Veel hoger verbruik; besparen + slimme meter/thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik heb vandaag de jaarafrekening van de Eneco over het afgelopen jaar ontvangen van mijn verhuurder. Ik woon nu bijna 2 jaar in dit appartement. Dit is de eerste keer dat ik van mijn verhuurder inzicht krijg in mijn GWL-verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FmcRrDjySaS9MNcnLHsy1Duc/full.png

Volgens Eneco moet ik € 28 per maand gaan bijbetalen en daarnaast € 189,73 betalen voor het werkelijke verbruik.

Als ik naar de afrekening kijk, dan wordt daar ter vergelijking ook het verbruik van de afgelopen 2 jaar op vermeld. Het jaarverbruik over vorig gaat ook over mij. Het jaar ervoor woonden hier nog andere mensen. Mijn gezin bestaat uit mijzelf en mijn dochter (4 jr). Zij woont vanwege co-ouderschap 4 dagen per week bij mij. Daarnaast heb ik een hond. Deze woont 5 dagen per week bij mij. Ik zit ziek thuis. Er is dus bijna altijd iemand thuis.

Zoals je kan zien, is mijn gasverbruik nu al 2 x op rij aan het dalen (ten opzichte van het gebruik door mijzelf en t.o.v. het gebruik van de vorige bewonders). Ik stook meestal pas vanaf het moment dat de binnentemperatuur onder de 19 °C komt. Dit jaar was dit ergens eind oktober, begin november. Dan zet ik mijn thermostaat op diezelfde 19 °C, of wanneer dit toch te koud voelt, op 21 °C. Zodra de buitentemperatuur weer hoger wordt en daarmee de binnentemperatuur stijgt, gaat de thermostaat de rest van het jaar op 16 graden en hoeft de ketel eigenlijk alleen nog voor het warme water aan te springen. Omdat ik niet helemaal overweg kan met de instelling van de Honeywellthermostaat, staat hij op "temperatuur continu". Overdag en 's nachts is de temperatuur dus gelijk.

Mijn stroomverbruik is echter schrikbarend omhoog gegaan. 900 kWh in 1 jaar vind ik nogal veel. Dat is een verhoging met ruim 43%!! Al mijn apparaten zijn zo zuinig mogelijk en vrijwel het gehele appartement is voorzien van led-verlichting (op de badkamer na). Deze stijging verbaast mij enorm.

De dagen dat mijn dochter bij mij is en stroom verbruikt zijn enkel minder geworden. Ze gaat inmiddels naar school en is dus vele uren per dag niet thuis. Verder heb ik sinds ik hier een kleine 2 jaar terug kwam wonen enkel zuinige apparatuur gekocht. Allemaal A++++++++++ ;) Ja, ik was ook wel overdag bijv. als ik vieze kleding heb. De woon- en slaapkamers zijn voorzien van Philips Hue, de rest van het huis van normale led-verlichting. Het enige wat verder veranderd is, is dat de Stedin hier een slimme stroom- en gasmeter in de meterkast heeft geïnstalleerd, waarop zij real time mijn verbruik kunnen zien.

Bij de Eneco werd mij aangegeven in te loggen bij "mijn Eneco". Ik heb mijn verhuurder inmiddels om die gegevens gevraagd. Ook raadden zij mij aan om eventueel gebruik te maken van Toon. Als ik het goed begrijp is dat een slimme energiemeter en slimme thermostaat in 1. Ik had reeds een Nest v3 in bestelling staan bij bol.com. Kunnen die 2 samen gebruikt worden? Is dat überhaupt handig/werkbaar/raadzaam?

Waar zou ik nu mijn energieverkwisting aan kunnen wijten en hoe kan ik nu besparen?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gasverbruik is vermindert en stroom toegenomen. voorschotadvies is verhoogd met €28,- omdat de gehele rekening voor iedereen duurder wordt volgend jaar. Ik heb trouwens al meer mensen gehoord die zo 250kW/h of meer verbruik hebben over 2017 of 2018. zonder enige reden, en vaak juist letten op verbruik.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Hackus Ja, als ik nu las dat mijn voorschot omhoog was gegaan door de overheidsheffingen, dan zou ik dat begrijpen, maar het is nu vooral het stroomverbruik. Ik kan nog voorstellen dat het een soort balans is. Je verbruik komt ergens vandaan en minder gas zou meer stroom kunnen betekenen. Maar ik waarom zou ik in vredesnaam meer stroom gaan gebruiken, als ik minder stookkosten heb? Het is niet alsof ik me ga warmen aan de magnetron, of de laptop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ja, raar. Helemaal als je je 2jaar vergelijkt 1700 naar 2964kWh

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Nou precies. Toen woonde(n) hier nog andere mensen. In elk geval een jongeman, volgens mij samen met zijn vriendin. Dat kan ik me nog voorstellen dat er dan qua gezinssamenstelling een ander nutsverbruik is. Toen ik ging ik met 364 kWh omhoog. Dat vond ik ook al veel, maar die 900 kWh nu, daar schrik ik echt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:50
Weet je zeker dat dit op werkelijk waarden gebaseerd is? Als meterstanden niet worden doorgegeven wordt er een schatting gedaan aan de hand van voorgaande jaren.
Zou kunnen dat er in het verleden geen standen zijn doorgegeven en dat je nu een correctie krijgt.

https://www.energievergel...schat-worden-en-hoe-vaak/

Daarnaast wellicht een meter tussen je apparatuur plaatsen om te kijken of er een slapende verbruiker tussen zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyriel85 op 10-12-2018 16:57 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Jorgen schreef op maandag 10 december 2018 @ 16:48:
@Hackus Ik kan nog voorstellen dat het een soort balans is. Je verbruik komt ergens vandaan en minder gas zou meer stroom kunnen betekenen. Maar ik waarom zou ik in vredesnaam meer stroom gaan gebruiken, als ik minder stookkosten heb? Het is niet alsof ik me ga warmen aan de magnetron, of de laptop ;)
Het zou natuurlijk andersom kunnen zijn.
Bijvoorbeeld:
Misschien is je koelkast flink warmte aan het verliezen omdat de isolatie of d deursluiting kapot is. Dan gebruikt hij meer stroom en loopt de temperatuur in je huis op.
Of wat een kennis van me overkwam: Hij had elektrische plintverwarming in de keuken. Dat was door de vorige bewoners geplaatst. Hij wist het niet eens. Hij dacht dat die roostertjes gewoon voor de ventilatie waren. Hij verwarmde verder ook niet, hij stond uit. Totdat een keer bij het schoonmaken en er met de stofzuiger een schakelaartje werd ingedrukt. De temperatuur in de keuken liep onverklaarbaar op.

Maar daardoor hoeft je gaskachel minder te stoken

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:17
Begin eerst eens met je meterstanden dagelijks bijhouden, zo kun je zaken gaan uitsluiten.

Dan kun je zien hoeveel je (dal)nachtverbruik is en je dagverbruik.

Zo kun je ook met bepaalde apparaten gaan kijken wat het verbruik is, het is iig een behoorlijke stijging!

Lichtpuntje...

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Cyriel85 schreef op maandag 10 december 2018 @ 16:53:
Weet je zeker dat dit op werkelijk waarden gebaseerd is? Als meterstanden niet worden doorgegeven wordt er een schatting gedaan aan de hand van voorgaande jaren.
Zou kunnen dat er in het verleden geen standen zijn doorgegeven en dat je nu een correctie krijgt.

https://www.energievergel...schat-worden-en-hoe-vaak/

Daarnaast wellicht een meter tussen je apparatuur plaatsen om te kijken of er een slapende verbruiker tussen zit.
De meter is dit jaar door Stedin vervangen door 1 die de standen automatisch aan de Eneco doorgeeft. Bij het afsluiten van de oude is de laatste stand opgenomen en bij het aansluiten van de nieuwe, is de nieuwe op nul begonnen. Ik heb mijn standen altijd netjes en precies aan de verhuurder doorgegeven. Vorig jaar had ik een paar tientjes meer verbruikt zei hij toen, maar dat hoefde ik van hem niet bij te betalen. Ik heb daarvan echter nooit en precieze afrekening ontvangen van hem.
Ortep schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:55:
[...]

Het zou natuurlijk andersom kunnen zijn.
Bijvoorbeeld:
Misschien is je koelkast flink warmte aan het verliezen omdat de isolatie of d deursluiting kapot is. Dan gebruikt hij meer stroom en loopt de temperatuur in je huis op.
Of wat een kennis van me overkwam: Hij had elektrische plintverwarming in de keuken. Dat was door de vorige bewoners geplaatst. Hij wist het niet eens. Hij dacht dat die roostertjes gewoon voor de ventilatie waren. Hij verwarmde verder ook niet, hij stond uit. Totdat een keer bij het schoonmaken en er met de stofzuiger een schakelaartje werd ingedrukt. De temperatuur in de keuken liep onverklaarbaar op.

Maar daardoor hoeft je gaskachel minder te stoken
Al mijn witgoed is van januari/februari 2017. Lijkt me sterk dat hier al iets aan kapot is, maar het zou in theorie kunnen natuurlijk. Ik zal de komende tijd eens kijken of ik ergens opvallende dingen zie.
LuisjeNL schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:20:
Begin eerst eens met je meterstanden dagelijks bijhouden, zo kun je zaken gaan uitsluiten.

Dan kun je zien hoeveel je (dal)nachtverbruik is en je dagverbruik.

Zo kun je ook met bepaalde apparaten gaan kijken wat het verbruik is, het is iig een behoorlijke stijging!
Dat zal ik maar eens gaan doen dan. Valt dit te automatiseren?

• LuisjeNL
Valt het makkelijkst te automatiseren met een 'slimme' meter, digitale energiemeter.

Weet niet of je die hebt?

Als je nog een analoge hebt met een draaischijf dan zou ik het niet weten, maar een maand elke dag voor het slapen even een notitie maken zou je al enorm op weg moeten helpen qua stroomverbruik.

Lichtpuntje...

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Vraag de meterstanden op bij de verhuurder als je die zelf nog niet hebt gehad. Je kan ook contact opnemen met de netbeheerder hierover. Als je ergens gaat huren moet je altijd zelf de cumulatieve meterstanden noteren en vervolgens controleren of ze goed worden verwerkt. Aan alleen het netto verbruik valt niet veel te controleren, dat is onvoldoende informatie.

Wat wel opvalt is dat het verbruik van zowel laag als hoogtarief met ongeveer hetzelfde percentage is toegenomen. Als het te wijten is aan een enkel apparaat is het mogelijk iets dat altijd aanstaat.

Het kan zo zijn dat de verhuurder heeft besloten dat iedere bewoner moet meedelen met het algemeen gebruik (denk aan lift, verlichting en centrale apparatuur) en dan maar de kWh erbij optelt. Of dat dit achter jouw meter is gehangen.

Zou het kunnen dat iemand anders in het pand tapt uit jouw meter? Het gebeurt wel eens dat er iemand een electrische rolstoel of scootmobiel wil opladen en dat er doodleuk een leiding wordt gelegd vanaf de meterkast zonder erop te letten dat er van het juiste apartement wordt getapt. Soms heeft iemand een wiet hobby.

Led verlichting kan een afwijking genereren in bepaalde slimme meters. Welke electriciteitsmeter heb je precies? Het exacte typenummer, foto mag ook.

De stand van 2 jaar terug is een onvolledig jaar, dus dat is niet vergelijkbaar. Die van een jaar geleden wel. Heb je toen een nieuwe tv, vriezer, wasdroger of wasmachine aangeschaft?

De beste manier om te controleren of en waar je kan besparen is het aanschaffen van een losse energiemeter (verkrijgbaar bij de bouwmarkt). Dat geeft daadwerkelijk inzicht in wat elk apparaat apart verbruikt. Je kunt er ook sluipverbruik mee opsporen.
TV's kunnen vaak in een eco stand worden gezet waardoor ze in standby weinig verbruiken en zuinig zijn.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik zeg meten is weten, en is de meter waarover jij afrekening krijgt wel jou meter?
Vaak genoeg gebeurt het nog dat je meter niet aan het goede adres is gekoppeld.

Helaas hangt de meter nogal eens appart van de groepenkast.

[ Voor 16% gewijzigd door Supertip op 13-12-2018 19:37 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je zit ziek thuis, dat is typisch een situatie waarbij je veel stroom gebruikt. Denk aan een game console en tv of een gaming computer, als die 12 uur per dag aan staan dan zal dit een aanzienlijke hoeveelheid stroom zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 13:09

TheBorg

Resistance is futile.

Even ter vergelijking, ik ben alleen, heb een appartement en gebruik evenveel gas en iets meer stroom, 3200kWh. Ik wil niet zeggen dat ik lak heb aan alles maar m'n computer zet ik nooit uit, NAS staat natuurlijk ook 24/7 te draaien en ik heb een plasma televisie die 300 Watt trekt. LED verlichting heb ik niet. Echter ben ik niet veel thuis. Jij daarentegen wel. Dus ik vind het verbruik niet eens zo vreemd.

Twijfel je toch, doe wat @LuisjeNL zegt.

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
LuisjeNL schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:59:
Valt het makkelijkst te automatiseren met een 'slimme' meter, digitale energiemeter.

Weet niet of je die hebt?

Als je nog een analoge hebt met een draaischijf dan zou ik het niet weten, maar een maand elke dag voor het slapen even een notitie maken zou je al enorm op weg moeten helpen qua stroomverbruik.
Enige wat ik heb is de slimme meter van de netbeheerder. Dat is een Landis + Gyr G350 voor het gas en een ISKRA AM550 voor de stroom. Slimme meters voor de consument heb ik hier verder nog niet.
mrmrmr schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:29:
Vraag de meterstanden op bij de verhuurder als je die zelf nog niet hebt gehad. Je kan ook contact opnemen met de netbeheerder hierover. Als je ergens gaat huren moet je altijd zelf de cumulatieve meterstanden noteren en vervolgens controleren of ze goed worden verwerkt. Aan alleen het netto verbruik valt niet veel te controleren, dat is onvoldoende informatie.
Dat begrijp ik. Ik heb enkel van dit jaar de meterstanden op de jaarafrekening. Verder helaas niks.
Wat wel opvalt is dat het verbruik van zowel laag als hoogtarief met ongeveer hetzelfde percentage is toegenomen. Als het te wijten is aan een enkel apparaat is het mogelijk iets dat altijd aanstaat.
Ik bedacht me dat ik 1 oudere vriezer heb. Die zal een jaar of 10 oud zijn. Voor de rest is witgoed, tv, e.d allemaal 1, 2 of 3 jaar oud.
Het kan zo zijn dat de verhuurder heeft besloten dat iedere bewoner moet meedelen met het algemeen gebruik (denk aan lift, verlichting en centrale apparatuur) en dan maar de kWh erbij optelt. Of dat dit achter jouw meter is gehangen.
Ik huur een appartement in een flat, waar inmiddels de meeste huizen koopwoningen zijn. Mijn verhuurder heeft alleen mijn appartement.
Zou het kunnen dat iemand anders in het pand tapt uit jouw meter? Het gebeurt wel eens dat er iemand een electrische rolstoel of scootmobiel wil opladen en dat er doodleuk een leiding wordt gelegd vanaf de meterkast zonder erop te letten dat er van het juiste apartement wordt getapt. Soms heeft iemand een wiet hobby.
Iedereen heeft een eigen meterkast in zijn eigen woning, maar de hoofdkranen/stoppenkasten zitten in een meterkast bij de berging. In mijn geval betekent dat, dat alleen de 4 woningen in deze kolom in deze gang kunnen komen en toegang hebben tot deze meterkast.
Led verlichting kan een afwijking genereren in bepaalde slimme meters. Welke electriciteitsmeter heb je precies? Het exacte typenummer, foto mag ook.
Landis + Gyr G350 voor het gas en een ISKRA AM550 voor de stroom
De stand van 2 jaar terug is een onvolledig jaar, dus dat is niet vergelijkbaar. Die van een jaar geleden wel. Heb je toen een nieuwe tv, vriezer, wasdroger of wasmachine aangeschaft?
Al het witgoed stamt uit het eerste kwartaal van 2017, muv van een oudere vriezer. Al het bruingoed stamt uit midden 2017.
De beste manier om te controleren of en waar je kan besparen is het aanschaffen van een losse energiemeter (verkrijgbaar bij de bouwmarkt). Dat geeft daadwerkelijk inzicht in wat elk apparaat apart verbruikt. Je kunt er ook sluipverbruik mee opsporen.
Moet je die dan bij elk apparaat een tijdje ertussen zetten?
TV's kunnen vaak in een eco stand worden gezet waardoor ze in standby weinig verbruiken en zuinig zijn.
Mijn tv is een OLED, die sowieso al weinig verbruikt, maar hier kan ik nog verder naar kijken.
Supertip schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:34:
Ik zeg meten is weten, en is de meter waarover jij afrekening krijgt wel jou meter?
Vaak genoeg gebeurt het nog dat je meter niet aan het goede adres is gekoppeld.

Helaas hangt de meter nogal eens appart van de groepenkast.
Eneco gebeld natuurlijk en die geven aan dat ik eerst zelf maar op onderzoek moet, want als zij komen en het blijkt niet hun schuld te zijn, ben ik weer een paar honderd euro kwijt aan onderzoekskosten.
Tsurany schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:39:
Je zit ziek thuis, dat is typisch een situatie waarbij je veel stroom gebruikt. Denk aan een game console en tv of een gaming computer, als die 12 uur per dag aan staan dan zal dit een aanzienlijke hoeveelheid stroom zijn.
Enige is, dat ik al 5 jaar ziek thuis zit. Het is in dit huis dus ook gewoon nooit anders geweest. Mijn dochter gaat sinds 9 maanden naar school, dus na dat eerste jaar hier, is er overdag zelfs minder gebruik van tv. Ik heb geen energieverslindende gamecomputer. Wel een nette laptop, die de helft van de tijd gewoon aanstaat, maar dat is ook al jaren zo.
TheBorg schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:43:
Even ter vergelijking, ik ben alleen, heb een appartement en gebruik evenveel gas en iets meer stroom, 3200kWh. Ik wil niet zeggen dat ik lak heb aan alles maar m'n computer zet ik nooit uit, NAS staat natuurlijk ook 24/7 te draaien en ik heb een plasma televisie die 300 Watt trekt. LED verlichting heb ik niet. Echter ben ik niet veel thuis. Jij daarentegen wel. Dus ik vind het verbruik niet eens zo vreemd.

Twijfel je toch, doe wat @LuisjeNL zegt.
Misschien is het verbruik an sich niet vreemd, maar een 43% stijging vind ik wel heel erg opvallend.

Ik had een Nest Learning Thermostaat V3 in bestelling staan, maar heb van bol.com inmiddels mijn geld terug gekregen omdat de wederverkoper waarschijnlijk een oplichter is. Ik twijfel nu over wat ik wil aanschaffen. Alsnog een Nest? Een Toon? Ik wil graag mijn gasgebruik slimmer maken omdat ik daar waarschijnlijk nog meer kan besparen (nu continu dezelfde temperatuur in huis) en een stroommeter om inzicht te krijgen in wat ik verbruik.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
Een Toon, kun je meer mee, energieverbuik, hue, etc., dan een Nest en kun je via Eneco aan komen.

• LuisjeNL
Jorgen schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:52:
[...]

Enige wat ik heb is de slimme meter van de netbeheerder. Dat is een Landis + Gyr G350 voor het gas en een ISKRA AM550 voor de stroom. Slimme meters voor de consument heb ik hier verder nog niet.
De ISKRA AM550 heeft een P1 meter, daar kun je apparatuur op aansluiten om je verbruik uit te lezen(Google er even naar), lijkt mij dat dit ook via internet moet kunnen maar daarvoor kun je het beste even bellen.

Lichtpuntje...

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
LittleTycoon schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:06:
Een Toon, kun je meer mee, energieverbuik, hue, etc., dan een Nest en kun je via Eneco aan komen.
Voor mijn Philips Hue maak ik al gebruik van de meegeleverde dimmers en spraakbesturing van Alexa. In een vergelijking op https://wifithermostaten.nl/advies/nest-vs-toon.html zag ik dat Toon behalve de energiemeter verder veel minder mogelijkheden heeft dan Nest. Of zie ik nog een unique selling point over het hoofd? Ik wil overigens sowieso niet aan een abonnement/afbetaling vastzitten. Als ik het apparaat los kan aanschaffen heeft dat de voorkeur.
LuisjeNL schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:55:
[...]

De ISKRA AM550 heeft een P1 meter, daar kun je apparatuur op aansluiten om je verbruik uit te lezen(Google er even naar), lijkt mij dat dit ook via internet moet kunnen maar daarvoor kun je het beste even bellen.
Ik zie oplossingen met een RPi, een NAS of bijv. een dedicated P1-uitlezer voorbij komen. Zoals bijv. deze: https://enelogic.com/nl/prijzen/slimme-meter-live-uitlezen. Ook de Consumentenbond heeft er 1: huisbaasje. Ik ben niet perse tegen online opslag, maar dan wel bij een betrouwbaar bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Jorgen schreef op donderdag 13 december 2018 @ 22:36:
Ik zie oplossingen met een RPi, een NAS of bijv. een dedicated P1-uitlezer voorbij komen. Zoals bijv. deze: https://enelogic.com/nl/prijzen/slimme-meter-live-uitlezen. Ook de Consumentenbond heeft er 1: huisbaasje. Ik ben niet perse tegen online opslag, maar dan wel bij een betrouwbaar bedrijf.
hier op GOT is een topic "slimme meter uitlezen via p1 port" dat doen ze met een RPI en een kabeltje .. ik zou zeggen zoek en lees het eens door .. voor een paar euro kan je al op weg zijn ..

Als je ermee begint, bewaar op een aparte usb stick de inhoud v.d sd kaart (die willen nog wel eens stuk gaan)
en bewaar je log via een script op een extra device (ftp naar nas ofzo)

Een energie meter heb je voor 10,- maak een excel sheet en registeer hoeveel iets verbruikt .. in slaap stand, in gebruik .. koelkast en vriezer doe je over 24 uur meten ..
Vervolgens ga je met excel en gemeten Watt(jes) omrekenen naar jaar verbruik en deel je dat door naar per maand.. dus als je tv 12 Watt verbruikt (per seconde) dan x 360 = uur en dat x 24 = dag enzv maar aangepast naar je gemiddeld dagelijks verbruik.

Het helpt als je energie labels en verbruik v.d fabrikant van bv koelkast/tv hebt zodat je weet of dat volgens de "normen" is zo kan je bepalen of je dat ding eventueel moet vervangen door een zuiniger model (vergeet niet aanschaf mee te rekenen)

Een kind van 4 weegt eigenlijk niet in het "verbruik" tenzij het onder een elektrische deken slaapt en op je zware game pc die 800W p/u youtube bekijkt .. dan zou ik ff investeren in een deken en goedkope gsm die hetzelfde doet maar kleiner scherm :)

Tja je verhuurder is een heel ander verhaal, tja in jou (zieke) situatie is het wel handig een strijd aan te gaan denk bv dat je zodanige strijd verwikkeld raakt dat je woongenot eraan gaat is dat wel bevorderlijk :? ik noem wellicht een extreme situatie die niet eens speelt maar .. houd dat wel in je achterhoofd wil je die kant op gaan.

Tja vanalles

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
vso schreef op donderdag 13 december 2018 @ 22:59:
[...]

hier op GOT is een topic "slimme meter uitlezen via p1 port" dat doen ze met een RPI en een kabeltje .. ik zou zeggen zoek en lees het eens door .. voor een paar euro kan je al op weg zijn ..
Dat topic zit ik op dit moment te lezen inderdaad.
Als je ermee begint, bewaar op een aparte usb stick de inhoud v.d sd kaart (die willen nog wel eens stuk gaan)
en bewaar je log via een script op een extra device (ftp naar nas ofzo)

Een energie meter heb je voor 10,- maak een excel sheet en registeer hoeveel iets verbruikt .. in slaap stand, in gebruik .. koelkast en vriezer doe je over 24 uur meten ..
Vervolgens ga je met excel en gemeten Watt(jes) omrekenen naar jaar verbruik en deel je dat door naar per maand.. dus als je tv 12 Watt verbruikt (per seconde) dan x 360 = uur en dat x 24 = dag enzv maar aangepast naar je gemiddeld dagelijks verbruik.

Het helpt als je energie labels en verbruik v.d fabrikant van bv koelkast/tv hebt zodat je weet of dat volgens de "normen" is zo kan je bepalen of je dat ding eventueel moet vervangen door een zuiniger model (vergeet niet aanschaf mee te rekenen)
Die energiemeters waar jij het nu over hebt, die zet je denk ik tussen een apparaat en stopcontact, in tegenstelling tot een energieverbruiksmater/manager die alles in 1 x meet. Hoe weet een Toon bijv. dat een wasmachine niet zuinig is en de magnetron wel? Als het vanzelf allemaal uitgerekend kan worden door de meter dan is dat natuurlijk handiger. Toptip over de koelkast en de vriezer.
Een kind van 4 weegt eigenlijk niet in het "verbruik" tenzij het onder een elektrische deken slaapt en op je zware game pc die 800W p/u youtube bekijkt .. dan zou ik ff investeren in een deken en goedkope gsm die hetzelfde doet maar kleiner scherm :)
haha, nou beide niet. ;) Ze kijkt graag tv op mijn oled, maar verder gebruikt ze nauwelijks wat anders dan de led-lampen in haar kamertje.
Tja je verhuurder is een heel ander verhaal, tja in jou (zieke) situatie is het wel handig een strijd aan te gaan denk bv dat je zodanige strijd verwikkeld raakt dat je woongenot eraan gaat is dat wel bevorderlijk :? ik noem wellicht een extreme situatie die niet eens speelt maar .. houd dat wel in je achterhoofd wil je die kant op gaan.
Wat bedoel je precies met de strijd met mijn verhuurder aangaan? Over dat hij GWL regelt en ik het bijv. zelf wil doen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jorgen schreef op donderdag 13 december 2018 @ 23:09:
[...]
Dat topic zit ik op dit moment te lezen inderdaad.
:)
Die energiemeters waar jij het nu over hebt, die zet je denk ik tussen een apparaat en stopcontact, in tegenstelling tot een energieverbruiksmater/manager die alles in 1 x meet. Hoe weet een Toon bijv. dat een wasmachine niet zuinig is en de magnetron wel? Als het vanzelf allemaal uitgerekend kan worden door de meter dan is dat natuurlijk handiger. Toptip over de koelkast en de vriezer.
Erhm dat weet een toon niet, een toon leest letterlijk voor je de P1 uit van de slimme meter en stuurt dat door naar de energie leverancier (eneco) en dat doen alle "slimme" thermostaten.

Als je echt je energie per device wilt meten moet je overal ertussen meters plaatsen en via een (R Pi) de data verzamelen en combineren .. leuk project maar beetje waardeloos. je kan dan beter per groep in de meterkast bv uitlezen is goedkoper maar nog steeds vrij prijzig.
Maar ja tenzij jij op vaste tijden dus 13:30 met 12 seconden de tv aan zet en om 23:40:12 weer uit gaan de gemeten waardes zoiezo elke dag varieren .. en gezien de zon soms eerder opgaat/zakt gaat dat al niet op voor je verlichtings behoeftes ..

nee als je via excel een berekening maakt met al je apparatuur en al dan niet de wattage van je lampen erbij rekent .. dan kom je al in de buurt van 80% tot 90% wat extreem accuraat is.

Een koffiezet apparaat (filterkoffie) van 800 watt verbruikt meer stroom dan een waterkoker van 1200Watt puur omdat die koffiezet filter apparaat niet alleen het water verhit maar ook nog warm houd en dus van het moment dat je het aanzet totdat je het uitzet .. 800 Watt verbruikt ..
Terwijl die 1200 Watt water koker / senseo .. even verwarmt .. en dan automagisch al uitslaat als zijn taak erop zit..
- zo kan je bevroren etenswaren ontdooien in de koelkast (avond ervoor in de koelkast zetten)
- stofzuiger, vaatwasser, wasmachine, wasdroger schoonmaken (filters reinigen, ontpluizen enzv)
- vriezer niet te veel ijs op te laten bouwen

kortom als je inzicht hebt op je gebruik/verbruik kan je al bijsturen en aardig besparen op je (dagelijks)verbruik

de smart thermostaat is "slim" omdat het eigenlijk inzicht geeft in je verbruik .. je verwarming op vaste tijden kan aan/uit zetten . en je op afstand (functie die je 2x in je leven gebruikt) kan aanzetten of uitzetten,

tja ik bespaarde veel meer door
- deuren van kamers dicht te houden waar ik niet kwam (en de verwarming wat lager daar te doen (bv halletjes) of afschermen met gordijn die ik van goedkope toko scoorde
- slaapkamer minder te verwarmen (als ik slaap lig ik toch onder de dekens)
- tocht plekken dicht te kitten/tocht band bij ramen
- gordijnen bij deuren / ramen in de zomer en winter wat vaker dicht (minder snel te heet /koud)
- koffiezet apparaat door senseo te vervangen
- verwarmings buizen en heetwater leidingen te isoleren zeker op plekken waar ik nooit of weinig kwam, bijkomend voordeel was sneller warm water in de keuken ..
- radiators ontluchten .. (stof erachter weghalen)
- cv op druk houden (water bijvullen)
- radiator folie kan ook helpen :) zelfs pc ventilators om de lucht beter te circuleren ..
- kleed neer leggen als je koude voeten hebt
- temperatuur rond 18 graden houden ..
- pc & schermen uitzetten ipv slaapstand .. ding start toch op binnen paar seconden ?

ps ventilatie roosters niet afplakken maar je hoeft ze ook niet wagenwijd open te zetten.. ;)
o en kijk anders in het CV tune topic .. bv als je een HR ketel hebt de "stook temp" van 80 naar 70 of 60 kan bv ook uitmaken.

Niet alles zal je wellicht willen of als prettig ervaren maar .. genoeg mogelijkheden om zonder al te veel investering zonder smart thermostaat je kosten al te drukken.
Wat bedoel je precies met de strijd met mijn verhuurder aangaan? Over dat hij GWL regelt en ik het bijv. zelf wil doen?
Members only:

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Members only:

Ik ga me van het weekend weer verder verdiepen in alle tips en ideeën. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
[quote]Jorgen schreef op donderdag 13 december 2018 @ 22:36:
[...]

Voor mijn Philips Hue maak ik al gebruik van de meegeleverde dimmers en spraakbesturing van Alexa. In een vergelijking op https://wifithermostaten.nl/advies/nest-vs-toon.html zag ik dat Toon behalve de energiemeter verder veel minder mogelijkheden heeft dan Nest. Of zie ik nog een unique selling point over het hoofd? Ik wil overigens sowieso niet aan een abonnement/afbetaling vastzitten. Als ik het apparaat los kan aanschaffen heeft dat de voorkeur.

[...]

Nee hoor, Toon heeft meer mogelijkheden, alleen niet als je geen abbonnement wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik huur een appartement in een flat, waar inmiddels de meeste huizen koopwoningen zijn. Mijn verhuurder heeft alleen mijn appartement.
Dat komt vaak voor tegenwoordig. Het probleem dat je als huurder hebt is dat je meestal geen inspraak hebt bij de Vereniging van Eigenaars (VvE) en dat je weinig te zeggen hebt over meetapparatuur in de meterkast.

Je zou wel eens bij de buren die eigenaar zijn kunnen informeren of die hetzelfde hebben met hun afrekening. Misschien weten die of er een andere verdeelsleutel is gebruikt van verbruikte kiloWatturen voor algemene ruimten. Zij weten ook wat de VvE wat dat betreft heeft besloten.
Iedereen heeft een eigen meterkast in zijn eigen woning, maar de hoofdkranen/stoppenkasten zitten in een meterkast bij de berging. In mijn geval betekent dat, dat alleen de 4 woningen in deze kolom in deze gang kunnen komen en toegang hebben tot deze meterkast.
Ik zie in de praktijk dat mensen die uit koopwoningen komen soms doen alsof zij de eigenaar zijn, ze plaatsen zonder erbij na te denken een vriezer in de bergruimte in de kelder en sluiten die aan op de algemene stroom. Maar ook professionals en de VvE kunnen fouten maken.
Landis + Gyr G350 voor het gas en een ISKRA AM550 voor de stroom
Dat zijn 2 slimme meters (ze zijn er ook als domme variant zonder uitleesmodule). De standen worden waarschijnlijk minstens 6 keer per jaar automatisch uitgelezen door de netbeheerder. Ik zou die standen proberen te krijgen bij de netbeheerder. Daarmee kun je onderzoek doen over wanneer het probleem is begonnen en dan nagaan wat er in die period is gebeurd.
Al het witgoed stamt uit het eerste kwartaal van 2017, muv van een oudere vriezer. Al het bruingoed stamt uit midden 2017.
Erg oude vriezers (20 jaar en ouder) zijn vaak notoire grootverbruikers. Hoe recenter hoe beter. Ik zou die meten met een energiemeter gedurende enkele dagen. De meeste energiemeters kunnen berekenen hoeveel het jaarverbruik zal zijn.
Moet je die dan bij elk apparaat een tijdje ertussen zetten?
Ja, 1 energiemeter en die kun je verplaatsen tussen apparaten. Bij apparaten die aanslaan zoals koelkast en vriezer moet je wat langer meten (een paar dagen), bij apparaten met een constant verbruik is alleen kort meten nodig.
Mijn tv is een OLED, die sowieso al weinig verbruikt, maar hier kan ik nog verder naar kijken.
Dan heb je waarschijnlijk een LG en die heeft een ECO stand. Dan is de maximale helderheid iets minder (geen probleem bij OLED) en is het verbruik in de standby stand laag. Ik gebruik mijn OLED ook zo, die verbruikt flink wat meer dan mijn oude LCD met TL backlight. OLED is in het algemeen niet zuinig ten opzichte van LCD.
Eneco gebeld natuurlijk en die geven aan dat ik eerst zelf maar op onderzoek moet, want als zij komen en het blijkt niet hun schuld te zijn, ben ik weer een paar honderd euro kwijt aan onderzoekskosten.
Typische reactie van een netbeheerder. Die route zou ik zeker niet nemen. Je kan dat als huurder ook niet zomaar doen, dat is de taak van de verhuurder.
Ik had een Nest Learning Thermostaat V3 in bestelling staan, maar heb van bol.com inmiddels mijn geld terug gekregen omdat de wederverkoper waarschijnlijk een oplichter is. Ik twijfel nu over wat ik wil aanschaffen. Alsnog een Nest? Een Toon? Ik wil graag mijn gasgebruik slimmer maken omdat ik daar waarschijnlijk nog meer kan besparen (nu continu dezelfde temperatuur in huis) en een stroommeter om inzicht te krijgen in wat ik verbruik.
Ik zou het zelf regelen met een eigen (zelfbouw)apparaat zonder opslag buiten de woning. Maar je kunt een veel nauwkeuriger inzicht krijgen met een losse energiemeter, zoals je zelf al zegt, een centrale meter ziet alleen de grote hoop en meet niet per apparaat.

Over het stoppen met verhuren: ik hoop dat je een rechtsbijstandverzekering hebt. Je kunt er in ieder geval niet zomaar worden uitgezet. Teken in ieder geval niets en doe geen toezeggingen. Een woning kan ook in verhuurde staat worden verkocht. Dan is de waarde lager, daarom probeert de verhuurder je misschien weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jorgen schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 00:16:
+ quote MO

Ik ga me van het weekend weer verder verdiepen in alle tips en ideeën. (y)
super :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
LittleTycoon schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 01:35:
[quote]Jorgen schreef op donderdag 13 december 2018 @ 22:36:
[...]

[...]

Nee hoor, Toon heeft meer mogelijkheden, alleen niet als je geen abbonnement wil.
Dan ga ik me daar nog eens in verdiepen. Ben alleen niet zo gecharmeerd van abonnementen, omdat de kosten ongemerkt op blijven lopen.
mrmrmr schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 04:09:

[...]

Dat komt vaak voor tegenwoordig. Het probleem dat je als huurder hebt is dat je meestal geen inspraak hebt bij de Vereniging van Eigenaars (VvE) en dat je weinig te zeggen hebt over meetapparatuur in de meterkast.
Ik heb net een bestuurslid van de VVE een bericht gestuurd, of hij hier meer over gehoord heeft.
Je zou wel eens bij de buren die eigenaar zijn kunnen informeren of die hetzelfde hebben met hun afrekening. Misschien weten die of er een andere verdeelsleutel is gebruikt van verbruikte kiloWatturen voor algemene ruimten. Zij weten ook wat de VvE wat dat betreft heeft besloten.
Ook al een rondje gedaan, maar niemand thuis onder werktijd natuurlijk.
[...]

Ik zie in de praktijk dat mensen die uit koopwoningen komen soms doen alsof zij de eigenaar zijn, ze plaatsen zonder erbij na te denken een vriezer in de bergruimte in de kelder en sluiten die aan op de algemene stroom. Maar ook professionals en de VvE kunnen fouten maken.
Ik meen me te herinneren dat de buren van de 1e en 3e verdieping (is familie van elkaar) onderling wat stroomkabels gewisseld hebben in de berging om de scootmobiel op te laden...
[...]

Dat zijn 2 slimme meters (ze zijn er ook als domme variant zonder uitleesmodule). De standen worden waarschijnlijk minstens 6 keer per jaar automatisch uitgelezen door de netbeheerder. Ik zou die standen proberen te krijgen bij de netbeheerder. Daarmee kun je onderzoek doen over wanneer het probleem is begonnen en dan nagaan wat er in die period is gebeurd.
Stedin inmiddels de vraag gesteld over waar mijn verbruik begonnen is.
[...]

Erg oude vriezers (20 jaar en ouder) zijn vaak notoire grootverbruikers. Hoe recenter hoe beter. Ik zou die meten met een energiemeter gedurende enkele dagen. De meeste energiemeters kunnen berekenen hoeveel het jaarverbruik zal zijn.
Ga ik zeker doen. Nu dus ergens een betaalbare, goede meter vinden.
[...]

Ja, 1 energiemeter en die kun je verplaatsen tussen apparaten. Bij apparaten die aanslaan zoals koelkast en vriezer moet je wat langer meten (een paar dagen), bij apparaten met een constant verbruik is alleen kort meten nodig.

[...]

Dan heb je waarschijnlijk een LG en die heeft een ECO stand. Dan is de maximale helderheid iets minder (geen probleem bij OLED) en is het verbruik in de standby stand laag. Ik gebruik mijn OLED ook zo, die verbruikt flink wat meer dan mijn oude LCD met TL backlight. OLED is in het algemeen niet zuinig ten opzichte van LCD.
Ja klopt, LG inderdaad. Ik dacht dat die juist veel zuiniger waren dan alle andere alternatieven op de markt.
[...]

Typische reactie van een netbeheerder. Die route zou ik zeker niet nemen. Je kan dat als huurder ook niet zomaar doen, dat is de taak van de verhuurder.
Stedin geeft via de chatbot ook al aan dat een onderzoek zomaar € 100 kost. Eneco had het ook over een paar honderd euro. Ik snap dat dingen geld kosten, maar dit lijkt ook wel op ontmoedigingsbeleid.
[...]

Ik zou het zelf regelen met een eigen (zelfbouw)apparaat zonder opslag buiten de woning. Maar je kunt een veel nauwkeuriger inzicht krijgen met een losse energiemeter, zoals je zelf al zegt, een centrale meter ziet alleen de grote hoop en meet niet per apparaat.
Ik denk dat ik dan inderdaad kies voor een centrale energiemeter voor het overzicht en een losse om apparaten te checken. Enerzijds pleit dat toch voor een Toon omdat die kennelijk alles kan, anderzijds voor zo'n Enelogic YouLess in combi met een losse slimme thermostaat. Vanwege dat ik nog gewoon niet weet of ik hier kan blijven wonen, wil ik eigenlijk nog maar even wachten met investeren in dure oplossingen. Hopelijk over een paar weken uitsluitsel.
Over het stoppen met verhuren: ik hoop dat je een rechtsbijstandverzekering hebt. Je kunt er in ieder geval niet zomaar worden uitgezet. Teken in ieder geval niets en doe geen toezeggingen. Een woning kan ook in verhuurde staat worden verkocht. Dan is de waarde lager, daarom probeert de verhuurder je misschien weg te krijgen.
Ja gelukkig heb ik die.

[ Voor 70% gewijzigd door Jorgen op 14-12-2018 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:37
Kun je niet alles thuis tijdelijk uitschakelen en dan kijken als je nog steeds een verbruiker hebt?
Als je alles uit hebt staan dan zou je weinig tot geen verbruik moeten hebben op de energiemeter in de meterkast.
Dan heb je in ieder geval een indicatie.

[ Voor 8% gewijzigd door thespeed op 14-12-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Door omstandigheden even niet in dit topic gereageerd. Ik heb nu een tijdje mijn stroom bijgehouden door (onregelmatig helaas) zelf de standen in een excelbestandje bij te houden. Ik kom op circa 9 kWh per dag uit. Als ik dat keer 365 doe, kom ik nog veel hoger uit dan afgelopen jaar.

Ik denk dat het tijd wordt voor een standaardverbruiksmeter om het bij te gaan houden en voor een stroommeter die ik per apparaat kan gebruiken.

Wat zijn betaalbare apparaten/oplossingen die ik hiervoor het beste/handigste kan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Voor verbruiksmetingen van boven 10W kun je bij meters aangeboden bij de bouwmarkt terecht. Als je ook sluipverbruik wilt meten van minder dan 10W of als je verbruik wilt aantonen, dan is het aan te raden een betrouwbare meter te kiezen.

Als goed uit de test komende meters zijn te noemen (op volgorde van prijs): de Brennenstuhl Primera-Line PM231E (€ 14), de ELV Master Basic 2 (€ 38,90) en de Voltcraft Energy Logger 4000 (€ 50,40).

Wil je precies zien wanneer wat is verbruikt, dan is een loggende meter nodig waarvan de data inzichtelijk kan worden gemaakt. Dan kun je bijvoorbeeld zien wanneer de koel/vrieskast aanslaat, een electrische pomp, kookplaat of boiler en wat het verbruik daarbij is.

Als je juridisch wilt aantonen dat een energiemeter in de meterkast niet juist werkt heb je een geijkte meter nodig. Meters die voldoen aan de MID norm mogen worden gebruikt om af te rekenen in de EU.

Als je 1 fase hebt, is dat eenvoudiger dan 3-fase, met name als je meer dan één schakelaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jorgen schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:44:
Ik heb nu een tijdje mijn stroom bijgehouden door (onregelmatig helaas) zelf de standen in een excelbestandje bij te houden. Ik kom op circa 9 kWh per dag uit.
Wanneer je in de wintermaanden je energieverbruik meet moet je er flink rekening mee houden dat je in de zomer zowel minder gas als elektrisch verbruikt. Dus 9kWh*365 is niet geheel correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:13
Wat is er zo moeilijk aan het instellen van een Honeywell-thermostaat? Stel die overdag in op een behaaglijke temperatuur en 's nachts op 15 graden. Je bespaart dan per graad 6 tot 7 procent aan stookkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:47
Ik heb niet alles door gelezen in dit topic, maar heb je veel Hue spullen ? In het Ikea Tradfri topic kwam het een keer ter sprake dat de lampen ook verbruiken als ze geen licht geven. Kwa techniek schelen de Ikea Tradfri en Hue lampen niet veel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1