Overnamekosten van Enphase?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.298 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinylator
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-09 10:14
Dag iedereen,

Ik heb net een huis gekocht met een recente (2017) zonnepanelen installatie die gebruik maken van Enphase micro-omvormvers i.s.m. een Enphase Envoy-s voor de monitoring.
Nu wil ik uiteraard ook graag gebruik maken van die monitoring-software.

Op de site van Enphase vond ik een link om mezelf als nieuwe eigenaar aan te melden.
Ik schrok me echter een bult, want ik zou zo maar liefst $399 :( moeten ophoesten om toegang te krijgen tot het systeem. Een zogenaamde 'administratieve kost' om de garantie op mijn naam te zetten en toegang te krijgen tot de monitoring software.

Is dit echt nodig/verplicht? Zijn er mensen die al hetzelfde meegemaakt hebben?

De vorige eigenaar is niet echt behulpzaam. Het enige wat hij me kon vertellen is dat hij zijn account ondertussen afgesloten heeft.

Aan de installateur kan ik het ook niet vragen want die zijn begin dit jaar failliet gegaan. |:(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:24
Volgens mij is het dan goedkoper om een nieuwe omvormer te kopen.

Weet je zeker dat het niet om een "extra garantie" gaat welke ze verpakken als "kosten voor overzetten"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:45

Cyphax

Moderator LNX
Zou dat puur om toegang tot Enlighten gaan? Weet je hoe je toegang kunt krijgen tot de envoy, vanuit je LAN? Heb je daar wel de inloggegevens van?
Misschien is het een goed alternatief om een Raspberry Pi of een machine die altijd aan staat de envoy uit te laten lezen.
jeroen3 schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:05:
Volgens mij is het dan goedkoper om een nieuwe omvormer te kopen.

Weet je zeker dat het niet om een "extra garantie" gaat welke ze verpakken als "kosten voor overzetten"?
Een nieuwe omvormer om alle micro-omvormers te vervangen voor minder dan ~$400? Dan kan je beter voor dat geld de boel laten verhuizen want de opbrengst zal met die micro-omvormers waarschijnlijk beter zijn dan met 1 enkele omvormer. Ik zou dat niet zo snel overwegen eerlijk gezegd.

[ Voor 51% gewijzigd door Cyphax op 10-12-2018 13:07 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinylator
Cyphax schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:05:
Weet je hoe je toegang kunt krijgen tot de envoy, vanuit je LAN?
Er is een knopje op de envoy-s, wanneer je daar op drukt maakt ie een wifi-netwerkje aan waarmee je via de enlighten app dan verbinding kan maken. Echter dien ik eerst te betalen om het serienummer van de enlighten te koppelen aan mijn account. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinylator
jeroen3 schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:05:
Ik vrees van niet. Er staat toch nergens iets te lezen over "extra garantie".
If you have recently purchased a house or building with an Enphase system and would like to gain ownership of the system, please click this link to initiate the change of ownership process. You will be prompted to create an Enlighten account if you do not have one already.

Once logged in you will be asked to complete the Transfer of Ownership form and pay a fee of US $399.

This will transfer the product warranty to you, as well as give you access to the system’s account in Enlighten, the software that monitors the production and health of the system.
bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
vinylator schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:18:
[...]

Er is een knopje op de envoy-s, wanneer je daar op drukt maakt ie een wifi-netwerkje aan waarmee je via de enlighten app dan verbinding kan maken. Echter dien ik eerst te betalen om het serienummer van de enlighten te koppelen aan mijn account. 8)7
Hij heeft toch wel een UTP-aansluiting? Het wachtwoord is de laatste nogwat nummers van het serienummer geloof ik, zou ik even moeten nazoeken. Ik heb ook zo'n Envoy in de meterkast hangen, en die zit bekabeld vast, niet via WiFi.
You’ll be prompted to enter the password for the Envoy, which is the last six digits of the Envoy’s 12-digit serial number
Probeer dat eens met een UTP-kabel, misschien is dat genoeg en kan je 'm zelf ook wel uit gaan lezen. :)
Volgens mij staat dat verder ook allemaal los van zo'n account waar je voor zou moeten betalen om erbij te kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 10-12-2018 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

@vinylator
Voor een nieuwe Enphase Envoy-s betaal je iets van 225 euro, kun je die dan niet opnieuw
op jou naam installeren of maakt het nog uit dat de micro omvormers op je dak misschien
ook geblokkeerd zijn voor een nieuwe aanmelding?
https://www.solar-outlet.nl/enphase-envoy-s-standaard.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:24
Cyphax schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:05:Een nieuwe omvormer om alle micro-omvormers te vervangen voor minder dan ~$400? Dan kan je beter voor dat geld de boel laten verhuizen want de opbrengst zal met die micro-omvormers waarschijnlijk beter zijn dan met 1 enkele omvormer. Ik zou dat niet zo snel overwegen eerlijk gezegd.
Ik zie inderdaad dat de omvormers direct onder de panelen zitten. Wat onhandig. Ik dacht dat het over één omvormertje ging.

Bel anders gewoon even op, want we zijn hier ook in Europa in plaats van de Verenigde Staten en we betalen hier in euro's, en niet in dollars.
https://enphase.com/nl-nl/contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
En het account van de vorige eigenaar overnemen? Dan daarvan mailadres e.d. veranderen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Señor Sjon schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:45:
En het account van de vorige eigenaar overnemen? Dan daarvan mailadres e.d. veranderen?
Te laat denk ik,

" De vorige eigenaar is niet echt behulpzaam. Het enige wat hij me kon vertellen is dat hij zijn account ondertussen afgesloten heeft. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
Grappig dat mensen wel dat soort dingen afsluiten, maar niet overdragen. Ik had er even overheen gelezen. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Señor Sjon schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:57:
Grappig dat mensen wel dat soort dingen afsluiten, maar niet overdragen. Ik had er even overheen gelezen. :)
offtopic:
Het is sowieso wel een leuke vraag. Als ik zou verhuizen zou ik denk ik in eerste instantie de panelenboel meenemen. Voordeel van die Enphase-oplossing is dat er eigenlijk alleen een kabel naar je meterkast gaat. Het is een niet-intrusief systeem wat dat betreft. De panelen staan ook niet verankerd ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinylator
Eventjes geprobeerd: envoy access point geactiveerd. Ik kan verbinden en via de app enkele statistieken zien (huidig vermogen en welke omvormers actief zijn). Voor logging en uitgebreide statistieken moet de envoy aan mijn account gekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
vinylator schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:59:
Eventjes geprobeerd: envoy access point geactiveerd. Ik kan verbinden en via de app enkele statistieken zien (huidig vermogen en welke omvormers actief zijn). Voor logging en uitgebreide statistieken moet de envoy aan mijn account gekoppeld zijn.
Voor wat betreft dat laatste: je kunt er meer data uithalen dan op die pagina staat, daar hoef je volgens mij helemaal geen account voor te hebben verder. Zie: https://thecomputerperson...se-envoy-s-data-scraping/ :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 11-12-2018 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
De omvormers zijn bij Enphase geregisteerd en gekoppeld aan een Envoy. Zit er niet toevallig nog een installateur ook aan de omvormer gelinkt? Hij kan misschien ook nog een nieuwe gebruiker toevoegen.

Andere optie is jezelf aanmelden als installateur bij Enphase en de vorige bewoner een "Request Access Link" sturen, misschien dat hij daar nog wel even op wil klikken.

Als je mij een DM stuurt met het serienummer kan ik ook eerst proberen of ik 'm toe kan voegen. Ik ben ook "installateur" bij Enphase.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MethinX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 22:41

MethinX

't is wat!

vinylator schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:59:
Is het nog gelukt de uitgebreide statistieken lokaal op te halen?

Ik ben zelf aan het twijfelen tussen APS en Enphase inverters. Belangrijk punt vind ik dat de data lokaal (zonder account/kosten) op te halen is, vandaar mijn vraag.

Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinylator
Ja en nee. :)

Ik denk dat je een account krijgt als je de installatie nieuw laat plaatsen (zal wel in de prijs meegecalculeerd zijn).
Als je een installatie overneemt, dan moet je de eenmalige kost betalen.

Je kan wel een heleboel data uitlezen via json bestanden (zie de link die Cyphax deelde).
Maar dan moet je wel zelf alles voorzien, zoals een app bouwen die de data ophaalt, bewaard en laat zien in grafieken.

Wat ik persoonlijk ook vervelend vindt is dat ook al maak ik geen gebruik van myEnlighten, mijn data toch naar de servers van enphase gestuurd wordt. Ik heb nog geen mogelijkheid gevonden om dat uit te schakelen.

Ik ben zelf webdeveloper en wat ik van plan ben is lokaal een webserver draaien (op een raspberry pi bv.) en een webapp te bouwen die de data via de json binnenhaalt, bewaren en te tonen.

EDIT: Je moet sowieso een Enphase envoy hebben om data te kunnen uitlezen. Met de inverters alleen kan je niets uitlezen.

[ Voor 7% gewijzigd door vinylator op 11-03-2019 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
vinylator schreef op maandag 11 maart 2019 @ 18:24:
Wat ik persoonlijk ook vervelend vindt is dat ook al maak ik geen gebruik van myEnlighten, mijn data toch naar de servers van enphase gestuurd wordt. Ik heb nog geen mogelijkheid gevonden om dat uit te schakelen.

Ik ben zelf webdeveloper en wat ik van plan ben is lokaal een webserver draaien (op een raspberry pi bv.) en een webapp te bouwen die de data via de json binnenhaalt, bewaren en te tonen.
Je kunt proberen een Pi direct aan de Envoy te hangen (ethernet bedoel ik dan) en de Envoy daarmee loskoppelen van je Lan. De Pi kan met bijvoorbeeld een USB-adapter een 2e poort krijgen (fysiek danwel wifi) om aan je Lan te koppelen. Dan kan de Envoy het internet niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinylator
Zo, ondertussen ben ik de data beginnen op te slaan.
Heb er een interface rond gebouwd die publiekelijk te raadplegen is.

De data wordt elke 15 minuten vernieuwd.

https://solar.dajo.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:55
vinylator schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:20:
Nice, lekker cleane interface!

Geen idee of het kwaad kan, maar je hoofddomein geeft wat lijkt op een php info pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinylator
Nielson schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:29:
Geen idee of het kwaad kan, maar je hoofddomein geeft wat lijkt op een php info pagina.
Oeps, dat kan ik inderdaad beter niet tonen. Thx! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene16
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:18
Hoi vinylator,

Zou je jouw oplossing willen delen?
Ik wil namelijk graag mijn gegevens van P1 poort en envoy combineren. Om zowel verbruik als opbrengst te kunnen zien.

Groet René

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
@vinylator
Is e.e.a. niet te claimen bij de verkoper; hij/zij dient toch zorg te dragen voor een goed werkend geheel of moet dat bij de koop anders gemeld hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:16
vinylator schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:20:
Zo, ondertussen ben ik de data beginnen op te slaan.

De data wordt elke 15 minuten vernieuwd.

https://solar.dajo.be/
Ben je bereid om dit te delen met derden? ik krijg ook een enphase systeem en zou zoiets wat jij gemaakt heb ook wel willen hebben binnenin me netwerk.

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:26
Als het account gesloten is, kun je de envoy dan niet toevoegen aan een nieuw account? Zo werkt het ook bij een nieuwe installatie. Je hebt dan geen historische data maar verder zou het moeten kunnen denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheckItOut
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-08 17:21
Als de oud eigenaar mij zijn accountgegevens niet overdraagt (met evt. veranderd wachtwoord/mailadres), ga ik mijn rechtsbijstand maar eens contacteren.
Ik vraag me af of deze $399 rechtmatig zijn in EU/NL met de betere consumentenbescherming die we hier hebben. En anders of deze kosten bij de koop van het huis horen en dus door de verkoper betaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
@CheckItOut je reageert op een topic van 3 jaar geleden. De topicstarter is ook al 3 jaar niet meer gezien op Tweakers. Deze oude koe uit de sloot halen voegt dus niet zoveel toe. Ik sluit het topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.