Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anto1997
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-02-2019
Dag Tweakers,

Voor een project van school moet ik in kaart brengen hoe het licensing model in elkaar zit. En ik zit met de volgende casus: Een Windows server 2016(fysiek, niet gevirtualiseerd) op basis van core's met AD, DHCP geinstalleerd.

Moet ik voor deze situatie cal's betalen?

Ik heb zelf al even op internet gezocht naar de pricing maar de ene zegt dat je wel cal's moet nemen en de andere geeft aan van niet. Op de Microsoft site zelf heb ik dit gevonden:

https://www.microsoft.com/en-us/licensing/product-licensing/client-access-license

onder het hoofdstuk per core licensing geeft die aan dat het niet nodig is.

Klopt dit?

Alvast bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows server 2016

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:16
Voor Windows Server moet je inderdaad CAL's hebben.

1 CAL per user of 1 CAL per device, mixen en matches tussen deze zaken is niet handig. Neem dus als stel regel:

Heb je meer gebruikers dan apparaten > Gebruik device CAL's. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Callcenter dat 24/7 bemand is, er staat 100 PC's die door 300 gebruikers in 3 shifts van 100 gebruikers gebruikt worden.

Heb je meer apparaten dan gebruikers: Gebruik per User CAL's. Denk hierbij aan situaties waarbij (vrijwel) iedere gebruiker bijvoorbeeld een laptop heeft, een tablet en een telefoon heeft en bijvoorbeeld ook nog eens gebruikmaakt van een printer.

Aantal zaken om aan te denken:

Gebruikers zijn gebruikers van "vlees en bloed" oftewel mensen. Heb je dus 100 mensen in dienst en maar 10 gebruikersaccounts die gedeeld worden door diverse medewerkers in je AD zal je alsnog 100 User CALs moeten afnemen als je "Per User" CALs gebruikt.

Bij gebruik van device CAL's moet je er aan denken dat ieder device dat een Windows Server "raakt" in het netwerk een device CAL moet hebben, haalt een device dus enkel een IP op via DHCP, of doet het enkel wat DNS queries dan moet er een device CAL voor aanwezig zijn.

Op de door jou gelinkte bron van MS kun je op het trabje "CAL and ML's" zien welk licentie model van toepassing is (soms meerdere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@anto1997 Het mooie van deze opdracht is mijn inziens dat er bijna geen fout antwoord is. Microsoft heeft het zo complex en ondoorzichtig gemaakt dat het bijna een studie op zichzelf is. Verder weten ze het zelf ook niet altijd als je ze belt of mee chat. Los natuurlijk van alle prijs verschillen etc waarvan hier ook gezegd wordt dat het illegale licenties zijn etc. Kortom succes, overigens geeft @Dennism wel een zeer correcte verwoording van de CAL's je hebt ook nog RDP CAL's.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geleerd dat je altijd user of device CAL's moet hebben om met een Windows Server te verbinden, maar ik begrijp de twijfel, het artikel van Microsoft dat je linkt:
Server Licensing not requiring CALs

Some server products are available to be licensed on a "per core" or "per instance" basis.

Per Core licensing

Under the Per Core model, when the server software is running in the physical OSE, you must license all physical cores on the server. To determine the number of core licenses you need, count the total number of physical cores for each processor on the server, and then multiply that number by the appropriate core factor. You do not need to purchase additional CALs.
Ik weet dat dit het geval is voor bijvoorbeeld SQL server, als je die per core licentieert, dan heb je geen SQL CAL's nodig. Als je SQL server licentieert, per server, heb je wel user/device SQL CAL's nodig.

Dus ik denk dat ze in die quote niet de "Windows Server" bedoelen maar "server software" zoals bijvoorbeeld SQL Server.

Hier heb je bij FAQ nog extra info: https://www.microsoft.com...nsing/windows-server-2016
Each physical server will be required to be licensed for all physical cores
Each physical processor will be required to be licensed with a minimum of 8 physical cores
Each physical server will be required to be licensed with a minimum of two processors, totaling a minimum of 16 physical cores
Core licenses are sold in packs of two (that is, a 2-pack Core License)
Dus je moet al minstens 16-core licenties kopen, ookal heb je minder cores..
Core licenses are sold in packs of two (a 2-pack Core License) and each processor needs to be licensed with a minimum of eight cores (four 2-pack Core Licenses). Each physical server, including single-processor servers, will need to be licensed with a minimum of two processors and 16 cores (eight 2-pack Core Licenses).
En dan voor de CAL's:
Windows Server Standard and Datacenter editions will continue to require Windows Server CALs for every user or device accessing a server

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2018 19:50 ]