FPS Drops en Drops in GPU-Usage op mijn gaming pc.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn pc zelf gebouwd in begin 2018 en ervaar nu sinds een paar weken FPS drops en GPU Usage drops.
Het is ook niet FPS die dropt naar 45 of iets lager, het dropt volledig naar 0 en de game hangt vast voor 1-10 seconden. Dit is erg frustrerend want ik kan niet meer genieten van games. De eerste 5 minuten na het opstarten van de game gaan nog goed met 60+ FPS maar daarna is het niet meer te spelen :/.

PC Specs :
CPU : AMD Ryzen 5 1400 3,2 Ghz
RAM : 8GB DDR4 2400 mhz (2x4)
Moederbord : ASRock AB350 Pro4
GPU : Gigabyte AORUS 1060 6GB
SSD : Kingston A400 120GB
HDD : Seagate 1TB
Windows 10

Games waarbij ik dit ervaar :
CS:GO
Fortnite
Forza Horizon 3&4
Need For Speed Payback
Project Cars 2
The Crew 2
Payday 2

Ik heb al geprobeerd de spellen opnieuw te installeren, maar dit werkte niet.
Ik heb de settings op low gezet, dit werkte ook niet.
Als iemand me zou kunnen helpen zou ik dit erg waarderen, m.v.g. Aleks.

Beste antwoord (via Verwijderd op 13-12-2018 19:44)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:06
Probeer de All-in-One driver pack even te installeren dan nog: http://asrock.pc.cdn.bitg...llin1(v18.10.20_NHDA).zip

Die is bijgewerkt tot 16-10-2018. Mogelijk dat die verbetering brengt.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:47
Wat zegt MSI afterburner, en wat zijn de temperaturen? Is dit online of alleen offline? Staan de spellen op je HDD of SSD?

[ Voor 13% gewijzigd door Nat-Water op 10-12-2018 17:33 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd verplaatst naar SPV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:15

Nemesizz

Untouchable

Nat-Water schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:30:
Wat zegt MSI afterburner, en wat zijn de temperaturen? Is dit online of alleen offline? Staan de spellen op je HDD of SSD?
Gezien het formaat van de SSD ga ik er vanuit dat het op de HDD staat.

@Verwijderd Ik ga er dus vanuit dat je spellen op de HDD staan, en zou daar als eerste even naar kijken.
Met een programma zoals HDTune kun je bijvoorbeeld de S.M.A.R.T waardes uitlezen, als daar ernstige waarschuwingen bij staan heb je mogelijk de dader al gevonden (bij Seagate komt vaak overigens een gele waarschuwing bij 'retry count' of iets dergelijks, dat is normaal en niet ernstig, maar dingen zoals bad sectors of andere waarschuwingen kunnen duiden op schijf problemen).

Ook Windows energie beheer aanpassen dat je schijf niet uitgeschakeld word na x aantal minuten. Dan gaat de schijf uit, en zo gauw een programma de schijf aanspreekt moet die eerst wachten tot ie weer op gang komt, en dat duurt best lang. Bovendien ben ik sowieso geen fan van schijven uitschakelen met betrekking tot de levensduur van die dingen.

Voordat iemand begint over temperaturen, kan, maar schat de kans zeer klein in. Als er iets te heet zou worden zou je thermal throttle krijgen, flinke frame drops ja, maar zeker niet naar 0, al helemaal niet voor 1 tot 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nat-Water schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:30:
Wat bedoel je met ''Wat zegt MSI Afterburner''
De temperaturen zijn normaal, rond de 30-40 graden.
Offline en online
De spellen staan op mijn HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:29:
[...]

@Verwijderd Ik ga er dus vanuit dat je spellen op de HDD staan, en zou daar als eerste even naar kijken.
Met een programma zoals HDTune kun je bijvoorbeeld de S.M.A.R.T waardes uitlezen, als daar ernstige waarschuwingen bij staan heb je mogelijk de dader al gevonden (bij Seagate komt vaak overigens een gele waarschuwing bij 'retry count' of iets dergelijks, dat is normaal en niet ernstig, maar dingen zoals bad sectors of andere waarschuwingen kunnen duiden op schijf problemen).

Ook Windows energie beheer aanpassen dat je schijf niet uitgeschakeld word na x aantal minuten. Dan gaat de schijf uit, en zo gauw een programma de schijf aanspreekt moet die eerst wachten tot ie weer op gang komt, en dat duurt best lang. Bovendien ben ik sowieso geen fan van schijven uitschakelen met betrekking tot de levensduur van die dingen.

Voordat iemand begint over temperaturen, kan, maar schat de kans zeer klein in. Als er iets te heet zou worden zou je thermal throttle krijgen, flinke frame drops ja, maar zeker niet naar 0, al helemaal niet voor 1 tot 10 seconden.
Ik heb het programma gedownload maar ben een beetje in de war, ik begrijp er niet zo veel van maar ik heb nu een benchmark aanstaan op mijn hdd, kan ik als de benchmark is afgelopen de S.M.A.R.T waardes aflezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Ik heb het windows energiebeheer ingesteld dat de harde schijf niet uitgezet wordt, ik heb nog steeds de fps drops en de GPU-Usage drops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 08:58

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Verwijderd schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:17:
[...]

Ik heb het programma gedownload maar ben een beetje in de war, ik begrijp er niet zo veel van maar ik heb nu een benchmark aanstaan op mijn hdd, kan ik als de benchmark is afgelopen de S.M.A.R.T waardes aflezen?
Onder het tabje health staan de SMART waarden binnen HDTune.
http://www.hdtune.com/faq_1.html

En aangezien je toch een benchmark hebt gedraaid.
Misschien even de write en read speed aangeven.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikRedbeard op 10-12-2018 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ErikRedbeard schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:20:
[...]

Onder het tabje health staan de SMART waarden binnen HDTune.
http://www.hdtune.com/faq_1.html

En aangezien je toch een benchmark hebt gedraaid.
Misschien even de write en read speed aangeven.
Mijn SMART waardes hier :
https://imgur.com/qD2cLSl
Read :
https://imgur.com/a/4KFXWLl
Write : Kon ik niet runnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Mijn SMART waardes hier :
https://imgur.com/qD2cLSl
Read :
https://imgur.com/a/4KFXWLl
Write : Kon ik niet runnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:47
@Nemesizz Daar ging ik ook van uit. Misschien stond er 1 spel op een SSD, en niet alles op een HDD. Zo ondenkbaar is dat niet ;).

Is er de kans dat je een spel kan proberen op je SSD, TS?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nat-Water schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:47:
@Nemesizz Daar ging ik ook van uit. Misschien stond er 1 spel op een SSD, en niet alles op een HDD. Zo ondenkbaar is dat niet ;).

kijk de post hieronder, was vergeten dat ik fortnite op ssd had

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2018 20:12 . Reden: vergissing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nat-Water schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:47:

Oh, was vergeten dat Fortnite op mijn SSD stond, bij Fortnite is het het zelfde verhaal fps drops en gpu usage drops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Nat-Water wat bedoel je met TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
TS staat voor Topic Starter. Oftewel hij bedoeld jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wylana schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:25:
[...]

TS staat voor Topic Starter. Oftewel hij bedoeld jou.
oh ok, ben nieuw op tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 08:58

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Niets mis met de schijf zover ik kan zien.
En aangezien je het bij Fortnite ook hebt op de SSD even een ander vraagje.

Gebeurt het echt alleen in games of kom je het ook tegen in andere applicaties en/of windows.
Als het hier ook voorkomt zal het waarschijnlijk veel minder opvallen, maar zou wel goed zijn om te weten.

En qua temperatuur.
Ik neem aan dat die 30-40 graden die je aangegeven hebt de HDD is?
Is het eventueel mogelijk om de CPU en GPU temperaturen uit te lezen met bijv HWmonitor tijdens dat de pc niets doet en nog een keer net voor, tijdens en/of na dat er zo'n spike optreed.

Oh en is het alleen het spel dat blijft hangen of de gehele pc?

[ Voor 10% gewijzigd door ErikRedbeard op 11-12-2018 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
En als dat niet helpt, dan gaan we de basis ook eerst maar na.

DRIVERS!!!

Update al je drivers, dus niet alleen van je GPU.
Maar ook je chipset, LAN, geluid etc.

https://www.asrock.com/MB...20Pro4/index.asp#Download

En je GPU is van Nvidia: https://www.geforce.co.uk/drivers/results/140613

Daarnaast zorgen dat je de laatste Windows updates binnen hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Wylana op 11-12-2018 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ErikRedbeard schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:07:
[...]

Niets mis met de schijf zover ik kan zien.
En aangezien je het bij Fortnite ook hebt op de SSD even een ander vraagje.

Gebeurt het echt alleen in games of kom je het ook tegen in andere applicaties en/of windows.
Als het hier ook voorkomt zal het waarschijnlijk veel minder opvallen, maar zou wel goed zijn om te weten.

En qua temperatuur.
Ik neem aan dat die 30-40 graden die je aangegeven hebt de HDD is?
Is het eventueel mogelijk om de CPU en GPU temperaturen uit te lezen met bijv HWmonitor tijdens dat de pc niets doet en nog een keer net voor, tijdens en/of na dat er zo'n spike optreed.

Oh en is het alleen het spel dat blijft hangen of de gehele pc?
''Gebeurt het echt alleen in games of kom je het ook tegen in andere applicaties en/of windows.
Als het hier ook voorkomt zal het waarschijnlijk veel minder opvallen, maar zou wel goed zijn om te weten.''

Het gebeurt alleen in games, niet in applicaties of windows.

''Ik neem aan dat die 30-40 graden die je aangegeven hebt de HDD is?
Is het eventueel mogelijk om de CPU en GPU temperaturen uit te lezen met bijv HWmonitor tijdens dat de pc niets doet en nog een keer net voor, tijdens en/of na dat er zo'n spike optreed.''

Ik heb de GPU en CPU temperaturen gemeten, GPU gaat rond de 50-60 stabiel, er veranderd niks bij de spike qua temperatuur op de GPU. Van de CPU meestal rond de 60-70, ook voor de CPU veranderd er niks bij de spikes.

''Oh en is het alleen het spel dat blijft hangen of de gehele pc?''

Alleen het spel, soms crasht de pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wylana schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:35:
En als dat niet helpt, dan gaan we de basis ook eerst maar na.

DRIVERS!!!

Update al je drivers, dus niet alleen van je GPU.
Maar ook je chipset, LAN, geluid etc.

https://www.asrock.com/MB...20Pro4/index.asp#Download

Daarnaast zorgen dat je de laatste Windows updates binnen hebt.
Ik heb opgezocht op internet of er problemen waren met mijn nvidia driver voor de 1060.
Er zijn meerdere mensen met dit probleem dus ik ben nu een nvidia game ready driver rollback aan het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:44
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:46:
[...]

''Gebeurt het echt alleen in games of kom je het ook tegen in andere applicaties en/of windows.
Als het hier ook voorkomt zal het waarschijnlijk veel minder opvallen, maar zou wel goed zijn om te weten.''

Het gebeurt alleen in games, niet in applicaties of windows.

''Ik neem aan dat die 30-40 graden die je aangegeven hebt de HDD is?
Is het eventueel mogelijk om de CPU en GPU temperaturen uit te lezen met bijv HWmonitor tijdens dat de pc niets doet en nog een keer net voor, tijdens en/of na dat er zo'n spike optreed.''

Ik heb de GPU en CPU temperaturen gemeten, GPU gaat rond de 50-60 stabiel, er veranderd niks bij de spike qua temperatuur op de GPU. Van de CPU meestal rond de 60-70, ook voor de CPU veranderd er niks bij de spikes.

''Oh en is het alleen het spel dat blijft hangen of de gehele pc?''

Alleen het spel, soms crasht de pc
Klinkt mij als driver probleem of brakke voeding...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cyriel85 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:51:
[...]

Klinkt mij als driver probleem of brakke voeding...
ik zou de voeding kunnen vervangen, word wel een karweitje though ;p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:53:
[...]

ik zou de voeding kunnen vervangen, word wel een karweitje though ;p.
Wat zit er aan voeding in en hoe oud? Als je er een hebt liggen is het binnen een half uur gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cyriel85 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:58:
[...]

Wat zit er aan voeding in en hoe oud? Als je er een hebt liggen is het binnen een half uur gedaan...
ik heb nog een coolermaster masterwatt 500w.
hij is een jaar oud, uit de pc van mijn broer die er niks meer mee doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:15:
[...]

ik heb nog een coolermaster masterwatt 500w.
hij is een jaar oud, uit de pc van mijn broer die er niks meer mee doet
Bedoelde eigenlijk soort en leeftijd van de voeding in je eigen pc.

Maar als je een spare hebt liggen zou ik het gewoon proberen, kan je weer wat van je lijst strepen als het daar niet aan ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cyriel85 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:32:
[...]

Bedoelde eigenlijk soort en leeftijd van de voeding in je eigen pc.

Maar als je een spare hebt liggen zou ik het gewoon proberen, kan je weer wat van je lijst strepen als het daar niet aan ligt
oh, sorry ;p.
in mijn pc zit de corsair vs450, heb hem net een jaartje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-09 21:50

switchboy

-ruimte te huur-

Ik denk dat er ergens een proces CPU tijd, ram of disk bandwidth gebruikt

Zou je HW monitor eens kunnen draaien tijdens het gamen?

- Wat is je CPU usseage tijdens je game sessies?
- Zie je je veel disk utilisation?
- Zie je grote spreinding in min en max voltages? (dit kan je op het spoor van een slechte PSU brengen)
- Wat zijn je min en max temperaturen? (is je cooling adequaat en stofvrij?) (het zal je verbezen wat voor gekke performance drops CPU throttling kan geven)
- Probeer het eens na een clear CMOS met verse UEFI instellingen

https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

[ Voor 4% gewijzigd door switchboy op 12-12-2018 14:42 ]

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
switchboy schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:41:
Ik denk dat er ergens een proces CPU tijd, ram of disk bandwidth gebruikt

Zou je HW monitor eens kunnen draaien tijdens het gamen?

- Wat is je CPU usseage tijdens je game sessies?
- Zie je je veel disk utilisation?
- Zie je grote spreinding in min en max voltages? (dit kan je op het spoor van een slechte PSU brengen)
- Wat zijn je min en max temperaturen? (is je cooling adequaat en stofvrij?) (het zal je verbezen wat voor gekke performance drops CPU throttling kan geven)
- Probeer het eens na een clear CMOS met verse UEFI instellingen

https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
CPU usage is ongeveer 75%
Ik kon de disk utilisation niet aflezen op mijn HDD, stond er niet bij.
Er zit niet veel verschil tussen min en max voltage.
CPU temperaturen : Min 25 Max 40
Ik heb laatst nog mijn pc uitgeblazen met een compressor dus al het stof was weg.

Hier een ss van het taakbeheer tijdens de lag spikes, kan het liggen aan de schijf, de spikes komen ook mijn mij 2e schijf.
https://imgur.com/a/ILlzPU7

Hoe moet je een CMOS clearen

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2018 16:51 ]

• Wylana
Dat je Z schijf (je HDD) zo hoog staat kan ik wel begrijpen. Dat is vrij normaal voor oude SATA schijven.

Verder zie ik dat het geheugen wel bijna bij de 8GB staat. Ik denk dat je daar ook eens naar moet kijken wat er allemaal aan geheugen gebruikt wordt en in dien vereist extra geheugen toevoegen.

En heb je ALLE drivers bijgewerkt zoals ik had gevraagd? Dus ook je Chipset etc?
Je Chipset stuurt namelijk alle apparatuur aan dus die zijn zeker cruciaal.

En geef ons een overzicht van je specs van je PC.

Tot nu toe heb ik alleen gezien dat je een SSD hebt, een HDD en een GTX 1060. Merken zijn onbekend.

Edit: Ik heb zitten slapen. Dacht dat ik op P1 zat van je topic, maar zie dat je keurig je specs getoond hebt. Excuus.

[ Voor 9% gewijzigd door Wylana op 13-12-2018 11:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wylana schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:07:
Dat je Z schijf (je HDD) zo hoog staat kan ik wel begrijpen. Dat is vrij normaal voor oude SATA schijven.

Verder zie ik dat het geheugen wel bijna bij de 8GB staat. Ik denk dat je daar ook eens naar moet kijken wat er allemaal aan geheugen gebruikt wordt en in dien vereist extra geheugen toevoegen.

En heb je ALLE drivers bijgewerkt zoals ik had gevraagd? Dus ook je Chipset etc?
Je Chipset stuurt namelijk alle apparatuur aan dus die zijn zeker cruciaal.

En geef ons een overzicht van je specs van je PC.

Tot nu toe heb ik alleen gezien dat je een SSD hebt, een HDD en een GTX 1060. Merken zijn onbekend.
Ik heb nog niet alle drivers bijgewerkt, tot nu alleen de cpu en gpu drivers, de specs met merken zijn :
AMD Ryzen 5 1400
Gigabyte Windforce OC 1060 6Gb
ASRock AB350 Pro4 Moederbord
8gb Ddr4 (ddr4) crucial ballistix
Kingston A400 120gb ssd (Windows en Fortnite)
Seagate 1TB Hdd (Spellen)
Corsair VS450 Psu

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Probeer de All-in-One driver pack even te installeren dan nog: http://asrock.pc.cdn.bitg...llin1(v18.10.20_NHDA).zip

Verwijderd

Topicstarter
Wylana schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:17:

Ok, ik zal het zo snel mogelijk doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wylana schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:17:

Ik heb de all in one driver pack net geinstalleerd en tot nu toe runt de game smooth 70+ fps zonder framedrops!

Ik zal het melden als ik weer het probleem heb!

Bedankt.

• Wylana
Goed te zien dat het heeft geholpen. Laten we hopen dat het zo blijft

Verwijderd

Topicstarter
Wylana schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:47:
Goed te zien dat het heeft geholpen. Laten we hopen dat het zo blijft
Ik hoop het wel ja :p, nogmaals bedankt.

Ik heb de fix die werkte "Beste Antwoord" gegeven zodat andere mensen met dit probleem jouw fix kunnen gebruiken!
Pagina: 1