon. Hoe beter je beoordeling, hoe groter je stijging.)
Het zelfde geld voor andere arbeidsvoorwaarden. Ik zit vaak dat iets als vakantiedagen bijvoorbeeld voor het hele bedrijf het zelfde is en dus weinig onderhandelbaar is.
Tenzij je een caffetariamodel hebt, maar dan is dat gewoon het model.

• Mikee007
Dank voor de tips. ik heb een mooi overzicht gemaakt om mee te nemen.
Fingers crossed. :) Al heb ik gelukkig nog 2 partijen als back-up haha

• peltco
  • Laatst online: 18:31
unezra schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:14:
Huh? Je kunt in de regel niet of beperkt onderhandelen over de schaal, maar dus juist wel over het loon. Loon word immers bepaald door schaal *en* trede binnen die schaal. (De tredes zijn ook lang niet altijd jaartredes, plus dat er niet altijd tredes zijn. Wij kennen bijvoorbeeld wel functieschalen, maar je loon is prestatieloon. Hoe beter je beoordeling, hoe groter je stijging.)
Precies mijn punt. Je moet inschatten waar de ruimte zit en hoe je het verwoord. Als ze jaartredes hebben werkt het argument "maar ik heb meer ervaring" waarschijnlijk beter dan "ik weet dat ik schoolverlater ben maar doe me maar 100 euro extra"

Als ze open functieschalen hebben dan kan je misschien meer onderhandelen over waar in de schaal je zit maar als je word aangenomen voor functie x hoort daar schaal y bij. Dat zal moeilijker worden om daar van af te wijken.

• Mikee007
Ik heb inmiddels een baan.. Ik val nu binnen functiegroep 8/9
Jullie kunnen dan zelf kijken onder welke salarisschaal ik ongeveer val.
Ik ben er aardig tevreden mee! Ik denk niet dat er bij een andere partij veel meer in zat.
Hier ook leuke toekomstperspectief en kansen op opleidingen en cursussen.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23-03 10:57
Gefeliciteerd @Mikee007
Met name dat laatste (toekomstperspectief en kansen op opleidingen en cursussen) is belangrijk! Pak die kansen en ga er voor!

• Mikee007
BastaRhymez schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 07:25:
Gefeliciteerd @Mikee007
Met name dat laatste (toekomstperspectief en kansen op opleidingen en cursussen) is belangrijk! Pak die kansen en ga er voor!
Ja zeker weten.. Al moet het in de praktijk altijd nog uitwijzen of ze zich aan hun beloftes houden. aan het begin kan altijd alles :)
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True