Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Gardian84
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-03 10:51
Na lang lezen, uitpluizen en aanvragen weet ik genoeg om te weten dat ik er weinig verstand van heb :+

Dakoppervlak wat vrij is om panelen te leggen;
Boven dakkapel 5,10m x 4,20m hoog en onder dakkepel 5,10m x 1,70m hoog.
Lessenaarsdak met hellinghoek 22 graden, orientatie 133 graden (ZO).
Ik kan het dak niet zien, dus uiterlijk is voor mij geen issue.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SPZkj9m/Maps.jpg
Het betreft de rechter woning met de zwarte dakkapel.

Het idee is om boven de dakkapel 3 kolommen van 4 rijen in landscape te leggen. De ruimte onder de dakkapel 1 rij van 5 panelen portrait. Het dak ligt hiermee maximaal vol. De bovenste 12 panelen hebben (op een rookgaspijp na) geen enkele schaduw, de onderste 5 wel wat van de dakkapel. Later volgt nog een loungeberging achter in de tuin met dakoppervlak ~7,00m x 4,00m wat nog vol zou kunnen.

Huidig verbruik ligt op 4000kWh, met uitzicht op komst elektrische auto en warmtepomp wil ik wat ruimte hebben. Ik wil niet inzetten op levensduur van 25+ jaar, al die garanties zijn leuk, maar zeggen niks.
Liever kijk ik naar een periode van max 15 jaar, daarna vervangen voor de dan aanwezige standaard en behoefte.

Onderstaande offertes zijn voor levering en plaatsing van het volledige systeem, prijzen excl BTW;
Iedereen heeft dezelfde aanvraag gekregen, met dezelfde informatie. Offerte 3 en 4 zijn van hetzelfde bedrijf.

Offerte 1:
17x JA-Solar All black 300WP
Solaredge SE4000H met 17x P300 optimizers
Kosten €6450 / 5100WP = €1.26/WP

Offerte 2:
12x Solarwatt glas-glas 305WP
Solaredge SE3680H met 12x P370 optimizers
Kosten €6350 / 3660WP = €1.73/WP

Offerte 3:
17x Q-cell Qpeak DUO 325WP
Solaredge SE5K met 17x P370 optimizers
Kosten €5300 / 5525WP = €0.96/WP

Offerte 4:
17x Q-cell Qpeak DUO 325WP
SMA Sunny Tripower 5.0 met 5x Tigo TS-4-R-O
Kosten €5100 / 5525WP = €0.92/WP

Hierbij vallen offerte 1 en 2 af ivm de hoge kosten per WP. De -al onzekere- terugverdientijd is dan te lang.

Een aantal vragen waar ik nog mee zit. Na het lezen van een aantal topics waarbij de opbrengst tegenvalt door verkeerde keus van de onderdelen ben ik ook wat huiverig om zo opdracht te gaan verstrekken.

- Als ik de SMA en Solaredge designer tools gebruik komen daar beide 1 fase omvormers uit, toch worden 3 fase aangeboden. Dit scheelt toch weer ~€200-300. De woning is ook niet voorzien van een 3 fase aansluiting, deze zal ik dan nog moeten laten ombouwen. Ik zit al onder de Euro per WP, dus ik weet dat goed zit qua prijs, maar als ik met een enkel fase omvormer weg kan zonder (veel) te verliezen is de tvt nog korter. Voor mij is belangrijk dat het 15 jaar zonder (noemenswaardige) problemen werkt, monitoring per paneel is leuk, maar niet noodzakelijk.

- Hebben P404 ipv P370 zin ivm grote MPPT bereik igv 12 zon, 5 vol schaduw? Extra kosten zijn nihil. P370 hebben minimal 16 panelen nodig op een 3 fase omvormer, lijkt mij heel krap. Installateurs vertellen mij ook dat de levensduur van de omvormer met optimizers op ieder paneel langer is, omdat de omvormer continue in zijn optimale gebied werkt, klopt dit?

- SolarEdge biedt 12 jaar garantie op de omvormer. Gaat deze binnen de 12 jaar kapot kost het mij niks, buiten de 12 jaar zit ik zo dicht tegen de door mij gestelde 15 jaar dat de boel er dan maar een jaar of 2 eerder vervangen word. SMA biedt slechts 5 jaar, uitbreiding naar 10 jaar kost €250 extra. Zelfs daarna is er nog een gat van 5 jaar naar de door mij gestelde 15 jaar. Ik heb alleen geen idee van de uitval van beide merken, hoe reeel is het dat de SMA er na 8 jaar mee stopt? Een uitval van de SMA buiten garantie is prijstechnisch meteen in het voordeel van Solaredge. Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer merken.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Waarom zou je tigo's gebruiken voor de onderste rij panelen? Het dakkapel geeft pas een schaduw als de zon ver voorbij west is ('s avonds). Dan moet je je afvragen of de panelen niet sowieso in de schaduw van de nok van het huis zouden liggen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Gardian84
Heb ik ook over nagedacht, ik heb alleen nog geen idee van de schaduw omdat ik er pas volgende week ga wonen. Dit is dus enkel op aangeven van (nagenoeg) alle installateurs die de situatie hebben bekeken.

• Señor Sjon
Ik denk dat je de meerkosten er nooit uithaalt, aangezien de schaduw er wellicht nog geen 5% van de tijd op staat.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou offerte 4 nemen.

Omdat:
- solaredge ook failliet kan gaan. En daar hang je niet even een ander goedkoop chinees stringomvormertje voor in de plaats.
- Als er iets stuk gaat, is de kans groter dat er een optimizer stuk gaat dan bijv. een paneel... (extra electronica). Dus zoveel mogelijk voorkomen.
- Garantie is een wassen neus. Helaas inderdaad is het maar 5 jaar bij SMA. (echter kun je 5+5 gratis krijgen op een 1-fase SMA omvormer.)

Zoek een kennis of vriend op, die ervaring heeft in panelen leggen en aansluiten en leg ze zelf.
Omvormer: https://www.mg-solar-shop...richter-SMA-STP5.0-3AV-40 hier halen is wat goedkoper (scheelt niet veel)
En de rest bij solar-bouwmarkt punt nl.

Toch is het niet vreemd om nu al over 3-fase te gaan nadenken.
Als je toch een EV gaat aanschaffen, is 3-fase laden misschien wel handig(er) in de toekomst.
Ik douche hier bijvoorbeeld ook (mbv voorverwarmd water dmv warmtepomp) op 3-fase

Op 1-fase met een 5000 watt omvormer ben je niet selectief tov de hoofdzekering (3x 25A), dus ik zou het nu al gewoon doen/overstappen, anders zit je later met een niet (goed) passenden 1-fase omvormer.

Edit:
Je kan ook meteen de grotere 6.0 nemen, zodat je de uitbreiding nog op ingang 2 kunt doen.
Nu gebruik je enkel ingang 1. (en 2 is vrij) (of doe nog gekker en schaf een nog groter ouder 3-fase model aan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8dbRc41uXIfSDwVwmrf87et6/thumb.jpg
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies nieuw project)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2018 17:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Is de btw dan wel aftrekbaar?
Dat dat ik ergens gezien had dat dit dan niet kon maar weet het niet zeker.

[ Voor 11% gewijzigd door jobr op 11-12-2018 18:58 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:16

de Peer

under peer review

jobr schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:58:
[...]

Is de btw dan wel aftrekbaar?
Dat dat ik ergens gezien had dat dit dan niet kon maar weet het niet zeker.
Ja hoor. Alle kosten kun je aftrekken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jobr
Doen mensen dat nog dan, ondernemer voor de btw worden?
Straks betaal je dan belasting over je krop sla uit eigen moestuintje...

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11 18:32
Mag ik vragen wie die laatste aanbieder is? Dit ziet er (in ieder geval qua prijs) aantrekkelijk uit.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
Offerte 1.

Want 2 is achterlijk duur en 3 en 4 zijn met Q-cells, Q-cells is van Hanwa en die maken clusterbommen. Ik vind dat je zulke bedrijven links moet laten liggen.

Die SE4000 kun je ook als 3 fase variant krijgen btw.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 13:17
@Gardian84 als je voor SolarEdge gaat.
Dan is het inderdaad wellicht beter om bij een 3-fase omvormer de P404/P505 te kiezen.
Zodat de 12 panelen/optimizers die in de zon liggen eenvoudig (12*85V=1020V) de gewenste 750V kunnen leveren.
Met 60V per optimizer haal je het (net) niet, namelijk max 720V.

Bij een 1-fase omvormer maakt het weinig uit of je daar dan P300/P370/P500 kiest (afhankelijk van type paneel), minimaal 8 nodig.

• Gardian84
@AUijtdehaag Bedankt, dan in 1 keer goed en een 3 fase SMA omvormer zonder optimizers en de meterkast ombouwen.

@Dreadramon Dat mag, weet niet of ik de aanbieder zo hier met naam mag noemen? Stuur anders even PB

@No Hands Ja ik heb gisteren zoiets gelezen, ik ga me verdiepen in de alternatieven

@Rouske Ik heb met bergen offertes binnen gehad waarbij SolarEdge werd aangeprezen, telkens de vraag gesteld; waarom juist SolarEdge op een (vrijwel) schaduwvrij dak? Enkel de aanbieder van offerte 3 en 4 kwam zonder pardon met alternatieven, de rest bleef stug volhouden aan SolarEdge. Het is echt wel een mooi systeem, maar voor mijn gevoel overkill op mijn dak. Ik ben blij dat @AUijtdehaag en @Señor Sjon precies schrijven wat ik in mn hoofd heb.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:14
Gardian84 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:12:
@Rouske Ik heb met bergen offertes binnen gehad waarbij SolarEdge werd aangeprezen, telkens de vraag gesteld; waarom juist SolarEdge op een (vrijwel) schaduwvrij dak? Enkel de aanbieder van offerte 3 en 4 kwam zonder pardon met alternatieven, de rest bleef stug volhouden aan SolarEdge. Het is echt wel een mooi systeem, maar voor mijn gevoel overkill op mijn dak. Ik ben blij dat @AUijtdehaag en @Señor Sjon precies schrijven wat ik in mn hoofd heb.
Mooi verhaal ("maximale opbrengst") met extra onderdelen en een mooie marge..

• Gardian84
Dat ja, offerte nummer 2 kwam zelfs met een opwek van 3900 kWh met 3660WP, waar de rest allemaal komt met 90-95% van de hoeveelheid WP.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:36:
een ander goedkoop chinees stringomvormertje
Zou een 3 fase Goodwe GW5000-DT bijvoorbeeld dan geen goed alternatief zijn, of doelde je op het grootste deel van de 15 jaar dekken met de SMA en het restant volmaken met een goedkope variant?

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:14
Gardian84 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:10:
[...]

Dat ja, offerte nummer 2 kwam zelfs met een opwek van 3900 kWh met 3660WP, waar de rest allemaal komt met 90-95% van de hoeveelheid WP.

[...]
Nou, ik kan je uit ervaring wel vertellen dat je jaarlijkse opwek hoger kan zijn dan het aantal WP dat je op je dak hebt liggen. Zo haal ik al jaren 3MW, terwijl er 2790WP op het dka ligt (ligging is 175 graden (dus zo goed als vol zuid), hoek van 40 graden)..

• Señor Sjon
Gardian84 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:10:
[...]

[...]

Zou een 3 fase Goodwe GW5000-DT bijvoorbeeld dan geen goed alternatief zijn, of doelde je op het grootste deel van de 15 jaar dekken met de SMA en het restant volmaken met een goedkope variant?
De norm is vrij conservatief gerekend. Zit je aan de kust, dan heb je zomaar 10% meer zonuren.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Goodwe 5000 DT 1039 euro
SMA Tripower STP 5.0 - 1219 euro

De Goodwe kan ook, maar ik ben SMA Fan (onder andere vanwege het makkelijk zelf uit kunnen lezen en werking optitrac - wat prima werkt)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-12-2018 17:06 ]

• Gardian84
Allemaal bedankt! d:)b Ik denk dat ik zo met een gerust hart kan bestellen

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor de ombouw naar 3-fase zou je een kast kunnen nemen met 3 aardlekschakelaars zoals deze: https://www.sandervunderi...a-had333333-222t-h44.html

Die kan je zolang ook op 1-fase gebruiken (met draadjes onder 1 klem hoofdschakelaar), en de kast alvast plaatsen.

Of 1 met losse hoofdschakelaar
https://www.sandervunderi...-had333333-222-hs404.html
Dan kan je nog een 3-fase aardlekautomaat plaatsen voor de omvormer.

Zelf heb ik 2 groepenkasten naast elkaar gemonteerd. En ook die zitten al vol.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-12-2018 08:56 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:10:
Waarom zou je tigo's gebruiken voor de onderste rij panelen? Het dakkapel geeft pas een schaduw als de zon ver voorbij west is ('s avonds). Dan moet je je afvragen of de panelen niet sowieso in de schaduw van de nok van het huis zouden liggen?
De dakkapel van de buren zal in de zomer al vanaf een uur of 4 schaduw op de onderste panelen werpen.
Als de vijf panelen in een string zitten met 2 of 3 andere panelen zijn de optimizers sowieso wel aan te raden.
Als ze in een kleine aparte string zitten is het misschien ook niet verkeerd.

• Señor Sjon
Denk dat dat in de zomer wel meevalt, aangezien de zon dan ook hoger staat en dus de schaduwen korter zijn..

Pagina: 1