Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Extern subdomein lokaal laten verwijzen

Pagina: 1
Acties:

• Bielie993
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10 09:21
Hoi Tweakers,

Ik heb hier een netwerk met een windows server DHCP/DNS/AD.

Met als interne domeinnaam voorbeeld.lan.
Ik heb een extern domein voorbeeld.com.

Nu wil ik graag dat test.applicatie.voorbeeld.com verwijst naar een server hier binnen het interne netwerk. Alle andere subdomeinen moeten wel via de normale weg naar buiten.

Dus:
test.applicatie.voorbeeld.com -> 192.168.0.100
www.voorbeeld.com -> 8.8.8.8

Mensen buiten ons netwerk hoeven niet op de test.applicatie.voorbeeld.com te kunnen komen.

Ik heb het werkend gekregen door een forward lookup zone te maken voor voorbeeld.com. Maar dan kom ik niet meer op de externe servers omdat hij geen DNS records kan vinden. Ik kan natuurlijk handmatig al de records die ik op mijn voorbeeld.com heb gemaakt ook aanmaken in mijn interne DNS server, maar dit voelt als onnodig werk.

Ik wil niet met hosts file werken, omdat intern iedereen hier van alles in zet en ik er dan weinig grip op heb.

Het doel is URL standaardisatie binnen onze OTAP processen. Ontwikkel (lokaal), Test (test.applicatie.voorbeeld.com), Acceptatie (acc.applicatie.voorbeeld.com), Productie (applicatie.voorbeeld.com)

Is er wellicht een beter trucje voor?

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Bielie993 op 10-12-2018 14:10 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Stub zones implementeren? Of daadwerkelijk aparte forests bouwen?

OTAP op 1 netwerk en met (bijna) dezelfde servers / rollen, levert je bakken met ergernis en mogelijke fouten op. Nog afgezien van je licensing, SSO, etc afhankelijk van de vendors / produkten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Bielie993
MAX3400 schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:10:
Stub zones implementeren? Of daadwerkelijk aparte forests bouwen?

OTAP op 1 netwerk en met (bijna) dezelfde servers / rollen, levert je bakken met ergernis en mogelijke fouten op. Nog afgezien van je licensing, SSO, etc afhankelijk van de vendors / produkten.
Ontwikkel staat op de machines van de developers, test op een interne webserver. Acceptatie en productie staan op 2 aparte externe servers.

Het gaat er om dat ons team (buiten development) slechts 1 deel van de URL hoeft aan te passen en altijd goed uitkomt.

Ik zal is kijken naar stubzones.

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
In je router een redirect maken een optie?

PSN: plexforce (ps4)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:30

DukeBox

loves wheat smoothies

Als het alleen om een enkele server verwijzing gaat dan kan je gewoon voor dat subdomein een zone aanmaken op je domain controller(s) met een a(aaa)/cname naar je interne ip/dns. Soort van split dns.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 10-12-2018 14:16 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Bielie993
DukeBox schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:16:
Als het alleen om een enkele server verwijzing gaat dan kan je gewoon voor dat subdomein een zone aanmaken met een a(aaa)/cname naar je interne ip/dns. Soort van split dns.
Dit heb ik inderdaad gedaan en dat werkt wel, maar dan gaat hij niet verder dan de interne name server. Ik moet dan dus alle externe verwijzingen ook in die zone aanleggen. Of ik moet iets over het hoofd zien ofcourse.

• Bielie993
WeHoDo schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:13:
In je router een redirect maken een optie?
Helaas heb ik deze optie niet.

Ik zou misschien een scriptje kunnen hosten op een externe server die dan naar een lokaal adres redirect. Dan heb ik alleen niet de juiste URL boven in beeld.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Bielie993 Niet je hele domein aanmaken als zone maar alleen het subdomein.

• Bielie993
DukeBox schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:18:
@Bielie993 Niet je hele domein aanmaken als zone maar alleen het subdomein.
Held! Nu je het zegt heb ik dit ooit eerder gedaan, maar vergeten dat je ook subdomeinen als forward zone kan aanmaken. Top!

Thanks ik ben geholpen!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan ook aan de slag met conditional forwarding maar dit is over het algemeen het makkelijkst.

• Bielie993
DukeBox schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:47:
Je kan ook aan de slag met conditional forwarding maar dit is over het algemeen het makkelijkst.
Toch nog tegen een probleem aangelopen. Het subdomein verwijst nu zelf nergens meer naar.

test.subdomein.voorbeeld.com werkt nu goed, maar subdomein.voorbeeld.com niet.

Edit: Haha je had toch gelijk. Moest echt test.subdomein.voorbeeld.com en dan een host record aanmaken met het ip adres er in. Had nu subdomein.voorbeeld.com aangemaakt met een A record er in naar test.

Toch opgelost dus :D

[ Voor 23% gewijzigd door Bielie993 op 10-12-2018 15:00 ]

Pagina: 1