Car Audio systeem voor speciaal soort muziek?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-10 16:04
(jarig!)
Hey Tweakers,

Ik ben zelf niet heel erg thuis in audio, maar wil wel graag mijn auto audio installatie verbeteren.
Dit betreft een ford fiesta 2002 turbo diesel :P .

Echter vraag ik mij sterk af, wat ik nou daadwerkelijk zou moeten aanschaffen zeker vanwegen mijn 'bijzondere' muziek smaak (harderstyles; hardcore/hardstyle/terror/uptempo/frenchcore...)

Is het dan misschien handig om alleen nieuwe speaker set te halen zonder subwoofer of eventueel een kleinere inch subwoofer, zodat de bass niet overheerst. Of maakt dit niks uit, en heeft muziek genre überhaupt wel impact op de audio installatie die je zou moeten halen??

Ik zou graag willen horen wat jullie hierover denken _/-\o_ .

Mvg,
Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:00
Zodra je een sub gaat plaatsen kun je het laag uit de huidige set van je auto weg filteren. Voor de muziekstijlen die je aankaart zou ik dan voor en sub+versterker gaan.

Wat heb je op dit moment voor een HU (head unit/radio) en de hamvraag wat is je budget. Indien je maar 200 euro te besteden hebt kom je met alleen een setje speakers niet uit op een rammelende kofferbak (wat wel een beetje bij de stylen past)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
(jarig!)
BurnerT schreef op maandag 10 december 2018 @ 16:16:
Zodra je een sub gaat plaatsen kun je het laag uit de huidige set van je auto weg filteren. Voor de muziekstijlen die je aankaart zou ik dan voor en sub+versterker gaan.

Wat heb je op dit moment voor een HU (head unit/radio) en de hamvraag wat is je budget. Indien je maar 200 euro te besteden hebt kom je met alleen een setje speakers niet uit op een rammelende kofferbak (wat wel een beetje bij de stylen past)
Op dit moment heb ik deze autoradio erin zitten:
Pioneer MVH X-370BT

De rest van de audio installatie komt allemaal nog vanuit de ford fabriek en is dus standaard.

Budget ben ik nog een beetje zoekende,
Zou eventueel het een en ander 2e hans willen nemen als ik een beetje weet waar ik naar moet kijken.
Maar om het makkelijk te maken een max van 800,- gaat wel lukken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2de hands is altijd een goede optie, zeker als je naar versterkers kijkt. Een nieuwe versterker van een beetje kwaliteit kost je zo een honderd of 3/4 terwijl een leuk model 2dehands voor 50 weg kan gaan.

Je muzieksmaak is niet erg kritisch voor het soort luidspreker, al is een beetje stevig mid en laag wel fijn. De standaard speakers met sub en versterker zal al een flinke verbetering zijn, maar als je deze speakers ook vervangt en versterkt ga je er nogmaals flink op vooruit.

Een goede optie zou zijn: 4 kanaals versterker, 2 kanalen voor de voorspeakers, 2 kanalen gecombineerd op de sub. Kijk naar versterkers die niet schreeuwen met vermogen zoals een caliber, of punch of iets.

Kijk voor merken naar Clarion, Focal, DLS, Kicker (voor versterker, speaker heeft het niet mijn voorkeur) etc. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik qua speakers uit eigen voorkeur spreek, met een wat gevarieerdere smaak. Focal is bijvoorbeeld erg fel en helder, DLS wat rustiger en meer laid back.

Een beetje leuke sub van 200 tweedehands of 400 nieuw koop je niet snel iets mis aan, zit ook wat minder verschil in klank in, speakers zul je eigenlijk echt moeten luisteren in de winkel.

En maak niet de fout je blind te staren op vermogen, met 50 watt per voorspeaker en een sub van =/- 200 watt kun je een fiesta echt al laten rammelen.

Als je specifieker advies wil, zal ik wat meer willen weten. Enig idee wat voor klank je van houd, welke maat speakers past er in de auto (kan ik voor je googelen, ga ik niet doen). Heb je al speakers gehoord welke je fijn vond klinken. Hoe luister je? Ik vind bijvoorbeeld de Blam Relax 130 nergens naar klinken doordat deze enkel een inline filter heeft naar de tweeter, de midunit krijgt dus ook hoge tonen voor zijn kiezen, verschrikkelijk. Genoeg mensen die het geen eens merken. De 165 daartegenin is dezelfde speaker maar een maatje groter, met filter, en deze klinkt gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Heb zelf een 10w3v3-2 woofer en mono versterker van 500w van jl audio in gesloten box.
Heb het zo afgesteld dat bij volume op 33 de sub 500 watt te verwerken krijgt.
Ik luister max op stand 27
Op site van JL kun je een testtoon van 50hz downloaden en met een multimeter op de kabels van de sub meet je dan het vermogen.
Je pakt de laagste waarde is je woofer 600w en versterker 500w hou je 500w aan.
Heb je 4 ohm woofer dan is het opgegeven vermogen van de versterker lager kijk dat wel goed na.
Het is ohm x Watt en daar de wortel van, dus bijvoorbeeld 2 ohm x 500w wortel is 31.62volt op de speakerdraden meten op een volume net wat hoger dan je max luistert.
Dat doe je door de gain op de versterker hoger te draaien de volumeknop van de radio laat je op die stand staan.
Dan haal je alles uit je woofer en versterker wat er in zit, dit kun je bij alle merken gebruiken als het opgegeven vermogen klopt.
Ik heb geen versterker voor de andere speakers, de sub doet alles onder 80hz dus de head unit heeft het erg makkelijk.
En omdat lage tonen niet naar de speakers gaan rammelen je deuren ook niet, erg strakke bas zo.
Wil je mooie snelle bas moet je gesloten bouwen met een goede woofer, zeker in de kleine ruimte van een auto.
Anders krijg je one note bass, dus alles onder de 50 hz klinkt dan hetzelfde zonder dynamiek.

[ Voor 4% gewijzigd door Goofy1978 op 10-12-2018 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
(jarig!)
@Verwijderd Erg bedankt voor je uitleg en als ik inderdaad specifieker advies nodig heb weet ik je te vinden :D _/-\o_

@Goofy1978 Ik hoor veel goede verhalen over 'mono-blokken' dat is geloof ik een beetje hetzelfde als een versterker toch?

Mijn plan voor nu is:
Voor deze auto een goede versterker/mono blok kopen + subwoofer en het dan even aan zien.
En dan voor mijn volgende auto wil ik het allemaal wat preciezer en geavanceerder aan gaan passen met nieuwe speakers en compo set enzovoort..

Wel heb ik dan nog de vraag welke sub zo ik dan nu nemen?
hoeveel inch (10/8inch) en watt rms? en eventueel merken waar ik absoluut mijn handen niet aan moet branden of iets waar ik rekening mee moet houden.

Ga het setje wat ik nu voor mijn auto ga halen dus wel 2e hans kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zou als ik jou was ook even goed kijken naar isolatie van de auto. Daar valt vaak veel te winnen namelijk. Niet in de laatste plaats omdat er een hoop mee gaat trillen als je niet isoleert ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
@Melchuzz een mono versterker is speciaal voor een subwoofer.
Lage tonen hebben de meeste watts nodig dus de sub moet daar het meeste van krijgen.
Je moet ook naar xmax kijken dat is hoe ver de woofer uit kan slaan.
10 inch met 20mm xmax zal meer bas kunnen geven dan een 12 inch met 10mm uitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

500 watt aan subwoofer, en onversterkte voorspeakers... dat kan nooit klinken. Een headunit levert maximaal 20 watt ongeveer, tegenover 500 watt aan laag. Op hoger volume gaat het mid en hoog dan nooit meer zuiver zijn.

Natuurlijk is dit ook afhankelijk van je eisen, leuk geluidje met wat meer en strakker laag, alleen een sub met versterker is Op zich prima. Wil je echt een beetje kwaliteit, voorspeakers vervangen voor een deftig merk, en versterker er op (watt of 50 per speaker is ruim voldoende)

Als je een beetje gebalanceerd geluid wil, moet je de overgang tussen sub en speakers eigenlijk niet horen, pas merken dat je een sub hebt als ie uit staat. En als het laag zo hard is dat mijn stoel trilt, is het hoog ook zo hard dat het klinkt alsof iemand op zijn high hat slaat vlak langs mijn horen.

Maar, dat is mijn voorkeur.

Mijn tip, begin lekker met een redelijke sub en versterker, geef hier zo rond de 4/500 aan uit. Je kunt hierna altijd de voorspeakers vervangen, versterker er bij steken, sub een keer upgraden, etc. Leuke aan car audio is dat alles makkelijk stap voor stap kan.

Laat maar weten Als je iets op het oog hebt en wat specifieker bent. Met merken als gladen, jl audio etc kun je, naast de eerder genoemde merken ook niet echt fout gaan qua subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:33
Ik heb in mijn 2004 Ford Focus de originele radio vervangen door een Pioneer.
De standaard luidsprekers in de portieren zijn daarop aangesloten, de standaard speakers in de achterportieren heb ik niet meer aangesloten maar daarvoor in de plaats heb ik in de hoedenplank (ik heb 2e hands een hoedenplank gekocht waar ik de gaten in gezaagd heb zodat de originele onbeschadigd blijft) een set FOCAL ICS-690 (ovale luidsprekers) aangesloten direct op de Pioneer.

De speakers in de voorportieren wil ik tzt ook nog vervangen voor FOCAL's en de versterker die ik tzt ook nog wilde aanschaffen daar zie ik maar vanaf.
Alleen die FOCAL's in de hoedenplank maken al een wereld van verschil.
Voor mij tenminste meer dan voldoende en het was de goedkoopste en eenvoudigste manier om een (flinke) verbetering te krijgen.

Mijn profiel op Discogs

Pagina: 1