Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo denk aan dit project een 5bay nas met een rpi

Maar kwam met een vraag

De 5bay hd behuizing heeft 2 molex aansluitingen

Rpi heeft stroom nodig
Sata adapter gaat via usb
En de sata 5port multiplier gaat ook via usb

Vraag luid kan ik dit allemaal draaiend krijgen via 1 voeding 2ampere 5v>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je geeft geen specificaties op wat voor 5-bay behuizing je wilt gebruiken, maar als dat voor 3,5" disks is, is het antwoord nee. Die hebben ook 12V nodig van de molex aansluiting. Maar zelfs voor 5 x 2,5" disks is 5V/2A waarschijnlijk te krap.

Verder denk ik dat je niet blij gaat worden van een rpi als fileserver voor 5 disks, die heeft slechts een 100Mbit/s ethernet aansluiting, die bovendien zijn I/O bandbreedte deelt met de usb aansluitingen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie

Het gaat om een interne behuizing die je in een desktop kan zetten en is voor 3,5inch hds 5stuks heeft 2 molex aansluitingen en 5sata je hebt ze tegenwoordig ook met usb aansluiting maar heb er nog 2 in doos en wou er wat mee doen

Vergelijk baar met

https://m.alternate.nl/mo...137247&page=1&q=5+bay+hdd

Qua prestaties verwacht ik ook niet veel tis puur backup voornamelijk foto,s en andere bestanden geen films of hele grote bestanden

Dus eigenlijk is 2 voedingen beter 1 voor de rpi en 1 met molex aansluiting die heeft 12 en 5v uitgang

Zat namelijk te kijken naar een molex voeding kost zo.n 15eu en heeft 12 en 5v 2a
Maar zou 2a voldoende zijn om dit te laten draaien

https://www.allekabels.nl...lex-netstroomadapter.html

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2018 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:08:
...
Zat namelijk te kijken naar een molex voeding kost zo.n 15eu en heeft 12 en 5v 2a
Maar zou 2a voldoende zijn om dit te laten draaien

https://www.allekabels.nl...lex-netstroomadapter.html
Nee. Een 2,5 inch hard disk trekt ongeveer 7 W en een rPi trekt 10 W
Dus de 5 Volt rail moet al 5 x 7 = 35 W + 10 W kunnen leveren. Da's 45 W / 5 V = 9 A

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 10:58
Even een kleine ombuiging, maar waarom met een PI terwijl je dit ook met bijvoorbeeld een moederboard en een behuizing voor elkaar kan krijgen?

Het voordeel hiervan is dat je een normale pc voeding kan gebruiken waardoor je elke HDD van stroom kan voorzien. Ook kan je dan gebruik maken van Ubuntu welke sneller werkt dan raspbian op een RPI.

Een goed voorbeeld als moederboard is de: pricewatch: ASRock J3455-ITX
Deze kan je uitrusten met 1 of 2 keer het volgende geheugen: pricewatch: Samsung M471B5173DB0-YK0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-09 00:03
marcel19 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:07:
Even een kleine ombuiging, maar waarom met een PI terwijl je dit ook met bijvoorbeeld een moederboard en een behuizing voor elkaar kan krijgen?

Het voordeel hiervan is dat je een normale pc voeding kan gebruiken waardoor je elke HDD van stroom kan voorzien. Ook kan je dan gebruik maken van Ubuntu welke sneller werkt dan raspbian op een RPI.

Een goed voorbeeld als moederboard is de: pricewatch: ASRock J3455-ITX
Deze kan je uitrusten met 1 of 2 keer het volgende geheugen: pricewatch: Samsung M471B5173DB0-YK0
Waarom zand vervoeren in een boot als je het ook met een vrachtwagen kan vervoeren?
De optie die jij aangeeft is tig keer zo duur als de optie die TS voor ogen heeft.
Overigens is zelf een eigen linux distro maken m.b.v. Yocto natuurlijk veel leuker dan raspbian :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties

Het gaat vooral om dat het compact is leuk om te experimenteren
En heb alles al een tijdje in huis zeker een jaar de behuizing voor hds heb ik al jaren
Dus word het tijd om er wat mee te doen

Nu draait er mediavault op de pi en 1 hd 3tb extern omdat een 12tb hd mij te duur is en Nas ook, heb per ongeluk mijn nas 2bay 6tb naar kringloop gebracht blackout ofzo heel gek maar waar 😁
Een complete motherboard met voedin is ook zo,n 150 eu

Na probeer gewoon kost niks en anders sparen voor een redelijke motherboard

Bedankt in ieder geval

Ps als dit zou werken ook al is het niet zo snel maar het werkt dan is mijn schatting qua prijs zo,n 200eu geloof dat de hd 5bay behuizing het duurst was
Zon nas 4 a 5 bay kost ongeveer 600 nieuw dat zou ook pc kunnen zijn maar dan 3x zo groot

Ga gewoon van de winter lekker ermee klooien

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2018 12:28 ]

Pagina: 1