John Romero brengt in februari een gratis doom mod uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-10 17:50

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
Betreft: geek: John Romero brengt in februari een gratis Doom-mod uit
Auteur: @Koekiemonsterr
Tekst:
Gezien het logo en de limited run fysieke release zou je denken dat het een mod betrof, maar het is echter geen mod als we in de Doom annalen spreken. Een mod is in deze community vooral een toevoeging van extra mechanieken, of een total conversion.

We spreken hier van een MegaWAD. WAD staat voor Where's All The Data? en is het containerbestand waar alle levels in zitten. MegaWAD's bestaan uit minimum 15 of meer levels en kunnen een episode replacement of toevoeging zijn, zoals Sigil dit is, maar ook meer dan dan 15 levels bevatten, tot aan 32 levels. Deze MegaWADS zijn in wezen nieuwe titels binnen het Doom universum.

Uitgebreidere uitleg:
https://doomwiki.org/wiki/Megawad

Met vriendelijke groet,
Redneckerz.

EDIT: Auteur nu correct toegevoegd.

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, ik denk dat het meerendeel van de lezers niet begrijpt wat er bedoelt wordt anders. Aan de andere kant is het een dusdanig specifieke doelgroep van het artikel, dat zij, net als jij, wel weten wat men bedoelt met mod. ;) Zelf zie ik, om heel eerlijk te zijn, geen reden om het aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:21

AzzKickah

06-CENSORED

Een MegaWAD bestaat niet minimaal uit 15 levels.

De Sigil MegaWAD heeft bijvoorbeeld 9 nieuwe levels. Dus hoe je bij die 15 komt is mij even niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07 21:53

ImDion

professioneel amateur

AzzKickah schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:00:

De Sigil MegaWAD heeft bijvoorbeeld 9 nieuwe levels. Dus hoe je bij die 15 komt is mij even niet duidelijk.
Eerste zin op het wiki-artikel
A megawad is a fan-made PWAD that, according to the idgames archive definition[1], contains 15 or more levels.
Maar of deze info dus klopt..

[ Voor 4% gewijzigd door ImDion op 12-12-2018 11:25 ]

3x proberen dan meten... toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
CH4OS schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:57:
Tja, ik denk dat het meerendeel van de lezers niet begrijpt wat er bedoelt wordt anders. Aan de andere kant is het een dusdanig specifieke doelgroep van het artikel, dat zij, net als jij, wel weten wat men bedoelt met mod. ;) Zelf zie ik, om heel eerlijk te zijn, geen reden om het aan te passen.
En daarom zou het uitgelegd moeten worden :) Een WAD is al zo oud als het moderne internet, geen reden dus om het niet uit te leggen, we zitten immers op Tweakers :)
AzzKickah schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:00:

Staat lekker zo op de Wiki. Tevens heeft Sigil 9 SP levels en 9 Deathmatch levels voor een totaal aan 18 levels, en dus voldoet deze aan de MegaWAD specificatie. Die 9 SP levels zijn een extra episode. Andere WADS vervangen bijvoorbeeld de levels van een bepaalde episode, waarna ze Episode Replacement's genoemd worden :)
ImDion schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:24:
[...]

Eerste zin op het wiki-artikel

[...]

Maar of deze info dus klopt..
Die info is accuraat, is namelijk de officiele wiki. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Redneckerz schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:19:

[...]

Staat lekker zo op de Wiki. Tevens heeft Sigil 9 SP levels en 9 Deathmatch levels voor een totaal aan 18 levels, en dus voldoet deze aan de MegaWAD specificatie. Die 9 SP levels zijn een extra episode. Andere WADS vervangen bijvoorbeeld de levels van een bepaalde episode, waarna ze Episode Replacement's genoemd worden :)
Weer fout :)

https://www.romerogames.ie/sigil/
Q: You mentioned that there’s nine levels in this megawad, as well as nine deathmatch-only levels. Are there eighteen levels in the megawad?

A: Actually, there are only nine distinct level wad files. It turns out that you can put both the single- player and the deathmatch levels in the same wad. If you run the wad in deathmatch mode, you spawn in the deathmatch area of the level. If you play Sigil in cooperative mode, you start in the single-player part of the level.
Er zijn 9 levels. Dus 1 volledige nieuwe Episode voor DooM (dus niet DooM 2).
Dit is dus Episode 5, en speelt zich af in de fictieve periode tussen DooM en DooM 2.

Ergens in z'n Sigil stream op z'n Twitch kanaal legt ie het wel uit (terwijl ie zelf speelt _/-\o_ ) :
https://www.twitch.tv/videos/347256967

[ Voor 5% gewijzigd door AzzKickah op 12-12-2018 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Redneckerz schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:19:
En daarom zou het uitgelegd moeten worden :) Een WAD is al zo oud als het moderne internet, geen reden dus om het niet uit te leggen, we zitten immers op Tweakers :)
Dat zal best, maar de mensen van tegenwoordig boeit dat gewoonweg niet zo en de mensen die het wél weten (zoals jij dus) maken er vanzelf al wel de juiste benaming voor.
Tja, aan de andere kant; is er überhaupt een 'standaard' voor wanneer iets überhaupt een "WAD" is, of een 'MegaWAD'? En wat voegt dat toe voor het punt?

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 12-12-2018 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CH4OS schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:28:
[...]
Dat zal best, maar de mensen van tegenwoordig boeit dat gewoonweg niet zo en de mensen die het wél weten (zoals jij dus) maken er vanzelf al wel de juiste benaming voor.
Grappig dat bij het zoveelste mobieltje die voorkennis wel verondersteld wordt. Kom op we zijn op tweakers ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Boudewijn schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:44:
Grappig dat bij het zoveelste mobieltje die voorkennis wel verondersteld wordt. Kom op we zijn op tweakers ;).
Tja, dat staat heeft dan ook een heel andere doelgroep natuurlijk. Een nieuwsartikel is (imo) niet te vergelijken met een artikel in de .geek-sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
Terechtwijzen is alleen maar een groot goed, maar dat kleinerende had niet gehoeven.

[...]
AzzKickah schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:57:
Er zijn 9 levels. Dus 1 volledige nieuwe Episode voor DooM (dus niet DooM 2).
Dit is dus Episode 5, en speelt zich af in de fictieve periode tussen DooM en DooM 2.

Ergens in z'n Sigil stream op z'n Twitch kanaal legt ie het wel uit (terwijl ie zelf speelt _/-\o_ ) :
https://www.twitch.tv/videos/347256967
Dan is het geen MegaWAD, ook geen episode replacement (Het vervangt immers niets maar vult slechts aan) dus domweg een episode WAD.
[...]
Dat zal best, maar de mensen van tegenwoordig boeit dat gewoonweg niet zo
Dus? Als dergelijke uitleg niet gegeven wordt op een site die het tot den doel heeft tech op de proef te stellen (En daarmee uit te leggen) dan zou het ook niet Tweakers heten lijkt me.
[...]
Tja, aan de andere kant; is er überhaupt een 'standaard' voor wanneer iets überhaupt een "WAD" is, of een 'MegaWAD'? En wat voegt dat toe voor het punt?
Er is een standaard voor een WAD, ja.
En er is ook een standaard voor een MegaWAD, zie de definitie op DoomWiki.
Het voegt dusdanig toe omdat een Doom MOD iets heel anders dan een Doom WAD. Aangezien het nieuwtje vermeld dat deze set nieuwe levels een MOD is, ageer ik daar tegen: Een set nieuwe levels is een WAD, geen MOD, in de Doom context dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Redneckerz schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:27:
[...]

Terechtwijzen is alleen maar een groot goed, maar dat kleinerende had niet gehoeven.
Zo was het dan ook niet bedoeld, vandaar de :)

Hoe dan ook, ik kan iig niet wachten tot SIGIL.WAD te downloaden is!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
AzzKickah schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:09:
[...]

Zo was het dan ook niet bedoeld, vandaar de :)

Hoe dan ook, ik kan iig niet wachten tot SIGIL.WAD te downloaden is!
Die emoji versterkte juist het gevoel.

Helaas nog geen reactie van de auteur, ik zal hem bij dezen een tag geven, @Koekiemonsterr.

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10 14:25

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Redneckerz schreef op donderdag 13 december 2018 @ 22:21:
[...]

Die emoji versterkte juist het gevoel.

Helaas nog geen reactie van de auteur, ik zal hem bij dezen een tag geven, @Koekiemonsterr.
Die tag helpt :-)
CH4OS schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:57:
Dit is zoals ik er ook in sta. Ik snap wel wat je bedoelt @Redneckerz en strikt genomen is het geen mod in de zin van een toevoeging die door de community is gemaakt, al dan niet een total conversion. Wellicht had ik het beter met 'extra Doom-hoofdstukken' kunnen omschrijven, maar ja, dat klinkt ook weer alsof het officiële nieuwe content is en dat is ook weer niet accuraat. De omschrijving 'mod' leek me nog het meest handig om duidelijk te maken waar we het ongeveer over hebben. In de tekst verwijs ik ook naar de wad-files. Je zegt dat geen mod is in de Doom-annalen, maar ja, niet iedereen is thuis in die annalen. Wellicht had de term 'megawad' nog wel gekund omdat het een .geek is, maar dat neemt niet weg dat dat voor menigeen niet heel veel zal zeggen. Mod wel. Vandaar :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
Koekiemonsterr schreef op donderdag 13 december 2018 @ 23:06:

Dit is zoals ik er ook in sta. Ik snap wel wat je bedoelt @Redneckerz en strikt genomen is het geen mod in de zin van een toevoeging die door de community is gemaakt, al dan niet een total conversion. Wellicht had ik het beter met 'extra Doom-hoofdstukken' kunnen omschrijven, maar ja, dat klinkt ook weer alsof het officiële nieuwe content is en dat is ook weer niet accuraat.
Dat klinkt helemaal niet alsof het officiele nieuwe content is. Als dat het gegeven is om aan te houden dat het een mod betreft (Wat dit niet is) dan tja.

Wat is dit dan volgens jou? https://forum.zdoom.org/viewtopic.php?f=43&t=61433
En wat is dit dan? https://forum.zdoom.org/v...6ec4d6c677a6669e6cf0022e6

Er zit nogal veel verschil tussen een ''mod'', een ''gameplay mod'', een ''total conversion'' of een ''episode''/''episode replacement''.
De omschrijving 'mod' leek me nog het meest handig om duidelijk te maken waar we het ongeveer over hebben.
Het is echter geen mod, dat is het punt juist. Zie bovenstaande snelle voorbeelden van wat wel een mod cq een TC is.
In de tekst verwijs ik ook naar de wad-files.
Zonder uitleg.
Je zegt dat geen mod is in de Doom-annalen, maar ja, niet iedereen is thuis in die annalen.
Een level pack had ook gekund en zou de term veel beter gedekt hebben dan het noemen van iets wat het niet is. Een level pack en een mod zijn verschillende dingen.
Wellicht had de term 'megawad' nog wel gekund omdat het een .geek is, maar dat neemt niet weg dat dat voor menigeen niet heel veel zal zeggen. Mod wel. Vandaar :-)
Als het voor menigeen niet veel zal zeggen zou ik eerder denken dat daar een kans ligt om daarover uit te wijden. Zeker omdat het een .geek is.

Puur omdat ''mod'' meer mensen iets zegt betekent niet dat het aangekondigde product ook een mod is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-10 21:13
SIGIL™ is a mod for the original DOOM® and is distributed as such.
Bron: https://www.romerogames.ie/sigil/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
Tja, leuk. Ze zeggen elders ook dat het weer een megawad betreft, daarna een episode, dus het is nogal inwisselbaar.

Ik hou mij echter gewoon aan de richtlijnen zoals deze in de Doom Community gewoon zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-10 21:13
Redneckerz schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 22:35:
[...]

Tja, leuk. Ze zeggen elders ook dat het weer een megawad betreft, daarna een episode, dus het is nogal inwisselbaar.
Tja, het één sluit het ander niet uit. In principe is een MegaWAD ook gewoon een mod...

Bron: https://doomwiki.org/wiki/Best_Doom_mods

...ik ben trouwens erg benieuwd. De muziek van Emmerhoofd die ik hoorde in Romero's twitch vond ik zelf niet erg 'Doomey', eigenlijk. Maar boeit niet, het gaat mij om de levels Afbeeldingslocatie: https://66.media.tumblr.com/a3ef4fa2033cf9a57c8ec30fc7314ad1/tumblr_o21v4crUtC1rcn5zto1_1280.jpg
Pagina: 1