Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieeker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-02 18:36
Hallo mede-Tweakers,

Ik heb een vraag. Momenteel werk ik parttime ivm het afronden van mijn scriptie. Met mijn werkgever hebben wij zwart op wit afgesproken dat ik vanaf maart fulltime ga werken. Met mijn parttime salaris kan ik nu niet de hypotheek krijgen voor een woning die ik op het oog heb.

Ik weet dat er best wat regeltijd zit in een hypotheek, en ik vroeg me af of er opties zijn om alvast op maart voor te sorteren en een bod te doen met mijn fulltime salaris, en dit voor maart dan rond te hebben, waarna ik bijvoorbeeld vanaf maart ook echt het huis koop.

Ik ga dit natuurlijk ook met een hypotheek-adviseur bespreken, maar als mensen al een idee hebben van de opties, dan heb ik nog wat info vooraf. Met google/duckduckgo/bing kwam ik niet veel verder helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:36

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Ja kan. je kan je werkgever een verklaring laten opstellen dat je dat salaris per die en die datum hebt.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Fulltime werk staat niet gelijk aan een (langlopend) contract of positieve werkgeversverklaring.

Ik zou rustig afwachten tot je je definitieve contract hebt en dan pas een gesprek voeren met een financieel adviseur. Of weet je 100% zeker dat de komende 3 maanden je werkgever niet failliet gaat, jij onder een bus loopt of je de lotto wint?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heb jij proeftijd en een jaarcontract daarna?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieeker
Ik krijg een contract voor onbepaalde tijd, dat staat zwart-op-wit. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Twieeker op 10-12-2018 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieeker
MAX3400 schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:41:
Fulltime werk staat niet gelijk aan een (langlopend) contract of positieve werkgeversverklaring.

Ik zou rustig afwachten tot je je definitieve contract hebt en dan pas een gesprek voeren met een financieel adviseur. Of weet je 100% zeker dat de komende 3 maanden je werkgever niet failliet gaat, jij onder een bus loopt of je de lotto wint?
Dat is waar. Ik krijg echter een vast contract, dat staat zwart op wit. Verder weet je ook na een vast contract niet of je onder een bus komt, daar heb je verzekeringen voor. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:49

sapphire

Die-hard pruts0r

Twieeker schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:39:
Hallo mede-Tweakers,

Ik heb een vraag. Momenteel werk ik parttime ivm het afronden van mijn scriptie. Met mijn werkgever hebben wij zwart op wit afgesproken dat ik vanaf maart fulltime ga werken. Met mijn parttime salaris kan ik nu niet de hypotheek krijgen voor een woning die ik op het oog heb.

Ik weet dat er best wat regeltijd zit in een hypotheek, en ik vroeg me af of er opties zijn om alvast op maart voor te sorteren en een bod te doen met mijn fulltime salaris, en dit voor maart dan rond te hebben, waarna ik bijvoorbeeld vanaf maart ook echt het huis koop.

Ik ga dit natuurlijk ook met een hypotheek-adviseur bespreken, maar als mensen al een idee hebben van de opties, dan heb ik nog wat info vooraf. Met google/duckduckgo/bing kwam ik niet veel verder helaas.
Vziw (want dat was 5 jaar geleden) mag je salarisverhogingen die binnen een half jaar plaats vinden meenemen in je financiering. Dus als je werkgever dit op schrift zet dan kan dat.
Heb je geen vast contract dan nog een intentieverklaring erbij (niet bindend dus maakt voor je werkgever geen klap uit).

Beide heb ik iig bij allebei mijn huizen gebruik van gemaakt :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:36
Waarschijnlijk wil je hypotheekverstrekker het avontuur pas in maart in gaan. Je kunt dus nu alles wel in gang zetten en laten berekenen op je toekomstige salaris, maar een hypotheekofferte van je hypotheekverstrekker (o.b.v. fulltime salaris) ga je pas in maart krijgen.

Dan is het nog even de vraag of je t.z.t. geen proeftijd hebt (geld ook bij een vast contract!, in die periode krijg je ook geen hypotheek) en ben je nog een intentie/werkgeversverklaring nodig.

Een bod doen op een woning onder voorbehoud van financiering kan wel, maar ik gok dat je die termijn niet gaat rekken tot aan maart. Ik zou het als verkopende partij in elk geval niet accepteren in de huidige markt.

Is misschien vervelend, maar ik zou nog even geduld hebben ;)
Ook omdat "even je scriptie" afronden vaak ook nog wel eens tegen kan vallen en dat hoeft zeker niet aan jezelf te liggen, maar even zo vaak aan een begeleider die treuzelt of van gedachte veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twieeker
Bedankt allemaal voor de tips!

Proeftijd heb ik geloof ik niet, want ik werk er al twee jaar en dit is gewoon een aansluitend contract.

Tegenvallende vooruitgang met mijn scriptie moet ik zeker rekening mee houden, maar dat is meer op eigen conto. Ik ga hoe dan ook in maart fulltime aan de slag, ook al loopt mijn scriptie dan uit.

Het beste lijkt wel om maart af te wachten inderdaad, dus ik ga het dan maar laten afhangen van of ik het een buitenkansje vind, en of het huis echt leuk is, en anders kan ik het het beste even uitzingen.

Nogmaals dank alleen voor het meedenken, goed om te horen dat er in ieder geval opties zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Je kan inderdaad een werkgeversverklaring krijgen. Heb je al een getekende arbeidsovereenkomst voor je fulltime dienstverband? Dat werkt natuurlijk ook. Gewoon eens vrijblijvend gaan praten met een hypotheekadviseur. Als je een bod doet, doe dat dan onder voorbehoud van financiering.

Maart is al over 2.5 maand, dus op zich ben je echt niet extreem vroeg. Zelfs al zou je nu een huis kopen, dan nog is de kans aanzienlijk dat je niet veel eerder de sleuteloverdracht zou hebben.

Ik ben het wel eens met @B-Real dat je beter nog even kan wachten zodat je nog ademruimte hebt, mocht je scriptie toch wat langer duren (neemt niet weg dat je al wel kan oriënteren en het e.e.a. in gang kan gaan zetten). Staar je ook niet blind op 1 specifiek huis. Er komen nog tig andere huizen die net zo mooi zijn. Zeker bij je eerste huis is het heel gemakkelijk (en normaal) om meteen verliefd te worden op een huis en allerlei argumenten te verzinnen waarom dit huis uitzonderlijk is en je nu meteen moet bieden, maar dat is gewoon echt niet zo. Er zullen nog meer huizen langs komen en ook huizen die nog mooier zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Hallo mede-Tweakers,

Dit moet kunnen.

Benodigd:
* huidige arbeidsovereenkomst (parttime)
* nieuwe arbeidsovereenkomst (fulltime, OT, ingangsdatum binnen X maanden, geen ontbindende voorwaarden zoals het niet behalen van het diploma)
* indien er een verschil zit in functie, verklaring van werkgever dat er geen proeftijd van toepassing is.

[ Voor 4% gewijzigd door t_captain op 10-12-2018 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieeker
Greencap schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:59:
Je kan inderdaad een werkgeversverklaring krijgen. Heb je al een getekende arbeidsovereenkomst voor je fulltime dienstverband? Dat werkt natuurlijk ook. Gewoon eens vrijblijvend gaan praten met een hypotheekadviseur. Als je een bod doet, doe dat dan onder voorbehoud van financiering.

Maart is al over 2.5 maand, dus op zich ben je echt niet extreem vroeg. Zelfs al zou je nu een huis kopen, dan nog is de kans aanzienlijk dat je niet veel eerder de sleuteloverdracht zou hebben.

Ik ben het wel eens met @B-Real dat je beter nog even kan wachten zodat je nog ademruimte hebt, mocht je scriptie toch wat langer duren (neemt niet weg dat je al wel kan oriënteren en het e.e.a. in gang kan gaan zetten). Staar je ook niet blind op 1 specifiek huis. Er komen nog tig andere huizen die net zo mooi zijn. Zeker bij je eerste huis is het heel gemakkelijk (en normaal) om meteen verliefd te worden op een huis en allerlei argumenten te verzinnen waarom dit huis uitzonderlijk is en je nu meteen moet bieden, maar dat is gewoon echt niet zo. Er zullen nog meer huizen langs komen en ook huizen die nog mooier zijn :)
Goede punten! Het gevaar van over-enthousiasme ligt zeker op de loer. :D

Ik denk dat ik dit inderdaad moet zien als een periode van oriëntatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Twieeker schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:03:
[...]

Ik denk dat ik dit inderdaad moet zien als een periode van oriëntatie.
Ga dan ook vast je spaarrekeningen inventariseren; voor een huis van 325K (fictief), moet je rekenen op een bedrag van ongeveer / grofweg 25K voor alle kosten. Een gedeelte van die kosten kan je dan wel weer terugvragen bij de fiscus het jaar erop.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieeker
MAX3400 schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:07:
[...]

Ga dan ook vast je spaarrekeningen inventariseren; voor een huis van 325K (fictief), moet je rekenen op een bedrag van ongeveer / grofweg 25K voor alle kosten. Een gedeelte van die kosten kan je dan wel weer terugvragen bij de fiscus het jaar erop.
Yes, thx. Dat heb ik al een beetje uitgezocht en rekening mee gehouden.
Ga nog niet voor dat soort bedragen overigens. Ben een starter. :)

Ik kijk in de range 130-170K en heb voldoende kunnen sparen om de kosten te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieeker
t_captain schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:02:
[...]

Dit moet kunnen.

Benodigd:
* huidige arbeidsovereenkomst (parttime)
* nieuwe arbeidsovereenkomst (fulltime, OT, ingangsdatum binnen X maanden, geen ontbindende voorwaarden zoals het niet behalen van het diploma)
* indien er een verschil zit in functie, verklaring van werkgever dat er geen proeftijd van toepassing is.
Jup, thanks zeer handig om te weten, het diploma interesseert ze niet zo overigens, dat doe ik voor mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb mijn eerste woning ook gefinancierd met een nog-niet-ingegaan arbeidscontract. Dat was mogelijk vanwege het vaste contract en het ontbreken van een proeftijd (in mijn geval de overstap van detacheerder naar klant; zelfde functie = opvolgend werkgeverschap).

Nu was dat in 2001, maar op het gebied van benodigde documenten / contractvorm zijn de normen niet aangescherpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:03

Wuursj

want worst is al bezet

Hier hetzelfde. Mijn huis ook gekocht voordat het contract in ging. Zolang jij alle papiertjes op tafel kan leggen, vind de bank dat doorgaans geen probleem. Zorg wel voor dat getekende contract. Bij mij was alleen de werk gevers verklaring niet genoeg.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
t_captain schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:02:
[...]

Proeftijd is geen standaard, dus als dit niet in de arbeidsovereenkomst staat, is ie er niet. Hoef je geen aparte verklaring voor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Goed punt. Bij mij was dat wel het geval (standaard contract, grote werkgever). Toen heeft HR een verklaring getekend dat die proeftijd niet op mij van toepassing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb dit ook gedaan, en heb een werkgeversverklaring gekregen getekend door mijn manager dat ik per datum x salaris x zou gaan verdienen. Binnen mijn werk was dit het standaard groeipad dus daar hadden ze geen enkele moeite mee.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
alvast op maart voor te sorteren en een bod te doen.
Kleine waarschuwing, ga niet zomaar een bod doen, ook al is het onder voorbehoud van financiering. Bij geen goede documentatie kan je toch een boete opgelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:35

bert pit

asdasd

Ga praten met een hypotheekadviseur.

Degenen die hier zeggen dat het kan, hebben mazzel gehad in het verleden. Maar na de crisis van 10 jaar geleden zijn er wel degelijk zaken veranderd.

Een van de veranderingen is dat men zich nu praktisch altijd houdt aan het proces en de regels zoals die nu gelden. Terwijl "vroeger" de lokale bankier regelmatig buiten zijn boekje kon gaan.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bert pit schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:47:

Degenen die hier zeggen dat het kan, hebben mazzel gehad in het verleden. Maar na de crisis van 10 jaar geleden zijn er wel degelijk zaken veranderd.
Als aanvulling hierop:
De 'goedkope' hypotheken zijn ook de 'strikte' hypotheken. Dus reken niet op de max. op basis van de laagste aanbieders. Dus 10 jaar NHG met 1,70 kan best ineens 2,00 of hoger worden. Scheelt zo 5-10k.

Maar het is goed om te orienteren. Het is leuk als je 10 woningen op funda ziet 'die kunnen', om daarna bij de kijkavond met 50 man te staan, die zo 20-30k erop zetten, zonder voorbehouden...

Ga eerst 'niet serieus' kijken, een jaartje zoeken is niet gek. Daarnaast kun je in een wijk ook iemand aanspreken. Bijvoorbeeld iemand die er net komt wonen/aan het verhuizen is. De meeste mensen hebben best 5 minuten... en zo niet.... dan wil je er ook niet wonen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ter overweging:
  • In de eerste jaren na je studie heb je relatief grote kans dat je nog wilt wisselen van werkgever & woonplaats.
  • Huizen zijn duurder dan ooit
  • Met een ltv van 100% staat je huis nu peilsnel onder water als de huizen prijzen normaliseren/dalen.
Als huizenprijzen met 10% gaan dalen de komende jaren is dat al gauw 15 tot 30K per jaar voor een starterswoning.

Vaak is als je ergens korter dan 3 tot 5 jaar woont huren goedkoper door de grote 'kosten-koper' in Nederland.

Weet je zeker dat je nu wilt gaan kopen @Twieeker ?

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:38
Tot 6 maanden in de toekomst mag een financier je toekomstige salaris meenemen in de beoordeling. Laat het nieuwe salaris opnemen op de werkgeversverklaring. Hierbij heb je nog een verklaring op briefpapier van de werkgever nodig waarop staat dat de loonstijging onherroepelijk en onvoorwaardelijk is. En deze verklaring dient rechtsgeldig zijn ondertekend. Thats how it goes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 09:09
Hallo mede-Tweakers,

Ik heb dit zelf gedaan, ook vanuit dezelfde situatie (al jaren gewerkt hier, ik moest alleen nog 'even' afstuderen :+).
Dit was verder geen enkel probleem. Je hebt een intentieverklaring nodig en daarmee kom je een heel eind.

Ik heb er overigens zelf niet heel veel aan gehad; de woningmarkt is totaal oververhit. Ik weet niet waar je wat wil kopen en hoe hoog je starterssalaris is, maar als alleenstaande met een bovenmodaal inkomen kan je geen appartementje vinden binnen één tot anderhalf uur reisafstand van de randstad :P
Zelf kon ik 175k lenen en had ook spaargeld beschikbaar voor kk.
TheGhostInc schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:27:
Het is leuk als je 10 woningen op funda ziet 'die kunnen', om daarna bij de kijkavond met 50 man te staan, die zo 20-30k erop zetten, zonder voorbehouden...
Dit is inderdaad de realiteit.

Zou je dus adviseren om ook huur niet uit het oog te verliezen. Daarvoor gelden weer totaal andere eisen. Sociale huur val je waarschijnlijk buiten, particuliere huur is extreem zeldzaam, laat staan in de prijsklasse die je waarschijnlijk zoekt (<1000 euro/maand gok ik zo). Mocht je daar dus iets tegen komen, houd dat in de gaten en wees voorbereid op al het papierwerk wat je dan nodig hebt.
Aan de andere kant is een maandje wachten ook geen optie in zo'n geval; gaat extreem snel.

[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 10-12-2018 21:20 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
bert pit schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:47:

Een van de veranderingen is dat men zich nu praktisch altijd houdt aan het proces en de regels zoals die nu gelden. Terwijl "vroeger" de lokale bankier regelmatig buiten zijn boekje kon gaan.
Mazzel in het verleden, leuke aanname... ik heb het over een jaar geleden. 8)7

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:52
SmurfLink schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:14:
[...]

Mazzel in het verleden, leuke aanname... ik heb het over een jaar geleden. 8)7
Ondanks alle regels hebben banken er nog steeds alle belang bij klanten een zo hoog mogelijke hypotheek te verkopen. Want hoe hoger de hypotheek, hoe hoger hun winst. Dat is de laatste 10 jaar niet veranderd, en zal de komende 10 jaar ook niet veranderen. Het enige verschil is dat de hypotheken minder hoog mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De discussie gaat niet om de hoogte van de hypotheek, maar over de (on)mogelijkheid om een lening aan te gaan voordat het arbeidscontract is ingegaan.

Nu zijn veel regels aangescherpt (en de mogelijkheid om af te wijken moet inderdaad ook beter worden gedocumenteerd). Maar op dit specifieke gebied, toelaatbare inkomstenbronnen, is er geen aanscherping geweest. Sterker nog, de mogelijkheden voor flexwerkers zijn uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieeker
Is het echt zo erg gesteld anno 2018 met de prijzen op funda en het overbieden?

Ik kijk al 10-20 onder mijn maximum nu trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 19:36
Verschilt per regio natuurlijk, maar op sommige plekken is overbieden vaste prik inderdaad.
Zeker de woningen in een gunstige prijscategorie welke zo goed als af zijn gaan als warme broodjes.

Het wordt qua financiering steeds lastiger om een verbouwing mee te financieren, dus bieden veel mensen een hogere prijs voor een woning die af is. De woning moet dan alsnog wel getaxeerd worden op het gewenste bedrag om dit maximaal te kunnen financieren, maar dit lukt (in alle redelijkheid) vaak wel.

Let wel, je kunt 100% van de woningwaarde financieren.
Dus als de woning 200k kost, jij biedt 250k en hij wordt getaxeerd op 220k dan kun je 220k lenen en zul je de overige 30k zelf moeten ophoesten. Dit is nog afgezien van kosten koper, deze zijn in de basis ook niet mee te financieren!

Je zult als starter dus ook spaargeld moeten hebben om de bijkomende kosten (overdrachtsbelasting, hypotheekkosten, notaris, eventueel makelaar etc) te kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Twieeker schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:43:
[...]

Dat is waar. Ik krijg echter een vast contract, dat staat zwart op wit. Verder weet je ook na een vast contract niet of je onder een bus komt, daar heb je verzekeringen voor. :P
Waar het vooral om gaat is hoe strict dat "zwart-op-witte" is dat jij hebt, en of de werkgever er niet onderuit kan als jij arbeidsongeschikt raakt in die tijd. Als je echt een arbeidscontract hebt heb je bepaalde rechten (ook bij faillissement van de werkgever), zonder dat contract niet. Een intentieverklaring is ook zwart op wit, toch kan een werkgever daar prima onderuit.

Je zou ook gewoon voor kunnen stellen om nu alvast dat vaste arbeidscontract te tekenen, dan is het echt definitief. Zou voor de werkgever geen enkel probleem moeten zijn, als hij toch echt van zins is om jou voor vast aan te nemen. Oftewel, let him put his money where his mouth is ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieeker
3x3 schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:08:
Ter overweging:
  • In de eerste jaren na je studie heb je relatief grote kans dat je nog wilt wisselen van werkgever & woonplaats.
  • Huizen zijn duurder dan ooit
  • Met een ltv van 100% staat je huis nu peilsnel onder water als de huizen prijzen normaliseren/dalen.
Als huizenprijzen met 10% gaan dalen de komende jaren is dat al gauw 15 tot 30K per jaar voor een starterswoning.

[YouTube: EenVandaag: Restschuld]

Vaak is als je ergens korter dan 3 tot 5 jaar woont huren goedkoper door de grote 'kosten-koper' in Nederland.

Weet je zeker dat je nu wilt gaan kopen @Twieeker ?
Zeker goed om over na te denken.

In dat filmpje gaat het wel vaak om mensen die een aflossingsvrije hypotheek hebben genomen en de aanname hebben gedaan dat het eeuwig zal stijgen.

De huurprijzen zijn momenteel hoog. Dus je verliest laten we zeggen rond de 1000 p/m aan huur.
Over drie jaar is dat 36000 euro.

Stel je voor dat je een huis koopt nu, met een lage rente voor tien jaar. De rent die je betaalt is met 1.7% 2720 per jaar. Over drie jaar is dat 8100 euro rente. Dan moeten de huizenprijzen meer dan 28000 dalen binnen die drie jaar...

Het is een lastige berekening hoor, zeker nu de huurmarkt zo lastig is.

Ik ben heel blij met deze tip overigens, dus het is niet belerend bedoeld, maar beide opties zijn nu heel lastig simpel gezegd. Ik zit nu in een studentenstudio in de randstad en daar moet ik gewoon verplicht uit helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Twieeker schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:55:
[...]

In dat filmpje gaat het wel vaak om mensen die een aflossingsvrije hypotheek hebben genomen en de aanname hebben gedaan dat het eeuwig zal stijgen.

De huurprijzen zijn momenteel hoog. Dus je verliest laten we zeggen rond de 1000 p/m aan huur.

Stel je voor dat je een huis koopt nu, met een lage rente voor tien jaar. De rent die je betaalt is met 1.7% 2720 per jaar. Over drie jaar is dat 8100 euro rente. Dan moeten de huizenprijzen meer dan 28000 dalen binnen die drie jaar...

Ik ben heel blij met deze tip overigens, dus het is niet belerend bedoeld, maar beide opties zijn nu heel lastig simpel gezegd. Ik zit nu in een studentenstudio in de randstad en daar moet ik gewoon verplicht uit helaas.
28000 is niet heel veel hoor. Heb genoeg kennissen die van 2009 - 2012 behoorlijk in de rats zaten. In 2006-2007 starterswoning/appartement gekocht op de top van de markt. Daarna nieuw huis gekocht en hopen dat je huis kan verkopen. Ik ken 1 geval die bij scheiding zijn ex had uitgekocht in 2009 voor 235k en bij verkoop was het huis voor 180k verkocht nadat het al 4 jaar te koop stond en hij dubbele lasten had en huidige woning helemaal verbouwd en verkoopklaar had gemaakt (lag op een ongunstige locatie midden in de randstad). Ook vrienden die uiteindelijk maar gewoon appartement hebben aangehouden, omdat ze het echt niet aan de straatstenen kwijt konden (in 2013-2014 nog). Bij verkoop gingen ze anders het schip in voor 50k+ op een appartement van 170k (hypotheek was hoger door keuken, badkamer etc). Kopen moet je er uit van gaan dat je er 10 jaar in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Twieeker schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:55:
[...]

Je vergeet de kosten koper in je vergelijking, voor een huis van 160K is dat al snel 10K en bij veel 'starterswoningen' ook nog achterstallig onderhoud en/of inrichtingskosten waar je met grote kans mee te maken hebt.

Automatisch aflossen doe je maar met 3% of minder, afhankelijk van of je een lineair of annuïteiten product hebt.

| live and give like no one else |

Pagina: 1