ISY powerbank 2200mAh verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:14
Mijn vraag

Ik heb een goedkope ISY powerbank van 2200mAh, ik ben er best tevreden over, vooral omdat de form factor natuurlijk lekker klein is. Nu bedacht ik me, volgens mij zit er een 18650 batterij in, ik kan me zo voorstellen dat die minder goed is dan wat je bijv via Nkon kan krijgen, nu wil ik hem dus openmaken en er een betere batterij in gaan zetten. Ik verwacht uiteraard geen wonderen maar als ik bijv 25% winst kan halen qua capaciteit, zou heerlijk zijn, vooral als ik in 2019 weer de skipiste op ga ;-)

Wie kan me tips geven over welke batterij ik het beste kan gebruiken voor deze toepassing? Ik heb behoorlijke kennis van 16850 batts voor vapers maar dat is natuurlijk een compleet andere toepassing.

Is bijvoorbeeld LiFePO4 een betere optie dan wat je in een vaper stopt?

Ik weet dat die LiFePO4 batts in principe ook wel in een vaper kunnen bijv. maar minder continuous discharge hebben.

Adjust non olet, plerumque...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Het begint met meten wat de huidige capaciteit is. En dan niet via USB, maar de cel zelf. Het makkelijkste is om dat te doen met een accutester, maar met een dikke weerstand, multimeter en een hoop geduld kom je ook een heel eind.
Ik ben niet bekend met jouw powerbank, maar zover ik ze zelf opengemaakt en gemeten heb (goedkope prullen weliswaar), ligt de werkelijke capaciteit vaak vér onder hetgeen wat op de verpakking staat.

Verder heb je tegenwoordig 18650's met capaciteiten van 3500mAh en hoger, dus in principe moet een flinke verbetering wel mogelijk zijn. LiFePo4 is vooral een stuk veiliger, maar werken op een (als ik het goed heb) iets lagere spanning dus de regelaar van je powerbank zal niet persé geschikt zijn voor LiFePo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:14
mcDavid schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:41:
Het begint met meten wat de huidige capaciteit is. En dan niet via USB, maar de cel zelf. Het makkelijkste is om dat te doen met een accutester, maar met een dikke weerstand, multimeter en een hoop geduld kom je ook een heel eind.
Ik ben niet bekend met jouw powerbank, maar zover ik ze zelf opengemaakt en gemeten heb (goedkope prullen weliswaar), ligt de werkelijke capaciteit vaak vér onder hetgeen wat op de verpakking staat.

Verder heb je tegenwoordig 18650's met capaciteiten van 3500mAh en hoger, dus in principe moet een flinke verbetering wel mogelijk zijn. LiFePo4 is vooral een stuk veiliger, maar werken op een (als ik het goed heb) iets lagere spanning dus de regelaar van je powerbank zal niet persé geschikt zijn voor LiFePo.
Nee precies maar da’s juist het punt, 3500mAh capaciteit is leuk maar je weet dan niet of die capaciteit vooral goed benut wordt met hoge discharge (vapers bijv) of bij langzamere afname zoals een powerbank, dat is juist mn vraag :-)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
In principe maakt dat niet uit. Een mAh is een mAh.

Maar in de praktijk is de capaciteit bij bij een hoge ontlading vaak iets lager. De nominale ontlaadsnelheid waarbij de cel zijn opgegeven capaciteit haalt wordt soms in de datasheet vermeld. Maar waarschijnlijk zal je powerbank niet veel meer dan 1A doen, en dat is niet een (ont)laadsnelheid waar je je zorgen om hoeft te maken.