Toon posts:

Aluminium uitsnijden & graveren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal kleine en dunne stukken aluminium met daarop een verf/laklaag die behouden moet worden.
Uit deze stukken aluminium zou ik graag een aantal vormpjes halen en deze vervolgens graveren met een opdruk.

Initieel dacht ik dat een bedrijfje dit wel voor mij zou kunnen doen met een laserstraal.
Heb er 3 benaderd, maar die haken allemaal af.
Eentje gaf mij de tip de suggestie om het te laten frezen, een ander gaf aan om het met een waterstraal te laten doen. Maar geen van die bedrijven kon dat zelf.
Doorzoeken dan maar, maar dat wordt wel een enorme kruistocht op deze manier.

Nu kun je mij op dit gebied echt alles wijs maken, ik ben totaal niet thuis in deze wereld.
Vandaar dat ik het ook wil laten uitbesteden. En dacht aan dit forum, aangezien hier ook van alles verbouwd / versneden wordt aan cases, etc.

Specs van de platen (niet geheel plat, zit een hele lichte curve in):
Plaat 1 - 395 mm x 16 mm x 2mm (LxBxD)
Plaat 2 - 415 mm x 15 mm x 5mm (LxBxD)
Plaat 3 - 490 mm x 435 mm x 2 xmm (LXBxD)

Wie o wie heeft voor mij de gouden tip? :-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 06:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

We hebben meer informatie nodig. Heb je een foto van je materialen en een tekening van wat je wilt? Waarom moet de laklaag behouden worden, kan die niet opnieuw aangebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De laklaag kan niet opnieuw worden aangebracht deze is authentiek.
Een ontwerp en foto's van de stukken kan en mag ik wegens een NDA niet delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ga eens lang bij een bedrijf en neem het materiaal mee.
(Graferen=graveren)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:52
Het probleem lijkt me om de bestaande verflaag te behouden,
Laseren, waterstralen e.d. beschadigen toch een deel van de rand, dit in de vorm van bramen, hitte of grit op de rand.
vandaar dat ze hun vingers er niet aan willen branden.

geen idee van het formaat en complexiteit van de vormen, maar als je echt voorzichtig te werk wil gaan, tegen lak beschadigen, misschien gewoon de ouderwetse figuurzaag tevoorschijn halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:03
De lak is een probleem. Vrijwel alles behalve anodisering kan brokkelen bij bewerking. Bij lasersnijden kan het ook verbranden.

Wellicht is stansen een mogelijkheid als je vorm niet te complex is, daar is de schade vaak maar aan één kant.

Misschien kun je het frezen of watersnijden als je het eerst samenperst tussen twee zachtere materialen ter bescherming? Of kun je er een soort stevige folie op plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Specs van de platen (niet geheel plat, zit een hele lichte curve in)
Dit kan bij het bewerken ook nog wel eens een probleem vormen. Voor de meeste soorten (machinaal) bewerken zal de boel toch plat ingespannen moeten worden, en afhankelijk van het soort afwerking (is de "lak" echt lak?) kan het recht buigen ook voor beschadigingen zorgen. Gaat het hier om materiaal wat "gewoon een beetje krom" is, of is het materiaal gewoon echt niet plat of plat te maken?

Zoals de anderen voor mij ook al genoemd hebben, is de kans dat de afwerking bij een bewerking beschadigt raakt altijd aanwezig. Wat je wil qua bewerking is niet zo ingewikkeld (zelfs frezen en graveren in ronde vormen is prima mogelijk op een CNC (computergestuurd) machine met meer dan 4 assen), echter zelfs dan is er de kans dat de afwerking stuk gaat of lelijk word. Wat dat betreft is de suggestie om gewoon "ouderwets" een figuurzaag te pakken misschien nog wel de meest veilige optie...

Wat je ook beslist, ik zou zeker aanraden om (als je daar genoeg materiaal voor hebt) eerst een teststukje te maken voor je aan het echte werk begint. Dat zal de enige manier zijn om zeker te weten of je een acceptabel resultaat gaat krijgen.

Een andere optie is overigens om eens bij een bedrijf te informeren naar het namaken van de afwerking, en dan gewoon een nieuwe laag lak aanbrengen op "vers" aluminium. Echter lijkt het er op dat het hier juist gaat om het behouden van het originele materiaal, dit is dan niet echt een optie...
Pagina: 1