Google Spreadsheet probleem met dubble waarde in VLOOKUP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1152895

Topicstarter
Beste lezer,

Ik heb in een ander sheet een schema gemaakt met diverse namen, cijfers en resultaten.
Dat gaat allemaal goed, alleen loop ik vast op het volgende;

In dit onderstaande vereenvoudigde voorbeeld staat een Tabel met namen en getallen.
In de tabel ernaast heb ik d.m.v. een formule een simpele top 10 gemaakt,
Dit gaat goed, maar zodra er 2 getallen zijn met dezelfde waarde, pakt de formule alleen het eerste resultaat en niet de daaropvolgende.

Voor de duidelijkheid heb ik de 3 probleemgevallen even een kleurtje gegeven.

Sheet voorbeeld

Weet iemand een formule om dit probleem te omzeilen?

Alvast bedankt voor jullie tijd en aandacht.

Groet,
Berry

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom!

Kan je de relevante structuren en huidige formules / probeersels beschrijven? ik en vast ook vele anderen zijn niet zo snel geneigd documenten van 'willekeurige mensen op internet' te openen :P

En ook: als het er als tekst staat dan bestaat de inhoud tenminste nog als de file al lang van het net is verdwenen, zodat anderen er later van kunnen leren als ze dit topic vinden.

Als ik mag gokken, een quick and dirty oplossing: voeg aan de te vinden waarden een random getal tussen bijv. 1/1000 en 2/1000 toe. Dan is er (hoogstwaarschijnlijk) geen niet-uniek getal meer terwijl het (hoogstwaarschijnlijk) voor je data niet uit maakt.

Edit: oh wacht, Google sheets. Ik had blijkbaar een zwaar blinde vlek, en had de topictitel niet eens bewust gezien 7(8)7 oeps.. Dan is openen ietwat eenvoudiger veilig te doen :+

[ Voor 42% gewijzigd door F_J_K op 10-12-2018 21:30 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-06 10:02
Google op: vlookup with non unique values

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goedemorgen,
Sorry, ja, ik ben nieuw hier (qua posten) :-)
Natuurlijk heb ik op Google gekeken, maar om heel eerlijk te zijn....die formules duizelen mij.
Ben redelijk ver gekomen, maar deze laatste stap kom ik niet uit.
Er wordt gesproken over SUMPRODUCT en een combi tussen INDEX en MATCH en nog veel meer dingen.
Ik zou het niet alleen fijn vinden als mijn probleem opgelost wordt.....eigenlijk wil ik het ook graag begrijpen ^^ (maar dat zal wel eens het grootste probleem kunnen worden)

Als iemand iets weet, hoor ik het graag.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-06 10:02
De makkelijkste work around voor jou probleem is om een hulpkolom aan te maken waarbij
C1=A1&B1
C2=A2&B2 etc

Je moet namelijk een unieke waarde creëeren. Doe je dat niet dan zit je al snel aan INDEX/MATCH functies.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
@Berry1904,
in kolom E heb je in je formule geen dollartekens gebruikt, waardoor bij het kopiëren naar beneden er foutieve bereiken staan. En je wil in die kolom toch namen zien staan (a, b, c, enz.)? Dan moet je niet somproduct gebruiken.
Voor de hand liggende oplossingen zijn m.i. die van F_J_K: in kolom C, die je kunt verbergen, een kleine optelling maken bij kolom B, en een van Lustucru die je hier kunt bekijken:
[EXCEL] Meerdere resultaten INDEX en VERGELIJKEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp allemaal. :-)
De formule van Lustucru had ik inderdaad via Google gevonden, maar ik begrijp er helemaal niets van sorry.

Ik ga even puzzelen met die extra kolom om te zorgen dat de data niet meer uniek is.

Als ik nog even heel lastig mag zijn..... ^^
Kan iemand mij de formule SOMPRODUCT uitleggen in leken taal?
Via de hulpfunctie geprobeerd, maar kom er niet uit.
https://support.office.co...68-4874-94ac-4d2145a2fd2e

Hoe kan dit leiden tot een oplossing voor de tabellen zoals ik deze heb gemaakt?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp allemaal! ......en ik ga een Excel cursus vragen voor kerst geloof ik ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Wat somproduct betreft: voer eens een zoekopdracht uit in Google, dan vind je tal van websites waarin die functie wordt besproken. Wat je probleem in dit topic betreft, een oplossing met toevoeging van een klein getal aan de waarden in kolom B kan als volgt:
- Typ in C2 en kopieer naar beneden: =b2+rij()/10000 . Kolom C kun je daarna eventueel verbergen.
- Ervan uitgaand dat e3:e12 de getallen 1 t/m 10 bevat, typ in F3 en kopieer naar beneden: =index(a$2:a$26;vergelijken(grootste(c$2:c$26;e3);c$2:c$26;0))
- Typ in G3 en kopieer naar beneden: =vert.zoeken(f3;a$2:b$26;2;0)
Pagina: 1