Afkoelen woning / Isolatie probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmel789
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-12-2021
Een jaar geleden hebben wij een huis gekocht. Het huis is gebouwd in 1985 waarbij matige isolatie is gebruikt. Met een nachtelijke temperatuur rond het vriespunt en 5 graden overdag, koelt de woning gemiddeld van 19,5/20 graden om 23.00 af naar een temperatuur van 15 graden rond 07.00 in de ochtend. De woning is vrijstaand geschakeld via de garage.

De woonkamer is platdak en is bij de bouw voorzien van 5cm PIR platen. Afgelopen jaar hebben wij het dak laten vernieuwen en hebben wij 6cm PIR platen erbij laten leggen. Helaas merken wij dit jaar echter niks van de extra isolatie.

De muren zijn geïsoleerd met 5cm glaswol en wij hebben vrij grote ramen aan de voor en achterkant met hout kozijnen en standaard dubbel glas.

Ik heb dit jaar met een FLIR warmtebeeldcamera foto's gemaakt maar ben ik geen vreemde "koudebruggen" tegen gekomen. Wel is te zien dat de ramen erg koud zijn maar met een u waarde van circa 2.9 is dit niet gek.

Nu is mijn vraag aan jullie of dit normaal is bij dit type woning en deze isolatie materialen?

Voor de muren heb ik een offerte laten maken voor het herisoleren van de spouwmuur, maar hierbij ga ik van een RD waarde van 1,5 naar 2,5. Ik weet niet of we hier iets van gaan merken.

Daarnaast ga ik aan de voorkant nieuwe kozijnen met HR++ ramen plaatsen en aan de achterkant van de woning het glas vervangen in de schuifpui met HR++ glas, in hoeverre kan ik dit gaan merken?

Ik hoop met jullie kennis en ervaring een stukje verder te komen. _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door timmel789 op 10-12-2018 21:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04:00
Hoe bedoel je dat je niks merkt van de extra isolatie? Bedoel je daarmee dat je gasverbruik nog hetzelfde is? Heb je goed bij gehouden hoeveel je destijds stookte per dag (en op welke temperatuur), hoe vaak de verwarming aan stond, wat de buitentemperatuur op dat moment was, etc?

Het is niet dat als je een isolatie maatregel toepast je temperatuur in plaats van 15 graden ineens 16 of 17 graden is. Teveel factoren die hier invloed op hebben, zeker bij een bungalow die je schijnt te hebben. In dat opzicht is het dan ook erg lastig iets te zeggen over 'in hoeverre je het gaat merken'. Mogelijk dat je gebaat bent met HR++ glazen, misschien dat je hier en daar kieren hebt of misschien dat je meer 'winst' haalt uit de vloer laten isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmel789
Het gasverbruik durf ik niks over te zeggen, ik woon nu een pas een jaar dus heb nog geen goede referentie. Daarnaast heb ik een pelletkachel geplaatst dus ik stook niet volledig op gas. Ik kan nu helaas alleen vergelijken op basis van de temperatuur die de thermostaat aangeeft. Ook de vloer is bij de bouw geïsoleerd met piepschuim broodjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:27
HR++ glas ga je wel merken denk ik, zeker als je een aardig oppervlak hebt.
Muur van 1,5 naar 2,5 is niet zo geweldig veel verbetering maar beter dan niks.
Is er geen mogelijkheid om dat beter aan te pakken waarbij je naar 3 of 4 kunt? Misschien gevelisolatie aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

timmel789 schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:09:
Het gasverbruik durf ik niks over te zeggen, ik woon nu een pas een jaar dus heb nog geen goede referentie. Daarnaast heb ik een pelletkachel geplaatst dus ik stook niet volledig op gas. Ik kan nu helaas alleen vergelijken op basis van de temperatuur die de thermostaat aangeeft. Ook de vloer is bij de bouw geïsoleerd met piepschuim broodjes.
Op mindergas.nl kun je verbruikwaardes invullen en dan kun je vergelijken met in acht neming van buitentemperatuur, voor eerlijkere vergelijking. Dat is nogal van belang namelijk :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ga als het kan meteen voor glas met een U-waarde < 1.0, meestal HR+++ genoemd (is een marketing woord, het gaat om de U-waarde)

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Waarom zet je je verwarming snachts niet op 17? Op temperatuur houden is makkelijker dan van 15 naar 20.
Staan alle radiatoren beneden open?

Hoe zit het met de kierdichting? Loop je vensterbanken eens na, mogelijk tocht het er onder door. Dichtkitten en het scheelt dan een hoop.

Heb je de ventilatieroosters helemaal open staan?
Kan je onder de voordeur doorkijken?

Een paar dingen die wij in ons huidige huis zijn tegengekomen.
Huis van 1900, in 1990 aan de buitenzijde geïsoleerd, in 2011 dak en hr++ glas en 2011 nieuwe cv. We verstoken met 2 volwassenen en een peuter ca 850 m3 per jaar (inhoud woning ca 240m3, tweekapper). Verwarming staat nu hele dag op 18 graden, in de avond naar 18,5 en dan is het behaaglijk (radiatoren hebben volgens mij veel te grote capaciteit, blijven lang heet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
timmel789 schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:41:
Met een nachtelijke temperatuur rond het vriespunt en 5 graden overdag, koelt de woning gemiddeld van 19,5/20 graden om 23.00 af naar een temperatuur van 15 graden rond 07.00 in de ochtend.
Qua meetmethode is dit 3x niks.
Daarnaast moet je ook goed kijken naar je ventilatie & rookgasafvoer. Je blaast mogelijk alle warmte gewoon naar buiten. Dan koelt het rap af.

Maar waarom wil je isoleren?
Het klinkt misschien een beetje raar, maar met een pelletkachel heb je zo je huis warm en de kosten vallen waarschijnlijk ook mee.

Wil je het goed doen: 5 a 10 jaar sparen & woning platgooien. Je kunt tienduizenden euro's ertegenaan gooien, maar uiteindelijk is de woning er gewoon niet voor ontworpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
TheGhostInc schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:10:
Het klinkt misschien een beetje raar, maar met een pelletkachel heb je zo je huis warm en de kosten vallen waarschijnlijk ook mee.
Die heeft hij al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
@TheGhostInc @Hsb-3 Door alle roosters dicht te gooien en ventilatie af te zetten bespaar je zeker een paar tientjes op de stookkosten. Alleen moet je dan niet raar opkijken als je ziek wordt door slechte luchtkwaliteit of als je huis na de winter vol zit met schimmel.

Maar als je nog gewoon dubbel glas hebt. Is HR++(+) waarschijnlijk de beste manier om beter te isoleren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Waar haalt je pelletkachel de zuurstof weg? Uit je woonkamer of heb je een buis vanuit de kruipruimte?

Heb al eerder gezien dat met een kachel en luchttoevoer vanuit de woonkamer dat dat hele nadelige effecten had op de verwarming in huis.

En heb je zelf.de warmtebeelden geïnterpreteerd of heb je dat door iemand met ervaring laten doen. Wanneer heb je de beelden gemaakt. Met welke camera 3n hoe was het weer buiten? Hoe warm stookte je toen binnen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@RocketKoen ik zeg toch niet dat hij ze helemaal dicht moet zetten ;) ik vraag of ze helemaal open staan.
in de winter zetten we het rooster in de woonkamer half dicht en in de keuken blijft deze open. We hebben wel mooie duco roosters, weet niet of TS zo'n ouderwetse schuif heeft die misschien vol open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Volgens mij is dit niks bijzonders. Matige isolatie aan alle kanten, geen HR glas; dan vind ik van 19,5 naar 15,0 nog best redelijk. Zeker als er nog zo'n oversized mechanische afzuiging warme lucht staat te lozen en koude aanzuigt.

Betere isolatie en betere ruiten ga je zeker merken. De oppervlakken worden minder koud, waardoor je er meer warmtestraling van krijgt. Het wordt dan dus net zo comfortabel bij een lagere temperatuur op de thermostaat.

In mijn 10 jaar oude pand is het (voor mij) met 18,5 graden Celsius gewoon goed uit te houden met 1 laag kleding op het bovenlijf. Een jaren '30 pand in de familie voelt bij dezelfde temperatuur kouder, omdat ramen en muren daar veel kouder zijn bij gelijke luchttemperatuur. Overigens is dat jaren '30 huis in de loop der jaren veel comfortabeler geworden door de kieren langs de vloer dicht te kitten, de vloer van onderaf te isoleren, raampjes te voorzien van tochstrippen en voorzetraampjes, enkel glas te vervangen door dubbel glas en de laatste grote klapper was de spouwmuurisolatie met van die korrels van BASF. Ook al was de terugverdientermijn 100 jaar zou ik dat doen; de vooruitgang in comfort was enorm.

Hoe het isoleren van je spouw gaat als hij al halfvol zit met ander spul weet ik zo niet. Bij dat jaren '30 huis was het direct merkbaar. 's nachts achter de pc blijven zeten met de ketel uit was na een uur koude voeten. Nu is dat pas na vier uur zeg maar. Het stonk wel een paar dagen in een paar kamers, maar dat kwam waarschijnlijk vanwege het 'lek' door van die geluidgedempte ventilatiekanalen die in de jaren '80 / '90 in die kamers zijn aangebracht. Nu is het enkel genot en een lagere gasrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Duh, daarom zeg ik het.... dus de besparing/winst van extra isolatie valt dan tegen. Het zou een ander verhaal worden met warmtepomp/ir panelen e.d. dan is het keihard nodig om je huis uberhaupt warm te krijgen.
RocketKoen schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:17:
@TheGhostInc @Hsb-3 Door alle roosters dicht te gooien en ventilatie af te zetten bespaar je zeker een paar tientjes op de stookkosten. Alleen moet je dan niet raar opkijken als je ziek wordt door slechte luchtkwaliteit of als je huis na de winter vol zit met schimmel.
De TS zal eerst moeten uitzoeken waar de warmte verdwijnt en daarna een passende oplossing kiezen. Een nachtje alles dicht is een leuke test.
Het gevaar van slechte ventilatie ligt sowieso op de loer. Dit soort woningen zijn niet luchtdicht ontworpen en hebben geen balansventilatie oid. Ga je alles (kieren en tochtstrip) luchtdicht maken moet je over ventilatie nadenken.

@timmel789 kijk ook eens naar raamfolie. Voor een paar euro kun je een leuke poging wagen. Iets beter betaalbaar dan HR+++ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Raamfolie gaat ook wel wat minder lang mee waarschijnlijk en is minder mooi.

De raamfolie die ik hier heb is zonwerend, geplakt aan de buitenkant. HR++ op het zuiden is echt horror in de zomer.

Mocht ik nou zeker weten dat ik er nog x jaar zou blijven, had ik die ruit eruit gehaald en er ZHR++ voor teruggedaan. Maar dat is niet zo, dus folie.

[ Voor 28% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-12-2018 01:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
wij hadden een huis uit 1954 hier in hadden wij de complete begaande grond laten renoveren en isoleren.

vloer,kruipruimte spauwmuur islotatie en van enkel glas naar HR+++ hier zakte de temp snachts nog maar 2 a 3 graden terwijl dit voorheen van 21 naar onder de 15 graden was in een paar uur

koste een hoop centen maar het was het zeker wel waard.

imiddels een nieuwbouw pand 2018 hier zakt de temp amper 1.5 graden als het buiten goed koud is .ik zou geen ander huis meer willen dan een goed isoleerdt huis dit scheelt aanzienlijk in de energie kosten

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmel789
Hsb-3 schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:09:
Hoe zit het met de kierdichting? Loop je vensterbanken eens na, mogelijk tocht het er onder door. Dichtkitten en het scheelt dan een hoop.

Ik voel bij het voorraam een kleine tocht aan de onderkant van het kozijn. Ik heb boven de ramen geen ventilatie roosters en heb vorig jaar een nieuwe kunststof voordeur laten plaatsen.
TheGhostInc schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:10:
[...]

Qua meetmethode is dit 3x niks.
Daarnaast moet je ook goed kijken naar je ventilatie & rookgasafvoer. Je blaast mogelijk alle warmte gewoon naar buiten. Dan koelt het rap af.

Maar waarom wil je isoleren?
Het klopt dat het geen goede meet methode is, maar voor nu nog mijn enige referentie. De pelletkachel is goedkoop maar ik vind het niet hachelijk in huis.
mkleinman schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:19:
Waar haalt je pelletkachel de zuurstof weg? Uit je woonkamer of heb je een buis vanuit de kruipruimte?

En heb je zelf.de warmtebeelden geïnterpreteerd of heb je dat door iemand met ervaring laten doen. Wanneer heb je de beelden gemaakt. Met welke camera 3n hoe was het weer buiten? Hoe warm stookte je toen binnen?
Uit de woonkamer, maar ik zie geen verschil bij het gebruik in CV ketel of kachel. FLIR one, het was buiten rond het vriespunt en binnen 21 graden. Deze heb ik zelf geïnterpreteerd.

Het gaat mij erom om een lekker binnen klimaat te creëren, ik voel nu een soort van toch (ik vermoed koude val).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Als je een FLIR hebt, heb je vast ook gecheckt of er geen kieren in deuren en ramen zitten? Dat is toch vaak de boosdoener.
5 graden afkoeling is best hoog, heb je ook een log van het verloop?
RocketKoen schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:17:
Je kan dat ook wel voorkomen door de luchtkwaliteit (CO2, luchtvochtigheid en misschien zelfs fijnstof) in de gaten te houden...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8U5mBle.png

Ik heb de luchtroosters ook maar dichtgezet. Er wordt bij ons blijkbaar voldoende luchtverversing gedaan door de bestaande kieren (deuren+brievenbus).
timmel789 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:56:
[...]

Ik voel bij het voorraam een kleine tocht aan de onderkant van het kozijn. Ik heb boven de ramen geen ventilatie roosters en heb vorig jaar een nieuwe kunststof voordeur laten plaatsen.
Ik heb ook nieuwe (houten) deuren laten plaatsen, maar zelfs bij nieuwe deuren kan het tochten. Ik heb nog een tochtstrip onderaan moeten plaatsen. Wat zegt de FLIR bij jou?
En heb je gordijnen bij de ramen?
Het klopt dat het geen goede meet methode is, maar voor nu nog mijn enige referentie. De pelletkachel is goedkoop maar ik vind het niet hachelijk in huis.

Uit de woonkamer, maar ik zie geen verschil bij het gebruik in CV ketel of kachel. FLIR one, het was buiten rond het vriespunt en binnen 21 graden. Deze heb ik zelf geïnterpreteerd.
Op welk moment heb je gemeten? Het is nu nog niet wezen vriezen toch?
Het gaat mij erom om een lekker binnen klimaat te creëren, ik voel nu een soort van toch (ik vermoed koude val).
Wat is de temperatuur van de muren? En wat voor verwarming heb je nu? Kan het niet gewoon zijn dat de muren (nog) koud zijn?

Bij mijn huis voelde het begin november ook koud aan omdat de muren nog 16graden waren. Nu is het helemaal opgewarmd naar 18graden en de "koude straling" is ook weg.

[ Voor 43% gewijzigd door kmf op 11-12-2018 11:06 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Laatst online: 22:50
Wat heb je voor die ramen en je pui hangen? In de tijd dat die huizen gebouwd werden hingen daar dikke zware gordijnen tot aan de vloer voor waarschijnlijk...

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 15:23

Bergie

Lekker belangrijk...

kmf schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:01:
Als je een FLIR hebt, heb je vast ook gecheckt of er geen kieren in deuren en ramen zitten? Dat is toch vaak de boosdoener.
[...]
Je kan dat ook wel voorkomen door de luchtkwaliteit (CO2, luchtvochtigheid en misschien zelfs fijnstof) in de gaten te houden...

[Afbeelding]
Leuk die grafiekjes :) Wat gebruik je hiervoor qua hardware en software?

Yamaha MT-09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Bergie schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:17:
[...]

Leuk die grafiekjes :) Wat gebruik je hiervoor qua hardware en software?
Voor de Temp, humidity+ CO2 Netatmo sensoren. Uitgelezen en geimporteerd met een script richting influxdb en gevisualiseerd met grafana.

Voor overige ruimtes (niet in screenshot) waarbij enkel humidity en temperatuur wordt bijgehoude, DHT22+Esp8266.
Fijnstof (ook niet in screenshot) zoiets gebouwd https://luftdaten.info/nl/sensor-bouwen/

Fijnstof heb ik vooral gedaan omdat we ook een open haard hebben voor de leuk. (marshmallows grillen :P )

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:50
Hier heb ik min of meer hetzelfde probleem als ik de woning aflaat koelen wordt het oncomfortabel door de koudeval van de muren/plafond. (alles is hier van beton) enige oplossing is continu dezelfde temperatuur aanhouden niks aan de hand. ketel stookt netjes 35/40 graden icm met radiatoren. of dat ik het nu in de nacht verstook of de volgende ochtend om de woning weer op temperatuur te krijgen. Natuurlijk is nachtverlaging zuiniger alleen je woning moet er wel voor geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-04 15:17
TerraGuy schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:48:
[...]

Op mindergas.nl kun je verbruikwaardes invullen en dan kun je vergelijken met in acht neming van buitentemperatuur, voor eerlijkere vergelijking. Dat is nogal van belang namelijk :)
Adviseer je dan ook om de slimme meter automatisch te laten aflezen tegen een bedrag van €7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Tremio schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:13:
[...]

Adviseer je dan ook om de slimme meter automatisch te laten aflezen tegen een bedrag van €7?
Geen ervaring mee, geen slimme meter hier :) ik vul t 1 of 2x per maand in, ook in een excelbestand (met oa elektriciteit) voor eigen automatische berekeningen. Voor mij werkt dat goed genoeg om inzicht te krijgen en te houden. :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06
Ik heb een vergelijkbare woning (vrijstaand, jaren 80) en heb vergelijkbare ervaring qua temperatuur. Verwarming uit = ochtend 14-15C. Ik zelf zet de thermostaat op 18C tot 20C en trek warme kleding aan. Ook verwarm ik enkel de woonkamer en werkruimte (ik werk vanuit huis). Ik heb gordijnen geplaatst in huis tussen ruimtes en voor de (open) trap naar boven. De bovenverdieping is nu standaard 15 tot 16 graden (radiatoren staan uit + gordijnen als isolatie).

Gasverbruik november was 232m3. 185m2 woonoppervlakte (8 kamers) en volledig vrijstaand

[ Voor 3% gewijzigd door Gamebuster op 11-12-2018 14:41 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alusion
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-05 17:10
Wij hebben ook ongeveer dezelfde woning. Spreek niet uit eigen ervaring, maar onze buren hebben de vloer laten isoleren. Dat scheelt ook een een stuk! Hoeft ook niet een hele grote kostenpost te zijn. (Pur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:30

RvL

Hier ook vergelijkbaar, half vrijstaand (ook wel hoekhuis genoemd :P) uit 1977 met serre op NO. Woonoppervlakte 135m2. Ook open trap, maar dan met schuifdeur boven aan de trappen. Verbruik in november 185m3, waarbij er ook dagen bij zijn dat de verwarming pas 's middags echt begint te verwarmen omdat we 's morgens al vroeg (en snel) de deur uit zijn.

Neem afgelopen nacht met temperaturen tussen 0 en 3 graden bij ons. Om 21:30 is de verwarming uit gegaan, het was toen 20,5 graden. Vanmorgen om 6.00 was het nog 16,5 graden. Dat is ook onze nachtverlaging, maar afgelopen nacht is de verwarming niet aan gesprongen. Heel vreemd lijkt het me dus niet, zeker niet omdat je huis vrijstaand is.

Ik merk wel degelijk een heel groot verschil met het HR++ wat we hebben laten plaatsen, maar er zat boven dan ook enkel glas in. Veel minder kou van boven, als is de schuifdeur voor de trap echt nog wel nodig. Serre was al HR++, alleen voordeur heeft nog enkel glas. En kieren die ik nog eens wat dichter wil maken...

Vloerisolatie wil ik inderdaad nog wel laten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 11-12-2018 15:05 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tremio schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:13:
[...]

Ik ben erg tevreden over wat ik terugkrijg voor die 7 euro. Iedere dag wordt de meterstand verwerkt en ik krijg er behoorlijk accurate voorspellingen voor terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Hou wel in de gaten dat er de komende jaren veel ontwikkelingen met betrekking tot isolatie gaan komen. Misschien niet het beste moment om nu te gaan investeren voor de lange termijn.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Alusion schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:56:
Wij hebben ook ongeveer dezelfde woning. Spreek niet uit eigen ervaring, maar onze buren hebben de vloer laten isoleren. Dat scheelt ook een een stuk! Hoeft ook niet een hele grote kostenpost te zijn. (Pur)
<huiver.../>
Als het gespoten Pur betreft zou ik daar heel, heel voorzichtig mee zijn. Ik zou dat zelf dus echt nooit toepassen, en er ook niet blij mee zijn als buren er mee in de weer zouden gaan...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ATS schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:52:
[...]

<huiver.../>
Als het gespoten Pur betreft zou ik daar heel, heel voorzichtig mee zijn. Ik zou dat zelf dus echt nooit toepassen, en er ook niet blij mee zijn als buren er mee in de weer zouden gaan...
kmf in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Niks aan de hand met pur. Alleen is isoleren met gesloten cel pur beter dan met open pur. YouTube: Closed Cell Foam Insulation :: Risinger Goes Rogue

http://www.weston.nl/File...isolatie_oktober-2015.pdf

De gezondheidseffecten van gespoten PUR als vloerisolatie worden op dit moment
onderzocht bij het RIVM. Het PUR dat gebruikt wordt voor spouwmuur isolatie wordt niet
gespoten, maar in de spouw gegoten. Rechtstreekse gezondheidseffecten voor de
bewoners zijn niet te verwachten.
Voor mensen die op een of andere wijze al gesensibiliseerd zijn voor isocynaten bestaat er
mogelijk wel risico. In ieder geval tijdens het aanbrengen niet aanwezig zijn en extra
ventileren tijdens de werkzaamheden en de weken erna lijkt aan te raden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11
Waarom zet je je verwarming snachts niet op 17? Op temperatuur houden is makkelijker dan van 15 naar 20.
Bij slechte isolatie is dit zeker niet waar. Het kost meer energie om de hele nacht op 17 te blijven dan om 's ochtends terug van 15 naar 20 te stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r3agluurder
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 15:40
Staan alle radiatoren beneden open?

Een paar dingen die wij in ons huidige huis zijn tegengekomen.
Huis van 1900, in 1990 aan de buitenzijde geïsoleerd, in 2011 dak en hr++ glas en 2011 nieuwe cv. We verstoken met 2 volwassenen en een peuter ca 850 m3 per jaar (inhoud woning ca 240m3, tweekapper). Verwarming staat nu hele dag op 18 graden, in de avond naar 18,5 en dan is het behaaglijk (radiatoren hebben volgens mij veel te grote capaciteit, blijven lang heet).
Maar met een hogere temperatuur binnen, heb je een grotere delta T ten opzichte van de buitenlucht.
Hierdoor stroomt de warmte toch sneller/makkelijker/<vul hier zelf wat in> naar buiten dan wanneer je de delta T zo laag mogelijk houdt? Ik heb mij ooit laten vertellen dat het warmer houden 's nachts een fabel is van installatiemonteurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

timmel789 schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:41:
[...]
Ik heb dit jaar met een FLIR warmtebeeldcamera foto's gemaakt maar ben ik geen vreemde "koudebruggen" tegen gekomen. Wel is te zien dat de ramen erg koud zijn maar met een u waarde van circa 2.9 is dit niet gek.
Gebruik die FLIR ook eens vanaf de buitenkant, dan kun je ook stukken controleren die van binnenuit niet zichtbaar zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmel789
Freee!! schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:00:
[...]

Gebruik die FLIR ook eens vanaf de buitenkant, dan kun je ook stukken controleren die van binnenuit niet zichtbaar zijn.
Yes, dat heb ik gedaan, ik heb hier niet veel gevonden. Wel zag ik aan op de foto dat de ramen van de buren (zelfde type wonig) met HR++ het effect hiervan.
kmf schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:01:
[...]

Helaas geen logging van het afgelopen jaar. Ik heb de FLIR kunnen lenen voor een dag maar zag niet zozeer kieren. Dit kan ook komen doordat de FLIR te weinig pixel bevat. Daarnaast heb ik aan de voorkant Glas gordijnen en achter bij de schuifpui gordijnen van stof.
Grafana moet ik nog allemaal opzetten, mijn prio lag eerst bij Home Assistant.
Alusion schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:56:
De vloer is geisoleerd met piepschuim, maar met een IR meter terwijl de verwarming aanstaat is de vloer circa 18,5 graden.
RvL schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:03:
Neem afgelopen nacht met temperaturen tussen 0 en 3 graden bij ons. Om 21:30 is de verwarming uit gegaan, het was toen 20,5 graden. Vanmorgen om 6.00 was het nog 16,5 graden. Dat is ook onze nachtverlaging, maar afgelopen nacht is de verwarming niet aan gesprongen. Heel vreemd lijkt het me dus niet, zeker niet omdat je huis vrijstaand is.
Vanochtend was het 08.00 14.5 graden om 23.00 de verwarming en kachel uitgezet toen was het er nog 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmel789
digifun schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:34:
Hou wel in de gaten dat er de komende jaren veel ontwikkelingen met betrekking tot isolatie gaan komen. Misschien niet het beste moment om nu te gaan investeren voor de lange termijn.
Is dat niet altijd het geval, volgens mij wordt hier altijd aan ontwikkeld en hoelang dan wachten 10 - 20 jaar. Dat gaan we dan maar weer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

timmel789 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:41:
[...]

Is dat niet altijd het geval, volgens mij wordt hier altijd aan ontwikkeld en hoelang dan wachten 10 - 20 jaar. Dat gaan we dan maar weer zien.
Die ontwikkelingen gaan nu in een stroomversnelling komen doordat we op korte termijn gasloos moeten gaan worden. Nieuw glas en spouwmuurisolatie gaat geen eens 20% besparen in het meest gunstigste geval. Dat is bij lange na niet voldoende. Dus als je nu gaat isoleren kun je over een paar jaar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
timmel789 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:22:
Vanochtend was het 08.00 14.5 graden om 23.00 de verwarming en kachel uitgezet toen was het er nog 20.
Dat is best pittig. Is het een vrijstaand huis?
En wat voor soort ventilatie heb je eigenlijk?
Als je mechanische ventilatie hebt die altijd op 1 stand draait kan het inderdaad best dat je een hoop warmte wegventileert/koude lucht je huis in zuigt. Dan zou je kunnen overwegen een vocht- en/of co2gestuurde ventilatie te nemen die verder terugregelt in de nacht.

Ik ben het wel eens dat je op termijn zo'n huis echt goed zult moeten aanpakken, met wat halve maatregelen hier of daar kom je er niet. Wanneer je nu wat maatregelen wilt nemen die erop gericht zijn in ieder geval het comfort wat te verbeteren is dat natuurlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

digifun schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:50:
[...]

Nieuw glas en spouwmuurisolatie gaat geen eens 20% besparen in het meest gunstigste geval. [..]
Gewoon maar een getal roepen, zonder onderbouwing of kwalificatie, gaat weinig voor de discussie doen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmel789
ASW1 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:02:
[...]

Dat is best pittig. Is het een vrijstaand huis?
En wat voor soort ventilatie heb je eigenlijk?
Als je mechanische ventilatie hebt die altijd op 1 stand draait kan het inderdaad best dat je een hoop warmte wegventileert/koude lucht je huis in zuigt. Dan zou je kunnen overwegen een vocht- en/of co2gestuurde ventilatie te nemen die verder terugregelt in de nacht.

Ik ben het wel eens dat je op termijn zo'n huis echt goed zult moeten aanpakken, met wat halve maatregelen hier of daar kom je er niet. Wanneer je nu wat maatregelen wilt nemen die erop gericht zijn in ieder geval het comfort wat te verbeteren is dat natuurlijk prima.
Het huis is vrijstaand geschakeld. Plat dak in de woonkamer en de slaapkamers zijn gelegen boven de garage, gang en keuken. Wij hebben gewoon natuurlijke ventilatiepijp door het beton heen lopen naar het dak.

Wij hebben de voordeur en garage poort die ook inpandig is vervangen. Nu komend jaar gaan we aan de voorkant een raam van circa 10m2 vervangen door HR++ glas. Dit ga ik hoop ik merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

burne schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:03:
[...]

Gewoon maar een getal roepen, zonder onderbouwing of kwalificatie, gaat weinig voor de discussie doen.
Gebruik de search van het forum maar, dan kom je dat percentage wel tegen. In een belgisch dissertatie geloof ik. Onderbouwen is leuk maar mensen mogen ook zelf wel eens wat opzoeken of onthouden, anders worden mensen te lui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

digifun schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:13:
[...]

Gebruik de search van het forum maar, dan kom je dat percentage wel tegen. In een belgisch dissertatie geloof ik. Onderbouwen is leuk maar mensen mogen ook zelf wel eens wat opzoeken of onthouden, anders worden mensen te lui.
over een paar jaar zijn zonnepanelen 20% efficienter, accu’s hebben 20% meer capaciteit, warmtepompen presteren 20% beter, computers 20% sneller, voedsel 20% voedzamer. stel alle aankopen maar uit. 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmel789
[...]

Het raam aan de voorkant wil ik niet alleen vervangen omdat het slecht isoleerd maar ook ivm het uitzien van.
Daarnaast weet ik niet of de ontwikkeling van de ramen sneller gaat de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

timmel789 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:09:
[...]

Het raam aan de voorkant wil ik niet alleen vervangen omdat het slecht isoleerd maar ook ivm het uitzien van.
Daarnaast weet ik niet of de ontwikkeling van de ramen sneller gaat de komende jaren.
Dat was ook niet helemaal wat @kmf probeerde te zeggen. Soms moet je niet wachten met dingen maar gewoon de knoop doorhakken. Er is altijd wat beters onderweg en als je altijd blijft wachten op nog beter glas zit je nog gewoon tien jaar met een koud en oncomfortabel huis.

Ik heb HR+++ glas (dus: gasvulling en warmtereflecterende lagen) en in mijn werkkamer (daar hangt de thermometer tegen het glas) is het nu 18.5ºC in de ruimte en 16.9ºC op het glas aan de binnenkant. En de buitenkant van het glas is 4ºC. En dan heb ik de gordijnen dicht, die houden een hoop warmte uit de ruimte weg bij het glas.

Mijn huis (appartement) is nieuwbouw (maart 2018) en zoals het er nu uitziet bespaar ik ten opzichte van het gemiddelde Nederlandse appartement meer dan 60% op mijn warmteverbruik. En ik zit aan de noordkant van het gebouw. Ik zie de mensen aan de zuidkant nog regelmatig met hun zonwering dicht zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Een appartement is op geen enkele manier vergelijkbaar met de situatie van TS. In een appartement zit je idealiter helemaal ingebouwd tussen boven- beneden- zij buren links en rechts. Die wel stoken. Is volstrekt anders dan een bungalow uit 1985, kubieke inhoud onbekend tot nu toe. Dat soort huizen zijn een crime energietechnisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Bart2005 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:58:
Een appartement is op geen enkele manier vergelijkbaar met de situatie van TS. In een appartement zit je idealiter helemaal ingebouwd tussen boven- beneden- zij buren links en rechts. Die wel stoken. Is volstrekt anders dan een bungalow uit 1985, kubieke inhoud onbekend tot nu toe. Dat soort huizen zijn een crime energietechnisch.
Daarom vergelijk ik mijn appartement met andere appartementen, en niet met vrijstaande bungalows. :+

En daarom vertel ik TS ook vooral wat mijn ervaring is met HR+++, iets waar hij nog over twijfelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Je snapt dat wanneer ik die zelfde redenatie hanteer ik er gewoon onder kan zetten:
"klopt geen kont van, zoek maar op google."
Daar ga je de oorlog tegen ontwetendheid natuurlijk niet mee winnen.
Het is goed tweakers gebruik om bronnen te vermelden, algemeen bekende cijfers mag je oprakelen wat je wil. maar specifieke cijfers zoals deze mag je best onderbouwen. (zelfs verplicht in sommige topics)
Er is nogal een verschil tussen verschillende woningen en de oppervlakte welke direct contact heeft met buiten (woning type) keihard roepen dat het geen 20% scheeld en dan eigenlijk de kans ontnemen om je eigen situatie te spiegelen aan de cijfers en situatie waar jij het over hebt werkt natuurlijk niet.

*dropt zijn 2 cent*
timmel789 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:08:
[...]

Wij hebben de voordeur en garage poort die ook inpandig is vervangen. Nu komend jaar gaan we aan de voorkant een raam van circa 10m2 vervangen door HR++ glas. Dit ga ik hoop ik merken.
Hangt er van af, koude val en tocht gevoel van het raam kunnen echt een heel stuk verbeteren (wat @burne ook beschrijft), maar veder zal je niet het gevoel hebben, jeetje wat een verschil. dat gevoel heb je eigenlijk alleen maar met vloer isolatie. (geen koude voeten meer)
Op het moment dat je de laatste zwakke schakel aanpakt krijg je nog wel eens een flink verschil in beleving, maar dat komt omdat alle ingrepen dan samen gaan werken. (of eigenlijk de zwakkere schakel niet meer tegen werkt.)

De ontwikkelingen gaan echt niet ineens 4x zo snel omdat we in een energie transitie zitten de paar Nederlandse huizen waar we het over hebben is als een druppel op de wereldmarkt van producten en instalaties. verduurzamen is niet van de laatste jaren, daar zijn we al heel lang serieus mee bezig.
Hoe langer je stil staat hoe veder je achterloopt. een bouwkundige laten bepalen wat de zwakke schakels zijn en de beste volgorde van die schakels aanpakken lijkt mij de beste aanpak.
Laat je niet tegenhouden door het ontbreken van het gevoel van een verbetering. Vooral de extra pir merk je nu niets van ,Juist omdat de rest van het huis nog vol zwakke schakels zit.

Gewoon volhouden en een plan maken.
Dit soort projecten zijn altijd een mooie inspiratie bron
https://www.aannemervak.n...ul-op-de-meter-renovatie/
https://www.bouwnext.nl/p...tie-2-woningen-elsendorp/

(best vaak is (financieel) de beste eerste stap zonnepanelen, wellicht kan je daar nog eerst naar kijken. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

twain4me schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:06:
[...]

Hangt er van af, koude val en tocht gevoel van het raam kunnen echt een heel stuk verbeteren (wat @burne ook beschrijft), maar veder zal je niet het gevoel hebben, jeetje wat een verschil.
Van de andere kant, iedere vierkante meter dubbel glas die je vervangt door HR+++ bespaart je (als Jan Modaal met 2.1 kind, een labrador, een lease-auto en een gemiddeld huis) 28 euro per jaar. Een vierkante meter HR+++ kost je 125 euro, maar je hebt ook nieuwe kozijnen nodig en je kunt het er niet zelf inzetten. Maar: het is een investering die je in 8-9 jaar terugverdient als je nu goed maar oud dubbel glas hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@burne

Klopt ik heb het meer over de beleving, het verschil of je ketel een keertje minder aanslaat merk je niet echt bewust. en juist dat lees ik als het probleem waar TS het meest mee zit nu. hij kan het slecht vergelijken omdat er ook hout producten worden verstookt dus zal hij op zijn gevoel afgaan.
De gehaalde besparing terug vinden in je verbruik kan een uitdaging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
burne schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:32:
[...]

Van de andere kant, iedere vierkante meter dubbel glas die je vervangt door HR+++ bespaart je (als Jan Modaal met 2.1 kind, een labrador, een lease-auto en een gemiddeld huis) 28 euro per jaar. Een vierkante meter HR+++ kost je 125 euro, maar je hebt ook nieuwe kozijnen nodig en je kunt het er niet zelf inzetten. Maar: het is een investering die je in 8-9 jaar terugverdient als je nu goed maar oud dubbel glas hebt.
Hoezo kun je dat er niet zelf inzetten dan?

Die opgegeven besparing is leuk, maar let wel op dat het ook eerder warm wordt binnen omdat binnen gegenereerde warmte niet weg wil. Je zult dus ook eerder aan de airco willen. Uiteraard is dat danwel zuiniger als de isolatie goed is.

Tevens; hoe kom je aan die 28 euro per m2? Dat lijkt mij een beetje aan de positieve kant genomen.

Deze website;
https://www.dubbelglas-weetjes.nl/hr-glas/driedubbel-glas/
Heeft het over (280-140)/20 = 7 euro per m2 besparing, maar wellicht lees ik de tabel verkeerd of klopt die info niet.

Milieucentraal; https://www.milieucentraa...s-hr-glas-en-triple-glas/ rept over 12,50 euro per m2 voor normaal HR++. De stap van normaal dubbel glas naar HR++ glas is veel groter dan van HR++ naar HR+++, dus ik zie niet hoe je dan opeens aan 28 euro per m2 zou komen aan besparing.

Twee jaar geleden heb ik er eens aan gerekend, maar qua tvt was HR+++ glas echt niet interessant tov HR++ glas. Comfort en geluid zit natuurlijk niet in de terugverdientermijn gesplitst. Kan zijn dat de prijzen nu anders liggen.

Voor ramen op het zuiden zonder externe zonwering zou ik geen HR glas nemen. Absoluut ZHR++ glas daar, of je moet niet tegen een wat donkerder huis kunnen.

Persoonlijk kan ik me vreselijk ergeren aan veel nieuwbouw, met name appartementen. "Kassen voor menselijke bewoning" is vaak een betere benaming met ruiten van vloer tot plafond zonder overstek of zonwering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

timmel789 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:56:
[...]

Ramen vervangen voor HR++ gaat je altijd comfort opleveren. Wat betreft koudeval. Heb je toevallig een open trapgat met je eerste verdieping of een deur waar een ruime kier onder zit naar je gang waar de trap zit?

Je kachel heeft enorm veel lucht nodig om te verbranden, die lucht verdwijnt uit je schoorsteen. Die lucht moet dus ergens weg komen. Die komt dus door roosters binnen maar wordt ook van je eerste verdieping en zolder naar beneden gezogen naar de woonkamer.

Het effect van je kachel is waarschijnlijk dat je beneden het aangenaam hebt maar het boven extra laat afkoelen door diezelfde kachel. Als dan je kachel uit gaat verliest je woonkamer die warmte enorm snel door je plafond aan de eerste verdieping, en buiten uiteraard.

Daarom is aanzuigen vanuit je kruipruimte van lucht veel beter. Je krijgt dan geen onnodige trek in je huis wanneer de kachel aan staat.

Heb je de foto's van je FLIR ONE ook nabewerkt om te kijken of er daarna zaken te zien zijn? Ik heb zelf een TESTO 875i warmtebeeldcamera. Het komt vaak voor dat ik op basis van de originele foto weinig zie maar bij nabewerking toch hele interessante beelden krijg.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

twain4me schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:06:
[...]

Het is goed tweakers gebruik om bronnen te vermelden, algemeen bekende cijfers mag je oprakelen wat je wil. maar specifieke cijfers zoals deze mag je best onderbouwen. (zelfs verplicht in sommige topics)
Er is nogal een verschil tussen verschillende woningen en de oppervlakte welke direct contact heeft met buiten (woning type) keihard roepen dat het geen 20% scheeld en dan eigenlijk de kans ontnemen om je eigen situatie te spiegelen aan de cijfers en situatie waar jij het over hebt werkt natuurlijk niet.

*dropt zijn 2 cent*
Het is goed tweakers gebruik om eigen inzet te tonen, dit soort dingen zijn in ded en wvb al minimaal tientallen keren voorbij gekomen. Het is niet de bedoeling om dit iedere keer maar weer voor te kauwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

digifun schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:33:
[...]

Het is goed tweakers gebruik om eigen inzet te tonen, dit soort dingen zijn in ded en wvb al minimaal tientallen keren voorbij gekomen. Het is niet de bedoeling om dit iedere keer maar weer voor te kauwen.
Laten we alle nieuwe topics maar standaard met een verwijzing naar google.nl sluiten 8)7
Jij zit hier met cijfers te strooien welke dus niet gebaseerd zijn op TS' situatie, en als er gevraagd wordt om verduidelijking moeten anderen maar zelf effe zoeken.

Oh, en gelijk even de glazen bol meenemen zodat er gekeken kan worden wat de toekomstige onwikkelingen kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmel789
mkleinman schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:32:
[...]

Je kachel heeft enorm veel lucht nodig om te verbranden, die lucht verdwijnt uit je schoorsteen. Die lucht moet dus ergens weg komen. Die komt dus door roosters binnen maar wordt ook van je eerste verdieping en zolder naar beneden gezogen naar de woonkamer.

Het effect van je kachel is waarschijnlijk dat je beneden het aangenaam hebt maar het boven extra laat afkoelen door diezelfde kachel. Als dan je kachel uit gaat verliest je woonkamer die warmte enorm snel door je plafond aan de eerste verdieping, en buiten uiteraard.

Daarom is aanzuigen vanuit je kruipruimte van lucht veel beter. Je krijgt dan geen onnodige trek in je huis wanneer de kachel aan staat.

Heb je de foto's van je FLIR ONE ook nabewerkt om te kijken of er daarna zaken te zien zijn? Ik heb zelf een TESTO 875i warmtebeeldcamera. Het komt vaak voor dat ik op basis van de originele foto weinig zie maar bij nabewerking toch hele interessante beelden krijg.
Goed punt, hier ga ik eens over nadenken, de beelden heb ik niet nabewerkt.
Ik heb de FLIR kunnen lenen en heb hiermee 1 lek gevonden, deze heb ik gedicht en was erna verdwenen.

Hoe bewerk je de beelden om meer inzicht te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:42
Afkoeling in de nacht is helemaal geen goede indicatie van de mate van isolatie van een woning. De thermische massa van je woning heeft hier een grote invloed op.

Een woning met bv. betonnen (binnen)muren zal veel meer warmte opslaan en vasthouden dan een houtskeletwoning met gipswanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

timmel789 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:09:
[...]

Goed punt, hier ga ik eens over nadenken, de beelden heb ik niet nabewerkt.
Ik heb de FLIR kunnen lenen en heb hiermee 1 lek gevonden, deze heb ik gedicht en was erna verdwenen.

Hoe bewerk je de beelden om meer inzicht te krijgen?
Als het goed is zit er software bij, daarmee kan je de foto's inlezen en diverse parameters instellen. %RV, Emissiegraad van meetpunt ( wat voor soort materiaal ), reflectietemperatuur, omgevingstemperatuur, binnen en buitentemperatuur. etc etc.

Daarnaast kan je ook het meetbereik ( schaal ) van de foto aanpassen.

De eerste set ( vooral emissiegraad en reflectietemperatuur ) zijn belangrijk voor de absolute meting van je meetpunt. Het meetbereik is van groot belang om meer contract in je foto te krijgen. Iets wat eerst niet zichtbaar is kan je daarmee zichtbaar maken.

BIjvoorbeeld als je een radiator op de foto hebt. Die is bijvoorbeeld 60 graden terwijl je muur maar 18 graden is. Je wilt dan alles boven de 18 graden eigenlijk niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmel789
mkleinman schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:13:
[...]

Als het goed is zit er software bij, daarmee kan je de foto's inlezen en diverse parameters instellen. %RV, Emissiegraad van meetpunt ( wat voor soort materiaal ), reflectietemperatuur, omgevingstemperatuur, binnen en buitentemperatuur. etc etc.

De eerste set ( vooral emissiegraad en reflectietemperatuur ) zijn belangrijk voor de absolute meting van je meetpunt. Het meetbereik is van groot belang om meer contract in je foto te krijgen. Iets wat eerst niet zichtbaar is kan je daarmee zichtbaar maken.

BIjvoorbeeld als je een radiator op de foto hebt. Die is bijvoorbeeld 60 graden terwijl je muur maar 18 graden is. Je wilt dan alles boven de 18 graden eigenlijk niet zien.
Ok daar ga ik vanavond eens heen kijken. Bedankt voor de tip, ik heb de FLIR niet meer in huis dus moet even kijken of ik dat nog kan aanpassen op de huidige foto's. _/-\o_
MIBRK schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:10:
Afkoeling in de nacht is helemaal geen goede indicatie van de mate van isolatie van een woning. De thermische massa van je woning heeft hier een grote invloed op.

Een woning met bv. betonnen (binnen)muren zal veel meer warmte opslaan en vasthouden dan een houtskeletwoning met gipswanden.
Dat klopt. Ik heb een plafond van gipsplaten. Maar als het vriest verliest de woning de eerste 2 graden in minder dan een uur. Zal toch wel iets te maken hebben met ontsnappen van de tempratuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:03
[...]

Die ontwikkelingen gaan nu in een stroomversnelling komen doordat we op korte termijn gasloos moeten gaan worden. Nieuw glas en spouwmuurisolatie gaat geen eens 20% besparen in het meest gunstigste geval. Dat is bij lange na niet voldoende. Dus als je nu gaat isoleren kun je over een paar jaar weer.
Knappe berekening, zonder op de hoogte te zijn van glasoppervlakken. Juist bij jaren '60-'70-'80 bouw zijn vaak grote glasoppervlakken toegepast en kan de stap van 'gewoon' dubbel glas naar HR+++ (drielaags) glas een enorm verschil maken. Niet alleen op het energieverbruik, maar ook zeker op het wooncomfort.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ivow85 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:53:
[...]

Knappe berekening, zonder op de hoogte te zijn van glasoppervlakken. Juist bij jaren '60-'70-'80 bouw zijn vaak grote glasoppervlakken toegepast en kan de stap van 'gewoon' dubbel glas naar HR+++ (drielaags) glas een enorm verschil maken. Niet alleen op het energieverbruik, maar ook zeker op het wooncomfort.
Ik heb een groot gedeelte "normaal" dubbel glas in huis. maar ik heb ervoor gekozen om niet naar HR++ te gaan. De terugverdientijd is te lang en het is nu al vrij comfortabel.
De upgrade gaat dus pas gebeuren bij vervanging van de kozijnen.

Als er normaal dubbel glas ligt,dan moet het maar blijken hoeveel het scheelt qua wooncomfort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Precies, hier hetzelfde (woning uit 1992 met gewoon dubbel glas). De kozijnen zijn te smal om HR++ glas met afdoende spouwbreedte (laat staan triple glas) te plaatsen. Dan wordt een upgrade wel heel erg kostbaar, terwijl je vaak al heel veel kunt doen met kierafdichting en goede gordijnen voor de ramen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmel789
kmf schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:38:
[...]

Ik heb een groot gedeelte "normaal" dubbel glas in huis. maar ik heb ervoor gekozen om niet naar HR++ te gaan. De terugverdientijd is te lang en het is nu al vrij comfortabel.
De upgrade gaat dus pas gebeuren bij vervanging van de kozijnen.

Als er normaal dubbel glas ligt,dan moet het maar blijken hoeveel het scheelt qua wooncomfort...
'
Mijn kozijnen aan de voorkant moeten vervangen worden, deze ga ik in ieder geval wel vervangen. Ik twijfel alleen nog over HR+++. Ik wil nu niet de fout maken dat ik over 10 jaar weer glas moet vervangen omdat wij als Nederland een energie neutraal land willen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

timmel789 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:42:
[...]

Mijn kozijnen aan de voorkant moeten vervangen worden, deze ga ik in ieder geval wel vervangen. Ik twijfel alleen nog over HR+++. Ik wil nu niet de fout maken dat ik over 10 jaar weer glas moet vervangen omdat wij als Nederland een energie neutraal land willen zijn.
Als je dan toch gaat vervangen zou ik juist wel voor HR+++ gaan. Het is duurder en duurt dus langer om terug te verdienen, maar als je nog tien jaar wacht is het verschil tussen HR++ en HR+++ nog altijd te klein om het alsnog te rechtvaardigen.

Je komt nu van 'gewoon' dubbel glas uit de jaren tachtig, dus HR++ en HR+++ zijn allebei als investering prima te rechtvaardigen. Het verschil is dat je met HR++ eerder in de plus komt maar minder verdient dan met HR+++.

En: het zal je duidelijk zijn dat ik persoonlijk erg blij ben met het extra comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

timmel789 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:42:
[...]

'
Voorkant van het huis zal ik hr+++ nemen. Alleen voor het geluidsreductie. Qua energiebesparing is het wat minder rendabel vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@timmel789

Misschien helpt deze tabel je:
https://www.dubbelglas-weetjes.nl/hr-glas/
Kozijnen geschikt voor HR+++ zijn vaak ook duurder, wellicht kan je door te kiezen voor goed hr++ glas (Uwaarde 1.0 ) Genoeg geld besparen om elders ook nog een energetische ingreep te doen.

https://www.glasherstel-n...-dubbel-isolatieglas.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmel789
mkleinman schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:13:
[...]

Helaas zie ik weinig verschil met de tool, mogelijk dat ik het niet goed interpreteer. (of alles is slecht geisoleerd dat kan ook natuurlijk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:28
Ik hou al jaren bij hoe de temperatuurdaling in ons huis is. Toevallig heb ik vandaag een blogpost gemaakt en mijn sheets bijgewerkt hoe de daling bij mij plaatsvindt. Deze ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cn8DytS.png

Hierbij wordt de temp om 22:30 bijgehouden en vergeleken met de temp om 08:00 wat de daling is. Geplot tegen de gemiddelde temperatuur buiten van die dag.

X = gemiddelde buiten temp van de dag
Y = verschil tussen 22:30 en 08:00 in temp woonkamer

Hier is dus geen rekening gehouden met wind en zon. Wel wordt er alleen iets bijgehouden als er die dag met de CV ketel wordt gestookt anders geeft dit een vertekend beeld.

Doordat ik het al jaren bijhou zijn al mijn isoleeracties netjes terug te vinden in de grafiek en zijn we van een zeer matig geisoleerd huis naar een acceptabel geisoleerd huis gegaan. (gele lijn geldt voor dit jaar tot nu toe)
Ik zie hier een reactie dat het bijhouden van nachtverlaging niets zegt, maar als je het consequent doet door de jaren heen kan je zeker wel informatie eruit halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dbm12 op 13-12-2018 08:47 ]

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmel789
Ik heb gisteren nog een aantal metingen gedaan met een IR Metertje.

Binnen tempratuur: 19C
De buitenmuren: Tussen 17.8C - 18.5C
Kozijn(dubbelglas):14C
Vloer: 17.2C - 18.2C

Het kozijn aan de voorkant staat op de vloer en loopt tot het plafond. Wat mij is opgevallen bij het meten van het kozijn bij de aansluiting van de vloer en muur (Hoeken zeg maar) is de temperatuur 5C - 6C. Nieuw kozijn plaatsen zal denk ik hier wel nut hebben. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

Hoe kom je aan die cijfers? Ik ken mensen die hun spouwmuur hebben laten na-isoleren waarna het gasverbruik veel harder zakte dan die 20% die jij noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

mkleinman schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:37:
[...]

Hoe kom je aan die cijfers? Ik ken mensen die hun spouwmuur hebben laten na-isoleren waarna het gasverbruik veel harder zakte dan die 20% die jij noemt.
https://lib.ugent.be/full...01311790_2010_0001_AC.pdf , pagina 46

Maar was dat ook bij een huis uit 1985 ?

Pagina: 1